2020. május 8., péntek

Matematika Betti nénivel 2020.05.08.

Kedves Hatodikosok !

Ma Összetett százalékszámítási feladatokat fogunk megoldani .

I.Először ellenőrizzük a házi feladatot !

 1.feladat Egy 15 000 Ft-os ruha árát 1500 Ft-tal felemelték .Hány százalékos volt az áremelés ?

a=15 000 Ft
e=1 500 Ft
p=?
p=e:(a:100)=1 500:(15 000:100)=1 500 :150 =10 %

Válasz:10 %-os volt az áremelkedés.

 2.Feladat Egy könyvtár 45 000 kötete közül 2430 könyv idegen nyelvű.A könyvtár könyveinek hány százaléka idegen nyelvű ?

a=45 000 Ft
e=2430 Ft
p=?
p=e:(a:100)=2430:(45 000:100)=2430:450 =5,4 %

Válasz: A könyvek 5,4 %-a idegen nyelvű.

 Írd fel az óra címét !
                                      Összetett százalékszámítási feladatok

 A kékkel szedett részeket másold le a füzetedbe !

 I.Mintafeladat  

Harry Potter című könyv ára 3825 Ft volt .A vásárlók túl drágának találták,nem vették meg ,így
12%-kal olcsóbban kínálták.De így sem vették meg, ezért még 8%-os árleszállítást hajtottak végre.Így már megvették a könyvet.Hány forintba került végül a könyv ?

Először nézzük meg mit ismerünk,és mit kell kiszámolni !
Ismerjük a könyv eredeti árát,a 100 %-ot ,ez lesz az alap.
12%-os árcsökkentést hajtottak végre, 100%-12%= 88%,
az eredeti könyv 88 %át kell kifizetnem az első árleszállítás után, tehát a százalékláb, p=88%
.A százalékértéket kell kiszámolnunk.

1.Árleszállítás után :
Írjuk fel az adatokat !
a=3825 Ft
p=88%
e=?
e=a x (p/100)= 3825 x 0,88=3366 Ft

Válasz :Az első árleszállítás után 3366 Ft-ba kerül a könyv.

2.Árleszállítás után
Most már 3366 Ft lesz az alap,a 100 %.
8% lesz az árleszállítás,100%-8%=92%,ez lesz a százalékláb,a p.
Most is százalékértéket számolunk.
Írjuk fel az adatokat !
a=3366 Ft
p=92%
e= a x( p/100) =3366 x (92/100)=3366 x 0,92=3096,72 Ft.

Válasz :A második árleszállítás után 3097 Ft-ba kerül a könyv.

 II.Mintafeladat :

Egy 15 600 Ft-os korcsolya árát először leszállították 15%-kal ,majd később ezt az árat felemelték 15 %-kal .Hány forintba kerül most a korcsolya ?

Először nézzük meg mit ismerünk,és mit kell kiszámolni !
Ismerjük a korcsolya eredeti árát,a 100 %-ot ,ez lesz az alap.
15%-os árcsökkentést hajtottak végre,100%-15%= 85%,az eredeti korcsolya 85 %át kell kifizetnem az első árleszállítás után,tehát a százalékláb, p=85%..A százalékértéket kell kiszámolnunk.

1.Árleszállítás után :
Írjuk fel az adatokat !
a=15 600 Ft
p=85%
e=?
e=a x (p/100)= 15 600 x( 85/100 ) = 15 600 x 0,85=13 260  Ft 


Válasz:Az árleszállítás után 13 260 Ft-ba került a görkorcsolya.

2.Az áremelés után
Most már 13 260 Ft lesz az alap,a 100 %,15% lesz az áremelkedés,100+15=115%,ez lesz a százalékláb,a p.Most is százalékértéket számolunk.
Írjuk fel az adatokat !
a=13 260 Ft
p=115%
e= a x( p/100) =13 260 x (115/100)=13 260 x 1,15=15 249 Ft

Válasz :Az áremelés után 15 249 Ft lesz korcsolya ára.
 

Feladat :
A mintapéldák alapján oldd meg a következő feladatot a füzetedbe !

 Egy cipő ára 12 500 Ft volt. Ezt az árat 20%-kal megemelték .Mivel a cipőt így nem vették meg,
10 %-kal leszállították az árát.Hány forintba került így a cipő ?

Ezt most nem kell elküldened,de megoldanod igen!!!

                                                Kellemes hétvégét kívánok !













Etika-Heni nénivel 2020.05.08.

Kedves Hatodikos!

A mai óránk témája: Az ember és a természet.

Tudtad?
Az ökológia kifejezést az öko (lakás, háztartás) és a lógia (tudomány) görög eredetű szavakból alkották a 19. században.

Az ökológia tudománya az élőlények és a természet kapcsolatát, eredeti állapotát vizsgálja.
Az ökológia ezekkel az ismeretekkel segít elkerülni egy jövőbeni pusztulást.

Ökogazdálkodás
Hasonlítsd össze a képeket! Melyiken látsz ökogazdálkodást és melyiken hagyományos gazdálkodást?



1. feladat
Válogasd szét a jellemzőket a füzetedbe!
növényvédő szerek, szerves trágya,természetes eredetű gyomirtók, több káros anyagot tartalmazó termékek, vegyszeres gyomirtás, egy időben termesztenek különböző  növényeket ugyanazon a területen, műtrágya, biotrágya, kevés káros anyagokat tartalmazó termékek, egy-egy növényt hosszabb ideig termesztenek ugyanazon a földterületen.

Ökogazdálkodás jellemzői: _____________________________________________



Hagyományos gazdálkodás jellemzői: ______________________________________


2. feladat
Válaszd ki az egyik gazdálkodási módot és gyűjts két érvet mellette és kettőt ellene!

Fényképezd le a válaszaidat és küldd IDE !

Jó munkát! Heni néni

Testnevelés - eszköz nélküli feladatok - 2.rész

Sziasztok!

A mai napra egy kb 20 perces edzést hoztam Nektek!


Katt ide:

https://www.youtube.com/watch?v=v52ZbA-Kwgg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

16 perc 8mp - 17 perc 08mp ig 1 perc pihenő,
 amit ez alatt látsz a videon azt nem kell megcsinálni!

---------------------------------------------------------------------------------


Ha rövid volt, csináld meg újra!


Jó mozgást kívánok!

Matematika 6/1 Imre bácsi



Kedves Hatodikosok!

A mai órán dolgozatírás következik a héten megtanult és gyakorolt feladatokból. Füzetet és számológépet használhatsz!

A teszt 5 feladatot tartalmaz, ezúttal a részletes megoldásokat nem kell visszaküldened, minden feladatra csak egy rövid választ kell beírnod! /CSAK A VÉGEREDMÉNY KELL!/

A teszt kitöltése mindenki számára kötelező, értékelésre kerül!

Jó munkát kívánok!

Alap kiszámítása dolgozat


2020. május 7., csütörtök

Kézműves szakkör V.07.

Lányok!
Ma csüngő virágtartót mutatok nektek annak a sok virágnak, amit anyukátok kapott.
Otthon található anyagok kellenek hozzá: pólófonal vagy zsinór vagy vastagabb madzag.
Lássuk előbb azt, hogyan készíthetsz egy kiselejtezett pólóból fonalat!
Kövesd a képeket!
If you have an old, washed-out T-shirt you no longer want to wear, you could make it into yarn! This is a step by step process, which upcycles something no longer wanted into something usable. I'll show you how :0...
Így csomózd a függő virágtartót!





Készítheted vastagabb zsinórból, spárgából is.

Speaking of macrame, display your plants with a neon macrame holder. Need inspiration to decor your house for this Summer? Check out these DIY decor ideas that I curated to help you find the perfect Summer decoration for your house this year! It's easy to make and some of it can be used for special occasions too.

#con #decoracion #decoracionconplantasartificiales #plantas decoracion con plantas #decoracionconplantasartificiales - Decoracion con Plantas - #con #decoración #decoracionconplantasartifi
Végül egy videó a csomózásról:  ITT

Irodalom 05.07.

Kedves 6.a,

legutóbb a 2. és 3. fejezetet olvastuk. Szomorúan látom, hogy heten nem töltöttétek ki! Ráadásul a kitöltők közül is csak Laura, Bence és Réka eredményén látszik, hogy figyelmesen olvasták a kiadott részeket, ügyesen dolgoztak.



Ma egy fejezettel haladunk majd tovább és a szereplőkkel kezdünk el részletesebben foglalkozni.


1. Milyennek látja a fiú az apját, illetve az apa a fiát? Rajzolj szövegbuborékokat a füzetedbe, és írd bele, amit szerinted gondolnak magukról és egymásról a szereplők a történet elején.


2. Olvasd el a 4. fejezetet! (Csoda matekórán a címe, az online dokumentum 25-34. oldalán találod.)

3. Gyűjts a diákok beszédmódjára jellemző szavakat, kifejezéseket a szövegből a füzetedbe!

4. Írd fel a füzetedbe: Szereplők

5. Párosítsd az alábbi szereplőket a foglalkozásukkal/tulajdonságukkal a füzetedbe!

Annamária
Pete osztálytársa, aki nagyon tetszik neki
Bacskai
földszinti szomszéd
Csatai Jenő
óvónő
Gyapák Béla
Pete barátja
Kata
Pete osztálytársa, „rossz gyerek”
Klárinyó
biológiatanár
Pados Dezső
matematikatanár
Sejtem Csilla
vörös hajú
Tünde
történelemtanár
Viki
magyartanár, osztályfőnök

5. Küldd el a PetePitéről eddig leírtakat a füzetedből fotózva a digitaliskata@gmail.com e-mail címre! (Tehát ne messengerre és ne másik e-mail címre!)

Gyógytestnevelés

Szia!

Ma úszás óra lenne. Egy kis kutatómunkát kérek mindenkitől!
Feladat:
Gyűjtsétek ki a gyorsúszás medencés olimpiai versenyszámait!

Gyorsúszás úszik személy izolált vektor profi Stock fotó © robuart

Ha kiírtátok, akkor küldjétek el nekem. A megoldásokat várom a mosolyagi79@gmail.com email címre!

Szép napot!
Ági néni

Természetismeret 05.07.

Kedves Hatodikos!

13:00 - Teams!

A mai óra címe (A füzetbe írd fel.):                  A folyók


Figyelmesen nézd meg ezt a videót:

FOLYÓVIZEK

Vázlat:

A felszíni vízfolyások útja: 
                                             forrás - ér - csermely- patak - folyó - folyam

Alaposan, figyelmesen olvasd el a leckét!!!!
Mit jelentenek a fogalmak? Keresd ki a tankönyvből!

vízgyűjtő terület:
vízválasztó:
főfolyó:
mellékfolyó:
folyók eredése:
folyók torkolata:

A folyók felszínformálása:

1. pusztító munka:

A folyók a magasabban fekvő területek felől az alacsonyabban fekvő területek felé folynak.
Minél magasabbról, annál nagyobb sebességgel folynak, miközben hordalékot visznek magukkal.

hordalék:

V alakú völgyeket vájnak.

2. építő munka:

A kis lejtésű területekre érő folyók lelassulnak, ágakra szakadnak, hordalékukból szigetet, zátonyt építenek:


Hazánk nagy folyói. - ppt letölteni

Vízállás - vízjárás:

vízjárás:

vízállás:

Hazánk folyói ingadozó vízjárásúak.
Kétszer áradnak: 1. tavasszal   ok: hóolvadás     2. nyáron   ok: a sok csapadék

Mf.: 86.o. 1.,2,.4.; 87.o. 5.f.

Ide küldd a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni















6.A Rajz 2020.05.07. Térbeliség ismétlés


Beadási határidő: nincs (az-az nem kötelező)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán ismétlünk. Hoztam egy nagyon rövid videót az előtér, középtér és háttér ábrázolásáról. Nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy egy komolyabb képalkotásban nagyon fontos szerepet játszanak a tér felosztásai.
Még egy ilyen egyszerű képnél is, amit a videóban láttok.
Megnézni, és soha nem elfelejteni!


Videó.


Híres Úszok Arcképcsarnoka - 3.rész

Híres Úszok Arcképcsarnoka - 3.rész


Akikről eddig szó volt...

Természetesen több eredményük van, mint amit itt leírtam, de most ebben a sorozatban az Olimpia áll a fókuszban. 

Hajós Alfréd 

I. Olimpia - Athén (1896)
1. hely /100m gyors, 1200m gyors

VIII. Olimpia - Párizs (1924)

2. hely . művészet - építészet, stadionok


...kezdetben rendezek versenyt, művészet kategóriában az újkori olimpiákon is,
 az ókori görög olimpiák mintájára,
 ahol színművek versenyeztek egymással, színházi előadásokon.





Halmay Zoltán

II. Olimpia - Párizs (1900)

2. hely /200m gyors, 4000m gyors/

3. hely /1000m gyors/

III. Olimpia - St. Louis (1904)
1. hely /50 yard gyors, 100 yard gyors/

IV. Olimpia - London (1908)
2. hely /100m gyors, 4x200m gyors/



Kiss Géza (Drippei Géza, Klein Géza)

1882-1952

2. hely: 1 mérföld gyorsúszás (1908)
3. hely 1/2 mérföld - gyorsúszás (1908)


V. Olimpia - Stockholm (1912)

 itt nincs dobogós úszónk,
 a legjobb eredményünk egy 4. hely - 100m hát:

Baronyi András 
1892-1944



VI. Olimpia - Berlin (1916)

Elmaradt az I. világháború miatt

Az ókori olimpiákon,
 az olimpia idejére minden háborúskodást meg kellett szakítani és békét kellett kötniük,
 az érintett feleknek, hogy részt vegyenek az olimpián, ami szent dolog volt, mert az Istenek dicsőségére tartották meg a játékokat.


1919 tavaszán Lausanne-ban 
(Svájc - ide került az olimpiai központ Párizsból a háború miatt, és ma is itt található) összeült a NOB, 
de:
 Pierre de Coubertin elnök erőfeszítései ellenére, 
úgy döntöttek, 
hogy a központi hatalmakat, 
mint a világháború előidézőit és azok versenyzőit,
 nem hívják meg az olimpiára
és
Antwerpen a belga kikötőváros kapja a rendezés jogát.

VII. Olimpia - Antwerpen (1920)

Eredetileg ezt az olimpiát Budapest rendezte volna meg,
 egy előzetes 1914-es szavazás szerint,
 másrészt az I. világháború miatt:
 a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) úgy döntött, hogy:
Ausztria,
 Bulgária,
 Magyarország,
 Németország,
 Törökország,
 sportolói nem vehettek részt a VII. olimpiai játékokon.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ez az első VIII. Olimpia, és a VIII. hét itt a BLOG-on.

VIII. Olimpia - Párizs (1924) 

Hajós Alfréd

kapcsán említésre került,
 mint 2. helyezett;
 a művészetek versenyszámban.

Bartha Károly 
1907 -1991

3. hely - 100m hátúszás (1924)

és

Weissmüller János,
1904-1984 
akit:
Johnny Weissmuller
néven ismerhetünk,
vagy inkább :-)

TARZAN


VIII. Olimpia - Párizs (1924)

Olimpiai bajnok 20 évesen:

1. hely:  100 m gyors 
A világon elsőként 1 percen belüli idővel.


1. hely: 400 m gyors

1. hely csapatban: 4 × 200 m gyorsváltó

és

3. hely csapatban: vízilabdában

IX. Olimpia - Amszterdam (1928)

1. hely: 100 m gyors,
azaz megvédte címét,
 a 2. helyezett egy magyar versenyző.

1. hely csapatban: 4 × 200 m gyorsváltó

dr. Bárány István 
1907-1995

2. hely: 100m gyors - Amszterdam (1928)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A mai feladat:

Írd meg kommentben is,
 és írd be a naplódba is:
Melyik Olimpia maradt el?!



2020. május 6., szerda

Matematika Betti nénivel 2020.05.06.

Kedves Hatodikosok !

I.Ellenőrizzük a házi feladatot !

 Egy autó 250 km távolságból már megtett 168 km-t.Hány %-át tette meg a teljes útnak?
a=250 km
e=168 km
p=? 
p=e:(a:100)=168:(250:100)=168:2,5=67,2 %


Ma is százalékláb kiszámításával kapcsolatos feladatokat fogunk megoldani.

                                                   Százalékláb kiszámítása

I.Mintafeladat 
Egy család 180 000 Ft-os jövedelméből 55 000 Ft-ot rezsire (gáz,víz,villany),85 000 Ft-ot élelmiszerre, 28 000 Ft-ot közlekedésre, a többit egyéb kiadásokra költi.A jövedelme hány százalékát költi ez a család a különböző kiadásokra?

Rezsi:
a=180 000 Ft
e=55 000 Ft
p=?
p=e:(a:100)=55 000:(180 000:100)=55 000:1 800 =30,55 %

Élelmiszer
a=180 000 Ft
e=85 000 Ft
p=?
p=e:(a:100)=85 000:(180 000:100)=85 000:1 800 =47,22 %

Közlekedés:
a=180 000 Ft
e=28 000 Ft
p=?
p=e:(a:100)=28 000:(180 000:100)=28 000:1 800 =15,55 %

Egyéb
a=180 000 Ft
e=12 000
p=?
p=e:(a:100)=12 000:(180 000:100)=12 000:1 800 =6,66 %


II. Oldd meg a következő két feladatot a füzetedbe,a megoldásokat küldd el IDE

 1.feladat Egy 15 000 Ft-os ruha árát 1500 Ft-tal felemelték .Hány százalékos volt az áremelés ?

 2.Feladat Egy könyvtár 45 000 kötete közül 2430 könyv idegen nyelvű.A könyvtár könyveinek hány százaléka idegen nyelvű ?


III.Gyakorolj a Learning Apps-sal !JÁTÉK1.
 
                                                          JÁTÉK2.

TTGY Betti nénivel 2020.05.06.

Süss fel, nap! - ÉrtékbecslünkKedves Hatodikosok !  


Ma a fosszilis energiahordozókról fogunk tanulni. 

A szén alapú energiahordozókból származó energiát hívjuk fosszilis energiának. Növényi és állati maradványokból keletkeznek levegőtől elzárt bomlás során, évmilliók alatt. Ilyen energiahordozók a szén, a kőolaj, az olajtermékek és a földgáz. Szilárd, folyékony vagy gáznemű halmazállapotúak, nagy energiasűrűség jellemzi őket. Nem megújuló energiaforrások, felhasználásuk üvegház-hatású gázok kibocsátásával jár. Jelenlegi gazdaságunk és egész életmódunk nagyrészt fosszilisenergia-függő.
Földünk fosszilisenergia-készletei még átlagosan 100 évre elegendők, ebből a kőolaj hozzávetőleg 50 évre, a földgáz 60 évre, a szén 110-170 évre. A kőolaj könnyen kitermelhető része már elfogyott, így a kitermelés költsége és energiaigénye növekedni fog. A fosszilis energia kora tehát egy rövid virágkor után a végéhez közeledik. A szűkösségnél azonban nagyobb gond, hogy az energiaigényes emberi tevékenységeinkkel (közlekedés, mezőgazdaság, nyersanyag kitermelés, urbanizáció) lassan feléljük természeti környezetünket.


Nézd meg a következő videót ! VIDEÓ 

Válaszolj a következő kérdésekre a füzetedben !

1.Mit nevezünk fosszilis energiának ?
2.Hogyan és miből keletkeztek a fosszilis energiahordozók ?
3.Sorolj fel energiahordozókat !
4.Írd le az energiahordozók fizikai tulajdonságait !
5.Melyek a felhasználásának hátrányai ?
6.Mennyi ideig elegendő még a fosszilisenergia-készletünk? 

Ezt most nem kell elküldened !

Gyakorolj a Learning appsal !JÁTÉK
                                               







Matematika Balázs bácsival - 2020.05.06.

Kedves Diákom!



A százalékláb számítását gyakoroljuk a mai órán is.

Ehhez hoztam mára is egy kidolgozott feladatot. Két része van, úgyhogy akár két feladatnak is tekintheted. 😊

Felmerülhet a kérdés, hogy muszáj-e kétféleképpen megoldani a feladatokat? A válasz az, hogy nem. Azért mutatom mindig mindkét megoldást, hogy lásd, mikor melyik a jobb. A feladatokat elég egyféleképpen megoldanod.

És akkor jöjjenek is a mai feladataid, melyeket füzetbe oldj meg!

  1. Egy osztály eddig 120 kg papírhulladékot gyűjtött. A tervük 240 kg volt.
    Hány százalékát gyűjtötték a tervezettnek eddig?

  2. Egy 500 Ft-os sampon árából 80 Ft-ot elengedtek. Hány százalékos volt az árcsökkentés?


Jó munkát kívánok!


Osztályfőnöki - 05.06.

"Minden, minden dolgodban maradj másodpercre pontos. Nem lehetsz olyan fáradt,
szomorú, kedvetlen, hogy az udvarias pontosság törvénye ellen vétkezzél. A
pontosság nemcsak a királyok udvariassága, hanem minden felelős, rangját ismerő
ember kötelessége. Elsőrendű ember az, aki érdek nélkül pontos. A lomha, a nyegle,
a frivol ember mindig késik. Az ilyen ember végül is lekésik az élet nagy találkozójáról:
önmagának megismeréséről."

Márai Sándor: Füveskönyv - A várakozásról (részlet)


Olvasd el a fenti idézetet! 
Mit gondolsz, miért fontos, hogy pontosak legyünk még most, így, az online térben is? Írd meg kommentben a véleményed, gondolatod!

Kata n.

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 6.

Hi everyone!

Akik részt vettek a tegnapi online órán már tudják, hogy jövőhéten dolgozatot írunk a házimunkákból és az időhatározókból. A mai órán ezeket gyakorolhatjátok!

1) Check your answers

Workbook page 11, exercise 6 (Mf. 11./6.)

Ellenőrizd a múlthéten megoldott munkafüzeti feladatot. Láttam, hogy ez a feladat nem igazán ment a többségnek. A többség elfelejtette, hogy egyesszám 3. személyben az igék végére -s betű kerül, ez szinte mindenkinél lemaradt.


2) Write true sentences about yourself.

Workbook page 11, exercise 7 (Mf. 11./7.)

Írj igaz mondatokat magadról, hogy miket szoktál csinálni! Írhatsz a tanult házimunkákkal is mondatokat vagy korábban tanult kifejezésekkel (pl.: I never do the shopping. I never play ice hockey., stb).

3) Practice for the test

Gyakorolj a dolgozatra a következő feladatokkal!

Household jobs (házimunkák):
Adverbs of frequency (gyakoriságot kifejező időhatározók):
Készíts képet a munkafüzeti feladatról és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre!

Best wishes!