2020. május 5., kedd

Gyógytestnevelés

Szia!

Mára hanyag tartás ellen hoztam nektek gyakorlatokat. A megjegyzésbe írd meg, ha kész vagy!!!

Gyakorlatok Hanyag tartás ellen

Köszönöm, Ági néni

Matematika Betti nénivel 2020.05.05.



Kedves Hatodikosok ! 
                                                        
MA NEM LESZ ONLINE ÓRÁNK !!!

Ezen a felületen találod a mai óra anyagát .

I.Ellenőrizzük a házi feladatod !

A gomba a szárítás során tömegének 90%-át veszíti el.Mennyi gombát kell szedni ahhoz,
hogy télire 1,8 kg szárított gombát tudjunk eltenni ?
e=1,8 kg=180 dkg
p=90%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (180:90) x100 =20 x100 =2 000 dkg =20 kg
Válasz : 20 kg gombát kell szedni télire.



                                  A mai óra anyaga :A százalékláb kiszámítása 
                                                                         
Ma is mutatok két mintapéldát,a harmadikat neked kell megoldanod !
Itt a magyar-szerb kézilabda meccs képgalériája! - Messzi István ...I.Mintapélda:

A Szeged-Hódmezővásárhely kézilabda-mérkőzés 25.percében vásárhelyi csapat 15:12-re vezetett. A 15 gólt 20 kapura lövésből érték el a hódmezővásárhelyiek .A lövések hány százalékából ért el gólt Vásárhely város csapata?
               
 1.Megoldás
 20 lövés 100 %
15 lövés ? %
20/100 lövés 1%
15 lövés 15:(20/100) % =15x5=75 %

 2.Megoldás 
20 lövés 100 %
1 lövés 100/20%=5%
15 lövés 15x5=75%


 Írjuk fel adatokkal !
Alap: a=20 lövés 
Százalékérték: e=15 lövés
Százalékláb :  p =? (nem ismerjük,ezt kell kiszámolnunk)
p=e:(a:100)=15:(20:100)=15:0,2=15x5=75 %


Válasz :A kapuralövések 75%-ából ért el gólt a vásárhelyi csapat. 

 Szabály: A százaléklábat úgy is kiszámíthatjuk, hogy a százalékértéket osztjuk az alap
 századrészével.
  p=e:(a:100)

A továbbiakban ezzel a képlettel fogunk számolni .
FÜZETBE : (Ezt a mintapéldát másold le a füzetedbe !)

II.Mintapélda:
Az iskolában tavaly 30 igazolt sportoló volt.Ez a létszám idén 42-re nőtt.Hány százaléka az igazolt  
sportolók idei létszáma a tavalyinak ?
a=30 fő
  e=42 fő
  p=?
p=e:(a:100)=42:(30:100)=42:0,3=420x(10/3)=140 fő 
 

 Válasz:Az igazolt sportolók létszáma az idén a tavalyinak 140%-a .
III.Egyedül oldd meg !
Egy autó 250 km távolságból már megtett 168 km-t.Hány %-át tette meg a teljes útnak?

IV.Gyakorolj a Learning Apps-sal !JÁTÉK1
  JÁTÉK2

 Elküldendő feladatod nincs ! 
Jó munkát kívánok !

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 5.

Hello everyone!

Online lesson at 10 o'clock!
Ma 10-kor online óra lesz a Microsoft Teamsben!! Várlak benneteket!

Az online órán:

1. Megoldjuk együtt a munkafüzet 10. oldal 3. feladatát

2. Leellenőrizzük a múlthét szerdán feladott munkafüzeti feladatokat, mert úgy tűnik, hogy azokat nem igazán értettétek..

3. Gyakorold az időhatározók helyesírását: 

See you soon!

Nyelvtan - Kata néni 05.05.

Kedves Hatodikosaim,

múlt órán a határozatlan névmás volt terítéken.
Ez egy olyan névmás, ami a szövegben meg nem nevezett, vagy meghatározhatatlan személyre (valaki), dologra (valami), tulajdonságra (valamilyen), mennyiségre (valamennyi) vagy egyéb körülményre (valamikor, valahol, stb.) utal.

Ma először is gyakoroljunk!

1. Találd ki, melyik verssorokat rejtettem el határozatlan névmásokkal!
a)
Valahogyan süt le a valamilyen valamije
A valaminek a valamijéről a valakire.

b)
Valamilyenebb a valaminél a valami,
Valamennyire ékesíti a valamit...

2. Állapítsd meg, hogy ezekben a sorokban milyen szófajok helyett állnak a határozatlan névmások!
pl. Valamilyenebb ⇾ melléknév helyett áll
Nyugodtan hívd segítségül EZT az oldalt!

Szorgalmi: Próbálkozz meg te is hasonló "átköltéssel"! Küldd el Teamsen, ha elkészültél!

3. Írd fel címként a füzetedbe: Az általános névmás

4. Alkoss mondatokat a füzetedbe úgy, hogy a rajzokhoz megadott szavak szerepeljenek bennük!


Ezek a szavak úgy helyettesítenek főnevet, melléknevet, számnevet és határozószót, hogy egy nagyobb csoport valamennyi tagjára utalnak. Ezek az általános névmások.

5. Alakítsd át az alábbi mondatokat a füzetedbe úgy, hogy általános névmás szerepeljen bennük! (Elég csak az átalakított mondatot leírni.)

a) A becsöngetés után a gyerekek bementek az osztályba.

b) Mindegy, hogy melyik székre ülsz.

c) Egyik helyen se találom a cipőmet.

d) Rád bízom, hogy hány oldalt olvasol el a könyvből.

6. Húzd alá színessel a kész mondataidban az általános névmásokat!

7. Ha kérdésed van, keress! ☺️

Kata n.

Nyelvtan Angi néni V.05.

Kedves hatodikosok!
Sajnos többen is vannak, akik nem küldték vissza a két másolási feladatot. Jegyet kaptatok rá, így akitől nem kaptam, az tudja, mire számíthat az érdemjegyben.
A múlt órán a mutató névmásokkal foglalkoztunk.
Most gyakoroljuk be!
ITT
ITT
ITT
ÉS ITT

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.05.

Kedves Diákom!



A mai napon is a százalékláb számítása a feladatunk.


Újabb két mintafeladattal leplek meg.

Mindkét feladat kétféleképpen van megoldva: következtetéssel és képlettel.

Az első feladatnál nagyon jól látszik, hogy ha "szépek" a számok, a következtetéses módszer nagyon jól működik.

A második feladat arra világít rá, hogy ha "nem szépek" a számok, mennyivel könnyebb képlettel számolni. Természetesen számolni mindenképpen kell, mégsem mindegy, hogyan. 😉

A mai online órán megbeszéljük az eddigieket a százalékláb számításáról, ezért külön írásbeli feladatot mára nem adok.


Angol-Anikó néni

Dear Students!


A mai óránk online élő óra lesz, a teamsban találkozunk 10 órakor.

Téma Present Simple
          Gyakorító időhatározószók használata

Feladatok: TK. 15.o/6.b
                  Mf. 10.o/3.
                  Szavak gyakorlás
                  Speaking practice

Együtt dolgozunk.

See you on Tuesday morning.

Bye, Anikó néni

Wortschatz wiederholen

Kedves hatodikos!

Javítókulcs az eddigiekhez!


Egy kis ismétlés:

a) Emlékszel még a dürfen segédigénkre? Jelentése: szabad.

Ich darf Mineralwasser trinken. = Ihatok (szabad innom) ásványvizet.
Ich darf nicht Schokolade essen. = Nem ehetek csokit. tagadás
Ich darf keine Schokolade essen. = Nem ehetek csokit. tagadás

b) müssen segédige jelentése: muszáj

Ich muss Sport treiben. = Muszáj sportolnom.

Mindig a mondat 2. helyén állnak (ragozott ige)!

1. feladat

a) Keresd meg a müssen és a dürfen segédigék ragozott alakjait!
b) Írd ki őket a füzetedbe! (ich, du, er/sie/es, wir, ihr, sie/Sie)



2. feladat

A munkafüzetben dolgozz tovább!

Mf. 29. oldal 5. feladat: Csoportosítsd a kifejezéseket! Mit muszáj csinálnom? Mit nem szabad csinálnom?

Mf. 29. oldal 6. feladat: Írd ide a dürfen ige ragozott alakjait!

Mf. 29. oldal 7. feladat: Egészítsd ki a mondatot a dürfen ige megfelelő alakjával!



Szerdán összefoglalunk (Teams-en várlak 13 órakor), pénteken (V.8.) megírod az első online dolgozatodat!


Viel Spaß!

2020. május 5. Ének

Hahó hatodikosom!

Beethoven egyetlen operájáról, a Fidelioról mesélek ma neked.

Nagyon nehezen adta be a derekát Beethoven a felkérésre, hogy írjon operát. Nem talált olyan szövegkönyvet, amely tetszett volna neki, és amelyről azt gondolta volna, hogy a zenéjéhez hasonlóan elég értékes.

Végül nagy nehezen, de talált jó szövegkönyvet, de többször átírta a végső változatig. Az operának négy nyitányt (az opera bevezető zenei része) is komponált, mire megelégedett az utolsó verzióval.



A történet Spanyolországban, Sevilla közelében játszódik a XVIII. században.
🌍Keresd meg Sevillat ITT !

Marcellina, a börtönőr lánya szerelmes Fidelioba, apja segédjébe. Marcellina apja szívesen feleségül is adná hozzá a lányát, de Fidelio a lánya keze helyett azt kéri, hadd segítsen a börtönőrnek a földalatti börtönrészben az állami foglyok őrzésében és ellátásában.

Don Pizarro, a kormányzó engedélyezi a házasságot, és azt is, hogy Fidelio a földalatti börtönben is dolgozhasson. Nem is sejti sem ő, sem a többiek, hogy Fidelio nem is az, mint akinek mondja magát.

Fidelio nem is férfi, hanem nő. Leonora-nak hívják, évek óta keresi jogtalanul bebörtönzött férjét. Azt reméli, a földalatti börtönben megtalálja végre őt, Florestant.

Florestan lent sínylődik már hosszú ideje, Don Pizarro záratta tömlöcbe engedetlensége miatt. Amint megtudja, hogy a miniszter látogatóba jön, elhatározza, hogy megöli Florestant. A börtönőrrel ásatja meg a sírját, ő maga pedig készül a gyilkosságra.

Fidelio a földalatti börtönben ráismer férjére, és amikor Don Pizarro meg akarja ölni Florestant, közéjük ugrik, és pisztolyt fog Don Pizarrora. Közben a miniszter megérkezik, így a gyilkosság meghiúsul.



A miniszter örömmel közli a kormányzóval, hogy a király minden rabnak kegyelmet adott. Florestant is elővezetik a földalatti börtönből. A miniszter nagy örömmel ismeri fel benne rég elveszett barátját. Kiderül, hogy Fidelio valójában Leonora, és az is, hogy Don Pizzaro jogtalanul börtönzött be ártatlan embereket.

Don Pizzaro elnyeri méltó büntetését, Florestan, és a hű és kitartó Leonora végre boldogan élhetnek.

🎵Hallgasd meg EZT a részletet az operából!

Viszonthallásra!👂

Angol - Éva néni

Hello everybody!

Online English lesson today at 10 o'clock.

Köszönöm azoknak, akik szépen, precízen, pontosan beküldték a házi feladatukat a múlt hétről (9 ember). Mindent megnéztem, mindent leosztályoztam, és az alábbiakat szeretném hozzáfűzni....

Először is, nézd meg a javítókulcsot, amit itt mellékelek.
Vedd elő te is a munkádat, amit megcsináltál, és pirossal javítsd, ahol nem egyezik az itt megjelölt megoldással.
Ha nincs vagy nagyon kevés a piros: gratulálok. Sikerült ügyesen, önállóan elsajátítanod az anyagot. Úgy látom, hogy érted is, amit csinálsz. Csak így tovább.
Ha néhány helyen piros: semmi gond. Összességében jól megy, de néhol belezavarodtál. Nézd vissza, hogy mi lehetett a hiba.
Ha sok a piros: látom, hogy próbáltad megoldani a feladatokat ügyesen, be is küldted időre, de talán nem sikerült még az anyagrészt teljesen megérteni. Csinálj még önállóan gyakorló feladatokat, amíg jobban nem sikerül.
Ha nem készítetted el a feladatot: ez esetben ne másold át automatikusan a javítókulcsról a megoldásokat, hanem először vedd a fáradtságot, csináld meg a feladatot pótlólag. Küldd el nekem emailben, és csak utána javítsd ki a megadott javítókulcs alapján.
Ha eddig nem küldted el a munkádat és most sem fogod, akkor sajnos a munkáddal egyenértékű érdemjegyet fogsz találni az enaplóban.

- Gyakori volt, hogy a 9-10. mondatig egész jól ment minden és ott elkezdtetek belekavarodni.
Továbbra is mindenhol, minden mondatban csak az volt a feladat, hogy az AM/IS/ARE szavakat WAS/WERE-re cseréljétek.

- Tilos benne hagyni a jelen idejű és a múlt idejű alakot is a mondatban.
Az olyan, mintha magyarul azt mondanám, hogy "Itt vagyok voltam a szobámban." Nem értelmes, igaz?

- Aki összekeverte a where-t a were-rel az remélem okul a hibájából. Értem én, hogy egy betű a különbség, de az osztogatnak és a fosztogatnak között is egy betű a különbség csak.😊

- Akik lehagyták a mondat végi írásjeleket, hogy az már úgyse fontos, azok most Timi nénitől meg Edit nénitől meg Ági nénitől kapnak egy szép nagy fekete pontot, mert biztos vagyok benne, hogy nem ezt tanította nektek alsóban...Nem dísznek van az ott!

- Aki összekeverte, hogy az I után were-t írt és a you után was-t az próbálja mondogatni magában a táblázatot, mint egy mantrát sokszor egymás után.  
I was   you were    he/she/it was   we were    you were   we were

Na erről ennyit. A többit szóban online.
BYE!

Nyelvtan Reni nénivel május 5.

Kedves Mindenki!

Még mindig nagyon kevesen készítitek el  a feladatokat, így szeretném kérni, hogy a bejegyzés alatti megjegyzés részbe írjátok be a következő szöveget: Olvastam a feladatot, készítem. (keresztneved).

A mai napon a Redmentában kell dolgoznotok. KATTINTS IDE!

Direktcím: Gyakorlás május 5.

Órai munka jegyet kaptok rá.

Holnap online óra 10 órától!
                                                                                                                               









                               (kép forrása:https://24.hu/tudomany/2018/09/12/eluzhetik-a-hiuzt-a-borzsonybol/)

Testnevelés - eszköz nélküli feladatok - 1.rész



Sziasztok!

A mai napra egy 15 perces edzést hoztam Nektek!



Katt ide:



Választhatod a könnyebb vagy a nehezebb verziót is! 💪

Ha kedved van hozzá, csináld meg újra a feladatokat!



Jó mozgást kívánok!

Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A mai órán az alap kiszámítását fogjuk gyakorolni.

1.Mintafeladat

A mai napon felástam a kertem 45 %-át 900 m2-t. Mekkora a kertem?

Először értelmezzük a feladatot. Nem tudjuk, hogy mekkora a teljes kert, tehát a 100 % a kérdés, ami nem más, mint az alap.

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 900
            százalékláb:                           p = 45 %
            alap:                                       a = ?

                        a = (é : p) × 100 = (900 : 45) × 100 = 20 × 100 = 2000

A teljes kert 2000 m2.


2. Mintafeladat

A 6.a osztály háromnapos osztálykirándulást szervezett, és papírgyűjtéssel sikerült összegyűjteni az osztálykirándulás költségének 25 %-át, 75000 Ft-ot.
Mennyi volt az osztálykirándulás teljes költsége?

Nem tudjuk mennyi volt a kirándulás teljes költsége, azaz mennyi volt a 100 %, tehát az alapot nem ismerjük.

            százalékérték:                        é = 75000
            százalékláb:                           p = 25 %
            alap:                                       a = ?

                        a = (é : p) × 100 = (75000 : 25) × 100 = 3000 × 100 = 300000

Az osztálykirándulás teljes költsége 300000 Ft volt.

Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.A mai napon felástam a kert 12 %-t, 180 m2-t. Mekkora a kert?

2. A 6.b osztály osztálykirándulást szervezett, és papírgyűjtéssel sikerült összegyűjteni az osztálykirándulás költségének 60 %-át, 90000 Ft-ot.
Mennyi volt az osztálykirándulás teljes költsége?