2020. május 18., hétfő

Irodalom - 05.18.

Kedvesek,
még várom a múlt órai feladatot a következő tanulóktól: Tibike, Zsombor, Flóra, J. Tami, Szabrina. Ma 13.30-ig pótoljátok!

A többiektől többé-kevésbé ügyes megoldásokat kaptam. Akik félreértelmezték a feladatot, vagy nagyon félvállról vették (azt is észreveszem ám 😉): Domi, Zoli, Panna

Megdicsérem: Atit, Kevint, Szandit és Rékát a kifejezetten ügyes megoldásaikért.

1. Lássuk, melyik tulajdonságok lehettek igazak Annamáriára a szófelhőből és miért.
mogorva, vörös hajú, mézesmázos, kedveskedő, mesterkedő, okos

2. Honnan tudhatjuk mindezt? Nézzünk néhány idézetet!
  • A színházbeli találkozáskor: 

"– A fiad? – villogtatta fehér fogsorát az asszony a gyerekre, és már
nyújtotta is a kezét. – Látom, meggyógyultál!… Annamária vagyok!
Szervusz! Mi még nem ismerjük egymást!"

Ha Annamária kedvesen rámosolygott volna Petére (vagy legalábbis a Pete testében lévő Ádámra), azt egész biztosan nem úgy fogalmazta volna meg a szerző, hogy villogtatta fehér fogsorát a gyerekre.

  • Szintén ebben a fejezetben:

"– Ádám! Mi van veled? Ugye most csak viccelsz? Vagy fel akarsz bosszantani?
Pite zavartan vigyorgott. Mit csinált rosszul? Egyre kellemetlenebbül érezte magát az apja bőrében. Itt ez az erőszakos néni, aki úgy vezet, mint az őrült nyúl a rajzfilmeken, és ráadásul szörnyen haragszik rá."

Pete tehát maga is megfogalmazza, hogy Annamária erőszakosan viselkedik. 

  • Ugyanitt korábban, a tévé székházban:
"– Nórika! A kis hisztérika! – csattant Annamária hangja."


A szereplőket tehát jellemzik a cselekedeteik és mondataik is. 

3. Olvasd el a 8. fejezetet! (Vacsora Annamáriánál meg a majmok élete a címe, az online dokumentumban a 60-66. oldal)


4. Válaszolj röviden a következő kérdésekre a füzetedbe!
  • Hogyan viselkedik a vacsorán Annamária?
  • Mire jön rá Ádám a vacsorán?
5. Küldd el e-mailben (digitaliskata@gmail.com) a füzetedből a május 11., május 14. és mai anyagokat!

Hajrá!
Kata n.

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.18.

Kedves Diákom!

A múlt órán tengelyesen szimmetrikus, illetve tengelyesen tükrös alakzatokkal foglalkoztunk.

Emlékeztetőül:
Egy síkbeli alakzat tengelyesen szimmetrikus, ha az alakzat síkjában van olyan egyenes, amelyre ha tükrözzük, az alakzat képe önmaga.

Gyereknyelven ugyanez:
Egy síkbeli alakzat tengelyesen szimmetrikus, ha kivágnánk papírból, akkor össze tudnánk úgy hajtani egy egyenes mentén, hogy a két rész pontosan fedje egymást.

A tengelyes tükrözés tulajdonságai:
  • A tengely minden pontjának képe önmaga.
  • A tengelyes tükrözés távolságtartó - minden szakasz képe az eredetivel megegyező hosszúságú szakasz.
  • A tengelyes tükrözés szögtartó - minden szög képe az eredetivel megegyező nagyságú szög.
  • A tengelyes tükrözés irányításváltó - ha rendre leolvasod az eredeti alakzat pontjait, majd rendre a tükörkép pontjait, éppen ellenkező irányban tudod ezt megtenni.


Ma azt tanuljuk meg, hogy lehet egy síkidom tengelyesen tükrös képét megszerkeszteni, illetve azzal is foglalkozunk, hány tükörtengelye van bizonyos síkidomoknak.

Ehhez tekintsd meg az alábbi videót.




Mára csak annyi a feladatod, hogy megnézd, és próbáld megérteni ezt a videót, a holnapi online órán alaposan átbeszéljük, és felteheted a kérdéseidet is!

Jó munkát kívánok!



Informatika - 2020.05.18.

Kedves Diákom!


Remélem, megtetszett a múlt héten látott Scratch!
Ma ismét egy kitűnő videót tekinthetsz meg, melyben megtanulhatod, hogy lehet egy szereplőt a billentyűzettel irányítani. A videóban az irányítás a nyíl billentyűkkel van megoldva, de ugyanígy működik akkor is, ha nem a nyilakat, hanem betűket választasz ki, pl. WASD.

Lássuk a videót!



Feltöltened még nem kell semmit, de ha van rá lehetőséged, próbáld is ki a látottakat! Hogy hogyan? A múlt heti bejegyzésben részletesen megtalálod. 😉

Jó szórakozást és jó munkát kívánok!

Természetismeret 05.18.

Kedves Hatodikos!


Cím a füzetbe: A vizek és vízpartok élővilága

BAKTÉRIUMOK

- sejtjeik csak a mm ezredrészét érik el
- kívülről sejtfal határolja, ezen belül sejthártya és sejtplazma alkotja
- sejtmagjuk nincs
- legtöbbjük lebontó szervezet
- szennyezett vizekben előfordulnak kórokozók is

PLANKTONOK:/Keresd ki a rövid összefoglalásból! 105.o./

PAPUCSÁLLATKA            104.o. 2. ábra

- állati egysejtű
sejt:

Rajzold le + írd oda a részeit is és melléjük A RÉSZ FELADATÁT IS!
(Keresd ki a tankönyv szövegéből!)

AMŐBA ↴                          Rajzold le!

Vizek parányai - TERMÉSZET
- állati egysejtű, 1-2 mm
- állábakkal mozog
- egysejtűekkel, baktériumokkal táplálkozik

EGYSEJTŰ ZÖLDMOSZAT
Növénytan | Digitális Tankönyvtár
- a plankton tagja
- sejtfal határolja, sejtplazmájukban zöld színtestek vannak → itt zajlik a fotoszintézis

ZÖLD SZEMESOSTOROS    105.o. 3. ábra

Rajzold le + írd oda a részeit is és melléjük A RÉSZ FELADATÁT IS!
(Keresd ki a tankönyv szövegéből!)

Mf.: 93.o.7.f.
!! SZORGALMI FELADAT 5-ért: 94.o.10.f. !!

Ide küldd a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni




Matematika Betti nénivel 2020.05.18.

Szimmetrikus Stock fotók, Szimmetrikus Jogdíjmentes képek ...
                           








 Kedves Hatodikosok !

 

A holnapi Online órán megbeszéljük a Témazáró dolgozat jegyeit,és a  helyes eredményeket !

                                       
                        Tengelyes szimmetria


Ma a szimmetriával foglalkozunk, térben és síkban. Ha megfigyeled, az életben(természetben ,emberi alkotásokban) nagyon sok helyen körülvesz minket a szimmetria. A szimmetrikus testeknek, bizonyos matematikai tulajdonságaik is vannak.
   A következő videóból megtudhatod, mik ezek a tulajdonságok ?   VIDEÓ
A videóban van néhány feladat. A feladatoknál állítsd meg a lejátszást, és próbálj meg válaszolni a kérdésekre !

Írd le a füzetedbe a tengelyes tükrözés tulajdonságait !
       A tengelyes tükrözés tulajdonságai:
       1.Távolságtartó  (szakasz és képe ugyanakkora)
       2.Szögtartó     (szög és képe ugyanakkora)
       3.A körüljárás iránya megfordul
       4.Egybevágóságtartó

 Ma elküldened nem kell semmit !

 Holnap reggel 9 órakor szeretettel várlak az Online órán !

                              

Gyógytestnevelés

Szia!

Emlékszel a múlt keddi feladatra???A KIHÍVÁS, melyhez a cipődet kell használnod😀😀 

Kérlek, hogy nézd meg a videót és ma még gyakorolj!

Kihívás cipővel

Holnap, kedden jelentkezem egy linkel, ahova az általatok elsajátított gyakorlatot fel kell majd tölteni egy egy rövid videó formájában.

Ági néni

6.A Technika 2020.05.18. Találmányok


Beadási határidő: nincs (az-az nincs feladat)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán hoztam egy videót, ahol érdekes találmányokat mutatnak be, amik sok pénzt hoztak.
Tanulság. Nem tudom, milyen munkátok lesz, DE! Soha nem tudhatjátok mi az a marhaság, amiért az emberek, képesek pénzt adni.
Kreatívnak kell lenni ;)


Videó.

Testnevelés - 6. és 7. hét Naplóinak beadása

Sziasztok!

Elérkezett a 10. hét, itt a blogon
és
a már meglévő feladatok beadása,
 erről az időszakról:

2020. április 20. - 2020. április 30.
- Ez a 6. és a 7. hét -

Aki már adott be naplót, annak a 6. és a 7. hét kell, illetve, ha van elmaradása kérem pótolja!

---------------------------------------------------------------------------------
Aki még nem küldte el,
 a naplóját eddig!!!

 Nekik, az első héttől kezdve a 7. hétig,
kell elküldeni a naplójukat!!!
-------------------------------------------------------------


Beadási határidő:
2020. május 20. - szerda 15 óráig

-------------------------------------------------------------

 Már -kb. két hete- kész kell lennie,
a naplónak!!!

 Így csak lefényképezed
 és
 elküldőd erre a címre:

kovacs.imre@vargatamas.hu


Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

Folytatjuk a százalékszámítás témakörét.
Minden százalékszámítással kapcsolatos feladatnál három szereplő van (alap, százalékérték, százalékláb), amelyből kettőt ismerünk és a harmadik mennyiséget kell kiszámítani.

Az előző órákon megtanultuk mind a három mennyiség kiszámítását következtetéssel és képlet segítségével.
Emlékeztetőül a képletek:

Százalékérték kiszámítása:               é = (a : 100) × p

            Alap kiszámítása:                              a = (é : p) × 100

Százalékláb kiszámítása:                  p = (é : a) × 100

Eddig „könnyű” volt a feladatokat megoldani, mert minden órán ugyanazt a mennyiséget kellett kiszámítani, most már annyival nehezebb lesz a feladatok megoldása, hogy vegyesen szerepelnek a feladatok.
A feladat megoldása során először azt kell eldöntened, hogy az adott feladatban melyik az alap, melyik a százalékérték és mi lesz a százalékláb. /melyik két mennyiséget ismerjük, és mi lesz a kérdés/

1.Mintafeladat

Egy dolgozó bruttó jövedelme havi 240000 Ft volt, amelyet a koronavírus járvány miatt áprilisban 25 %-kal csökkentették. Mennyi lett a fizetése?

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 240000 Ft
            százalékláb:                           p = 25 %
            százalékérték:                        é = ?

                        é = (a : 100) × p = (240000 : 100) × 25 = 2400 × 25 = 60000 Ft

A 60000 Ft nem a teljes fizetés, hanem csak a fizetéscsökkentés mértéke, ezért ezt ki kell vonni az eredeti fizetésből:
                        240000 - 60000 = 180000 Ft

A dolgozó fizetése 180000 Ft lett a fizetéscsökkentés után.


            2. Mintafeladat

Melyik számnak a 30 %-a 6000?

Először értelmezzük a feladatot. Nem tudjuk, hogy mennyi volt az eredeti szám, tehát a 100 % a kérdés, ami nem más, mint az alap.

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 6000
            százalékláb:                           p = 30 %
            alap:                                       a = ?

                        a = (é : p) × 100 = (6000 : 30) × 100 = 200 × 100 = 20000

A 20000-nek a 30 %-a a 6000.


                        3. Mintafeladat

 1800 Ft volt a pénztárcámban amelyből elköltöttem 630 Ft-ot.
Hány %-át költöttem el a pénzemnek?

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 1800
            százalékérték:                        é = 630
            százalékláb:                            p = ?

                        p = (é : a) × 100 = (630 : 1800) × 100 = 0,35× 100 = 35

A pénzem 35 %-át költöttem el.


Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő feladatokat! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Melyik számnak a 20 %-a 4?

2.A Varga Tamás Általános Iskolába 450 tanuló jár, és a gyerekek 52 %-a fiú. Hány lány és hány fiú jár az iskolába?

3.Volt 30000 Ft megtakarított pénzem, amelyből 18000 Ft-ért egy sportcipőt vásároltam.
Hány százalékát költöttem el a pénzemnek?