2020. május 6., szerda

Matematika Betti nénivel 2020.05.06.

Kedves Hatodikosok !

I.Ellenőrizzük a házi feladatot !

 Egy autó 250 km távolságból már megtett 168 km-t.Hány %-át tette meg a teljes útnak?
a=250 km
e=168 km
p=? 
p=e:(a:100)=168:(250:100)=168:2,5=67,2 %


Ma is százalékláb kiszámításával kapcsolatos feladatokat fogunk megoldani.

                                                   Százalékláb kiszámítása

I.Mintafeladat 
Egy család 180 000 Ft-os jövedelméből 55 000 Ft-ot rezsire (gáz,víz,villany),85 000 Ft-ot élelmiszerre, 28 000 Ft-ot közlekedésre, a többit egyéb kiadásokra költi.A jövedelme hány százalékát költi ez a család a különböző kiadásokra?

Rezsi:
a=180 000 Ft
e=55 000 Ft
p=?
p=e:(a:100)=55 000:(180 000:100)=55 000:1 800 =30,55 %

Élelmiszer
a=180 000 Ft
e=85 000 Ft
p=?
p=e:(a:100)=85 000:(180 000:100)=85 000:1 800 =47,22 %

Közlekedés:
a=180 000 Ft
e=28 000 Ft
p=?
p=e:(a:100)=28 000:(180 000:100)=28 000:1 800 =15,55 %

Egyéb
a=180 000 Ft
e=12 000
p=?
p=e:(a:100)=12 000:(180 000:100)=12 000:1 800 =6,66 %


II. Oldd meg a következő két feladatot a füzetedbe,a megoldásokat küldd el IDE

 1.feladat Egy 15 000 Ft-os ruha árát 1500 Ft-tal felemelték .Hány százalékos volt az áremelés ?

 2.Feladat Egy könyvtár 45 000 kötete közül 2430 könyv idegen nyelvű.A könyvtár könyveinek hány százaléka idegen nyelvű ?


III.Gyakorolj a Learning Apps-sal !JÁTÉK1.
 
                                                          JÁTÉK2.

TTGY Betti nénivel 2020.05.06.

Süss fel, nap! - ÉrtékbecslünkKedves Hatodikosok !  


Ma a fosszilis energiahordozókról fogunk tanulni. 

A szén alapú energiahordozókból származó energiát hívjuk fosszilis energiának. Növényi és állati maradványokból keletkeznek levegőtől elzárt bomlás során, évmilliók alatt. Ilyen energiahordozók a szén, a kőolaj, az olajtermékek és a földgáz. Szilárd, folyékony vagy gáznemű halmazállapotúak, nagy energiasűrűség jellemzi őket. Nem megújuló energiaforrások, felhasználásuk üvegház-hatású gázok kibocsátásával jár. Jelenlegi gazdaságunk és egész életmódunk nagyrészt fosszilisenergia-függő.
Földünk fosszilisenergia-készletei még átlagosan 100 évre elegendők, ebből a kőolaj hozzávetőleg 50 évre, a földgáz 60 évre, a szén 110-170 évre. A kőolaj könnyen kitermelhető része már elfogyott, így a kitermelés költsége és energiaigénye növekedni fog. A fosszilis energia kora tehát egy rövid virágkor után a végéhez közeledik. A szűkösségnél azonban nagyobb gond, hogy az energiaigényes emberi tevékenységeinkkel (közlekedés, mezőgazdaság, nyersanyag kitermelés, urbanizáció) lassan feléljük természeti környezetünket.


Nézd meg a következő videót ! VIDEÓ 

Válaszolj a következő kérdésekre a füzetedben !

1.Mit nevezünk fosszilis energiának ?
2.Hogyan és miből keletkeztek a fosszilis energiahordozók ?
3.Sorolj fel energiahordozókat !
4.Írd le az energiahordozók fizikai tulajdonságait !
5.Melyek a felhasználásának hátrányai ?
6.Mennyi ideig elegendő még a fosszilisenergia-készletünk? 

Ezt most nem kell elküldened !

Gyakorolj a Learning appsal !JÁTÉK
                                               







Matematika Balázs bácsival - 2020.05.06.

Kedves Diákom!



A százalékláb számítását gyakoroljuk a mai órán is.

Ehhez hoztam mára is egy kidolgozott feladatot. Két része van, úgyhogy akár két feladatnak is tekintheted. 😊

Felmerülhet a kérdés, hogy muszáj-e kétféleképpen megoldani a feladatokat? A válasz az, hogy nem. Azért mutatom mindig mindkét megoldást, hogy lásd, mikor melyik a jobb. A feladatokat elég egyféleképpen megoldanod.

És akkor jöjjenek is a mai feladataid, melyeket füzetbe oldj meg!

  1. Egy osztály eddig 120 kg papírhulladékot gyűjtött. A tervük 240 kg volt.
    Hány százalékát gyűjtötték a tervezettnek eddig?

  2. Egy 500 Ft-os sampon árából 80 Ft-ot elengedtek. Hány százalékos volt az árcsökkentés?


Jó munkát kívánok!


Osztályfőnöki - 05.06.

"Minden, minden dolgodban maradj másodpercre pontos. Nem lehetsz olyan fáradt,
szomorú, kedvetlen, hogy az udvarias pontosság törvénye ellen vétkezzél. A
pontosság nemcsak a királyok udvariassága, hanem minden felelős, rangját ismerő
ember kötelessége. Elsőrendű ember az, aki érdek nélkül pontos. A lomha, a nyegle,
a frivol ember mindig késik. Az ilyen ember végül is lekésik az élet nagy találkozójáról:
önmagának megismeréséről."

Márai Sándor: Füveskönyv - A várakozásról (részlet)


Olvasd el a fenti idézetet! 
Mit gondolsz, miért fontos, hogy pontosak legyünk még most, így, az online térben is? Írd meg kommentben a véleményed, gondolatod!

Kata n.

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 6.

Hi everyone!

Akik részt vettek a tegnapi online órán már tudják, hogy jövőhéten dolgozatot írunk a házimunkákból és az időhatározókból. A mai órán ezeket gyakorolhatjátok!

1) Check your answers

Workbook page 11, exercise 6 (Mf. 11./6.)

Ellenőrizd a múlthéten megoldott munkafüzeti feladatot. Láttam, hogy ez a feladat nem igazán ment a többségnek. A többség elfelejtette, hogy egyesszám 3. személyben az igék végére -s betű kerül, ez szinte mindenkinél lemaradt.


2) Write true sentences about yourself.

Workbook page 11, exercise 7 (Mf. 11./7.)

Írj igaz mondatokat magadról, hogy miket szoktál csinálni! Írhatsz a tanult házimunkákkal is mondatokat vagy korábban tanult kifejezésekkel (pl.: I never do the shopping. I never play ice hockey., stb).

3) Practice for the test

Gyakorolj a dolgozatra a következő feladatokkal!

Household jobs (házimunkák):
Adverbs of frequency (gyakoriságot kifejező időhatározók):
Készíts képet a munkafüzeti feladatról és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre!

Best wishes!

Nyelvtan Angi néni V.06.

Kedves Mindenki!
A jövő órán dolgozatot fogunk írni.
Tegnap sokat gyakoroltál online. Most a munkafüzetben gyakorolj!
Következő órán jól fog jönni a mostani gyakorlásod, a dolgozathoz.
Ha valamelyik feladat készen van az alábbiak közül, akkor örülj, hogy kevesebbet kell írnod!
Nézzük, mely feladatokkal gyakorolj!
mf.: 97/5.
        103/2.
        104/1. 2.
         108/9.  109/12.
        
Jó munkát!

Nyelvtan - Kata néni 05.06.

Drágáim,

ma 11-kor találkozunk a Teamsen, ahogy már megszokhattátok. Ellenőrizni fogjuk a tegnapi feladatokat, és megbeszéljük majd a mai feladattal kapcsolatban felmerülő kérdéseiteket.

A mai feladat pedig:
fogalmazást írni. Éljeeeeeen!


Téma: Képzeld el, ha te most egy tudós vagy kutató lennél, miféle jó hatású vírust vagy ellenvírust fejlesztenél ki és indítanál el, küldenél szét a világba?
Írhatsz arról, hogy: 
-mi lenne a neve,
- hogyan nézne ki mikroszkóp alatt,
- mik a tünetei,
- mire hatna,
- hogyan terjedne,
- szükséges-e a terjedését megakadályozni,
- minden egyéb, ami a saját ötleted! 

Forma
  • a fogalmazásod leíró jellegű legyen,
  • adj neki címet,
  • min. 10 mondat legyen,
  • tagold bekezdésekre,
  • legyen bevezetése és lezárása (befejezése),
  • olvashatóan írj,
  • ügyelj a helyesírásra
  • fogalmazz bele két határozatlan és két általános névmást!
Beküldés helye: a kész fogalmazásodról készített képet küldd el a digitaliskata@gmail.com e-mail címre! (Ne messengerre, és ne a másik e-mail címemre.)

Határidő: 2020. 05. 11. (hétfő) 8.00

Ha további kérdésed merülne még fel, felteheted azt is az órán a Teams-en.

Kíváncsian és szeretettel várom a kész munkákat! ☺️

Kata n.

Történelem 05.06.

Kedveskék,

a többség nem küldte el a múlt órai feladat megoldását és a feleletét SEM. Ebből több dologra is következtetek. Például arra, hogy nem olvastátok végig a bejegyzést, illetve arra, hogy nem dolgoztok... Egyik sem túl szívderítő gondolat.



1. Ma először is ellenőrizd a múlt órai feladatok megoldásait! (Pirossal írtam a jó megoldásokat.) Ha nem csináltad meg pénteken, akkor MOST PÓTOLD!

1. A végvárrendszer: 
 A táblázat a Magyar Királyság bevételeit és a végvárrendszer fenntartásának költségeit mutatja rajnai forintban.
- Volt olyan év, amikor a bevételek fedezték a végvári kiadásokat? nem volt olyan év
- Mikor volt a legmagasabb a hadi kiadás? 1576-ban volt a legnagyobb a hadi kiadás





2.  Erdély

a) Hogyan nevezték a székelyek és a szászok közigazgatási egységeit? székek
b) Melyik város volt Erdély központja 1606-ban? Gyulafehérvár








3. A török kiűzése után 
a) A kiegészített gondolatábrát másold be a füzetedbe!


 4. Kurucok és labancok (tk. 104. o.)

Hasonlítsd össze a kuruc gyalogos felszerelését a tk. 60. oldalán található francia katonáéval! (Az osztrák katonák felszerelése hasonló volt a franciákéhoz.) 
Arra következtethettél pl., hogy hasonló volt a kurucok és a labancok fegyverzete: kard és puska. Az öltözetük is hasonló elemekből épült fel, de a kurucok pl. bővebb szabású zubbonyt viseltek.

5. Magyarország a Habsburg Birodalomban 




6. Magyarország gazdasága a 18. században
a)

b)

- Hol és milyen árucikkekre alkalmaztak magas (piros) vámtételeket? északon minden árucikkre (ki- és behozatalra is), dél-nyugaton csak az iparcikkek kivitelére MERT: az az osztrákokkal közös határ, ahonnan azt akarták, hogy beáramoljanak az árucikkek és ne legyen érdek olyat kivinni, ami náluk is van, hogy az ő gazdaságuk erősödjön.
- Hol és milyen árucikkekre alkalmaztak alacsony (sárga) vámtételeket? az osztrákokkal közös határon olcsó volt kivinni a mezőgazdasági árukat és olcsó volt bármit behozni
- A mezőgazdaság vagy az ipar fejlődött jobban a vámrendelet miatt Magyarországon? a mezőgazdaság fejlődött emiatt jobban



7. Magyarország társadalma a 18. században:

a) Válaszolj a diagram alatt olvasható kérdésre az ábra alapján!
b) Jobbágyterhek: 
- Melyikkel terhekkel kinek tartoztak a jobbágyok a 18. sz.-ban?




királynak
egyháznak
földesúrnak
hadiadó
tized
kilenced
beszállásolás

robot
fuvar

földbér


ajándék



2. Mától ismét egyetemes történelemmel foglalkozunk. (tk. 124-142.o.)
A füzeted következő teljesen üres oldalára írd fel nagy címként, hogy A polgári átalakulás kora és készíts borítót, ahogy szoktuk.
A borítódról készített fotót küldd el a digitaliskata@gmail.com e-mail címre!

3. A következő oldalon írd fel címként: Napóleon, Európa ura

4. Olvasd el a tk. 130-131. oldalát!

5. Gyűjts további érdekességeket Napóleon életéről, munkásságáról!

6. Készíts az olvasott, összegyűjtött információkból egy 3-5 diából álló PPT-t!
Mindenképp tegyél bele képet is!

7. Az elkészített PPT-t töltsd fel IDE!

Határidő: péntek (május 8.) reggel 8 óra.

Tehát:

  • borító rajzolása és elküldése e-mailben (digitaliskata@gmail.com), 
  • gyűjtőmunka, 
  • PPT készítés, 
  • feltöltés.

Nem nehéz, menni fog!
Kata n.

Angol-Anikó néni

Dear Students!


A mai órán megkezdjük az első lecke összefoglalását.

1. feladat

Válaszd ki a helyes megoldást és írd le a kérdést és a választ is a füzetedbe!


    1.        Choose the correct answer.

                    1.        Does your sister walk to school with you?
                                    A.        ☐ No, she don’t.
                                    B.        ☐ No, she doesn’t walk.
                                   C.        ☐ No, she doesn’t.

                    2.        Does your cat live in the garden?
                                    A.        ☐ Yes, it does.
                                    B.        ☐ Yes, it lives.
                                   C.        ☐ Yes, it is.

                    3.        Do Europeans celebrate Thanksgiving?
                                    A.        ☐ No, we don’t.
                                    B.        ☐ No, they aren’t.
                                   C.        ☐ No, they don’t.

                    4.        Do you and your friends go to school on 25 December?
                                    A.        ☐ No, they don’t.
                                    B.        ☐ No, we don’t.
                                   C.        ☐ No, we aren’t.

                    5.        Do polar bears live in the Antarctic?
                                    A.        ☐ No, they don’t.
                                    B.        ☐ No, they aren’t.
                                   C.        ☐ No, they don’t live.

                    6.        Does James play football?
                                    A.        ☐ Yes, he do.
                                    B.        ☐ Yes, he does.
                                   C.        ☐ Yes, he has.
 


2. feladat


Párosítsd össze a mondatokat és írd le a füzetbe!


1.    Match the questions 1–6 with the answers A–F.

1.    How often do you watch TV?
2.    What time does your mum get up?
3.    Do you sometimes walk to school?
4.    Where do your grandparents live?
5.    What do you study on Tuesday morning?
6.    What day do you go swimming?
    A.        Maths and History.
    B.        On Wednesday.
   C.        No, never.
   D.        In Manchester.
    E.        At seven o’clock.
    F.        Every day.



3. feladat

Mf. 12.o./1.

Ismételd a hónapok neveit!

4. feladat

Mf. 12.o./2.
Írd le a dátumokat! Emlékezz vissza a sorszámnevekre

Pl: 5/12 the fifth of December

5. feladat


Gyakorlás ITT


Best wishes.