2021. március 17., szerda

Etika

 Sziasztok!

 

Először is nagyon köszönöm a múlt heti beküldött munkátokat, nagy örömmel olvastam a gondolataitokat az EGYENJOGÚSÁG témakörében.

Mind azt írtátok, hogy nagyon igazságtalan volt, hogy hátrányban részesítették a textilgyárban a női dolgozókat, csak azért mert nők.

Az alábbi gondolatokat az írásaitokból szeretném kiemelni:

- a férfi és a nő is ember: tehát egyenrangú

- ugyanazért a munkáért, mindenkinek ugyanannyi bér jár 

- igaz, hogy a férfiak fizikai ereje nagyobb (általában), de a nők gyereket szülnek, amihez szintén nagyon erősnek kell lenni

- nők nélkül nem lennének már emberek, úgyhogy nem elfogadható, hogy kevesebbnek tekinti őket bárki

- időnként a nők bizonyulnak erősebbeknek bizonyos élethelyzetekben, nem csak a fizikai erő számít

- nem csak a nők, hanem senki más sem érdemli meg, hogy háttérbe szorítsák.


A gondolataitok mind a NEGATÍV DISZKRIMINÁCIÓRÓL szólnak. Gyakorold csak ennek a szónak a kimondását, hogy diszkrimináció... Sokat hallhatod akár TV-ben, rádióban is.

A NEGATÍV DISZKRIMINÁCIÓ hátrányos megkülönböztetést jelent.

Azt jelenti, hogy valaki hátrányba kerül a társaihoz képest valamiért.

Hogy mik lehetnek ezek az okok, amik miatt valaki hátrányba kerülhet?

- ha van egy lány, aki hegesztőnek szeretne tanulni, akkor ha csupán azért nem veszik fel egy bizonyos szakmát tanulni, mert lány.....akkor őt a neme miatt különböztetik meg hátrányosan

- ha van egy 50-es éveinek végén járó ember, aki új munkahelyet keres és azért nem veszik fel, mert már idősödik ... akkor őt az életkora miatt különböztetik meg hátrányosan

- ha az iskolában mindenki kap egy csokit, aki lefut egy bizonyos távot, akkor a tolószékben élő kisgyerek kap-e csokit? Ha nem, akkor őt a testi fogyatékossága miatt különböztették meg hátrányosan, pedig nem tehet róla.

...az összes példában, amit eddig felsoroltam nem csak a hátrányos megkülönböztetés, tehát a NEGATÍV DISZKRIMINÁCIÓ a közös pont, hanem az is, hogy olyan dologért kerültek ezek az emberek hátrányba, AMIRŐL NEM TEHETNEK.

Az emberek neme, életkora, fizikai adottságai, hajszíne, bőrszíne, szexuális irányultsága, nemzetiségi hovatartozása mind-mind olyan adottságok, amik velünk születettek. Ide tartozik még az ember vallása is, ami ugyan nem (feltétlenül) velünk született, de mindenkinek a saját lelkiismereti szabadsága, hogy eldönthesse, hogy miben hisz.

Ezek alapján nagyon igazságtalan bárkit hátrányosan megkülönböztetni.

A negatív diszkrimináció tilos az iskolákban is.

A tanuláshoz, a fejlődéshez, az oktatáshoz mindenkinek egyformán joga van.

FELADAT:

Kérlek gondold végig, hogy mi lenne példa negatív diszkriminációra az iskolában és hogyan lehetne elkerülni, hogyan lehetne igazságossá tenni a feltételeket.

Mutatok egy példát a megoldásra:

Ha például az iskolánkban nem volna lift, akkor a tolószékes gyerekek nem tudnának feljutni az emeleti tantermeikbe. Erre nagyon jó megoldás, hogy az iskola akadálymentesítésekor* gondoltak erre, és tettek egy liftet az épületbe. Így a mozgáskorlátozott gyerekek és felnőttek nem szenvednek hátrányt a többiekhez képest.

*Akadálymentesítés: egy épület átalakítása annak érdekében, hogy a mozgáskorlátozott emberek is "nagyobb akadály" nélkül tudják használni, tehát minden részét könnyedén meg tudják közelíteni.

A példádat írd le vagy fotózd le, és küldd el nekem emailben: csillag.eva@vargatamas.hu

Képzeljétek el, teljesen véletlenül épp a napokban jött ki egy híres énekes, Sting, videója arról, hogy támogatja a Down kóros emberek munkába állását, hogy ne legyenek hátrányosan megkülönböztetve, hiszen sok munkáltató elzárkózik attól, hogy Down szindrómás dolgozót vegyen fel, pedig ők is természetesen el tudnak látni jól sokféle munkakört. 

A Down kór egy veleszületett kromoszómabetegség, amiről senki nem tehet.

Itt megnézheted ezt a fantasztikus videót: https://www.youtube.com/watch?v=SKku4RAWa4M


 

Le a kalappal az ilyen sztárok előtt!

Történelem - március 17.

 Kedvesek,

Mára több feladatot is kapsz, de egyik sem bonyolult, becsszó. ☺

1. Olvasd el a tk. 82-83. oldalát! 

2. Másold le a következő vázlatot a füzetedbe (kattintásra nagyobb lesz):


3. Küldj nekem egy egyperces hangüzenetet vagy videót, amiben arról beszélsz, amit eddig az első világháborúról tanultunk.

  • Készíthetsz hozzá magadnak előre vázlatot, ami alapján utána elküldöd az üzenetet.
  • Az üzenet nem lehet rövidebb, mint egy perc.
  • Elkészült munkádat a Teams-en vagy e-mailen (digitaliskata@gmail.com) keresztül küldd el!
  • A határidő holnap (március 18., csütörtök) 12.00.

Matematika Edit nénivel 03.17

Kedves Hetedikesek!

Ismételjük át, amit a síkidomokról, sokszökekről tanultunk!

1. Mit jelent a konvex, konkáv kifejezés?

Ehhez vizsgáljuk meg a tk. 186. oldalán lévő  "Emlékeztető" ábrát!

2. Mit nevezünk sokszögnek?

Tk. 187. oldalán lévő "sárga" ábrát elemezzük!

3. Amit illik tudni a négyszögekről. Innentől le kell másolnod a füzetedbe!

99. óra Cím: Négyszögek 

A négyszögnek négy csúcsa (ABCD) és négy oldala (a,b,c,d) van. Egy átlóval két háromszögre bontható, ezért belső szögeinek összege 2*1800  = 3600

A trapézok olyan négyszögek, amelyeknek van párhuzamos oldalpárjuk.

A paralelogramma olyan négyszög, amelynek van két párhuzamos oldalpárja.

A rombusz egyenlő oldalú négyszög.

Deltoidnak nevezzük az olyan négyszöget, amelynek van szimmetria átlója. ("Sárkány")

A téglalap olyan négyszög, amelynek minden szöge egyenlő, minden szöge derékszög.

A négyzet olyan négyszög, amelynek minden oldala és szöge egyenlő.

Írásbeli Hf. 

A 3. pontban leírt 8 mondat leírása, és egy szuper ábra elkészítése a dia alapján.

Mivel ez nem könnyű és sok időt igénybe vevő feladat, külön hf. jegyet kapsz rá. A külalakot is figyelem!

Beküldendő: Szerda 16 óráig: garaiedit62@gmail.com

2021 március 17 - szerda - Testnevelés

 

 Tabata edzés


Ez a feladat ismerős már,

 de ma a 8 feladatból,

 sorsold ki magadnak a mai feladatokat. 


Előre sorsold ki a 12db feladatot pl: két dobókockával. 

Vagy kérj meg valakit, hogy mondjon 1-8ig számokat neked véletlenszerűen.

Írd fel a feladatok sorrendjét, aztán kezdj csak hozzá és egy körben teljesítsd!

ha vmi kétszer van egymás után vagy akár 3x az se baj -


A bemelegítés 2x20mp terpesz-zár ugrás, karlendítéssel magastartásba





Balesetmegelőzésre figyelj!

Tartsd be a testnevelés órán tanult szabályokat!

Pl. Ne rúgj le semmit!

Ne legyen csúszós szőnyeg alattad!

Mezítláb vagy tiszta tornacipőben legyél!






Feladat leírása:

1: Kiindulóhelyzet: mellső fekvőtámasz. Fekvőtámaszból ugrás guggoló támaszba.

Guggolótámaszból homorított felugrás. Abból ereszkedés vissza guggolótámaszba. Ugrás mellső

fekvőtámaszba. (Ismétlésszám: 10)

2: Jobb térdelőállásból ugrás bal térdelőállásba homorított felugráson át. (Ismétlésszám: 10)

3: Kh.: mellső fekvőtámasz. Támasz az alkaron. (plank). Emelkedés mellső fekvőtámasz helyzetébe.

Először jobb kar, majd bal kar nyújtással, majd ereszkedés karonként kiinduló helyzetbe.

(Ismétlésszám:10)

4: Mellső fekvőtámaszból jobb láblendítés előre, kartámasz hátul. ⇾ Láblendítés vissza kiinduló

helyzetbe. ⇾ Bal láblendítés előre, kartámasz hátul. ⇾ Láblendítés vissza kiinduló helyzetbe.

5: Fekvőtámaszban folyamatos lábtartáscsere. (Ismétlésszám 10)

6: Kh.: guggolóállás mellső középtartás. ⇾ Homorított felugrás. ⇾ Ugrás vissza kiinduló helyzetbe.

(Ismétlsszám: 10)

7: Hanyattfekvésből lebegőülés, majd vissza hanyattfekvésbe. (Ismétlészsám:10)

(Ismétlsszám: 10)

8: Helybenfutás térdemeléssel 30 másodpercen keresztül.


Írd le a naplóba a 12 feladat sorrendjét.

Mit vettél észre ettől a pici változtatástól a feladatokban?!


Jó mozgást!


2021. március 17. Ének

 Hahó hetedikesem!

Ma az orosz romantikusok közül mutatok be valakit.

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij eredetileg katonai pályára készült, később éles váltással zeneszerző lett belőle.


Az orosz zene hagyományait ápolta, sajátos nemzeti stílus megteremtését tűzte ki célul. Műveiben az emberi lélek rejtelmeit ábrázolta, például a Borisz Godunov című történelmi témájú operájában is.

Borisz Godunov az 1500-as évek végén lett az első választott orosz cár- egyes történészek szerint azonban gyanús körülmények között lett ő az uralkodó. Az opera az ő uralkodásának történetét eleveníti fel Puskin drámája alapján.


🎧 Hallgasd meg EZT a bordalt az operából!



Muszorgszkij másik méltán népszerű művét, az Egy kiállítás képei című szimfonikus költeményét elhunyt festő barátja kiállítása ihlette, a  tiszteletére íródott. Eredetileg zongoradarab, később született meg a zenekari verzió is.
A festmények, amelyek a darabban szerepelnek, nagyrészt elpusztultak, de néhány (hat) megmaradt az utókor számára.




🎧 Hallgasd meg a Csibék tánca a tojáshéjban című tételt ITTAz ódon várkastély címűt  ITT !

Viszonthallásra! 👂

Fizika 03.17.

 

Nyomáskülönbségen alapuló eszközök

MA 11:00-kor Teams óra!

Előző tanórához hoztam egy érdekes videót, amit nézzetek meg:

Az iskolákban már nem lehet higanyt tartani, tehát filmről mutatom meg Torricelli híres kísérletét: Légnyomás mérése higannyal: https://www.youtube.com/watch?v=bN2L8dlrfhs

A mai órán nyomáskülönbségen alapuló eszközökkel fogunk megismerkedni:

Nem is gondoljátok k, milyen sokszor használunk a napi tevékenységeink során olyan eszközöket, tárgyakat, amelyekben – a légköri nyomáshoz képest – egy zárt térben lévő gáznak növeljük vagy csökkentjük a nyomását, az igényünknek megfelelően.

Otthoni kísérlet:

Szívj fel egy csepp vizet az orrcseppentővel úgy, hogy a gumi részét összenyomod, és beleteszed a nyílását a vízbe. Lassú elengedés után az orrcseppentő felszívta a vizet, majd cseppentsd ki egy óraüvegre! Figyeld meg, mi történik, miközben cseppentesz, a pumpa megnyomásakor és elengedésekor.

A következő tárgyak működése a nyomáskülönbségen alapszik.  A legtöbbel már biztosan találkoztál! Mire és hol használhatjuk ezeket?


 Üvegtábla emelő


Vízipisztoly


 Illatszerszóró


 matrac pumpa


 lefolyó tisztító pumpa


 szódásüveg


 kerékpárpumpa


 kézi nyomókút

 



Ezeket is jegyzeteljétek ki a füzetbe!








 Két érdekes animáció:

https://www.vascak.cz/data/android/physicsatschool/templateimg.php?s=mech_pumpa&l=hu

https://phet.colorado.edu/sims/html/gases-intro/latest/gases-intro_hu.html 

Házi feladat: Keress a környezetedben olyan eszközöket, amelyek a nyomáskülönbség elvén működnek! Írd le ezeket a füzetedbe!

További szép napot: Laci bácsi

 

Matematika Balázs bácsival - 2021.03.17.

 Kedves Diákom!

Eljött az összefoglalás ideje.

Pénteken nem lesz online óra, hanem az óra időpontjában egy tesztet kell kitöltened.

Emlékeztetőül.

Egyenes arányosság

Két mennyiség között egyenes arányosság van, ha az egyik mennyiség valahányszorosára változik, a másik mennyiség is ugyanannyiszorosára változik.

Két mennyiség között egyenes arányosság van, ha az összetartozó értékek hányadosa (aránya) állandó.

(A 0-hoz mindig a 0 tartozik, de a 0:0 arányt nem értelmezzük.)

Az egyenes arányosság grafikonja az origón (0;0)-n áthaladó egyenes.


Fordított arányosság

Két mennyiség között fordított arányosság van, ha az egyik mennyiség valahányszorosára változik, a másik mennyiség unyanannyiad részére változik.

Két mennyiség fordítottan arányos, ha az összetartozó értékek szorzata állandó.

A fordított arányosság grafikonja hiperbolaív.


Gyakorló feladatok

  1. Alberték kirándulni mentek. Megállás nélkül, egyenletes tempóban haladtak, és óránként 3 km-t tettek meg.
    Hány km-t tettek meg 20 perc alatt, 100 perc alatt, illetve 3 óra alatt?
    Mennyi idő alatt tettek meg 0,5 km-t, 7,5 km-t, illetve 12 km-t?

  2. Bea sétálva óránként 3 km-t halad és 2 és fél óra alatt ér a szomszédos faluba.
    Mennyi idő alatt ér oda, ha siet, és óránként 4,5 km-t halad?
    Mennyi idő alatt ér oda kerékpárral, ha óránként 15 km-t halad?

  3. Egy üzemben az oldószert 15 db húszliteres kannában tárolják. Ez a mennyiség hány 50 literes hordóban, hány 1,5 literes palackban, illetve hány 150 literes kádban férne el?
    Az oldószert dobozokba töltötték át, 50 doboz telt meg. Hány literesek a dobozok?


Matematika Imre bácsi 7.o.

 

Kedves Hetedikesek!

 Pénteken dolgozat következik az egyenes és fordított arányosság témaköréből.

 

Ma két gyakorló feladatot oldunk meg, és két feladatot önállóan is meg kell oldanod.

Ha ezeket sikerül megoldanod, akkor a valószínűleg a dolgozatod is jól fog sikerülni.

1.Bizonyos mennyiségű üdítő csomagolásához 1,5 l-es dobozokból 324 db-ra van szükség. Hány dobozra van szükség, ha fél literes dobozokba csomagoljuk az üdítőt?

Milyen arányosságról van szó? 

Fordított arányosság, ha kisebb dobozokba töltjük az üdítőt, akkor arányosan több dobozra van szükség.

            1,5 literes doboz = 15 dl                    324 db

            fél literes doboz = 5 dl                       ? db

 

            1 dl doboz                                          15 × 324 = 4860 db

            5 dl doboz                                          4860  : 5 = 972 db

 

Fél literes dobozból 972 db kellene.

 

2.     5,8 m vascső tömege 41,76 kg. Mennyi a tömege 9,5 m ugyanilyen vascsőnek?

Milyen arányosságról van szó? 

Egyenes arányosság, mert ha hosszabb a vascső, akkor arányosan nagyobb lesz a tömege is.

            5,8 m                          41,76 kg

            9,5 m                          ? kg

 

            1 m                             41,76 : 5, 8 = 7,2 kg

            9,5 m                          7,2 × 9,5 = 68,4 kg

 

9,5 m vascső tömege 68,4 kg.

Önálló feladat

1. Jóska elkezdett egy könyvet olvasni, és megállapította, hogy ha naponta 18 oldalt olvasna el, akkor 7 nap alatt érne a végére. Hány nap alatt fejezné be a könyvet, ha naponta csak 12 oldalt olvasna el?

 

2.     Egy 3 gombócos fagyi ára édes tölcsérben 570 Ft. Mennyibe kerül egy kétgömbös fagyi édes tölcsérben, ha az édes tölcsér ára 15 Ft?

 

hajdu.imre@vargatamas.hu