Kedves Hatodikosok !
A múlt órákon megismerkedtünk a százalékszámítás három alapfogalmával (alap,százalékérték ,százalékláb).
A mai órán ezeket fogjuk átismételni .
Alap (jelölése :a )
Az alap mindig 100 %. A teljes mennyiséget jelenti, amihez viszonyítunk.
Százalékérték (jelölése:e )
Az a mennyiség ,amely az alap valamely százaléka .
Százalékláb ( jelölése:p )
Ahány százalékát számoljuk az alapnak
(A pirossal szedett részt írd le a füzetedbe !)
I.Mintafeladat
800-nak az 1%-a 8 .
Alap a=800 (800 a teljes mennyiség ,ehhez viszonyítunk.)
Százalékláb p=1% (1%,mert a 800-nak az 1%-át számítjuk )
Százalékérték e=8 ( mert a 800 1%-a 8 )
II.Mintafeladat
1200-nak az 25%-a 300
Alap a=1200 (1200 a teljes mennyiség ,ehhez viszonyítunk.)
Százalékláb p=25% ( 25%,mert a 1200-nak az 25%-át számítjuk )
Százalékérték e=300 ( mert az 1200 25%-a 300 )
Önállóan oldd meg a következő feladatot a füzetedben a mintafeladat alapján !
1.Feladat :2500-nak a 20 %-a 500 .
Alap a=
Százalékláb p=
Százalékérték e=
III.A kördiagramok alapján számítsuk ki az egyes mennyiségeket !
piacon értékesítve :
a=1200 kg
p=25%
e=?
e=(a:100) x p =(1200kg:100) x25=300 kg
lekvár :
a=1200 kg
p=35%
e=?
e=(a:100) x p=(1200 kg :100 ) x 35 = 420 kg
gyümölcslé :
a=1200 kg
p=40%
e=?
e=(a:100) x p=(1200 kg :100 ) x 40 = 480 kg
könyv:
a=5400 Ft
p=20%
e=?
e=(a:100) x p =(5400 Ft :100 ) x 20 =1080 Ft
uzsonna :
a=5400 Ft
p=45%
e= ?
e=(a:100) x p= (5400Ft :100)x 45 = 2430 Ft
mozi :
a=5400 Ft
p=30%
e= ?
e=(a:100) x p= (5400:100 ) x 30 = 1620 Ft
egyéb:
a=5400 Ft
p=5%
e= ?
e=(a:100) x p= (5400:100 ) x 5 = 270 Ft
Az online órán is ezeket a feladatokat beszéljük át !
A füzetedbe másold le az első kördiagramhoz tartozó megoldásokat !
Házi feladat nincs !
2020. április 21., kedd
Nyelvtan - Kata néni
Kedves hatodikosok,
a múlt alkalommal kiadott feladatokat nem kaptam vissza Zsombortól, Bencétől és Bogitól. Patriktól is csak az egyiket kaptam vissza, azt is teljesen hibásan.
1. Lássuk, mi lett volna a helyes megoldás a múlt órai feladatokban:
A) Elsőként egy táblázatot kaptál, ahol a szófajokat kellett meghatároznod. Íme az ellenőrzés, kékkel beírtam a helyes megoldásokat.
Szó
|
Szófaj
|
Szó
|
Szófaj
|
acél
|
főnév
|
aranyos
|
melléknév
|
sisak
|
főnév
|
vitéz
|
főnév
|
Bence
|
főnév (tulajdonnév)
|
maga
|
visszaható névmás
|
téged
|
személyes névmás
|
gyász
|
főnév
|
béke
|
főnév
|
nádas
|
főnév/melléknév
|
békés
|
melléknév
|
hatalmas
|
melléknév
|
felséges
|
melléknév
|
cimbora
|
főnév
|
ki?
|
kérdő névmás
|
cifra
|
melléknév
|
tíz-tizenkét
|
számnév
|
hű
|
melléknév
|
forgószél
|
főnév
|
egymás
|
kölcsönös névmás
|
Ezt a feldatot Ati, Réka és Zsófi küldte vissza hibátlanul.
B) A második feladat az volt, hogy javítsd egy szövegben az előforduló helyesírási hibákat:
Toldi jelleme
Miklós tulalydonságai köszt tulajdonságai közt van, amejik amelyik segíti és van, amelyik gátojja gátolja őt az előrejutásban.
Segíti kivételes erelye ereje és bátorsága. Lendíti az akarás, hogy vitéz lehessen a király udvarában, és az édesaannyához édesanyjához fűződő szeretete.
Érzékenységének köszönhető, hogy nem nyukszik nyugszik bele az igasságtalanságba igazságtalanságba, mellyel György súlytja sújtja. A pesti népet is félti a megvadult bikától. Legjobban édesanyját félti. Érte képes legyözni legyőzni az indulatait is, mikor György sértegetni kezdi. Nemzetét menti meg a szégyentől a cseh bajnokkal szemben.
Ereje, Ebben a feladatban hibátlan megoldást adott be Zsófi és Réka.
C) Ma egy új névmással is megismerkedünk.
1. A füzetbe írjátok fel: A mutató névmás
2. Másold le a füzetedbe a tk. 80. oldalán található táblázatot! (ami a lap alján található)
A közelre és távolra mutató névmásokkal elkerülhetjük a szóismétlést, a szöveg mégis érthető marad.
3. ITT ellenőrizd, hogy érted-e!
4. A táblázat alapján töltsd ki a munkafüzet 108/9. feladat táblázatát!
Nyelvtan Angi nénivel IV.21.
Kedves Hatodikos!
A mai nyelvtanóra anyaga a Toldihoz fog kapcsolódni.
1. (jegyre megy)
Kérlek, másold le a 12. ének 19-20. versszakát a füzetedbe!
Küldd el nekem emailben: vargatamasblogos@gmail.com
Küldd el nekem emailben: vargatamasblogos@gmail.com
2. Gyűjts az interneten 5-5 közmondást, melyben szerepel visszaható névmás (magam, magad, maga, magunk, magatok, maguk) és kölcsönös (egymás) névmás!
Ajánlott oldalak:
Matematika Balázs bácsival - 2020.04.21.
Kedves Diákom!
Ha olyan szerencsés vagy, hogy a hétfői áramszünet nem érintett, és már tegnap feltöltötted a munkádat, akkor ma pihenhetsz. Ha nem, akkor fogadd szeretettel ezt a bejegyzést is!
A mai napon még mindig a százalékértéket számoljuk.
1. feladat:
Egy fúrógép árát 25%-kal csökkentették.
Mennyibe kerül most a fúrógép, ha az eredeti ára 44.800 Ft volt?
2. feladat:
Egy cipő eredeti ára 9200 Ft volt. Most 12%-kal megemelt áron kínálják.
Mennyibe kerül most a cipő?
2020. április 21. Ének
Hahó hatodikosom!
🎤Ma karaoke nap van.
Válassz egy dalt a kedvenc együttesedtől, vagy énekesedtől, és énekelj!
💃 Képzeld el, hogy TE állsz a színpadon- mozogj, táncolj is közben!
Lazulj el, érezd jól magad!
Írd a bejegyzés alá, melyik dalt választottad!
Viszonthallásra!👂
🎤Ma karaoke nap van.
Válassz egy dalt a kedvenc együttesedtől, vagy énekesedtől, és énekelj!
💃 Képzeld el, hogy TE állsz a színpadon- mozogj, táncolj is közben!
Lazulj el, érezd jól magad!
Írd a bejegyzés alá, melyik dalt választottad!
Viszonthallásra!👂
Wir geben einige Ratschläge
Kedves hatodikos!
A múlt heti feladatot tőletek kaptam meg: Tibi, Levi, Beni és Iringó.
Ügyesek vagytok! 🙂 A többiek ...?
A Húsvéti tojáskeresésben Iringó nyert toronymagasan 12 ponttal, mivel sajnos nem akadt ellenfele!
Küldöm a helyes megoldásokat, javíts, ahol kell!
Emlékszel még, mit tanultunk a felszólító módról?
GRAMMATIK!
Igyál (te)! = Trink!
Igyatok (ti)! = Trinkt!
Igyon (Ön)! Trinken Sie!
1. feladatIsmételd át a felszólító módot a német Wer wird Millionär? (Legyen Ön is milliomos) játékkal! Sok sikert kívánok hozzá!
2. feladat
Wir geben einige Ratschläge.
(=Tanácsot adunk.)
De megy ez már felszólító módban is!
Gib einige Ratschläge!
Tankönyv 43. oldal 14. feladat
Értelmezzük a példát!
Zu viele Süßigkeiten schaden der Gesundheit.
= A túl sok édesség árt az egészségnek.
Szólítsd fel Tinát, a gyerekeket és Weigel urat, hogy ne egyenek túl sok édességet!
Az igét (schaden) hozd a mondat elejére felszólító módban!
Kerüljön a mondatba a nicht tagadószó is!
Tina: Iss nicht so viele Süßigkeiten!
Kinder: Esst nicht so viele Süßigkeiten!
Herr Weigel: Essen Sie nicht so viele Süßigkeiten!
és
Rauchen schadet der Gesundheit.
= A dohányzás árt az egészségnek.
4. feladat
Munkafüzet 30. oldal 9. feladat
Írd a helytelenül írt szavak mellé a helyes alakot!
5. feladat
Töltsd ki a munkafüzet 38-40. oldalán lévő szószedet hiányzó szavait!
Küldd el a megoldásaidat nekem!
A múlt heti feladatot tőletek kaptam meg: Tibi, Levi, Beni és Iringó.
Ügyesek vagytok! 🙂 A többiek ...?
A Húsvéti tojáskeresésben Iringó nyert toronymagasan 12 ponttal, mivel sajnos nem akadt ellenfele!
Küldöm a helyes megoldásokat, javíts, ahol kell!
Emlékszel még, mit tanultunk a felszólító módról?
GRAMMATIK!
Igyál (te)! = Trink!
Igyatok (ti)! = Trinkt!
Igyon (Ön)! Trinken Sie!
1. feladatIsmételd át a felszólító módot a német Wer wird Millionär? (Legyen Ön is milliomos) játékkal! Sok sikert kívánok hozzá!
2. feladat
Wir geben einige Ratschläge.
(=Tanácsot adunk.)
De megy ez már felszólító módban is!
Gib einige Ratschläge!
Tankönyv 43. oldal 14. feladat
Értelmezzük a példát!
Zu viele Süßigkeiten schaden der Gesundheit.
= A túl sok édesség árt az egészségnek.
Szólítsd fel Tinát, a gyerekeket és Weigel urat, hogy ne egyenek túl sok édességet!
Az igét (schaden) hozd a mondat elejére felszólító módban!
Kerüljön a mondatba a nicht tagadószó is!
Tina: Iss nicht so viele Süßigkeiten!
Kinder: Esst nicht so viele Süßigkeiten!
Herr Weigel: Essen Sie nicht so viele Süßigkeiten!
Tanuld meg a felszólító módú igéket! Soronként mondd el magadnak legalább ötször! Pl. Nimm! Nehmt! Nehmen Sie! Nimm! Nehmt! Nehmen Sie! Nimm! Nehmt! Nehmen Sie! Nimm! Nehmt! ... 😉 |
Alakítsd át ezeket a mondatokat az előző példa alapján! (Tina, Kinder, Herr Weigel)
A GRAMMATIK táblázat segít a megfelő felszólító módú ige megtalálásában.
Zu viel Fernsehen schadet der Gesundheit.
= A túl sok tévénézés árt az egészségnek.
Rauchen schadet der Gesundheit.
= A dohányzás árt az egészségnek.
4. feladat
Munkafüzet 30. oldal 9. feladat
Írd a helytelenül írt szavak mellé a helyes alakot!
5. feladat
Töltsd ki a munkafüzet 38-40. oldalán lévő szószedet hiányzó szavait!
Küldd el a megoldásaidat nekem!
Viel Spaß!
Angol-Anikó néni
Dear Students!
A mai óránk online élő foglalkozás lesz. 10 órakor várlak benneteket a teams chat szobában.
Téma: present simple
DO/DOES segédigék használata
Lefordítjuk a MIckey, Millie, Mut szöveget.
feladatok: TK 13.o/4.a,b
Mf. 8.o/4
Mf.9. o./5, 6.
Várlak benneteket!
Üdv: Anikó néni
Angol - Éva néni
Dear Students!
Online class at 10 o'clock on Teams!
Do your hair, put on your smile because it's videochat!
😊
Please check your homework from Friday!
1. We are in the garden with Paul. ------> We were in the garden with Paul.
2. They are pilots. -----> They were pilots.
3. I am at Paul and Sarah's wedding. ------> I was at Paul and Sarah's wedding.
4. You are in bed because you are ill. ----> You were in bed because you were ill.
5. He is in the house. ------> He was in the house.
2. They are pilots. -----> They were pilots.
3. I am at Paul and Sarah's wedding. ------> I was at Paul and Sarah's wedding.
4. You are in bed because you are ill. ----> You were in bed because you were ill.
5. He is in the house. ------> He was in the house.
Múlt idejű mondatok fordítása:
1. A kertben voltunk Paullal.
2. Ők pilóták voltak.
3. Én Paul és Sarah esküvőjén voltam.
4. Ágyban voltál, mert beteg voltál.
5. Ő a házban volt.
Erre most nincs késedelmes leadás.
Aki hiánytalanul leadta, kap 2 pontot. Aki leadta, de hiányos, kap 1 pontot. Aki nem adta le, 0 pont.
A jövőben úgy tervezem, hogy ezeket a pontokat fogjuk jegyekké alakítani.
See you on Teams!
BYE!
Angol - Dóri néni csoportja 2020. április 21.
Hello everyone!
Ma 10 órakor online angol óra lesz a Microsoft Teamsben!
Témánk: At home
1) Közösen átnézzük az eddig tanultakat.
2) Elolvassuk és lefordítjuk a tankönyv 14. oldalán a szöveget (Tk. 14. old. / 2.a,b)
3) Megbeszéljük az új anyagot (Tk. 15. old. / 3a)
Várlak benneteket!
Ma 10 órakor online angol óra lesz a Microsoft Teamsben!
Témánk: At home
1) Közösen átnézzük az eddig tanultakat.
2) Elolvassuk és lefordítjuk a tankönyv 14. oldalán a szöveget (Tk. 14. old. / 2.a,b)
3) Megbeszéljük az új anyagot (Tk. 15. old. / 3a)
Várlak benneteket!
Nyelvtan Reni nénivel április 21.
Kedves Mindenki!
A mai naptól folytatjuk a digitális munkát.
Holnap online óra lesz 10.00-kor a szokott helyen!
A mai óra témája: A határozatlan névmás (írd a füzetedbe pirossal és húzd alá)
2. Keresd ki a határozatlan névmásokat az alábbi szövegből és helyettesítsd a megfelelő szavakkal!
3.
El kell menned a piacra. Kérlek, írd le, milyen zöldségeket,
gyümölcsöket kell venned, ha a heti menüben szerepel: paprikáskrumpli,
gyömölcsleves, rakott karfiol, palacsinta, rizses hús.
Messengeren várom a válaszokat!
Remélem, kellemes pihenéssel, kevés kütyüzéssel telt a tavaszi szünet! |
A mai naptól folytatjuk a digitális munkát.
Holnap online óra lesz 10.00-kor a szokott helyen!
A mai óra témája: A határozatlan névmás (írd a füzetedbe pirossal és húzd alá)
1. Kapcsoljátok össze szóban az alábbi szóelemeket! pl. VALAmikor
VALA -mikor
-mi
-mely
-honnan
-mennyi
-hogy
-milyen
-hány
-ki
Meg tudod állapítani milyen szófajokat helyettesítenek? Segít a TK. 82. oldalán található táblázat.
2. Keresd ki a határozatlan névmásokat az alábbi szövegből és helyettesítsd a megfelelő szavakkal!
Valaki nem dolgozik, lopja a napot. Amikor megtudja, hogy
egy hét múlva lesz a valamilyen vásár, kedvet kap, hogy elmenjen. Anyja valamennyi
libáját hajtja ki a vásárra. Döbrögi olcsóbban akarja megvenni a ludakat valakitől,
mint amennyi az áruk. Mivel valaki nem adja, a földesúr elhajtatja a
szárnyasokat, a fiút pedig megvereti. Valaki megfogadja: „Háromszor veri ezt
kenden valaki vissza!” Matyi ezután nem megy haza anyjához, hanem dolgozik,
nyelveket tanul és gyűjti a pénzét. Első alkalommal olasz ácsnak öltözve áll
bosszút valakin. Másodszor felcsernek adja ki magát. A harmadik alkalommal már
nem ölt álruhát. A három elpáholás után Döbrögi megjavul.
Messengeren várom a válaszokat!
Matematika 6/1 Imre bácsi
Kedves Hatodikosok!
Mivel
hétfőn áramszünet volt és ezért sokan nem tudták megnézni és elvégezni a
tegnapi feladatokat, a mai órán nem veszünk új anyagot, csak ismétlés lesz!
A
mai órán a százalékszámításban szereplő 3 mennyiséget fogjuk megismerni.
Először
nézd meg az alábbi videó első 4 percét!
A
százalékszámításban szereplő 3 mennyiség.
/írd le a füzetedbe és
jól jegyezd meg!/
Alap
(jelölése: a )
A
teljes mennyiséget jelenti, amihez viszonyítunk. Az alap mindig a 100 %.
Százalékérték
(jelölése: é)
Az
a mennyiség, amely az alapnak valahány százaléka.
Százalékláb (jelölése: p )
Ahány
százalékát számoljuk az alapnak.
Pl.
600 – nak az 1 %-a 6.
Alap: 600 (a 600 a teljes mennyiség, ehhez
viszonyítunk)
Százalékérték: 6 (a
6 mert a 600-nak a valahány százaléka)
Százalékláb: 1 % (1 %, mert a 6 a 600-nak az 1 %-a)
700 – nak a 10 %-a 70.
Alap: 700 (a
700 a teljes mennyiség, ehhez viszonyítunk)
Százalékérték: 70
(a 70 mert a 700-nak valahány
százaléka)
Százalékláb: 10 % (10 %,
mert a 70 a 700-nak a 10 %-a)
Önálló
gyakorlás a füzetbe!
500-nak az 50 %-a 250.
a=
é=
p=
40-nek a 25 %-a 10.
a=
é=
p=
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)