2020. május 4., hétfő

!! Természetismeret teszt !!

Kedves Hatodikos!

Van aki jelezte, hogy valamilyen okból nem tudta megcsinálni a témazáró tesztet.
Kivételesen van még lehetőséged kitölteni.

RÉTEK, MEZŐK, SZÁNTÓFÖLDEK - KAHOOT

HATÁRIDŐ: 05.05. kedd 16:00

Marianne néni

Gyógytestnevelés


Szia!

Dobj a dobókockával 8-szor és végezd el a gyakorlatot a képen látható módon 10-szer!
A megjegyzésbe írd le a számokat, amelyeket egymás után dobtál!!!

Ági néni




Matematika Betti nénivel 2020.05.04.

Kedves Hatodikosok !

I.Ellenőrizzük a házi feladatot !
Sajnos sokan nem küldtétek vissza,pedig elmondtam, hogy beleszámít a havi jegyetekbe .


1. Feladat 
Melyik számnak a 210%-a 6300?
e=6300
p=210%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (6300:210) x100 =30 x100 =3 000 

2.Feladat 
Melyik számnak a 60 % -a a 5040 ?
e=5040
p=60%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (5040:60) x100 =84 x100 =8 400
Ha nem jó a megoldásod,vagy nem készítetted el a házi feladatot akkor javítsd,vagy pótold ! 
II. Ma is az Alap kiszámítását fogjuk gyakorolni . 

Mutatok két mintafeladatot .
FÜZETBE: 

 I.Mintafeladat
Egy könyvtárban 2500 verseskötet van.Ez az összes könyv 8%-a.Hány könyv van ebben a könyvtárban összesen ?
e=2500 
p=8%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (2500:8) x100 =312,5 x100 =31 250
Válasz:31 250 könyv van a könyvtárban.


II.Mintafeladat
A szavannán egy éhes zsiráf lelegelte egy fa összes levelét a fa magasságának 64%-áig.Milyen magas a fa, ha a zsiráf kinyújtott nyakával 4m 80 cm magasságig ér fel ?
e=480 cm
p=64 %
a=?                                                                           
a=(e :p) x100 = (480 :64 ) x 100 =7,5 x100 =750 cm = 7 és fél m
Válasz :7 és fél méter magas a fa

Másold le a mintafeladatokat a füzetedbe !

III.Oldd meg a következő feladatot egyedül !
A gomba a szárítás során tömegének 90%-át veszíti el.Mennyi gombát kell szedni ahhoz,
hogy télire 1,8 kg szárított gombát tudjunk eltenni ?

IV:Gyakorold az alap kiszámítását   LEARNING APPSSAL !
  JÁTÉK1.
 JÁTÉK2.

NE FELEDD HOLNAP CSAK BLOGOS ÓRA VAN ! ONLINE ÓRÁNK NEM LESZ !
Elküldendő feladatod most nincs !
                                                                Jó tanulást !

Informatika - 2020.05.04.

Kedves Diákom!

Nagyon örülök, hogy vannak, akik készítettek önállóan prezentációt és fel is töltötték! A jutalmuk természetesen nem marad el!

Sajnos azonban többeknek nincs lehetőségük bemutatót készíteni, ezért ezt az anyagrészt más úton kell értékelnem. Jó hírem van, ma jutottunk el a számonkéréshez!



A kitöltésre ez a hét áll rendelkezésedre. Mielőtt kitöltöd, érdemes visszanézned az elmúlt órák anyagait, úgy nem érhet meglepetés. Ha valamelyik kérdés mégis kifogna rajtad, az internetet is használhatod segítségképpen.


Jó munkát kívánok!

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.04.

Kedves Diákom!

Vége a hosszú hétvégének, bízom benne, hogy újult erővel vágsz bele a munkába!



A mai napon eljutottunk a százalékszámítás harmadik szereplőjének, a százalékláb a számolásához!

Emlékszel még a szereplőkre?
  • alap, ami mindig a 100%: a
  • százalékérték, ami az alapnak valahány százaléka: é
  • százalékláb, ami azt mutatja meg, hogy az az alapnak a százalékérték hány százaléka: p


Százaléklábat alapvetően kétféleképpen számolhatunk.


I. következtetéssel:

Ez abban az esetben hasznos, ha "szépek" a számok, az. 1. mintafeladatban erre láthatsz jó példát. Ebben az esetben a szokott módon felírjuk az adatokat és a kérdést, majd lépésenként kikövetkeztetjük a megoldást.



II. képlettel:

Bizony, a képlet - bár meg kell tanulni - sokkal könnyebbé teszi a százalékláb számolását, ha a számok nem szépek. Jó hír viszont, hogy a képlet nem nehéz. A százalékértéket elosztjuk az alappal, majd megszorozzuk 100-zal.

Rövidebben:
Úgy tudod könnyen megjegyezni, hogy mindig az alappal osztunk, aztán szorzunk 100-zal, ennyi az egész.
Bár a képlet ijesztő lehet, a 2. mintapéldában megláthatod, hogy ha a számok "nem szépek", bizony, ez a megoldás sokkal könnyebb, mint következtetéssel számolni.


Kapsz egy kis önálló munkát is, de ezt most nem kell sem lefényképezned, sem beküldened. A holnapi online órán megbeszéljük a mai tananyagot is, illetve az alábbi önálló munkát is.

Számítsd ki, hány százaléka az 50-nek az
 a) 5
 b) 10
 c) 22?

Jó munkát kívánok!




Irodalom - 05.04.

Kedves 6.a!

Nagyon szép gondolatokat olvastam azoktól, akiktől megkaptam a múlt órai feladatot. Nem kaptam viszont meg tőlük: Tibike, Laura, Zsombor, Flóra, Panna, Kevin, Szabrina. Ők ma délig pótolhatják.


Múlt alkalommal az első részt kellett elolvasnod és válaszolnod négy kérdésre a füzetedbe:
a) Milyennek látja Pete a szobáját az átváltozás reggelén? - kicsinek, szűkösebbnek, mint addig valaha, rövidnek az ágyat, stb.
b) Mivel foglalkozik dr. Pete Ádám? - a DéDé TV szerkesztőjeként dolgozik, egyébként pszichológus doktor
c) Előző este beállított Kázmér bácsi. Ki ő? - Pete édesanyjának testvére, tehát az ő nagybátyja


1. Ma a második és harmadik fejezetet (Ki itta meg a kakaót? és Lehet-e egyedül csókolózni? , [12-24. oldal az online dokumentumban]) olvasd el!

2. Válaszolj ezekre a kérdésekre a füzetedbe!
- Péter, amikor meglátja az új testét, elhatározza, hogy bosszút áll Bacskain. Szerinted ez helyes gondolat?
- Miért nem hinne senki a főszereplőknek, ha elmondanák, mi történt velük?
- Mit tennél, ha veled is megtörténne egy ilyen csere? Mire használnád az új helyzetet?

3. A mai utolsó feladatot ITT találod. (Szerda 18.00-ig tudod kitölteni.)

Kata n.

Természetismeret 05.04.

Kedves Hatodikos!

Ne felejtsd el, délig töltheted ki a témazáró tesztet ha még nem tetted!

Új témakört kezdünk ma.
Írd fel a füzetbe:                                    VIZEK, VÍZPARTOK
                                                            
                                                          Felszíni és felszín alatti vizek


Mint tudod, a víz nélkülözhetetlen az élethez. Szinte mindenütt jelen van a környezetünkben.

Vázlat a füzetbe: 

Vizek csoportosítása:
  I. LÉGKÖRI VIZEK
 II. FELSZÍNI VIZEK
III. FELSZÍN ALATTI VIZEK 

Tanulmányozd a tk. 1.ábráját és nézd meg a következő videót:

A VÍZ KÖRFORGÁSA 

Rajzold le a mf. 84.oldalán lévő 1.f. ábráját a füzetbe.

Felszín alatti vizek:                  Nézd meg a videókat: FELSZÍN ALATTI VIZEK
                                                                                     FELSZÍN ALATTI VIZEK II.
                                                                                     ÁSVÁNYVÍZ, GYÓGYVÍZ, TERMÁLVÍZ 

Olvasd el a tk. szövegét és írj magyarázatot a következő fogalmakhoz:

talajnedvesség:
talajvíz:
víztartó kőzet:
vízzáró kőzet:
artézi víz:
ásványvíz:
gyógyvíz:
hévíz: 

Mf.: 84.o. 1.,2.,4.f.

Küldd a fotót ide: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni 

6.A Technika 2020.05.04. Cserepes növények gondozása


Beadási határidő: nincs (azaz nincs feladat)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán a témakörünk a kertészkedés és a növények.
Soha nem tudhatod mikor lesz rá szükséged, hogy ismerj pár alapvető ültetési trükköt. Ha pedig már most is kertészkedtek, hátha lesz benne valami új.
Nyugi a videó kb. 5 perces. Kibírod.


Videó.


Testnevelés - EDZÉSNAPLÓ

Sziasztok!

A mai feladat a 3. hét edzésnaplóinak elküldése, MA! 

 8. hét kezdődik Ma itt a BLOGON! - 2020.05.04



Aki nem adta még be a naplóját eddig, annak az első 3 hét feladatait kell leadnia, a Blogban leírtak szerint! 


1-3. hét

2020.03.16 - 2020.04.03. feladatai!

-------------------------------------------------------------

Aki már leadta, annak írtam vissza e-mailt!
Az ott leírtak szerint javítsa, a naplóját pirossal és úgy küldje újra,
 az első 3 hetet,
 ha a napló leadása óta:

 ezt még nem tette meg!

-------------------------------------------------------------

Utolsó beadási határidő:

 2020. Május 7. - csütörtök 16 óráig!



Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

Folytatjuk a százalékszámítás témakörét, de ma már nem a százalékértéket, hanem az alapot fogjuk kiszámolni.
Már megtanultuk, hogy minden százalékszámítással kapcsolatos feladatnál három szereplő van (alap, százalékérték, százalékláb), amelyből kettőt ismerünk, és a harmadik mennyiséget kell kiszámítani.

A mai órán az alap kiszámítását fogjuk megtanulni két mintafeladat segítségével.

1.Mintafeladat

Melyik számnak a 15 %-a 300?

Először értelmezzük a feladatot. Nem tudjuk, hogy mennyi volt az eredeti szám, tehát a 100 % a kérdés, ami nem más, mint az alap.

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 300
            százalékláb:                           p = 15 %
            alap:                                       a = ?

Megoldás következtetéssel:
            1 %:                            300 : 15 = 20
            100 %:                        100 × 20 = 2000

A 2000-nek a 15 %-a a 300.

Megoldás képlettel:                 a = (é : p) × 100
/ezt jól jegyezd meg, a továbbiakban ezzel a képlettel számolunk/

                        a = (é : p) × 100 = (300 : 15) × 100 = 20 × 100 = 2000

A 2000-nek a 15 %-a a 300.


2. Mintafeladat

Elköltöttem a pénzem 40 %-át 6000 Ft-ot. Mennyi pénzem volt eredetileg?

Nem tudom mennyi pénzem volt eredetileg, azaz mennyi volt a 100 %, tehát az alapot nem ismerjük.

            Először felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 6000
            százalékláb:                           p = 40 %
            alap:                                       a = ?

Megoldás képlettel:                 a = (é : p) × 100
                        a = (é : p) × 100 = (6000 : 40) × 100 = 150 × 100 = 15000

 Eredetileg 15000 Ft-om volt.

Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Melyik számnak a 80 %-a 2000?

2. Új telefont vásároltam és elköltöttem a megtakarított pénzem 90 %-át 72000 Ft-ot.
Mennyi pénzem volt eredetileg?