ma megismerkedünk az utolsó névmással is. Biztos vagyok benne, hogy ez a gondolat kellőképpen felvillanyoz mindenkit.
1. Írd fel címként: A vonatkozó névmás
2. Olvasd el figyelmesen:
A vonatkozó névmás főnévre, melléknévre, számnévre vagy határozószóra vonatkozik. Legtöbbször összetett mondatokban fordul elő.
Vehet fel toldalékokat, pl. akié, amelyek, ahányat, amelyre, stb.
Használhatjuk őket teljes formában (pl. aki, amely, amennyi, ahány, ahogy), és rövidebb alakban is (pl. ki, mely, mennyi, hány, hogy)
A példák alapján észrevehetted, hogy hosszabb alakban, ha leválasztjuk a szókezdő a-t, egy-egy kérdő névmás marad. Erről könnyű lesz megismerni a vonatkozó névmásokat teljes alakban.
3. Másold le vázlatként a kékkel kiemelt részeket!
4. Gyakorolj ezzel a feladattal:
5. Gyűjts még két olyan közmondást, amiben vonatkozó névmás van!
Holnap összefoglalunk, jövő héten tesztet írunk a névmásokból.
A témakörünk végére értünk, tehát terveim szerint egy hét múlva (05.27.) témazáró dolgozat
lesz!
Ma megkezdjük az első lecke (Unit 1) összefoglalását.
1) Warm-up: Present simple
Egészítsd ki az egyszerű jelenidejű mondatokat az ige megfelelő alakjával! Mikor kell az igéknél az -s végződést használni és mikor nem? (Írd be a neved, hogy lássam, megcsináltad.)
Ismételd át a legfontosabb tudnivalókat az egyszerű jelen időről, ezzel az ábrával és a hozzá tartozó magyarázattal.
2) Writing
Tankönyv 18. oldal 1. feladat
Write sentences about Josie in Present Simple.
Az online órán meghallgattuk milyenek Josie mindennapjai. Írj a füzetedbe mondatokat Josieról.
(Az időpontokat így is írhatod: 7.00, 7.30, stb.)
3) Ordinal numbers
Do you remember the ordinal numbers in English? Practise with this worksheet.
Emlékeztek a sorszámnevekre angolul? Gyakorolj ezzel a feladatlappal!
Ha kész vagy kattints a finish-re, hogy megnézd az eredményed, ha 10/10 az eredményed készíts róla képernyőképet és küldd el nekem, mert szorgalmi 5-ös jár érte! 😉
Tankönyv 18. oldal 3. feladatWhat does Martin get for his birthday? Read the clues and find it out.
Találd ki, hogy milyen ajándékot kap Martin a szülinapjára. Olvasd el a segítségeket, írd a sorok végére, hogy melyik betűről van szó és a végén rakj ki egy értelmes szót a kapott betűkből!
Készíts képet a füzetedbe írt mondatokról és küldd el e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hucímre! Ha szeretnél szorgalmi 5-öst kapni, akkor csináld meg a sorszámneves feladatlapot hibátlanra és küldd el róla a képernyőképet (3. feladatban a link)!
1. Lássuk a kérdést, ami egész biztos, hogy a múlt óra óta foglalkoztat titeket: Miért volt rossz ötlet 1812 nyarán Oroszország ellen vonulnia Napóleonnak?
az oroszok túlerőben vannak
az orosz tél nagyon-nagyon-nagyon-nagyon hideg (ha esetleg elhúzódna a háború)
az orosz területek ritkán lakottak, tehát a seregnek nagyon-nagyon hosszú utat kell megtennie és sokat kell menetelniük lakatlan, kietlen helyeken, ami megnehezíti az utánpótlást
az oroszok vissza is éltek ezzel, egyre beljebb csalogatták a franciákat, míg végül Borogyinónál megküzdöttek velük - ezt a csatát Napóleon nyerte, mégis vissza kellett fordulnia a fentebb már felsorolt okok miatt
2. Most nézzük, mi vár még ránk!
Ákos bácsival tanultatok már a stop motion technikáról, ami annyit tesz, hogy egy-egy apró mozgás befotózásával és a képek egymás után állításával érnek el mozgóképet.
3. Egy veletek egykorú gyermek készítette az alábbi, ilyen videót Lego figurák felhasználásával a francia forradalomról és Napóleonról, ami nagyon jól összefoglalja, amit feltétlenül tudni kell a témáról.
Nézd meg ezt a videót!
4. Önállóan, vagy párokban (természetesen online) dolgozva készítsetek egy ilyen videótVAGYegy képregényt az alábbi témák egyikéről!
- A mohácsi csata (tk. 30-32. o)
- Amerika felfedezése (38-40. o.)
- A reformáció (49-51. o.)
- Angol polgárháború (tk. 55-57. o.)
- XIV. Lajos, a Napkirály (tk. 60-62. o.)
- Az észak-amerikai függetlenségi háború (tk. 71-73. o.)
- A Rákóczi-szabadságharc (tk. 103-105. o.)
- A nagy francia forradalom (tk. 124-126. o.)
5. A videókészítéshez használjátok azt az appot, amit Ákos bácsival használtatok. (Stop Motion Studio)
6. Ha képregényt készítetek, ajánlom a StoryVisualizer programot, ami letölthető iOS-re, Androidra és asztali gépre is.
A képregény (min.) 5 oldalas legyen.
Határidő: május 27. 8.00
Az elkészített munkátokat IDE kell feltölteni.
Ma nem veszünk új anyagot, hanem a tengelyes tükrözés szerkesztését gyakoroljuk.
A feladatod most is egy háromszög tengelyes tükrözése, de a háromszög egyik csúcsa most a tengely másik oldalán helyezkedik el. Hogy is van ez? Nézd meg az alábbi videót!
Biztosan hallottad már azt a szót, hogy önismeret. Ez egy nagyon fontos dolog. Ha ugyanis jól ismerjük önmagunkat, könnyebben kijövünk a körülöttünk lévő emberekkel is, és könnyebb rájönnünk, hogy mi bajunk van akkor, amikor "nincs semmi baj", mégis rosszul érezzük magunkat.
Mára ezért egy önismereti tesztet hoztam.
Nincs más dolgod, mint hogy végy magad elé egy A/4-es lapot és egy ceruzát, és rajzolj egy fát.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Ha a rajzzal megvagy, kattints ide, ahol megtalálod, hogy a pszichológia tudománya szerint mit mond rólad a rajzod.
Kedves hatodikos! A múltbéli történések kifejezéséhez nyújt segítséget a naptár:
ma - tegnap - tegnapelőtt - múlt héten - 10 nappal ezelőtt
Nyisd ki a tankönyvedet a 48. oldalon és a 10. feladathoz írj rövid párbeszédeket!
múlt hónap - múlt év
Példa: Wann hat Tina sich wehgetan? Vorgestern? (Mikor történt a baleset? Tegnapelőtt?) Ja, sie hat sich vorgestern wehgetan. (Igen, neki tegnapelőtt volt balesete.) Segítek a többi múlt idejű alakkal: gehen → ist gegangen sehen → hat gesehen
fahren → ist gefahren zurückkommen → ist zurückgekommen bleiben → ist geblieben A füzetedről készült képet küldd el az e-mail címemre! Határidő: május 25. (hétfő)