2020. április 29., szerda

Matematika Betti nénivel 2020.04.29


 Kedves Hatodikosok ! Százalékszámítás - az alap kiszámítása

Ma is az Alap kiszámítását fogjuk gyakorolni . 

Mutatok két mintafeladatot .

I.Mintafeladat

Melyik számnak a 75%-a 4500?
e=4500 
p=75%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (4500:75) x100 =60 x100 =6 000 


II.Mintafeladat

Melyik számnak a 120%-a 6000?
e=6000 
p=120 %
a=?                                                                           
a=(e :p) x100 = (6000 :120 ) x 100 = 50 x100 =5 000

A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot a füzetedbe ! 

A megoldásokat fényképezd le és ma 16 óráig kérem elküldeni IDE !


1. Feladat 
Melyik számnak a 210%-a 6300?

2.Feladat 
Melyik számnak a 60 % -a a 5040 ?

Jó munkát ! 

Ha van kedved gyakorolhatod az alap kiszámítását   LEARNING APPSSAL !
 


TTGY Betti nénivel 2020.04.29.

Kedves Hatodikosok !

Mint bizonyára többen hallottátok április 22.-én volt a Föld Napja
.A Föld napja (április 22) alkalmából különféle eseményeket rendeznek világszerte, melyekkel felhívják a figyelmet a Föld természeti környezetének megóvására.  A napot 175 országban tartják,az első Föld napját 1970 március 21.-én ünnepelték meg . Magyarországon 1990 óta rendezik meg. 2009-ben Evo Morales elnök kezdeményezésére az ENSZ április 22-ét a „Földanya Nemzetközi Napjá”-vá nyilvánította.

1.Nézd meg a következő VIDEÓT

2.Hallgasd meg a Föld dalát DALÁT
 
Az lesz a feladatod ,hogy készíts egy A4-es méretű plakátot !
 
A TÉMA:I.MIT TEHETÜNK KÖRNYEZETÜNK VÉDELMÉÉRT ?
                II. A FÖLD NAPJA  

 A két téma közül azt válaszd ,amelyik számodra szimpatikusabb .
Írhatsz rá szöveget,rajzolhatsz ,színezhetsz ,festhetsz ,vághatsz ,ragaszthatsz ! A lényeg, hogy igényesen elkészített saját munka legyen !(Nem internetről kimásolt képre gondolok !!!)

MINDENKINEK KÖTELEZŐ ELKÉSZÍTENI ! Határidő :május 4 (hétfő) 20 óra.
Ha elkészítetted fényképezd le ,és küldd el a gyuris.beata@vargatamas.hu e-mail címre!

Jó munkát kívánok !


Történelem - 04.29.

Kedves Osztály,

egyelőre egyetlen feleletet kaptam meg. A határidő ma délután 16.00, ne feledd!
Az előző óra feladatát (megjegyzés) is mindössze heten teljesítették, s közülük sem mindenki maradéktalanul. Ez így nem igazán van rendjén...

Mindenesetre mára forráselemzéssel készültem nektek a tanult korszakkal kapcsolatban. Minden kép kattintással nagyítható.

A kékkel szedett szövegeket és a kérdésekre adott válaszokat írd le a füzetedbe!

A füzetedbe írd fel címként: Magyarország a 16-18. században

1. A végvárrendszer: (tk. 87-88.o.)
 
A táblázat a Magyar Királyság bevételeit és a végvárrendszer fenntartásának költségeit mutatja rajnai forintban.
- Volt olyan év, amikor a bevételek fedezték a végvári kiadásokat?

- Mikor volt a legmagasabb a hadi kiadás?


2.  Erdély (tk. 94-96.o.)


a) Hogyan nevezték a székelyek és a szászok közigazgatási egységeit?
b) Melyik város volt Erdély központja 1606-ban?

3. A török kiűzése után (tk. 100-102.oldal, tk. 110-111. oldal)
a) A kiegészített gondolatábrát másold be a füzetedbe!

 4. Kurucok és labancok (tk. 104. o.)

Hasonlítsd össze a kuruc gyalogos felszerelését a tk. 60. oldalán található francia katonáéval! (Az osztrák katonák felszerelése hasonló volt a franciákéhoz.)

5. Magyarország a Habsburg Birodalomban (tk. 110-113. o.)

A kiegészített gondolattérképet másold le a füzetedbe!

6. Magyarország gazdasága a 18. században
a)


A táblázatban a kivitt árucikkeket látod.

Hány százalékot tett ki a kivitelből a gabona?

Hány százalékot tett ki a kivitelből az élőállat?


b) A térkép Mária Terézia vámrendeletét mutatja be. (Vám = egy áru után fizetendő adószerű kötelezettség, amit az államnak fizet az, aki az árut behozza.)

- Hol és milyen árucikkekre alkalmaztak magas (piros) vámtételeket?
- Hol és milyen árucikkekre alkalmaztak alacsony (kék) vámtételeket?
- A mezőgazdaság vagy az ipar fejlődött jobban a vámrendelet miatt Magyarországon?




7. Magyarország társadalma a 18. században:

a) Válaszolj a diagram alatt olvasható kérdésre az ábra alapján!
 



b) Jobbágyterhek: 
- Írd fel a füzetedbe a jobbágyterheket az alábbi ábra alapján!
- Melyikkel kinek tartoztak?



A füzetedről készített fotót, vagy a begépelt válaszokat május 4. (kedd) 14.00-ig várom a digitaliskata@gmail.com e-mail címre!

Nyelvtan - 04.29.

Kedves Mindenki!

Ma 11.00-kor találkozunk a Teamsben, ahogy szoktunk. Megbeszéljük a dolgozatot és a mai anyaggal is foglalkozunk majd.


A mai óra témája: A határozatlan névmás (írd fel címként a füzetedbe)


1. a) Kapcsoljátok össze szóban az alábbi szóelemeket! pl. VALAmikor Az alkotott szavakat írd le  a füzetedbe!

VALA              -mikor
                        -mi
                        -mely
                        -honnan
                        -mennyi
                        -hogy
                        -milyen
                        -hány
                        -ki

Az alkotott szavak mind határozatlan névmások.
Meg tudod állapítani milyen szófajokat helyettesítenek? Segít a TK. 82. oldalán található táblázat.



2.  Keresd ki a határozatlan névmásokat az alábbi szövegből és helyettesítsd őket!



Valaki nem dolgozik, lopja a napot. Amikor megtudja, hogy egy hét múlva lesz a valamilyen vásár, kedvet kap, hogy elmenjen. Anyja valamennyi libáját hajtja ki a vásárra. Döbrögi olcsóbban akarja megvenni a ludakat valakitől, mint amennyi az áruk. Mivel valaki nem adja, a földesúr elhajtatja a szárnyasokat, a fiút pedig megvereti. Valaki megfogadja: „Háromszor veri ezt kenden valaki vissza!” Matyi ezután nem megy haza anyjához, hanem dolgozik, nyelveket tanul és gyűjti a pénzét. Első alkalommal olasz ácsnak öltözve áll bosszút valakin. Másodszor felcsernek adja ki magát. A harmadik alkalommal már nem ölt álruhát. A három elpáholás után Döbrögi megjavul.


3. Válogasd ki az alábbi feladatból a határozatlan névmásokat! (A másik csoport egy kis spoiler a következő órára. ☺️ )




4. Válassz ki négyet az előző feladatból és írj egy-egy mondatot velük a füzetedbe!


Jó munkát!
Kata n.

Osztályfőnöki - 04.29.

Május első vasárnapja (idén május 3.) az anyák napja. Ebből az alkalomból néhány magyar zenész elkészítette a Mama, kérlek c. dal 2020-as változatát. 

Mindenképpen hallgasd meg, ugyanis:

A MOL és az Együtt az Autistákért Alapítvány minden egyes klip megtekintés után 1 Ft-tal támogatja az autista gyerekeket egyedül nevelő, hátrányos helyzetben lévő anyukákat.




A klip IDE  kattintva is elérhető. (Kiváló aláfestő zene lehet akár a vasárnapi kis meglepetések mellé is. - A meghatottság borítékolható.)

Nyelvtan Angi néni IV.29.

Kedves hatodikosok,



1. Lássuk, mi lett volna a helyes megoldás a múlt órai feladatokban:

A) Elsőként egy táblázatot kaptál, ahol a szófajokat kellett meghatároznod. Íme az ellenőrzés, kékkel beírtam a helyes megoldásokat.

Szó
Szófaj
Szó
Szófaj
acél
főnév
aranyos
melléknév
sisak
főnév
vitéz
főnév
Bence
főnév (tulajdonnév)
maga
visszaható névmás
téged
személyes névmás
gyász
főnév
béke
főnév
nádas
főnév/melléknév
békés
melléknév
hatalmas
melléknév
felséges
melléknév
cimbora
főnév
ki?
kérdő névmás
cifra
melléknév
tíz-tizenkét
számnév
melléknév
forgószél
főnév
egymás
kölcsönös névmás





B) A második feladat az volt, hogy javítsd egy szövegben az előforduló helyesírási hibákat:

Toldi jelleme

Miklós tulalydonságai köszt  tulajdonságai közt van, amejik amelyik segíti és van, amelyik gátojja gátolja őt az előrejutásban.
Segíti kivételes erelye  ereje és bátorsága. Lendíti az akarás, hogy vitéz lehessen a király udvarában, és az édesaannyához  édesanyjához fűződő szeretete.
Gátojja gátolja Miklóst a lobbanékonysága, hirtelen harakja haragja. Ez sodorja veszéjbe veszélybe. Fékezi Miklóst az is, hogy könyen könnyen elkeseredik. Ez magányossá teszi, s arra ingerli a durva embereket, hogy bosszancsák bosszantsák.
Érzékenységének köszönhető, hogy nem nyukszik nyugszik bele az igasságtalanságba igazságtalanságba, mellyel György súlytja sújtja. A pesti népet is félti a megvadult bikától. Legjobban édesanyját félti. Érte képes legyözni legyőzni az indulatait is, mikor György sértegetni kezdi. Nemzetét menti meg a szégyentől a cseh bajnokkal szemben.
Ereje, harckéssége harckészsége a próbatételek sorozatában bontakozik ki előttünk. Ellenfeleit sorra legyőzi. Csellel sem tudnak erőt venni rajta. György fölött erkölcsi győzelmet arat.




C) Ma egy új névmással is megismerkedünk.

1. A füzetbe írjátok fel: A mutató névmás
 

2. Másold le a füzetedbe a tk. 80. oldalán található táblázatot! (ami a lap alján található)


A közelre és távolra mutató névmásokkal elkerülhetjük a szóismétlést, a szöveg mégis érthető marad.

3. ITT ellenőrizd, hogy érted-e! 

4. A táblázat alapján töltsd ki a munkafüzet 108/9. feladat táblázatát! 

Angol - Dóri néni csoportja 2020. április 29.

Hello everyone!

Az online órán megbeszéltük, hogy mit fejeznek ki és hova kerülnek a gyakoriságot kifejező időhatározó szavak. Ma is ezt fogjuk gyakorolni.

Témánk: Gyakoriságot kifejező időhatározók

1. feladat: 

Írd fel a szótárfüzetedbe a gyakoriságot kifejező időhatározókat és a jelentésüket!

  never - soha
  not often - nem gyakran
  sometimes - néha
  often - gyakran
  usually/normally - általában, rendszerint
  always - mindig


2. feladat:

Nézd át a gyakoriságot kifejező időhatározókkal kapcsolatos tudnivalókat a munkafüzet 74. oldalán az 1.6 pont alatt!

3. feladat:

Munkafüzet 11. old. 5. feladat

Tedd sorrendbe a megadott szavakat a gyakoriság szerint! A legkisebbtől haladj a legnagyobb gyakoriságot kifejezőig.


4. feladat:

Munkafüzet 11. oldal 6. feladat
Írj még 5 mondatot Kristenről a táblázat alapján. Használd a tanult időhatározó szavakat!
Ne felejtsd, Kristenről van szó (azaz ő, egy lány - she) egyesszám 3. személyben járunk, tehát ne felejtsd az -s végződést az igéknél (a példában is láthatod, hogy nem forget (=elfelejt), hanem forgets van)

Egész mondatokat írj! (Pl.: 2. She often goes on the internet.)


A szótárfüzetedbe írt szavakról és a két munkafüzeti feladatról kérlek készíts képet és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre.

Best wishes!

Matematika Balázs bácsival - 2020.04.29.

Kedves Diákom!


Elérkeztünk az első számonkéréshez százalékszámításból.

Négy feladatot kell megoldanod, kettőben százalékértéket kell számolnod, a másik kettőben az alapot. Mindig azzal kezdd a megoldást, hogy vedd ki a szövegből, mi az alap. Az alap mindig az, amihez viszonyítunk, azaz aminek a valahány százalékát számoljuk. Mindig az alap a 100%.
Az alapnak valahány százaléka pedig a százalékérték.

Bár a megoldáshoz nem kötelező írnod, azt javaslom, úgy dolgozz, hogy a füzetedben megoldod a feladatokat, akkor könnyű lesz válaszolni a kérdésekre.

A dolgozatot ide, vagy a lenti képre kattintva tudod megnyitni.



Jó munkát kívánok!

Walpurgisnacht

Walpurgisnacht – Hex hex! | kindersacheKedves hatodikos!

Hallottál már a Walpurgis-éjről? 


Április 30-ról május elsejére virradó éjjelről van szó, a tél temetéséről és az újjáéledő tavasz megidézéséről. 

Mi is valójában a Walpurgisnacht, honnan ered ez az ősi germán ünnep? Erről részletesen magyarul itt olvashatsz!

1. feladat: 
In der Nacht zum 1. Mai feiert man in vielen deutschen Städten Walpurgisnacht. Was in dieser Nacht passiert, erfährst du, wenn du den folgenden Text liest. 
(Május elseje éjszakáján sok német városban ünneplik a Walpurgis-éjt. Hogy mi történik ezen az éjjelen, megtudod, ha elolvasod a következő szöveget.)
LB.: 92./1.

2. feladat:
Hexen mögen Magie und Mathematik! Kannst du das Hexen-Einmaleins verstehen?
(A boszorkányok szeretik a mágiát és a matematikát. Te érted a boszorkány-egyszeregyet?)

3. feladat:
Lies das Hexen-Einmaleins und schreib die fehlenden Zahlen in das magische Quadrat.
(Olvasd el a boszorkány-egyszeregyet és írd a számokat a varázsnégyzetbe!)
LB.: 93./3.

+1 feladat: (Szorgalmi ötösért, ha elkészíted a gyümölcsös italt, a folyamatról küldj nekem fotót!)
Du hast eine Hexenbowle verdient. Hier findest du das Rezept dazu.
LB.: 93./4.


Az 1. és 3. feladatról küldj fotót!
Viel Spaß!

Angol-Anikó néi

Dear Students!


A múlt órán megbeszéltük az egyszerű jelen idő kapcsán, hogy hová kerül a gyakoriságot kifejező időhatározó szavak.

1. feladat


Ismételd át a múlt órán megbeszélt szabályokat! Itt a segítség hozzá.





Adverbs of Frequency

A leggyakoribb határozószók, amelyek a gyakoriságot fejezik ki, a következők:
Határozó
Jelentés
always
mindig
usually
általában, rendszerint
often
gyakran
sometimes
néha
seldom
ritkán
rarely
ritkán
never
soha
A határozók helye a mondatban
Szerencsére az alapszabály egyáltalán nem bonyolult. Egyszerű jelen időben két eset van:
1. Ha a létigét használjuk a mondatban, akkor a határozószó a létige után áll.
  • He is always tired.
  • I am never late.
(Megjegyzés: Kérdésben a határozó az alany után áll: Is he always tired?)
2. Ha bármilyen más igét használunk, akkor a határozószót az ige elé tesszük.
  • I rarely eat fish.
  • He seldom goes to bed before midnight.
  • Do you often go to the theatre?
3. Ha a modat tagadó alakban van, akkor is a főige elé kerül.
  • I don’t often go to the cinema.
  • He doesn’t often eat meat.


2. feladat


Oldd meg a tanultak alapján a MF.11.o/6.





3.feladat

Írj saját magadról mondatokat használva a tanult időhatározó szavakat. MF. 11.o/7.




4.feladat


Fordítás Tk. 14.o A robotos szöveg. Írd le magyarra fordítva a füzetedbe!

5. feladat

Töltd fel a fordítást és a két munkafüzeti feladatot IDE ! Jegyre megy!!!!!!!!!!


Az oldalakat csak egyesével külön-külön tudod küldeni. Egy dokumentumba nem tud két oldalt tenni.




Best wishes.

Anikó néni