elérkezett a dolgozatidő.
Remélem, eleget gyakoroltál.
A mai dolgozatodat a füzetbe kell leírnod, nem kattintgatni a Redmentában. Ez több időt vesz majd igénybe, de cserébe annyit gondolkozol rajta, amennyit akarsz, onnan szerzel segítséget, ahonnan szeretnél, nincs a megoldásnak időlimitje.
Viszont: PÉNTEKIG szeretném megkapni a fotóját a másolással együtt ( tollbamondás helyett) a vargatamasblogos@gmail.com címre. Kérlek, ezt a címet használd, ne a Messengert vagy a másik címet, amire gyakran külditek.Ez a házi feladatos email címem.
Na, lássunk hozzá:
Tagoljátok szavakra, majd írjátok le a mondatokat!
Írjátok le folyóírással, tagolva a tulajdonneveket!
ahogy azt már biztosan tudjátok, holnap lesz a trianoni békediktátum 100. évfordulója. Ez az a békekötés, ami a második világháborút lezárva megcsonkította Magyarország területét, elcsatolva annak 2/3 részét.
Ehhez kapcsolódóan ma egy kis "megemlékezéssel" készültem nektek.
1. Olvasd el az alábbi verset! Közben hallgathatod is IDE KATTINTVA.
Juhász Gyula: Trianon
Nem kell beszélni róla sohasem,
De mindig, mindig gondoljunk reá.
Mert nem lehet feledni, nem, soha,
Amíg magyar lesz és emlékezet,
Jog és igazság, becsület, remény,
Hogy volt nekünk egy országunk e földön,
Melyet magyar erő szerzett vitézül,
S magyar szív és ész tartott meg bizony.
Egy ezer évnek vére, könnye és
Verejtékes munkája adta meg
Szent jussunkat e drága hagyatékhoz.
És nem lehet feledni, nem, soha,
Hogy a mienk volt a kedves Pozsony,
Hol királyokat koronáztak egykor,
S a legnagyobb magyar hirdette hévvel,
Nem volt, de lesz még egyszer Magyarország!
És nem lehet feledni, nem, soha,
Hogy a mienk volt legszebb koszorúja Európának, a Kárpátok
éke,
És mienk volt a legszebb kék szalag,
Az Adriának gyöngyös pártadísze!
És nem lehet feledni, nem, soha,
Hogy a mienk volt Nagybánya, ahol
Ferenczy festett, mestereknek álma
Napfényes műveken föltündökölt,
S egész világra árasztott derűt.
És nem lehet feledni, nem soha,
Hogy Váradon egy Ady énekelt,
És holnapot hirdettek magyarok.
És nem lehet feledni, nem, soha
A bölcsőket és sírokat nekünk,
Magyar bölcsőket, magyar sírokat,
Dicsőség és gyász örök fészkeit.
Mert ki feledné, hogy Verecke útján
Jött e hazába a honfoglaló nép,
És ki feledné, hogy erdélyi síkon
Tűnt a dicsőség nem múló egébe
Az ifjú és szabad Petőfi Sándor!
Ő egymaga a diadalmas élet,
Út és igazság csillaga nekünk,
Ha őt fogod követni gyászban, árnyban,
Balsorsban és kétségben, ó, magyar,
A pokol kapuin is győzni fogsz,
S a földön föltalálod már a mennyet!
S tudnád feledni a szelíd Szalontát, hol
Arany Jánost ringatá a dajka
Mernéd feledni a kincses Kolozsvárt,
Hol Corvin Mátyást ringatá a bölcső,
Bírnád feledni Kassa szent halottját
S lehet feledni az aradi őskert
Tizenhárom magasztos álmodóját,
Kik mind, mind várnak egy föltámadásra
Trianon gyászos napján, magyarok,
Testvéreim, ti szerencsétlen, átkos,
Rossz csillagok alatt virrasztva járók,
Ó, nézzetek egymás szemébe nyíltan
S őszintén, s a nagy, nagy sír fölött
Ma fogjatok kezet, s esküdjetek
Némán, csupán a szív veréseivel
S a jövendő hitével egy nagy esküt,
Mely az örök életre kötelez,
A munkát és a küzdést hirdeti,
És elvisz a boldog föltámadásra.
Nem kell beszélni róla sohasem
De mindig, mindig gondoljunk reá!
2. Hallgasd meg az alábbi dalt! (Talán ismered már, de valószínűleg nem tudtad, hogy ez a dal is a Trianonnal kapcsolatos érzésekről szól.)
3. Holnap este 20.15-től a Duna Televízió közvetít egy nagyon érdekesnek ígérkező filmet: A beszéd - Apponyi a magyar ügy védelmében. Ha van hozzá kedved, nézd meg!
(Gróf Apponyi Albert volt a magyar küldöttség vezetője a békekonferencián. 1920. január 16-án elmondott beszédére utal a film.)
mára két feladatot hoztam nektek. Az egyikhez kreatívnak kell lenni, a másikhoz "csak" figyelmesnek.
1. (kreatív) feladat:
Mióta digitális munkarendben dolgozunk, a legtöbben írásban kommunikálunk egymással a különböző felületeken. Biztosan mindannyian használtok emojikat arra, hogy érzékletessé tegyétek a mondandótokat.
Arra gondoltál már, hogy ezekkel akár történetet is el lehet(ne) mesélni? Akár activityzni is lehetne velük! ☺️
Arra kérlek, válassz/találj ki egy rövid történetet, amit emojikkal el tudnál mesélni. Állj vele készenlétben, ugyanis az online órán be kell majd küldened őket!
2. ("figyelmes") feladat: Pótold az igékben a hiányzó mássalhangzókat! (kk, tt, ll) A helyes alakot írd le a füzetedbe is!
bizonyára hallottál már arról, hogy Magyarország szinte napra pontosan 100 évvel ezelőttig háromszor akkora kiterjedésű volt, mint ma. (Sőt, beszéltünk már róla. ☺️ ) Azt azonban egyelőre nem tudhatod, hogy ez az első világháború után változott meg.
1. Az I. világháborúban az Osztrák-Magyar Monarchia (bizony, Magyarország egy nagyobb birodalom része volt, erről is fogsz tanulni hamarosan történelemből) a vesztes oldalon harcolt, ezért a győztesek 1920. június 4-én a trianoni békeszerződésben nagyon súlyos feltételeket szabtak meg. Például azt, hogy Magyarország 2/3 részét elcsatolták, más országoknak adták.
2. Hallottál és tanultál már Erdélyről. Ez a tájegység ma Románia része, egykor azonban a történelmi Magyarországot gazdagította. Ebben a térségben ma is nagyszámú magyar lakosság él.
Egy itt élő 102 éves néniről hoztam nektek videót ma.
1. Were you away last week? = Elutaztatok múlt héten?
2. Did you have a good time? = Jól éreztétek magatokat?
3. Did the neighbours look after him? = A szomszédok vigyáztak rá?
4. In fact, he didn't want to come home. = Ami azt illeti, nem akart hazajönni.
5. Actually, yes, he really enjoyed it. = Igazából igen, nagyon élvezte.
1. Mivel utazott a család Franciaországba? Hajón.
2. Hol volt addig Mut? Egy kutyapanzióban.
3. Miért volt Mut szomorú a nyaralás elején? Nem akart bemenni.
4. És a végén? Nem akart hazamenni.
5. Kivel beszélget Mickey? Egy tanárával.
Most oldd meg a Tk. 39. o/2 feladatot, amiben angolul kell megfogalmaznod a mondatok végét.
Ha ez kész, akkor nyisd ki a munkafüzeted, és keresd meg a 30. oldalon a 2. feladatot.
Keresd meg a kérdésekhez tartozó válaszokat.
Ha
kész, akkor gondold végig a feladatokat és az olvasmányt, amit láttál.
Hogyan tudnád összefoglalni a következő kérdésre a választ? Hogyan kell kérdéseket alkotni a múlt időben?
Foglald össze a gondolataidat egy kincsesfüzet-jellegű bejegyzésben, amit el is küldesz nekem.
Tudod, hogy hogy szoktuk csinálni. Gondold végig, hogy mindig kétféle kérdésről szoktunk beszélni...
Ezt
egy fontos házi feladatnak tekintem. Ebből szeretném látni, hogy érted a
tananyagot, figyeltél évközben, hogy hogy csináltuk a bejegyzéseket, és
képes vagy ezeket önállóan is végiggondolni.