2020. május 11., hétfő

Gyógytestnevelés

Szia!
Kezdjük a hetet egy légzőgyakorlattal. Nézd meg a videót és végezd el a gyakorlatokat.
Légzőgyakorlatok

Ági néni

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.11.

Kedves Diákom!



Ismét egy újabb hét kezdődik. Ma még a százalékláb számításával foglalkozunk, holnap vegyes százalékszámítási feladatokkal, és szerdán számonkérés lesz százalékszámításból.

A holnapi online órán átnézzük az eddigi feladatokat, illetve bármilyen kérdés merül fel, megbeszéljük, ne hagyd ki!


Amint láthattad, ma direkt olyan feladatokat hoztam, melyekben "nem szépek" a számok. Ilyen esetekben a képlettel könnyebb megoldani őket. Az önálló feladatban, illetve a számonkérésben szebb számok lesznek. 😉

És akkor következzenek az önálló munka feladatai.
  1. Egy toll ára 400 Ft, egy ceruza ára 360 Ft. Hány százaléka a ceruza ára a toll árának?
  2. Hány százalék kedvezményt adtak a téli sapkára, 6000 Ft helyett 3600 Ft-ba került?

Jó munkát kívánok!

Informatika - 2020.05.11.

Kedves Diákom!

Remélem, tetszett a múlt heti teszt, ha még véletlenül nem töltötted ki, sürgősen pótold!


Sok mindent (is) tanultunk már idén informatikából, de ha észrevetted, többnyire azzal foglalkoztunk, hogy egy már adott programot hogy is kell használni. Most itt az ideje, hogy magunk hozzunk létre programokat!

  • Hogy mi is az a Scratch? Egy olyan program, mely arra való, hogy programokat hozzunk létre.
     
  • Miféle programokat? Például játékokat, animációkat, történeteket.

A kezelői felülete könnyen áttekinthető, ráadásul le sem kell tölteni! Elérhető online is a fenti linkre, vagy ide kattintva. Természetesen telepítheted is, de ha mégis az online megoldás mellett döntesz, csak kattints rá a "Kezdj alkotni!" gombra. Ezután máris indul a játék.

Mielőtt azonban belefognál, érdemes a nyelvet átállítani magyarra, kattints a bal felső sarokban a Földgömb ikonra - közvetlenül a Scratch felirat mellett -, majd válaszd ki, hogy "Magyar"!

Node hogy is készül egy program? Hogy működik a Scartch? Ezt az alábbi videóból megtudod!



Ha kedvet kaptál elkészíteni a videóban látott programot, ne habozz!

Sem regisztrálnod, sem bejelentkezned nem szükséges, ha kész vagy a munkáddal, kattints rá a Fájl menüre, és válaszd ki, hogy "Mentsd le a számítógépedre"! Ezek után megtalálod a munkádat a Letöltések mappádban. Ha megtaláltad, érdemes átnevezned értelemszerűen, hogy tudd, mit is csinál. 

Ha újra meg szeretnéd nyitni, akkor először indítsd el online a Scratch-et, majd a Fájl menüben válaszd ki, hogy "Load from your computer" (betöltés a számítógépedről), tallózd be a fájlt, és ott folytathatod a munkát, ahol abbahagytad.

Jó munkát kívánok! Feltöltened egyelőre nem kell semmit. 😉

Irodalom - 05.11.

Az eddigi vázlatokat a Pete Pitéről várom még tőlük: Tibike, Laura, Zsombor, Niki, Panna, Gergő, Kevin, Bence, Szabrina ma 16.00-ig.

Legutóbb a szereplőkkel kezdtünk foglalkozni. A múlt órai feladat helyes párosítása a következő:

1. Ellenőrizd a múlt órai munkád!
Annamária
vörös hajú
Bacskai
Pete osztálytársa, „rossz gyerek”
Csatai Jenő
Pete barátja
Gyapák Béla
földszinti szomszéd
Kata
óvónő 
Klárinyó
magyartanár, osztályfőnök
Pados Dezső
történelemtanár 
Sejtem Csilla
biológiatanár
Tünde
Pete osztálytársa, aki nagyon tetszik neki
Viki
matematikatanár

Ahogy látod, egy embert jellemezhetünk a külső és belső tulajdonságai alapján, sőt, akár más emberhez fűződő kapcsolatain keresztül is.

2. Válassz egy szeplőt az eddig megismertek közül!
3. Rajzold le a füzetedbe, hogyan képzeled el az olvasottak alapján azt, akit választottál!
4. Jellemezd öt tulajdonsággal!

5. Olvasd el az 5. és 6. fejezetet! (A buta reklámok és a tengerek élővilága; Botrány a tévében, találkozás a színházban c. fejezetek, az online dokumentumban a 35-51. oldal)

6. "...nem minden reklám jó… Van köztük olyan, de olyan buta!…"
Péter a tévé szerkesztőségi értekezletén elmondja véleményét a reklámokról a gyerekműsorokban. Persze mindezt Ádám bőrében teszi, amivel jó nagy port kavar.
Egyetértesz a kijelentésével? Valóban vannak jó és rossz reklámok? Kellenek a reklámok szerinted?
Válaszodat röviden fogalmazd meg IDE KATTINTVA !

Jó munkát!
Kata n.


Matematika Betti nénivel 2020.05.11.

Kedves Hatodikosok !

Ma is Összetett százalékszámítási feladatokat fogunk megoldani .

 Először ellenőrizzük a házi feladatot !

 Egy cipő ára 12 500 Ft volt. Ezt az árat 20%-kal megemelték .Mivel a cipőt így nem vették meg,
10 %-kal leszállították az árát.Hány forintba került így a cipő ?

1.Áremelés után :
Írjuk fel az adatokat !
a=12 500 Ft
p=120%
e=?
e=a x (p/100)= 12 500 x 1,20=15 000 Ft

Válasz :Az áremelés után 15 000 Ft-ba kerül a cipő .

2.Árleszállítás után
Most már 15 000 Ft lesz az alap,a 100 %.
10% lesz az árleszállítás,100%-10%=90%,ez lesz a százalékláb,a p.

a=15 000 Ft
p=90%
e= a x( p/100) =15 000 x (90/100)=15 000 x 0,90=13 500 Ft

Válasz :Az árleszállítás után 13 500 Ft-ba kerül a cipő.


Írd fel az óra címét: Összetett százalékszámítási feladatok 

I.Mintapélda :
Egy iskola tanulóinak 56%-a,434 fiú.A fiúk 29%-a jár valamilyen szakkörre. Hány tanuló jár az iskolába? Hány fiú jár szakkörre?
 
Értelmezzük a feladatot ! Először számítsuk ki, hány tanuló jár az iskolába?
 Írjuk fel az adatokat !
Nem ismerjük, hogy összesen hány tanuló jár az iskolába,tehát az alapot, a 100 %-ot keressük.
A tanulók 56%-a ,434 fiú. 
 e=434 fiú
 p=56 %
a=?
a=(e:p) x 100 =(434:56) x 100 =7,75 x 100 =775 fő 

Válasz : 775 tanuló jár az iskolába.

A 434 fiú 29 %-a jár valamilyen szakkörre is,ezt is ki kell számolnunk! Itt a százalékértéket keressük.

 a= 434 fiú
 p= 29 % 
 e=?
e=(a:100 ) x p = (434 : 100) x 29 = 4,34 x 29 =125,86 =126  fiú

Válasz :126 fiú jár szakkörre.

II.Mintapélda
 A kertünk területe 200 négyzetméter. Felástuk a 75%-át,majd a felásott terület 30 %-ába magot vetettünk. Hány négyzetméter van bevetve?

a=200 négyzetméter 
p=75%
e=?

e=(a:100 ) x p=(200 :100) x 75 = 150 négyzetméter (felásott terület)

A felásott terület lesz ezután az alap .
a=150 négyzetméter.
p=30%
e=(a:100 ) x p =(150 :100) x 30 =45 négyzetméter


Másold le a füzetedbe a kékkel szedett részt !

Oldd meg önállóan a következő feladatot !

A kertünk területe 250 négyzetméter. 40 %-át felástuk ,és a felásott terület 20 %-ába virágokat ültettünk.Hány négyzetméteren vannak virágok?

Elküldened nem kell,de megoldanod igen !!!

                    Jó munkát !

                                   Holnap reggel 9 órakor találkozunk Online órán !
                                                            
                                                                                 Mindenkit szeretettel várok !






 

Természetismeret 05.11.

Kedves Hatodikos!



Írd fel a füzetbe:                                              Harc a vízzel


Nézd meg a videót:
KÜZDELEM A VIZEK ELLEN

Olvasd el figyelmesen a leckét a tankönyvben: 100-101.o.
Válaszolj a füzetbe a következő kérdésekre és írd a kettőspont után, hogy mit jelentenek a fogalmak.

Mit nevezünk áradásnak?

Mikor alakul ki árvíz?

Melyek az árvízvédelem feladatai?

Kinek a kezdeményezésére indult meg a folyók szabályozása?

Ki készítette a terveket?

Mi volt a folyószabályozás legfontosabb célja?

Mi a szerepe az árvízvédelmi gátaknak/töltéseknek?

Miért veszélyes a belvíz?

Hogyan lehet védekezni a belvíz ellen?

ártér:

hullámtér:


Mf.: 89.o. 5.f.

Ide várom a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni






6.A Technika 2020.05.11. Vetési útmutató


Beadási határidő: nincs (azaz nincs feladat)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán is a témakörünk a kertészkedés és a növények. Ezen belül a vetésről.
Megint elmondom!
Soha nem tudhatod mikor lesz rá szükséged, hogy ismerj pár alapvető ültetési trükköt. Ha pedig már most is kertészkedtek, hátha lesz benne valami új.
Nyugi a videó kb. 5 perces. Kibírod.


Videó

Testnevelés

Sziasztok!

BEMELEGÍTŐ FELADAT:

Terpesz zár szökdelés, tapssal a fej fölött!

...ez az alábbi video első 16 másodpercében látható a gyakorlat!


...2-3 percig csináld!

...ha kíváncsi vagy nézd majd végig a videot az edzés után és még több variációt láthatsz ebből az egyszerű gyakorlatból, ami a későbbiekben jól jöhet a számodra, hogy változatosabbá tehesd az edzéseidet!

A FELADAT:

Aki a kihívást keresi ma, annak ezt a videot ajánlom:


...aki csak mozogni szeretne a hétvége után, annak ezt a rövidebb feladatot:


Egy kört teljesíts;
 bármelyik videot is választod!
Írd be a naplódba a választásod!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A Naplódba írd, be még:

 Te milyen "sport" feladatokat találtál ki magadnak vagy milyen "sport" videokat néztél eddig!

-amit meg is csináltál-

 ha ilyen nem volt, írd meg azt:
 ...hogy az eddigi iskolai feladatokkal hogy boldogultál?!
Mi volt a legnehezebb a legkönnyebb?!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A szorgalmad és erőfeszítéseid meghozzák gyümölcsüket!

Ez mindig jusson eszedbe, ha kételkednél magadban!

Az se baj, ha rajzolni vagy számítógépezni szeretsz vagy könyvet olvasni...stb. 
...mert, azért is tenned kell valamit, hogy azt elérd.

Mindig cselekszünk, mindig mozgunk.

Senki sem úgy kezdi, hogy mindent tud!













Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

Folytatjuk a százalékszámítás témakörét.
Már megtanultuk, hogy minden százalékszámítással kapcsolatos feladatnál három szereplő van (alap, százalékérték, százalékláb), amelyből kettőt ismerünk és a harmadik mennyiséget kell kiszámolni.

A mai órán a százalékláb kiszámítását fogjuk megtanulni, két mintafeladat segítségével.

1.Mintafeladat

Hány százaléka a 300 a 400-nak?

Először értelmezzük a feladatot.
A teljes mennyiség a 400, tehát ez lesz az alap, a 300 pedig a százalékérték.
Amit nem ismerünk az pedig a százalékláb. /ez lesz a kérdés/

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 400
            százalékérték:                        é = 300
            százalékláb:                            p = ?

Megoldás képlettel:                 p = (é : a) × 100
/ezt jól jegyezd meg, a továbbiakban ezzel a képlettel számolunk/

                        p = (é : a) × 100 = (300 : 400) × 100 = 0,75× 100 = 75 %

A 300 a 400-nak a 75 %-a.


2. Mintafeladat

Volt összesen 8000 Ft megtakarított pénzem, amiből elköltöttem 2560 Ft-ot.
a, Hány százalékát költöttem el a pénzemnek?
b, Hány százaléka maradt meg a pénzemnek?

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 8000
            százalékérték:                        é = 2560
            százalékláb:                            p = ?

Megoldás képlettel:                 p = (é : a) × 100

                        p = (é : a) × 100 = (2560 : 8000) × 100 = 0,32× 100 = 32 %

a, A megtakarított pénzem 32 %-át költöttem el.

b, Ha 32 %-át elköltöttem a pénzemnek, akkor 100 %– 32 % = 68 %-a maradt meg.


Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Hány százaléka a 455 a 700-nak?

2. Volt összesen 80000 Ft megtakarított pénzem, amiből 52000 Ft-ért telefont vásároltam.
a, Hány %-át költöttem el a pénzemnek?
b, Hány százaléka maradt meg a pénzemnek?