2020. szeptember 30., szerda

Történelem - 09.30

 Az online órán Széchenyi munkásságáról beszéltünk. (tk. 149-151. oldal)

Ajánlottam nektek egy filmet, belinkelem ide is: A Hídember

Házi feladatként azt kaptad, hogy válassz ki Széchenyi munkássága, gyakorlati alkotásai közül egyet vagy többet, és mutasd be valamilyen formában! Készíthetsz: plakátot, makettet, PPT-t, videót, korabeli újságcikket, stb. 

Az elkészített munkádat hétfőn hozd magaddal!

SPOILER: 

Hétfőn, amikor végre ismét együtt leszünk itt az iskolában, kiselőadásokat hallgatunk majd meg, és megismerkedünk Kossuth Lajos munkásságával is, hogy össze tudjuk hasonlítani, miben egyezett, és miben különbözött kettejük véleménye. Nagyon izgi lesz! :)


Etika

 Sziasztok Srácok!


Ő itt Szókratész.

Az ókori Görögországban élt, nagy tanító, bölcs ember volt.

Figyelte maga körül az embereket, szeretett velük beszélgetni és így tanította tanítványait is.

Olvasd el az alábbi történetet, melynek címe "A hármas szűrő".

Egy napon Szókratész egy ismerősével találkozott, aki az üdvözlés után így szólt:
„Tudod, hogy mit hallottam nemrég egy barátodról?”
„Várj egy percet.” – mondta Szókratész. „Mielőtt bármit is mondanál, szeretném, ha megcsinálnál egy tesztet. Úgy hívják, Hármas szűrő teszt.”
„Hármas szűrő?”
„Így van.” – folytatta Szókratész. „Mielőtt elmondanád, amit hallottál a barátomról, hasznos dolog rászánni egy pár pillanatot, hogy megszűrd a szavaid. Ezért hívom hármas szűrő tesztnek. Az első szűrő az Igazság. Teljes mértékben megbizonyosodtál arról, hogy amit mondani szeretnél, az igaz?”
Az ismerőse így felelt: „Valójában csak hallottam valakitől és…”
„Rendben.” – mondta Szókratész. „Tehát nem vagy benne biztos, hogy igaz-e, vagy sem. Akkor nézzük meg a második szűrőt, a Jóság szűrőjét. Valami jó dolgot szeretnél mondani a barátomról?”
„Nem, épp ellenkezőleg…”
„Tehát valami rosszat szeretnél mondani róla, de nem vagy benne teljesen biztos, hogy igaz-e. Ennek ellenére még átmehetsz a teszten, mert van még egy harmadik szűrő: a Hasznosság szűrője. Hasznos számomra az, amit mondani szeretnél a barátomról?”
„Nem, nem igazán…”
Szókratész ekkor így szólt: „Ha az, amit mondani szeretnél, se nem biztos, hogy igaz, se nem jó dolog, és még nem is hasznos, akkor miért mondanád el egyáltalán? 
 
Gondold végig, hogy tudnál-e példát mondani a saját ismeretségi körödből olyan beszélgetésre, ami nem menne át Szókratész hármas szűrőjén.
Ha le is írod pár sorban és elküldöd nekem (csillag.eva@vargatamas.hu), akkor meg is tudod szerezni ebben az évben az első jó jegyed etikából. 
Az email tárgyának azt írd: 7.a etika

Ének

 Drága hetedikesem!

A korábbi években már hallhattál a népdalgyűjtésről. Tudtad, hogy hazánkban használtak először hangfelvevőt a népdalgyűjtéshez? 

Nézd, ezzel a szerkezettel rögzítették a hangokat:


Ennek a felvevő és lejátszó készüléknek fonográf a neve. Edison találta fel, 1877-ben pedig elkészült az első működő példány. Nagy segítséget nyújtott a népdalgyűjtőknek és kutatóknak.

Vikár Béla, aki 1896-tól  a fonográfot már alkalmazta, Erdélyben gyűjtötte a magyar népdalokat. Olvasd el beszámolóját!

" Az iskolában felállítottam a fonográfot. Megszólaltattam a gépet. A Rákóczi-induló hangjai zendültek fel tárogatón, s a végén bemondta a gép az Operaház tárogatóművészének nevét s az előadás időpontját. Ebből meggyőződhetett a fiatalság, hogy a beígért csoda csakugyan él és megvan. Türelmetlenül mozogtak a helyükön. Mikor felhívtam őket, mondják meg, nem hallottak-e otthon valamilyen ősi éneket, pl. Kádár Katáról, Kőműves Kelemenről és más efféléket, egyszerre többen emelkedtek fel a helyükről. Egmyás után jelentették ki, hogy egyiknek az anyja, másiknak a nagyapja-nagyanyja tud ilyeneket.
- Nos, hát, vállalkoznék-e valaki, hogy beleénekeljen a masinába, ha tud valami ilyet?
Bátran kijöttek a pódiumhoz, és egymás után kilenc szebbnél-szebb régi dalt fújtak bele a gépbe. Minden egyes dal után bemondtuk a gépbe a dalos fiú vagy leány nevét. El sem képzelhető, milyen rajongás lett a rögtönzött hangverseny következménye...
... Erre a székelyföldi gyűjtésre csakhamar felfigyelt a kitűnő Bartók Béla. Eljött hozzám és megtanulta, de csakhamar tökéletesítette a fonográfos gyűjtés módját.
Bartókhoz csatlakozott Kodály Zoltán nem kisebb hivatottsággal és nekilendüléssel. odakölcsönöztem neki a fonográfot... "


🎧Hallgasd meg EZT (csak az első percet!) , EZT , EZT ,  és EZT!

Jó munkát!
 




TESTNEVELÉS

 Sziasztok!


...a Relaxációt is meg kell tanulni, 

így ma a tegnapi feladat ismétlése következik...

...hangolódjatok rá a feladatra, 

amit itt találtok:

https://ahetedikamivagyunk.blogspot.com/2020/09/sziasztok-edzes-mellett-relaxalni.html?showComment=1601398041113#c1683101089966389643


...a komment ma is kell a bejegyzés alá ;-)

Matematika 7.a Imre bácsi

 

 

Oszthatósági szabályok

 

10 = 2 ×5

A számok utolsó számjegyét vizsgáljuk.

                       10-zel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó számjegye 0.

2-vel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó számjegye 0, 2, 4, 6, 8.

5-tel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó számjegye 0, 5.

 

100 = 4 × 25

A számok utolsó két számjegyét vizsgáljuk.

100-zal azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó két számjegye 00.

4-gyel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó két számjegyéből alkotott kétjegyű szám osztható 4-gyel.

25-tel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó két számjegye 00, 25, 50, 75.

 

1000 = 8 × 125

A számok utolsó három számjegyét vizsgáljuk.

1000-rel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó három számjegye 000.

8-cal azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó három számjegyéből alkotott szám osztható 8-cal.

125-tel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó három számjegyéből alkotott szám osztható 125-tel.

 

              Gyakorlás 

                Karikázd be kékkel a 2-vel osztható számokat, pirossal a 4-gyel osztható számokat, zölddel a 8-cal osztható számokat, és feketével a 25-tel osztható számokat! 

        22;  75;  88;  92;  102;  111;  325;  404; 500;  800;  2222;  6700;  7792;  12350;  100250