2021. április 23., péntek

Matematika Edit nénivel A háromszög területe 04.23

 Kedves Hetedikesek!

Nagyon kevés dolgozatot kaptam meg: Miért????

A háromszögek területével nem foglalkoztunk még. Hogyan lehet a háromszögeket téglalappá kiegészíteni?

1) Derékszögű háromszög:

2) Kerület, terület


3) Számítsátok ki a derékszögű háromszög kerületét és területét, ha oldali a = 8 cm, b = 15 cm és
c = 17 cm!

4) Háromszög területe


5) Számítsátok ki a háromszög kerületét és területét, ha oldali a = 5 m, b = 3,5 m, c = 6,2 m és az ’a’ oldalhoz tartozó magasság pedig 3,1 m! 

Hf. Nézd meg a videót! https://www.youtube.com/watch?v=0H3YHvvRmy8

Gyógytestnevelés 04.23.

 Szia!

A mai tornához egy felmosónyélre lesz szükséged. De a porszívó csöve, vagy sodrófa is megteszi😊

Laura: neked nem kell bottal dolgoznod! Illetve csak azt csináld meg, ahol nem kell tenyérbe fogni a rudat!

Írd fel a naplódba és azt is, hogy milyennek érezted: fárasztó, jóleső....stb 2 mondattal kérem megírni!

Fotózd, és küld el nekem a saját neveddel ellátott mappába! Gergő: jöhet word-be😀

Határidő: 2021.04.26.

Ehhez is küldöm a linket: Gyógytestnevelés napló feltöltése


Jó munkát!

Ági néni



Földrajz - 04.23.

 Kedves Hetedikes!

 

A számonkérés ideje a következő óra: 04.29.

A mai feladatod elmélyíteni az Ausztráliáról és Óceániáról tanultakat és megoldani a munkafüzet

48.oldalán lévő 4. és 5. feladatot. Elküldened most nem kell.

Marianne néni

Angol-Anikó néni

 Dear Students!


Today lesson is on Teams at 12: 50.


Best wishes!


Anikó néni

Nyelvtan - április 23.

Kedves Osztály,

ma 11.00-kor Teams, nyelvtan óra.

A jelzők témakörével foglalkozunk változatlanul.
Gyakorolunk, és tovább nyargalunk a birtokos jelzők rejtelmeire: 1. 2. 3.

A birtokos jelző 

Az alaptagban megnevezett személy vagy dolog birtokosát nevezi meg. 

Kérdései: Kinek a...? Minek a...? 

 

Jelölése az elemzéskor: 


Jelölése az ágrajzban: Jb

 


Tehát például a már ismert mondatunk:

 


Mit állítok? kék

Mi kék? szobája

Kinek a szobája? Petié

 


Történelem - április 23.

 Kedveskék,

ma 9.00-kor találkozunk a Teamsen!

Egy nagyon érdekes (és fontos) témához érkeztünk: a Párizs környéki békék lesz a témánk.

Először megbeszéljük a múlt órai feladatot: mik nehezítették az igazságos béke létrejöttét?

Évszámok: 1919, 1920. június 4.

Helyszínek: Versailles, Párizs, Trianon, Csehszlovákia, Szerb-Horváth-Szlovén Királyság, Jugoszlávia, Lengyelország

Fogalmak: Anschluss, jóvátétel, fegyvermentes övezet, fegyverszünet, béke, Vörös Hadsereg

Várlak tehát 9.00-kor Teamsen!

Kata n.


2021. április 23. - péntek - A Kosárlabda szabályai röviden

 Sziasztok!


Pici áttekintés az eddigiekről és további szabályok.


Mi az ami új az alábbi leírásban, mi az ami eddig még nem volt.

Ezt írd le a Naplódba csak címszavakban! 


Kosárlabdázás szabályai

JÁTÉKTÉR és ESZKÖZ

  • A pálya vonalai: alapvonal, oldalvonal, kezdőkör, 3-as vonal, felezővonal, büntető vonal, szigorított terület
  • A pálya mérete: 28 x 15 m.
  • A gyűrű magassága: 3.05 m
  • A labda mérete: a női kosárlabda 6-os méretű, a férfi kosárlabda 7-es méretű

CSAPAT

  • A csapat létszáma: A játékidő alatt mindkét csapatból 5 játékosnak a pályán kell tartózkodnia, akik cserélhetők.

IDŐTARTAM és IDŐSZABÁLYOK

  • A mérkőzés időtartama: A mérkőzés 4 egyenként 10 perces tiszta játékidejű negyedből áll. A félidők közötti szünet 15 perc. Ha a mérkőzés állása a negyedik negyed játékidejének végén döntetlen, a mérkőzést egy ötperces hosszabbítással kell folytatni, annyiszor amíg nem győz valamelyik csapat.
  • 3 mp-es szabály: Egyik labdabirtokló csapat játékosa sem tartózkodhat 3 mp-nél tovább az ellenfél szigorított területén belül.
  • 8 mp-es szabály: Amint egy játékos birtokba veszi a labdát a védőtérfélen, csapatának 8 mp-en belül át kell juttatni a labdát a támadótérfélre.
  • 24 mp-es szabály: Amint egy csapat birtokba veszi a labdát, 24 másodpercen belül meg kell kísérelnie a kosárra dobást. (támadóidő).

MÉRKŐZÉS

  • A labda játékba hozása: Az első negyed feldobással kezdődik, a többi oldalbedobással kezdődik felváltva a csapatok között.
  • Kint: egy labda akkor van kinn, hogyha az alapvonalon vagy az oldalvonalon kívül lepattan, vagy olyan játékost vagy tárgyat érint, aki/ami szintén kint van. Ha nem pattan le vagy rájuk, és vissza tudják juttatni a pályára, a játék folytatódhat. Nagyjából ugyanez érvényes a visszajátszásra a középvonal tekintetében néhány eltérés mellett.
  • A kosár értéke: a büntetődobásból elért kosár 1 pontot ér, a hárompontos vonalon belüli területről dobott kosár 2 pontot ér, a hárompontos vonalon kívülről dobott kosár 3 pontot ér.

SZABÁLYTALANSÁGOK

  • Visszajátszás: Az a játékos, akinek csapata birtokolja a labdát, nem juttathatja vissza a labdát a védőtérfélre.
  • A kosárlabda lepattintása (labdavezetés) nélkül a labdával nem lehet három lépésnél többet haladni. Ha ezt a játékos nem tartja be, akkor lépéshibát ítélnek ellene, és az ellenfél folytathatja a játékot.
  • Ha a játékos befejezi a labdavezetést, akkor nem kezdheti azt újra, mert az kétszer indulás, és az ellenfél kapja meg a labdát.
  • A kosárlabdázás alapvetően érintkezés nélküli játék. Ha az ellenféltől valaki kosarat akar szerezni, és ezt mi meg szeretnénk akadályozni, akkor nem szabad megütni a kezét, meglökni, ütközni vele stb.
  • Ha valakit dobás közben faultolnak (szabálytalankodnak vele szemben), de a dobó bedobja a labdát, akkor ért a kosár, és plusz 1 büntetődobást végezhet el, míg ha nem ment be a labda, akkor annyi büntetődobás jár neki, ahány pontos (2 vagy 3) volt a dobási kísérlete.
  • Ha egy játékos felugrik labdával a kezében (például dobáshoz), de úgy esik vissza a földre, hogy még mindig a kezében van a labda, akkor az lépéshiba (ez alól kivétel, ha egy lábon vagy felugrás után egy lábra érkezve kapta meg a labdát, mert ilyenkor erről a lábáról felugorhat, és leérkezhet páros lábra, de ilyenkor már nem sarkazhat).
  • Szabálysértések büntetése: a vonatkozó szabályok megsértése (pl. lépéshiba, határvonalon kívüli labda, 3 mp-es szabály stb.) büntetése a határvonalon kívüli bedobás az ellenfél számára a szabálysértéshez legközelebbi helyről. A bedobást a vonalon kívülről, a vonal érintése nélkül szabad csak elvégezni.

Angol Dóri nénivel - 2021.04.23.

Dear Students,

Online lesson today at 12:55!

Ma 12:55-kor lesz online óránk.

Topic: Making comparisons 

A mai órán gyakoroljuk kicsit az összehasonlítást és röpdolgozatot írtok az időjárásból.


A röpdolgozatot (Weather) itt találjátok: https://redmenta.com/?solve&ks_id=1415757446
Ma 6-ig lehet elkezdeni a kitöltést. Good luck!

See you soon!
Dóri néni

2021.04.23. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Deutschstunde um 12:55! Várlak a Teams-csoportunkban 12:55-kor!

Témáink:
- Wie war die erste Verabredung? Milyen volt az első randi? (Tk. 80. old. 7.  szövegértés + a) b) feladatrészek)

Ezek az új szavak kerüljenek a szótárfüzetbe!

die Verabredung = találka, rendevú
der Brief = levél
zögern = habozni
anrufen = felhívni
verabreden = találkozót megbeszélni
anziehen sich = felöltözni
das Erkennungszeichen = ismertető jel
Mein Gott! = Istenem!
komisch = vicces, fura
Liebe auf den ersten Blick = szerelem első látásra


🏠 Tanuld meg az új szókincset!

Bis bald!

Matematika Balázs bácsival - 2021.04.23.

Kedves Diákom!



Ma a kör kerületével és területével foglalkozunk.

Tarts velem a mai online órán!



A kör kerülete tehát: K = 2*r*𝝅, a kör területe pedig: T = r*r*𝝅.

Matematika Imre bácsi 7.o.

Kedves Hetedikesek!

Online óra 10 órai kezdéssel, kérek mindenkit, hogy időben csatlakozzon az órához.

Téma: Kerület és területszámítással kapcsolatos szöveges feladatok megoldása

Önálló feladat

Egy téglalap alakú kert oldalai 45 m és 25 m. 65 %-át befüvesítjük, a kimaradó helyre virágokat ültetünk. Hány virágpalántát kell vásárolnunk, ha 1 négyzetméterre 3 db palánta ültethető?

 

2021. április 22., csütörtök

Rajz Réka nénivel: Szeretet-befőtt

  Kedves Gyerekek! 


Ma mindenkit várok 11:00-kor Teamsen! Megbeszéljük a mai feladatot. 


Hamarosan itt az Anyák napja (május 2., vasárnap)! 🌷🌸🌹🌺🌻🌼
Ezért arra gondoltam, hogy elkezdünk rá készülni. Egy igazi csemegét hoztam és azért gondoltam, hogy jó ötlet lenne, mert az én Anyukám  is imádta, amikor ilyet adtam neki ajándékba. 

(Természetesen, ha ilyenkor a nagyit, keresztanyut, nagynénit stb. is megköszöntitek Anyák napján, nekik is készíthettek egy ilyet. Biztos örülni fognak neki. 😊)

Anyák napi ajándék: Szeretet-befőtt! 
Beadási határidő: 2021.04.29. csütörtök  16:00 
Beadás helye: messenger /e-mail : kovacs.emese.reka@vargatamas.hu 

Készítsetek Anyának/Nagyinak/Keresztanyunak szeretetbefőttet! 

Hogy készül a szeretet-befőtt? 
Hozzávalók: 

- 1 db üres és tiszta kisebb befőttes üveg
- Cetlik 
- Toll 
- Díszítő eszközök
- Szeretet 


Elkészítése: 

A befőttes üveget kedvetekre dekorálhatjátok. De egyszerűen egy kis masnit vagy szalagot is tehettek rá, hogy mutatós legyen.  Egy papírra írjátok rá, hogy mi az, meddig jó és ki készítette és ragasszátok az üvegbe vagy az üvegre. (Ahogy a képeken is látjátok) 

A cetlikre írjátok rá, hogy mit szerettek abban a személyben, akinek adjátok a befőttet, mik a kedvenc emlékeitek, élményeitek vele, esetleg mi az, amit köszönhettek neki. 
A cetliket összehajtogatva rakjátok az üvegbe és zárjátok le. 

Május 2-án pedig adjátok oda annak, akinek szánjátok. 


Íme, néhány inspiráció: 







Ne feledjétek, elsősorban ezt Nekik készítitek! De el kell küldenetek nekem is. Jövőhéten online órán arról fogunk beszélni, hogy ki hogy áll a befőtt készítéssel. 


Jó munkát! 

Réka néni ✨

Angol- Anikó néni

 

 Dear Students!


Today lesson is on Teams at 9 o'clock.


Best wishes!


Anikó néni

Biológia - 04.22.

 Kedves Hetedikes!

10:00 - Teams

Ma a munkafüzet összefoglaló feladatai következnek: 41.o.1.,2. és 42.o.3.,4.,5.,6.; 

jövő órán pedig számonkérés.

 Marianne néni

Földrajz - 04.22.

 

Kedves Hetedikes!

 

13:00 - Teams

A mai órán a Csendes-óceánban elterülő milliónyi szigetből álló Óceánia kialakulásáról,

szigetcsoportjairól, lakóiról és gazdaságáról tanulhatsz.

A csodás, természeti kincsekben gazdag szigetek és az egész évben tartó trópusi nyár vonzza a

turistákat...gondolom mindannyian szívesen eltöltenénk ott pár hetet. 😊🌴🏄🌞🌊

Az atlaszt az Ausztrália és Óceánia térképlapnál nyisd ki, a tankönyvet a 113.oldalon.

A földrajzi helyeket minden esetben keresd meg az atlaszban!

A milliónyi sziget világa: Óceánia

FÖLDRAJZI HELYZET

- több tízezer szigetből álló szigetvilág

-  a Csendes-óceán nyugati részén terül el

-  3 nagy szigetcsoport: MELANÉZIA    MIKRONÉZIA    POLINÉZIA

Melanézia

       Új-Guinea

       Új-Zéland  tk. 116.o.

Mikronézia

       sok apró sziget

Polinézia

       Hawaii-szigetek                   a legcsapadékosabb: 10 000 mm/év

TERMÉSZETI VISZONYOK

       Melanézia szigetei – Pacifikus-hgr. része

       Óceánia szigetei  jellemzően vulkáni erdetűek  = tenger alatti vulkanizmus                                                                                         => a Föld legnagyobb vulkanikus hegyei

       jellegzetes szigetformái az ATOLLOK    tk.114.o. 219.ábra

      -    gyűrű alakú

-        korallok alkotják

-        ATLASZ – atoll nevek

       trópusi éghajlati övezet

       gyakoriak a heves trópusi viharok

LAKÓK   tk. 114.o.

       sokféle népcsoport

GAZDASÁG

       a szigetvilág nagyobb része felszabadult a gyarmati sorból, de

       elmaradt gazdasággal rendelkeznek

       a volt gyarmatoktól függenek

MEZŐGAZDASÁG

- őslakosok – gyűjtgető életmód: manióka, jamgyökér

- ültetvényes gazdálkodás: kókusz, kakaó, kávé, ananász, banán    EXPORT

- HAL

IPAR

- fellendülőben

- bányakincsek - atlasz!!

IDEGENFORGALOM  Nézz utána!

Ajánlom elolvasásra a 116.oldalon lévő érdekességeket is! 😊

Oldd meg a munkafüzet 48.oldalán lévő 1.,2. feladatot.
 

Várom a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

A következő órán számonkérést tervezek Ausztráliából és Óceániából: tk. 104.-115.o.

Marianne néni

Angol Dóri nénivel - 2021.04.22.

 Good morning!

Online lesson today at 9 o'clock!

Topic: Comparatives (melléknév fokozás - középfok)

A mai órán megbeszéljük a melléknévfokozást angolul. A melléknevek középfokát és az összehasonlítást gyakoroljuk. (Tk.: 58./3.; 59./4., 5.; Mf.: 46./3.)



Mindenki jelenlétére számítok az online órán!

Best wishes!
Dóri néni

2021.04.22. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Deutschstunde um 9 Uhr! Várlak a Teams-csoportunkban 9 órakor!

Témáink: 

- Wir erzählen (Új lecke a Tk. 77. oldalán) 


Ezek az új szavak kerüljenek a szótárfüzetedbe!

wirklich = valóban
kennen lernen = megismerni
die Anzeige = hirdetés
Wie bitte? = Tessék?
damals = akkoriban
schüchtern = félénk, szégyenlős
aufgeben = feladni
suchen = keresni
antworten = válaszolni

🏠 Tanuld meg az új szókincset!

Bis bald!

Informatika - 2021.04.22.

Kedves Diákom!


Folytatjuk a szövegszerkesztést.

Emlékszel még, mi az a bekezdés? Ma a bekezdésformázásokkal foglalkozunk.

Tarts velem a mai online órán!

2021. április 21., szerda

Matematika Edit nénivel T,K dolgozat 04.21

 Kedves Hetedikesek!

 Ma a terület, kerület számításokból dolgozatot fogunk írni.😅

Minden feladathoz készíts rajzot, gyűjtsd ki az adatokat! 👌
A képletbe pontosan helyettesíts be! Figyelj a mértékegységekre is!

1) Egy úszómedence 33 m hosszú és 12 m széles.
Mekkora a  téglalap alakú vízfelület terület?  
Mekkora a medence kerülete?      

2) Négyzet kerület 96,8 cm. Mekkora az oldala és a területe?

3) Rombusz oldala a = 10 dm, az átlói e = 12 dm; f = 16 dm. 
A rombusz magasság 9,6 dm. 
Mekkora a kerülete?
Számold ki kétféleképpen a területét!

4) Paralelogramma oldala a = 7,8 dm, a magassága 3,6 dm. Mekkora a területe?

5) Deltoid oldala 4 dm, átlói  8 dm és 5 dm. Mekkora a területe?

 👍Az elkészített feladataidat 16 óráig küldd el! garaiedit62@gmail.com


2021. április 21. - szerda - A Kosárlabda pálya méretei

                                                                      Sziasztok!

A kosárlabda pálya méretei és vonalai:

https://www.google.hu/search?hl=hu&tbs=simg:CAQS9wEJAjOsutUefEUa6wELELCMpwgaOgo4CAQSFNwIsCGKD-oRlT7HFtIUtCv5Krg2GhpIX3eYb7Kf2pY51fP_1g3Gw99iOHrM9PQdq-CAFMAQMCxCOrv4IGgoKCAgBEgRcWJYODAsQne3BCRqLAQoYCgVzb2xpZNqliPYDCwoJL2EvM21nMWNtChYKA2RvdNqliPYDCwoJL20vMDI3Y3RnChsKCHZlcnRpY2Fs2qWI9gMLCgkvYS80aGgzcDAKHQoKaG9yaXpvbnRhbNqliPYDCwoJL2EvMm1xdnpjChsKCGxhbmd1YWdl2qWI9gMLCgkvai8yc2hfeTQM,isz:l&q=kosárlabda+pálya+mérete&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiuu-qhiY3wAhVoposKHaQMAjQQ2A4oBHoECAEQNg&biw=1707&bih=838&dpr=1.13


  • Kosárlabdapálya:
    • A kosárlabdapálya a nemzetközi (FIBA) játékokon 28 m × 15 m méretű, az amerikai Nemzeti Kosárlabda-szövetségben(NBA) ez 28,65 m × 15,24 m.
  • Palánk:
    • A palánk téglalap alakú, 180 cm széles és 105 cm magas. A játéktér fölé 1,2 m mélységben nyúlik be.
  • Gyűrű:
    • A gyűrű 3,05 m (10 láb) magasan van a földtől. Szinte kivétel nélkül a bajnokságokon és a nemzetközi játékon ez az elfogadott méret, mióta a játék megszületett, csak a legkisebbek gyűrűjét helyezik időnként alacsonyabbra. A gyűrű belső átmérője 450–459 mm közötti.

 Büntetődobó vonalak, szigorított területek és büntetődobó sávok

A büntetődobó vonalakat az alapvonalakkal párhuzamosan kell kijelölni. A 3,60 m hosszú vonal távolabbi széle 5,80 m távolságra van az alapvonal belső szélétől. Középpontja a két alapvonal felezőpontját összekötő képzeletbeli egyenesen fekszik.

A szigorított területek a pályán kijelölt azon területek, amelyeket az alapvonalak, a büntetődobó vonalak, valamint azok a vonalak határolnak, amelyek külső szélükkel az alapvonal felezőponjától 3 m-re az alapvonalról erednek, és a büntetővonalak külső szélénél végződnek. Ezek a vonalak, kivéve az alapvonalakat, a szigorított terület részei. A szigorított területek belsejét be lehet festeni, de a színének azonosnak kell lennie a középkörével.

A büntetődobó sávok a szigorított területek egy 1,80 m sugarú félkörrel megnövelve. A félkörök középpontjai megegyeznek a büntetődobó vonalak középpontjaival. Hasonló félköröket kell meghúzni – szaggatott vonallal – a szigorított területeken belül is.

 A hárompontos mezőnykosár területe

A csapat hárompontos mezőnykosár területe a pálya teljes alapterülete, kivéve az ellenfele kosarához közeli területet, amelyhez – azt határolva – az alábbiak tartoznak:

Az alapvonalnál kezdődő két párhuzamos vonal, 6,25 m-re az ellenfél kosarának középpontjából merőlegesen a talajra vetített ponttól. E pont távolsága az alapvonal felező pontjának belső szélétől 1,575 m.

Egy, a külső szélén mért 6,25 m sugarú félkörív (a fentebb említett középponttal), mely a párhuzamos egyeneseket köti össze.

 Alapvonalak és oldalvonalak

A játékteret alapvonalak (a játéktér rövidebb oldalai) és oldalvonalak (a játéktér hosszabb oldalai) határolják. Ezek a vonalak nem részei a játéktérnek.

A játéktér legalább 2 m-re legyen bármilyen akadálytól, beleértve a csapatpadon ülő személyeket is.

 Középvonal

A középvonalat az oldalvonalak felezőpontjai között az alapvonalakkal párhuzamosan kell meghúzni, és az oldalvonalakon túl 15 cm-rel meg kell hosszabbítani.

Minden vonal azonos (lehetőleg fehér) színű, 5 cm széles és jól látható legyen.

 A középkört a játéktér közepén kell kijelölni, a körkerület külső széléig mért 1,80 m-es sugárral. Ha a középkör belseje festve van, akkor színének azonosnak kell lennie a szigorított területével.



A mai feladat:

Rajzold le a kosárlabdapályát és jelöld a főbb vonalakat és méreteket is!
Írd be a naplódba.