2021. április 21., szerda

2021. április 21. - szerda - A Kosárlabda pálya méretei

                                                                      Sziasztok!

A kosárlabda pálya méretei és vonalai:

https://www.google.hu/search?hl=hu&tbs=simg:CAQS9wEJAjOsutUefEUa6wELELCMpwgaOgo4CAQSFNwIsCGKD-oRlT7HFtIUtCv5Krg2GhpIX3eYb7Kf2pY51fP_1g3Gw99iOHrM9PQdq-CAFMAQMCxCOrv4IGgoKCAgBEgRcWJYODAsQne3BCRqLAQoYCgVzb2xpZNqliPYDCwoJL2EvM21nMWNtChYKA2RvdNqliPYDCwoJL20vMDI3Y3RnChsKCHZlcnRpY2Fs2qWI9gMLCgkvYS80aGgzcDAKHQoKaG9yaXpvbnRhbNqliPYDCwoJL2EvMm1xdnpjChsKCGxhbmd1YWdl2qWI9gMLCgkvai8yc2hfeTQM,isz:l&q=kosárlabda+pálya+mérete&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiuu-qhiY3wAhVoposKHaQMAjQQ2A4oBHoECAEQNg&biw=1707&bih=838&dpr=1.13


  • Kosárlabdapálya:
    • A kosárlabdapálya a nemzetközi (FIBA) játékokon 28 m × 15 m méretű, az amerikai Nemzeti Kosárlabda-szövetségben(NBA) ez 28,65 m × 15,24 m.
  • Palánk:
    • A palánk téglalap alakú, 180 cm széles és 105 cm magas. A játéktér fölé 1,2 m mélységben nyúlik be.
  • Gyűrű:
    • A gyűrű 3,05 m (10 láb) magasan van a földtől. Szinte kivétel nélkül a bajnokságokon és a nemzetközi játékon ez az elfogadott méret, mióta a játék megszületett, csak a legkisebbek gyűrűjét helyezik időnként alacsonyabbra. A gyűrű belső átmérője 450–459 mm közötti.

 Büntetődobó vonalak, szigorított területek és büntetődobó sávok

A büntetődobó vonalakat az alapvonalakkal párhuzamosan kell kijelölni. A 3,60 m hosszú vonal távolabbi széle 5,80 m távolságra van az alapvonal belső szélétől. Középpontja a két alapvonal felezőpontját összekötő képzeletbeli egyenesen fekszik.

A szigorított területek a pályán kijelölt azon területek, amelyeket az alapvonalak, a büntetődobó vonalak, valamint azok a vonalak határolnak, amelyek külső szélükkel az alapvonal felezőponjától 3 m-re az alapvonalról erednek, és a büntetővonalak külső szélénél végződnek. Ezek a vonalak, kivéve az alapvonalakat, a szigorított terület részei. A szigorított területek belsejét be lehet festeni, de a színének azonosnak kell lennie a középkörével.

A büntetődobó sávok a szigorított területek egy 1,80 m sugarú félkörrel megnövelve. A félkörök középpontjai megegyeznek a büntetődobó vonalak középpontjaival. Hasonló félköröket kell meghúzni – szaggatott vonallal – a szigorított területeken belül is.

 A hárompontos mezőnykosár területe

A csapat hárompontos mezőnykosár területe a pálya teljes alapterülete, kivéve az ellenfele kosarához közeli területet, amelyhez – azt határolva – az alábbiak tartoznak:

Az alapvonalnál kezdődő két párhuzamos vonal, 6,25 m-re az ellenfél kosarának középpontjából merőlegesen a talajra vetített ponttól. E pont távolsága az alapvonal felező pontjának belső szélétől 1,575 m.

Egy, a külső szélén mért 6,25 m sugarú félkörív (a fentebb említett középponttal), mely a párhuzamos egyeneseket köti össze.

 Alapvonalak és oldalvonalak

A játékteret alapvonalak (a játéktér rövidebb oldalai) és oldalvonalak (a játéktér hosszabb oldalai) határolják. Ezek a vonalak nem részei a játéktérnek.

A játéktér legalább 2 m-re legyen bármilyen akadálytól, beleértve a csapatpadon ülő személyeket is.

 Középvonal

A középvonalat az oldalvonalak felezőpontjai között az alapvonalakkal párhuzamosan kell meghúzni, és az oldalvonalakon túl 15 cm-rel meg kell hosszabbítani.

Minden vonal azonos (lehetőleg fehér) színű, 5 cm széles és jól látható legyen.

 A középkört a játéktér közepén kell kijelölni, a körkerület külső széléig mért 1,80 m-es sugárral. Ha a középkör belseje festve van, akkor színének azonosnak kell lennie a szigorított területével.



A mai feladat:

Rajzold le a kosárlabdapályát és jelöld a főbb vonalakat és méreteket is!
Írd be a naplódba.







Történelem - április 21.

 Drágáim, 

ne felejtsétek el, hogy NEM MA lesz az óra, hanem péntek 2. órában.

Kata n.



Fizika 04.21.

 


Felhajtóerő 3. óra

 

1.     Mekkora a felhajtóerő, ha 1,5 m3 térfogatú testet petróleumban elmerítünk? (A petróleum sűrűsége 800 kg/m3)

 

2.     Az 1200 g tömegű ólomüveg elmerül a benzinben. Mekkora a felhajtóerő? (Az ólomüveg sűrűsége 4 g/cm3 , a benzin sűrűsége 0,7 g/cm3 )

 

3.     A Kurszk nevű atom-tengeralattjárót 1994-ben bocsátották vízre. A hajó méretei méltóságot sugalltak, hiszen a hossza 154 m, szélessége a legszélesebb részen 18 m, legnagyobb sebessége 52 km/hvolt, a térfogata pedig 16 400 𝑚3-t tett ki. A legénysége 118 főből állt.

Mekkora volt lemerülés után

a) a tengeralattjáró által kiszorított víz térfogata?

b) a tengeralattjáró által kiszorított víz tömege?

c) a tengeralattjáró által kiszorított víz súlya?

d) a tengeralattjáróra ható felhajtóerő?

A Kurszk 2000-ben katasztrófát szenvedett és „elsüllyedt”.

Nézz utána, hogy a tengeralattjárók milyen mélységben „közlekednek”!


Házi feladat: A következő űrlap kitöltése: https://forms.gle/X5xCr1LrKy4YJ5U77

erre jegyet is kaptok, szóval ügyesen! Egy hét áll rendelkezésetekre!

Laci bácsi

 


Matematika Balázs bácsival - 2021.04.21.

Kedves Diákom!


A megbeszéltek szerint, ma egy dolgozatot kell kitöltened.

A feladatokhoz készíts ábrákat, majd írd le a számolás menetét is, hogy biztos minden jó legyen!

A dolgozatot ide vagy a fenti képre kattintva indíthatod el.

Jó munkát kívánok!

2021. április 21. Ének

  Hahó hetedikesem!

Várlak 7.55-kor a Teams-ben!

Ma EZ a teszt vár rád. Egy heted van a kitöltésre.

Jó munkát!✌

Etika

 Sziasztok!

 MA ONLINE ÓRA 12-TŐL!!!

Erről fogunk beszélgetni:

 Az esélyegyenlőség témaköre lezárásra kerül a mai alkalommal.

Az utóbbi hetekben fontos dolgokról beszélgettünk, köszönöm, hogy ilyen szép munkákat küldtetek vissza és kifejtettétek a véleményeteket.

Az esélyegyenlőség témájához jövőre is vissza fogunk térni, addig is járjatok nyitott szemmel, és ha a témába illő tapasztalatotok van, akkor bármikor felvethetitek etika órán, hogy át tudjuk beszélni. Figyeljétek, hogy az emberek hogyan igyekeznek mindenki számára egyenlő jogokat és lehetőségeket biztosítani. Ha egyenlőtlenséget vagy igazságtalanságot tapasztaltok, kérdezzetek rá egy felnőttnél vagy itt, etika órán, hogy mi lehet annak az oka. 

Az új témánk pedig a közelgő világnaphoz kapcsolódik: április 22,-höz, a Föld napjához.

Már kezdenek beérkezni a munkák, amiket készítettetek a témában, várom még a továbbiakat.

Legutóbb azt kérdeztem tőletek, hogy Ti milyen kapcsolatban vagytok a Földdel, a bolygóval, amin élünk. Az eddig beérkezett munkák szépen kifejezik, hogy átlátjátok, mindent a Földtől kapunk. 

Itt etika órán az a feladatunk, hogy ráébredjünk, milyen fontos, hogy gondolkodjunk ezen a témán.


 Mit tehetnék vajon én, személy szerint, amitől jobb lenne a bolygónak?

Vajon a saját kényelmem a fontosabb vagy belátom, hogy a döntéseimmel hatással tudok lenni a világ alakulására?

Talán furcsának tűnhet, de minden apró lépés számít a bolygó jövője és a mi jövőnk szempontjából.

Ezt a fajta gondolkodásmódot környezettudatos gondolkodásnak hívjuk.

A tudatosság egy nagyon fontos szó, ami akár az egész életetek meghatározhatja.

Ha valamihez tudatosan állsz hozzá az azt jelenti, hogy nem úgy csinálod, ahogy sikerül, nem bízod a véletlenre, nem engeded, hogy kicsússzon a kezedből az irányítás, hanem a tudatodat, a gondolataidat abba az irányba fordítod, ami neked fontos. Odafigyelsz.

A környezettudatosság tehát ezt jelenti, hogy tudatosan vigyázol a bolygóra, a környezetedre, amitől minden szükséges dolgot megkapsz.

A KÖRNYEZETTUDATOSSÁG, TEHÁT FIGYELMET JELENT, AMIT A KÖRNYEZETTEL KAPCSOLATOS DOLGOK IRÁNT TANÚSÍTUNK. 

Ajánlom figyelmetekbe ezt a szókirakó játékot, ahol 10 ismert témába vágó kifejezést kell összerakni a környezettudatossággal kapcsolatban. Ha meg tudod csinálni a játékot, akkor feltétlen írd fel magadnak a megfejtést, mert legközelebb is ezzel a témával folytatjuk.





Matematika Imre bácsi 7.o.

 Kedves Hetedikesek!

Online óra 9 órai kezdéssel, kérek mindenkit, hogy időben csatlakozzon az órához.

Téma: Kerület és területszámítással kapcsolatos szöveges feladatok megoldása

 Önálló feladat

Egy téglalap alakú kert oldalai 30 m és 22 m. Egy a=8m és b=5m oldalú, és ma=4,5m magasságú paralelogramma alakú területre, és egy 5 m átmérőjű kör alakú területre virágokat ültetünk, a többi részt befüvesítjük. 

Mekkora lesz a füves terület?


2021. április 20., kedd

Matematika Edit nénivel Dolgozatírás előkészítése 04.20

 Kedves Hetedikesek!

Gyakoroljunk!

1) Ismételjük át a négyszögeket!


2) Paralelogramma oldala a = 7,8 dm, a magassága 4,2 dm. Mekkora a területe?



3) Rombusz oldala a = 5 dm, az átlói e = 6 dm; f = 8 dm. 
    A rombusz magasság 4,8 dm. Mekkora a kerülete?
    Számold ki kétféleképpen a területét!



4) Deltoid oldala 5 dm, átlói 4 dm és 7 dm. Mekkora a területe?

HF. 1) Téglalap oldalai a = 2,5 cm, b = 11 cm. Mekkora a kerülete? 
        Mekkora a területe?
        2) Négyzet kerület 64,8 cm. Mekkora az oldala és a területe?

        Holnap ezekhez hasonló feladatokból dolgozatot írsz!


2021. április 20. - A Kosárlabda története

                                                                  Sziasztok!


Néhány alcím:

Minden kezdet nehéz

Alkalom szülte

Unaloműzés

Az óra érdekesebbé tétele...


Olvassátok el az alábbiakat és a kosárlabda mai népszerűségét hasonlítsátok össze az olvasottakkal a naplóban pár mondatba.


A kosárlabdázás története

Az egyik ősnek tekinthető labdajátékot az amerikai bennszülöttek játszották. A maják és az aztékok változatában egy falra erősített fém gyűrűn kellett átütni a csapattagoknak egy golyót. A maják játéka kegyetlen volt: a vesztes csapatot feláldozták az isteneknek...

A mai értelemben vett kosárlabda 1891-ben született az Egyesült Államokbeli Springfieldben. Akkoriban dr. James A. Naismith (1861. november 6. - 1939. november 28.) volt a Springsfieldi Testnevelési Főiskola testnevelő tanára. Mint az iskola futballedzője azt a feladatot kapta, hogy találjon ki egy olyan érdekes játékot, amelyet a diákok a téli hónapokban tornateremben játszhatnak.

A véletlen segített: egy, a terem sarkában álló őszibarackos kosárba dobta a labdát, amikor hivatták. Visszatérve látta, hogy tanítványai az unalmas gyakorlatok helyett a kosárba való dobálással próbálkoznak. Megtetszett neki az ötlet, és két héten belül elkészült a játék tervezete.

Naismith az alábbi öt alapelvből indult ki, amikor a játék szabályait megalkotta:

  1. A játékot gömbölyű labdával, kézzel játsszák.
  2. A játékosok nem futhatnak a labdával.
  3. Bármelyik játékosnak joga van a pályán tetszés szerinti helyet elfoglalni.
  4. A játékosok között ne legyen erős személyi érintkezés.
  5. A labdát "a vízszintesen nyíló kapuba", kosárba kell dobni, amelyet a játékosoknál magasabban kell elhelyezni.

A játék bemutatásához két fából készült barackos kosarat felszereltetett a tornaterem erkélyére. A kosár magassági elhelyezése az erkély magasságából adódott, és ez a 10 láb (3,05 méter) olyan tökéletes gyűrűmagasságnak bizonyult, hogy a mai napig sem változott. Az első mérkőzést 1891. december 21-én a javíthatatlanok osztályának 18 diákja futball-labdával játszotta. A labdabirtoklónak pattogtatni kellett a labdát miközben szaladt. A portás egy létrán ült, hogy kivegye a kosárból a labdát, ha valaki kosarat ért el. Sok dolga nem akadt, mert a meccs végeredménye 1-0 lett.

Az új játéknak nagy sikere volt. Naismith később 13 pontban rögzítette a kosárlabda játékszabályait, melyben elsődleges szempontnak tartotta, hogy a játékban inkább az ügyesség domináljon, mint a nyers fizikai erő. A szabályokat a Triangle (Háromszög) magazin 1892. január 15-i számában közzé is tették New Game (Új Játék) címmel.

AZ ELSŐ 13 SZABÁLY

  1. A labda bármely irányba dobható egy vagy két kézzel.
  2. A labda üthető bármely irányba egy vagy két kézzel (sohasem ököllel).
  3. A játékos nem futhat a labdával. A játékosnak arról a helyről kell eldobnia a labdát, ahol elkapta; engedmény tehető annak a játékosnak, aki futás közben kapja el a labdát.
  4. A labdát kézzel kell megfogni. A labda tartására a karok vagy a test nem használható.
  5. Tilos az ellenfelet bármilyen módon vállal vagy kézzel lökni, megfogni, gáncsolni vagy ütni. A szabály megsértéséért első alkalommal személyi hibát kell ítélni, a második alkalommal a következő kosár eléréséig a játékost ki kell állítani a játékból, vagy abban az esetben, ha nyilvánvalóan sérülést akart okozni ellenfelének, akkor az egész játékból ki kell zárni, és a helyére csere sem állhat be.
  6. Személyi hibának számít a labda ütése ököllel, illetve a 3., 4. pontbeli, valamint az 5. szabályban leírtak megsértése.
  7. Ha bármelyik csapat három egymást követő személyi hibát követ el, úgy számít, mintha a másik csapat kosarat ért volna el. (Egymást követő azt jelenti, hogy eközben a másik csapat közben nem követ el személyi hibát).
  8. Kosarat akkor érnek el, amikor a labdát a földről a kosárba dobják vagy ütik, és az a kosárban marad, feltéve, hogy azok, akik a kosarat védik, nem érintik, vagy mozdítják meg a kosarat. Ha a labda a kosár szélén van, és az ellenfél megmozdítja a kosarat, akkor a kosár érvényes.
  9. Amikor a labda határvonalon kívülre kerül, akkor az a játékos dobhatja be a játéktérre, aki azt először megfogja, vitás esetben a játékvezető dobja be a játéktérre. A bedobásra 5 másodperc áll rendelkezésre. Ha a játékos ez idő alatt nem végzi el a bedobást, akkor az ellenfélre száll át a bedobás joga. Ha bármelyik csapat szándékosan tovább késlelteti a játékot, a második játékvezető személyi hibát ítél ellene.
  10. A második játékvezető feladata, hogy a játékosokat figyelje és jegyezze a személyi hibákat, és értesítse az első játékvezetőt, amikor egy csapat a harmadik egymást követő személyi hibáját követte el. Az ő feladata, hogy kizárja az 5. pontban vétkesnek talált játékosokat.
  11. Az első játékvezető feladata a labdát figyelni. Ő ítéli meg, hogy mikor van a labda játékban, határvonalon belül, melyik csapat hozhatja játékba, valamint ő méri a játékidőt. Ő (téli meg a kosarakat, és számon tartja az eredményt, azokon a feladatokon túlmenően, amelyek természetes feladatai az első játékvezetőnek.
  12. A játék kétszer 15 perces félidőkből áll, közte 5 perces szünettel.
  13. Az a csapat a győztes, amelyik ez idő alatt több kosarat ér el. Abban az esetben, ha az eredmény döntetlen, a játék – a csapatkapitányok egyetértésével – folytatható a következő találat eléréséig.

Az első közönség előtti mérkőzést 1892. március 2-án játszották a springfieldi iskola tanárjai és diákjai. A több mint kétszáz néző előtt a diákok 5-1-re verték a tanárokat. Nem sokkal ezután a játékot bemutatták Mexikóban, ezzel megkezdődött a kosárlabda világot meghódító körútja. Ugyanebben az évben a hartfordi Lew Allen drótvázas kosarat készített, ezzel helyettesítették a barackos kosarakat.

Nyelvtan - április 20.

 Kedveskék,

ma 13.00-kor várlak titeket Teamsen órára. 

1. Ellenőrizzük a munkafüzetben kapott feladatot (mf. 68/2. a,b)

2. Folytatjuk a jelzőkkel való ismerkedést. Múlt óráról elmaradt EZ A FELADAT.

3. Ma a mennyiségjelzővel ismerkedünk meg közelebbről.

4. Megbeszéljük, hogy az alábbiak közül melyik mondathoz melyik ágrajz tartozik. 


Tehát 13.00, Teams!
Pacsi,
Kata n.






Irodalom - április 20.

 Kedveseim,

ma 8.05-kor online óra. Korábban kezdjük, mert sok dolgunk van. Például befejezni a Nemzeti dalt, munkafüzeti feladatot csinálni hozzá (47/2.) és megismerkedni egy másik verssel, a Föltámadott a tenger... cíművel (tk. 87. oldal). A két vershez kapcsolódóan egy vázlatban összefoglaljuk majd, amit tudni kell róluk. 


Feladatod: Képzeld el, hogy te vagy a tankönyv szerkesztője. Keress az interneten, könyvekben olyan fényképeket, festményeket, rajzokat, melyekkel illusztrálhatnád a verset! Másold be egy word dokumentumba!
Milyen zenét, zenei részletet választanál a vershangulat kifejezéséhez? Linkeld be ezt is a dokumentumba!

Megoldásod ma 16.00-ig küldd el e-mailben (digitaliskata@gmail.com)!

8.05-kor pedig várlak órára a Teamsen!
Kata n.

Angol Dóri nénivel - 2021.04.20.

 Good morning!

Online lesson on Teams today at 10 o'clock!

Topic: North and South, weather

Az online órán megismerkedünk az újabb témakörrel: az időjárással (Tk.:58. old.)

Mindenki jelenlétére számítok az online órán!

See you soon!
Dóri néni 

Matematika Balázs bácsival - 2021.04.20.

Kedves Diákom!

Ma gyakoroljuk a kerület és a terület kiszámolását.

Tarts velem az online órán!

Feladatok:

  1. Mekkora a téglalap kerülete és területe, ha oldalai 11 és 7 deciméteresek?

  2. Egy négyzet oldala 8 m. Mekkora a kerülete és a területe?

  3.  A deltoid átlói 12 és 9 cm hosszúak. Mekkora a területe?

  4. A háromszög egyik oldala 14 mm, a hozzá tartozó magasság 7 cm. Mekkora a háromszög területe?

  5. Mekkora a trapéz területe, ha az egyik alapja 56 cm, a másik alapja 72 cm, a magassága pedig 3 cm?

  6. Mekkora a paralelogramma területe, ha egyik oldala 34 cm, a hozzá tartozó magassága pedig 4 cm?

2021.04.20. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Deutschstunde um 10 Uhr! Várlak a Teams-csoportunkban 10 órakor!

Témáink: 

- Javítás (Tk. 74-75. old.)

- Wir erzählen (Új lecke a Tk. 77. oldalán)


🏠 Tanuld meg a Tk. 75. oldal 6. feladatában található kérdéseket! (Csak ismétlés. 😉 )

Bis bald!

Angol-Anikó néni

 

 Dear Students!

 

Today lesson is on Teams at 10 o'clock. 

 

Topic:

-Unit 5B szavak és a melléknevek fokozása.

-Reading and listening comprehension

 

Have a nice day!

 

                                                                                            Anikó néni

Emelt angol

 

 Sziasztok!

Ma online találkozunk 12 órakor!!

Készülj egy kis beszélgetésre angolul. Kamerákat és mikrofonokat is lehet élesíteni. 😀

Ha elő szeretnél készülni az órára, akkor írj minél több mondatot a tavaszról. A képeket is használhatod segítségnek, de főleg a lap alján lévő szófelhőt.

Hajrá!

🌼🌷🍄🌸🍀🍃🌻🌳







Matematika Imre bácsi 7.o.

 Kedves Hetedikesek!

A mai napon 9 órai kezdéssel online órát tartunk, kérek mindenkit, hogy időben csatlakozzon az órához.

 

Önálló feladat

Egy négyzet alakú virágágyás oldala 20 m. Egy 2 m sugarú kör alakú területre és egy 3 m oldalú négyzet alakú területre virágokat ültetünk, a többi részt befüvesítjük. Mekkora lesz a füves terület?

 

2021. április 19., hétfő

Kémia Fémek, nemfémek 04.19

 Kedves Hetedikesek!

A Tz 9 emberkének ötös lett. Ugye milyen könnyű ez a kémia?👍😍

Nem kaptam TZ --t Flórától, Kevintől, Bencétől. Pótoljátok!

Hasonlítsuk össze a fémeket a nemfémekkel!




Fémes kötés: A fémeket alkotó atomok a lazán kötött külső elektronjai közös elektronfelhőt hoznak létre. A közös elektronfelhő a fémrács összes atomját összetartja.

A fémes kötés a fématomok és a közös elektronfelhő kapcsolata a fémrácsban.



Hf: tk. 80-82. oldal elolvasása, képek tanulmányozása és a blogon látható vázlat leírása: 

Matematika Edit nénivel Négyszögek kerülete, területe 04.19

 Kedves Hetedikesek!

Gyakoroljuk a kerület, terület számolásokat!


Feladatok:

1) Számoljuk ki a deltoid kerületét, területét! 





      

 2) Számítsuk ki annak a paralelogrammának a területét, amelynek adatai: a = 9,2 cm ma= 4,6 cm       Tpar.= ?



3) Számítsuk ki annak a paralelogrammának a magasságát, amelynek adatai: a = 5,5 cm T = 22 cm2!


4) Mekkora a rombusz kerülete, ha oldala 8,2 cm? Mekkora a területe, ha a magassága 4,8 cm?

 

 3) Szá



Történelem - április 19.

 Kedveseim,

ma (még mindig így online, 10.00-től, Teamsen) arról fogunk tanulni, mi történt Magyarországgal az első világháború végén és után.

Témánk: Európa az I. vh. után

Európa az I. vh. után

(tk. 92-93. o., atlasz 39. o.)

 

1. – 10 millió áldozat

- gazdasági megtorpanás (MERT: a harcoló felek között megszűnt a kereskedelem)

DE: az USA megerősödött

2. – nem az igazságos békére törekednek, MERT: propaganda

- DE: Wilson amerikai elnök 14 pontjában javaslatokat tett (1918)

·      nemzetiségi elv

3. Forradalmi hullám Európában a háború után (pl. Oroszország, Magyarország, Olaszország)

 

Feladat: mik nehezítették, hogy igazságos béke jöjjön létre?

Várlak tehát a Teamsen! 10.00. Ne késs!

Kata n.



2021. április 19. - hétfő - Egyensúlyozás, koncentráció

                                                                   Sziasztok!

Koncentráció, egyensúlyozás, pontos mozdulatok,

 a megfelelő erő kiválasztása a mozdulathoz...

...és ez lehet belőle...


https://www.youtube.com/watch?v=ITSn1x3nnJw


...minden harmonikusan megjelenik és egyensúlyba kerül.


A mai feladat:

A gyakorlást kezd egy normál méretű ceruzával 

-radíros vagy nem mindegy- 

válaszd ki azon a kezeden a mutató ujjad, 

amelyik kezeddel írsz és próbáld meg a ceruzát egyensúlyozni,

 a radíros felével megtámasztva az ujjadon.

Kérj meg valakit hogy mérje az időt. 

Ezt írd fel a naplódba. 

Most a ceruza hegy érje az ujjadat, majd kézcsere. 

Ez 4 gyakorlat és 4 időeredmény, amit írj be a naplódba.


Jó koncentrálást! 

Irodalom - április 19.

 Kedveseim,

elmorzsolok egy könnycseppet, amiért ma még mindig csak így találkozunk... Tartsatok ki! 💛

12.55-kor várlak a Teamsben!

Mai témánk: Nemzeti dal

1. Hallgasd meg a verset ITT (ez a megzenésítés szerepelt a március 15-i műsorunkban is :) ):


2. Elolvassuk a vers szövegét a tk. 75. oldalán!

3. 1848. március 15-e hozta el a nagy fordulópontot Petőfi életében, mivel nem csak a 12 pont megírásában játszott jelentős szerepet a márciusi ifjak vezéreként, hanem a Nemzeti dal költésével is lázba hozta az embereket, ami pontosan kifejezte érzéseiket, gondolataikat. 


Ezen a napon használt jelkép, melyet Petőfi Sándor felesége, Szendrey Júlia varrt.







 

4. Feladat: Képzeld el, hogy ha Petőfi Sándor korában lehetett volna e-mailt írni, mit írhatott volna a forradalom kirobbanásakor a feleségének, Szendrey Júliának!

Írd meg nekem ezt a levelet 12 mondatban a digitaliskata@gmail.com címre!

(használható kifejezések, szavak: Drága Júliám! Ma..., lelkesedéssel, Nemzeti Múzeumban, kiszabadítottuk, Landerer, kitűztem)

Határidő: ma délután 16.00

Kata n.

Matematika Balázs bácsival - 2021.04.19.

Kedves Diákom!

A mai online órán is kerületet, és területet számolunk.

Tarts velem!



  • Egy téglalap alakú faldarab árnyéka a vízszintes talajon paralelogramma alakú. A fal szélessége 4,4 m. Az árnyék a fal tövétől 2,5 méterre nyúlik. Mekkora részt árnyékol a fal?

  • Egy paralelogramma négy csúcsának koordinátái 𝐴(3;0), 𝐵(9;2), 𝐶(7;6), D(1;4). Mekkora a területe?

  • Számold ki a deltoid területét, ha adott az e és f átlójának hossza!
    e = 16 cm, f = 28 cm

  • Egy 5 cm oldalhosszúságú rombusz átlóinak hossza 6 cm, illetve 8 cm. Milyen távol van egymástól a két párhuzamos oldala?

  • Mekkora a trapéz területe, ha a = 47 mm, m = 18 mm, c = 13 mm?


  • Egy tűzfal trapéz alakú. Mennyi vakolatra lesz szükség a felújításnál, ha m2-enként 32 kg anyagot használnak fel?

  • Mekkora a területe a következő háromszögnek? a = 67 dm, m𝑎 = 38 dm

  • Egy szabályos háromszög kerülete 12 cm, magasságát 3,6 cm-nek mértük. Mekkora a területe?

Matematika Imre bácsi 7.o.

 


Nézd meg a videót, ahol részletes magyarázatot kapsz a kör területének kiszámításához!


Holnap 9 órakor online óra! 


2021. április 16., péntek

Matematika Edit nénivel A rombusz területe 04.16

 Kedves Hetedikesek!

Ismételjük át a rombuszról tanultakat!


rombusz egyenlő oldalú négyszög.

A rombusz egyenlő oldalú paralelogramma..
A rombusz egyenlő oldalú deltoid.

rombuszA rombusz tulajdonságai:

  • a szemközti oldalai párhuzamosak
  • a szemközti szögei egyenlőek
  • szomszédos szögei 180o-ra egészítik ki egymást
  • átlói felezik egymást és merőlegesek egymásra
  • az átlók felezik a szemközti szögeket

 A derékszögű rombuszt négyzetnek hívjuk. 

A rombusz kerülete: K=4*a (a a rombusz oldalának hossza)

A rombusz területe: T=a*m    vagy     T=(e*f)/2 

Feladatok:

1.Egy rombusz alakú járólap átlóinak hossza:16 cm és 30 cm. A hulladékot nem számítva kb. hány darab járólap kell egy 6 m2-es fürdőszoba burkolásához?

2. Egy rombusz területe 31,5 cm² , egyik átlója 7 cm . Mekkora a másik átlója és a kerülete ?

 3. Egy 60 cm-es és egy 40 cm-es nádszál felhasználásával deltoid alakú papírsárkányt készítünk (A nádszálak a deltoid átlói.) Mekkora a papírsárkány területe?


Gyógytestnevelés 04.16.

 Sziasztok!

Május 10-ig marad az online tanítás, ezen a felületen dolgozunk tovább. Jegyet a feltöltött anyagokra, visszaküldött anyagokra  tudok adni. Nagyon fontos, hogy minden elvégzett órához írj 3-4 mondatot!

Ma egy hosszabb tornát hoztam neked. Első részében egy gerinctorna van erősítéssel, utána pedig nyújtás. 

Laura! A támaszban végzett gyakorlatokat alkartámaszban végezd! Ha nem megy, akkor kihagyhatod. A naplódba ezt is rögzítsd.

Végezzétek el a gyakorlatokat, írjátok fel a naplótokba, hogy mennyire volt fárasztó. Melyik feladat ment a legnehezebben? Mi tetszett a legjobban? Fotózzátok le és töltsétek fel a saját nevetekkel ellátott mappába. Határidő: 2021.04.18.

Ehhez is küldöm a linket: Gyógytestnevelés napló feltöltése

 Jó munkát!

Ági néni


 

Angol Dóri nénivel - 2021.04.16.

 Dear Students,

Today you can learn more facts about the countries of the UK.
Watch the videos, I hope you learn something new!

A mai órára videókat hoztam nektek az Egyesült Királyság országairól. 

A feladatod: Írd fel a füzetedbe az országokat így:

Cím: The UK

1. England:

2. Scotland:

3. Wales

4. Northern Ireland:

Nézd meg mind a négy videót és közben írj fel országonként 5 dolgot angolul, amit a videóban hallottál (ez lehet egy jellegzetesség, egy szó, egy hely neve, vagy bármi, ami arra az országra jellemző, pl.: Scotland: bagpipes)!

1) England:

2) Scotland:


3) Wales:

4) Northern Ireland:


A munkádról készült képet küldd el nekem e-mailben (berenyi.dorottya@vargatamas.hu) vagy Teams-en!

Have a nice weekend!
Dóri néni

Anikó néni-Angol

 

Dear Students!


A mai órán listeninges gyakorlat lesz. Hallás utáni szövegértésedet fejleszted.

Nézd meg ezt a videót és próbálj mindent megérteni!

 


 

 Have a nice weekend!


                                                                                                                Anikó néni

 

2021. április 16. - Emlékeztető - Naplók beadása MA!

                                                                         Sziasztok!


A naplók beadása következik!


2021. március 22. -től - 2021. április 16 -ig

 terjedő időszak!


Határidő:

2021. április 16. 16 óra


Ide küldjétek:

kovacs.imre@vargatamas.hu

2021.04.16. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Heute lesen wir im Buch. 

Dirk und Andrea schreiben in einer Jugendzeitschrift über ihre Clique. Lies den Text! A szöveget a Tk. 74. old. 5. feladatában találod meg.

a) Dirk szövege. Jelöld az alatta lévő állításokról, hogy igazak vagy hamisak a szöveg alapján! Írd oda azt is, melyik sorban találtad meg az erre vonatkozó információt!

b) Andrea szövege. Ugyanaz a feladatod. Itt már lesznek új szavak is, írd ki őket a szótárfüzetedbe!

die Provinzstadt = vidéki város
die Realschule = szakközépiskola
ich bin frei = szabad vagyok
die Gemeinde = önkormányzat
bauen = építeni
der Instrumental = hangszer

Jetzt machen wir Interviews. In der Übung 6. sammeln wir unsere Fragen. A Tk. 75. old. 6. feladatában töltsd ki a katalógust! Melyik adatra melyik kérdés kérdez rá? 


Pl: Name - Wie heißt du?

Válogass ezek a kérdések közül!

- Wie heißt du?
- In welche Schule/Klasse gehst du?
- Wie ist deine Adresse?
- Wie alt bist du?
- Wo wohnst du?
- Hast du Geschwister?
- Gehörst du zu einer Clique?
- Was ist dein Hobby? Was sind deine Hobbys?


Az elkészült feladatokat a szilagyi.erika@vargatamas.hu címre várom!

Schönen Tag noch!

Biológia - 04.16.

 

Kedves Hetedikes!



A mai órán továbbra is tajgán élő, de a tápláléklánc végén álló állatokat ismerhetsz meg:

HIÚZ
BARNAMEDVE
Akinek nem teher ingyenesen regisztrálni a mozaweb.hu-ra:
BARNAMEDVE - MOZAWEB
FARKAS

Írd fel a füzetbe az óra címét: A tajga állatai: a ragadozók

Alaposan olvasd át a leckét (tk. 86.-88.o.) és készíts vázlatot a füzetbe tetszőleges módszerrel a tanult szempontok figyelembevételével (lásd: az előző órán leírtak).

Ajánlom figyelmedbe a lecke után következő narancssárga alapon lévő érdekességek elolvasását is.
Gondold át, milyen táplálékláncok jöhetnek létre a tajgán és írj kettőt a füzetbe.

Oldd meg a következő munkafüzeti feladatokat: 40.o.1.,3.,4.f.

Várom a füzetről és a munkafüzetről a fotókat ide: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni

Matematika Balázs bácsival - 2021.04.16.

Kedves Diákom!

A héten az online órákon kerületet és területet számolunk.



Fogadd szeretettel az alábbi feladatokat!



  • Egy téglalap alakú faldarab árnyéka a vízszintes talajon paralelogramma alakú. A fal szélessége 4,4 m. Az árnyék a fal tövétől 2,5 méterre nyúlik. Mekkora részt árnyékol a fal?

  • Egy paralelogramma négy csúcsának koordinátái 𝐴(3;0), 𝐵(9;2), 𝐶(7;6), D(1;4). Mekkora a területe?

  • Számold ki a deltoid területét, ha adott az e és f átlójának hossza!
    e = 16 cm, f = 28 cm

  • Egy 5 cm oldalhosszúságú rombusz átlóinak hossza 6 cm, illetve 8 cm. Milyen távol van egymástól a két párhuzamos oldala?

  • Mekkora a trapéz területe, ha a = 47 mm, m = 18 mm, c = 13 mm?


  • Egy tűzfal trapéz alakú. Mennyi vakolatra lesz szükség a felújításnál, ha m2-enként 32 kg anyagot használnak fel?

  • Mekkora a területe a következő háromszögnek? a = 67 dm, m𝑎 = 38 dm

  • Egy szabályos háromszög kerülete 12 cm, magasságát 3,6 cm-nek mértük. Mekkora a területe?

Nyelvtan - április 16.

 Drágáim, legutóbb a jelzővel kezdtünk el foglalkozni. 

Ezt folytatjuk ma 11.00-től a Teamsben.

Addig is, kérlek, ellenőrizd a múlt órai feladat mondatai közül az alábbi kettőt:

A harmadik mondatot közösen nézzük majd meg.

Az órán a minőségjelzőt vesszük majd górcső alá. Gyakorolni fogjuk EZZEL a feladattal, és a mf. 68/2. a.b feladatával.

És ha marad még időnk, mert valamilyen csoda folytán gördülékenyen tud haladni az óra, akkor EZZEL a learningapps feladattal kicsit belekóstolunk a többi jelző részleteibe is. :)


Várlak tehát 11.00-kor!

Kata n.

Matematika Imre bácsi 7.o.

 Kedves Hetedikesek!

A mai órán a kör kerületének kiszámítását fogjuk megtanulni. 

Kör: Egy adott ponttól egyenlő távolságra lévő pontok halmaza a síkban.

 

Nézd meg a videót, ahol részletes magyarázatot kapsz a kör kerületének kiszámításához! 

https://www.youtube.com/watch?v=IY_gtFRQuPo