2021. április 20., kedd

Matematika Edit nénivel Dolgozatírás előkészítése 04.20

 Kedves Hetedikesek!

Gyakoroljunk!

1) Ismételjük át a négyszögeket!


2) Paralelogramma oldala a = 7,8 dm, a magassága 4,2 dm. Mekkora a területe?



3) Rombusz oldala a = 5 dm, az átlói e = 6 dm; f = 8 dm. 
    A rombusz magasság 4,8 dm. Mekkora a kerülete?
    Számold ki kétféleképpen a területét!



4) Deltoid oldala 5 dm, átlói 4 dm és 7 dm. Mekkora a területe?

HF. 1) Téglalap oldalai a = 2,5 cm, b = 11 cm. Mekkora a kerülete? 
        Mekkora a területe?
        2) Négyzet kerület 64,8 cm. Mekkora az oldala és a területe?

        Holnap ezekhez hasonló feladatokból dolgozatot írsz!


2021. április 20. - A Kosárlabda története

                                                                  Sziasztok!


Néhány alcím:

Minden kezdet nehéz

Alkalom szülte

Unaloműzés

Az óra érdekesebbé tétele...


Olvassátok el az alábbiakat és a kosárlabda mai népszerűségét hasonlítsátok össze az olvasottakkal a naplóban pár mondatba.


A kosárlabdázás története

Az egyik ősnek tekinthető labdajátékot az amerikai bennszülöttek játszották. A maják és az aztékok változatában egy falra erősített fém gyűrűn kellett átütni a csapattagoknak egy golyót. A maják játéka kegyetlen volt: a vesztes csapatot feláldozták az isteneknek...

A mai értelemben vett kosárlabda 1891-ben született az Egyesült Államokbeli Springfieldben. Akkoriban dr. James A. Naismith (1861. november 6. - 1939. november 28.) volt a Springsfieldi Testnevelési Főiskola testnevelő tanára. Mint az iskola futballedzője azt a feladatot kapta, hogy találjon ki egy olyan érdekes játékot, amelyet a diákok a téli hónapokban tornateremben játszhatnak.

A véletlen segített: egy, a terem sarkában álló őszibarackos kosárba dobta a labdát, amikor hivatták. Visszatérve látta, hogy tanítványai az unalmas gyakorlatok helyett a kosárba való dobálással próbálkoznak. Megtetszett neki az ötlet, és két héten belül elkészült a játék tervezete.

Naismith az alábbi öt alapelvből indult ki, amikor a játék szabályait megalkotta:

  1. A játékot gömbölyű labdával, kézzel játsszák.
  2. A játékosok nem futhatnak a labdával.
  3. Bármelyik játékosnak joga van a pályán tetszés szerinti helyet elfoglalni.
  4. A játékosok között ne legyen erős személyi érintkezés.
  5. A labdát "a vízszintesen nyíló kapuba", kosárba kell dobni, amelyet a játékosoknál magasabban kell elhelyezni.

A játék bemutatásához két fából készült barackos kosarat felszereltetett a tornaterem erkélyére. A kosár magassági elhelyezése az erkély magasságából adódott, és ez a 10 láb (3,05 méter) olyan tökéletes gyűrűmagasságnak bizonyult, hogy a mai napig sem változott. Az első mérkőzést 1891. december 21-én a javíthatatlanok osztályának 18 diákja futball-labdával játszotta. A labdabirtoklónak pattogtatni kellett a labdát miközben szaladt. A portás egy létrán ült, hogy kivegye a kosárból a labdát, ha valaki kosarat ért el. Sok dolga nem akadt, mert a meccs végeredménye 1-0 lett.

Az új játéknak nagy sikere volt. Naismith később 13 pontban rögzítette a kosárlabda játékszabályait, melyben elsődleges szempontnak tartotta, hogy a játékban inkább az ügyesség domináljon, mint a nyers fizikai erő. A szabályokat a Triangle (Háromszög) magazin 1892. január 15-i számában közzé is tették New Game (Új Játék) címmel.

AZ ELSŐ 13 SZABÁLY

  1. A labda bármely irányba dobható egy vagy két kézzel.
  2. A labda üthető bármely irányba egy vagy két kézzel (sohasem ököllel).
  3. A játékos nem futhat a labdával. A játékosnak arról a helyről kell eldobnia a labdát, ahol elkapta; engedmény tehető annak a játékosnak, aki futás közben kapja el a labdát.
  4. A labdát kézzel kell megfogni. A labda tartására a karok vagy a test nem használható.
  5. Tilos az ellenfelet bármilyen módon vállal vagy kézzel lökni, megfogni, gáncsolni vagy ütni. A szabály megsértéséért első alkalommal személyi hibát kell ítélni, a második alkalommal a következő kosár eléréséig a játékost ki kell állítani a játékból, vagy abban az esetben, ha nyilvánvalóan sérülést akart okozni ellenfelének, akkor az egész játékból ki kell zárni, és a helyére csere sem állhat be.
  6. Személyi hibának számít a labda ütése ököllel, illetve a 3., 4. pontbeli, valamint az 5. szabályban leírtak megsértése.
  7. Ha bármelyik csapat három egymást követő személyi hibát követ el, úgy számít, mintha a másik csapat kosarat ért volna el. (Egymást követő azt jelenti, hogy eközben a másik csapat közben nem követ el személyi hibát).
  8. Kosarat akkor érnek el, amikor a labdát a földről a kosárba dobják vagy ütik, és az a kosárban marad, feltéve, hogy azok, akik a kosarat védik, nem érintik, vagy mozdítják meg a kosarat. Ha a labda a kosár szélén van, és az ellenfél megmozdítja a kosarat, akkor a kosár érvényes.
  9. Amikor a labda határvonalon kívülre kerül, akkor az a játékos dobhatja be a játéktérre, aki azt először megfogja, vitás esetben a játékvezető dobja be a játéktérre. A bedobásra 5 másodperc áll rendelkezésre. Ha a játékos ez idő alatt nem végzi el a bedobást, akkor az ellenfélre száll át a bedobás joga. Ha bármelyik csapat szándékosan tovább késlelteti a játékot, a második játékvezető személyi hibát ítél ellene.
  10. A második játékvezető feladata, hogy a játékosokat figyelje és jegyezze a személyi hibákat, és értesítse az első játékvezetőt, amikor egy csapat a harmadik egymást követő személyi hibáját követte el. Az ő feladata, hogy kizárja az 5. pontban vétkesnek talált játékosokat.
  11. Az első játékvezető feladata a labdát figyelni. Ő ítéli meg, hogy mikor van a labda játékban, határvonalon belül, melyik csapat hozhatja játékba, valamint ő méri a játékidőt. Ő (téli meg a kosarakat, és számon tartja az eredményt, azokon a feladatokon túlmenően, amelyek természetes feladatai az első játékvezetőnek.
  12. A játék kétszer 15 perces félidőkből áll, közte 5 perces szünettel.
  13. Az a csapat a győztes, amelyik ez idő alatt több kosarat ér el. Abban az esetben, ha az eredmény döntetlen, a játék – a csapatkapitányok egyetértésével – folytatható a következő találat eléréséig.

Az első közönség előtti mérkőzést 1892. március 2-án játszották a springfieldi iskola tanárjai és diákjai. A több mint kétszáz néző előtt a diákok 5-1-re verték a tanárokat. Nem sokkal ezután a játékot bemutatták Mexikóban, ezzel megkezdődött a kosárlabda világot meghódító körútja. Ugyanebben az évben a hartfordi Lew Allen drótvázas kosarat készített, ezzel helyettesítették a barackos kosarakat.

Nyelvtan - április 20.

 Kedveskék,

ma 13.00-kor várlak titeket Teamsen órára. 

1. Ellenőrizzük a munkafüzetben kapott feladatot (mf. 68/2. a,b)

2. Folytatjuk a jelzőkkel való ismerkedést. Múlt óráról elmaradt EZ A FELADAT.

3. Ma a mennyiségjelzővel ismerkedünk meg közelebbről.

4. Megbeszéljük, hogy az alábbiak közül melyik mondathoz melyik ágrajz tartozik. 


Tehát 13.00, Teams!
Pacsi,
Kata n.






Irodalom - április 20.

 Kedveseim,

ma 8.05-kor online óra. Korábban kezdjük, mert sok dolgunk van. Például befejezni a Nemzeti dalt, munkafüzeti feladatot csinálni hozzá (47/2.) és megismerkedni egy másik verssel, a Föltámadott a tenger... cíművel (tk. 87. oldal). A két vershez kapcsolódóan egy vázlatban összefoglaljuk majd, amit tudni kell róluk. 


Feladatod: Képzeld el, hogy te vagy a tankönyv szerkesztője. Keress az interneten, könyvekben olyan fényképeket, festményeket, rajzokat, melyekkel illusztrálhatnád a verset! Másold be egy word dokumentumba!
Milyen zenét, zenei részletet választanál a vershangulat kifejezéséhez? Linkeld be ezt is a dokumentumba!

Megoldásod ma 16.00-ig küldd el e-mailben (digitaliskata@gmail.com)!

8.05-kor pedig várlak órára a Teamsen!
Kata n.

Angol Dóri nénivel - 2021.04.20.

 Good morning!

Online lesson on Teams today at 10 o'clock!

Topic: North and South, weather

Az online órán megismerkedünk az újabb témakörrel: az időjárással (Tk.:58. old.)

Mindenki jelenlétére számítok az online órán!

See you soon!
Dóri néni 

Matematika Balázs bácsival - 2021.04.20.

Kedves Diákom!

Ma gyakoroljuk a kerület és a terület kiszámolását.

Tarts velem az online órán!

Feladatok:

  1. Mekkora a téglalap kerülete és területe, ha oldalai 11 és 7 deciméteresek?

  2. Egy négyzet oldala 8 m. Mekkora a kerülete és a területe?

  3.  A deltoid átlói 12 és 9 cm hosszúak. Mekkora a területe?

  4. A háromszög egyik oldala 14 mm, a hozzá tartozó magasság 7 cm. Mekkora a háromszög területe?

  5. Mekkora a trapéz területe, ha az egyik alapja 56 cm, a másik alapja 72 cm, a magassága pedig 3 cm?

  6. Mekkora a paralelogramma területe, ha egyik oldala 34 cm, a hozzá tartozó magassága pedig 4 cm?

2021.04.20. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Deutschstunde um 10 Uhr! Várlak a Teams-csoportunkban 10 órakor!

Témáink: 

- Javítás (Tk. 74-75. old.)

- Wir erzählen (Új lecke a Tk. 77. oldalán)


🏠 Tanuld meg a Tk. 75. oldal 6. feladatában található kérdéseket! (Csak ismétlés. 😉 )

Bis bald!

Angol-Anikó néni

 

 Dear Students!

 

Today lesson is on Teams at 10 o'clock. 

 

Topic:

-Unit 5B szavak és a melléknevek fokozása.

-Reading and listening comprehension

 

Have a nice day!

 

                                                                                            Anikó néni

Emelt angol

 

 Sziasztok!

Ma online találkozunk 12 órakor!!

Készülj egy kis beszélgetésre angolul. Kamerákat és mikrofonokat is lehet élesíteni. 😀

Ha elő szeretnél készülni az órára, akkor írj minél több mondatot a tavaszról. A képeket is használhatod segítségnek, de főleg a lap alján lévő szófelhőt.

Hajrá!

🌼🌷🍄🌸🍀🍃🌻🌳







Matematika Imre bácsi 7.o.

 Kedves Hetedikesek!

A mai napon 9 órai kezdéssel online órát tartunk, kérek mindenkit, hogy időben csatlakozzon az órához.

 

Önálló feladat

Egy négyzet alakú virágágyás oldala 20 m. Egy 2 m sugarú kör alakú területre és egy 3 m oldalú négyzet alakú területre virágokat ültetünk, a többi részt befüvesítjük. Mekkora lesz a füves terület?

 

2021. április 19., hétfő

Kémia Fémek, nemfémek 04.19

 Kedves Hetedikesek!

A Tz 9 emberkének ötös lett. Ugye milyen könnyű ez a kémia?👍😍

Nem kaptam TZ --t Flórától, Kevintől, Bencétől. Pótoljátok!

Hasonlítsuk össze a fémeket a nemfémekkel!




Fémes kötés: A fémeket alkotó atomok a lazán kötött külső elektronjai közös elektronfelhőt hoznak létre. A közös elektronfelhő a fémrács összes atomját összetartja.

A fémes kötés a fématomok és a közös elektronfelhő kapcsolata a fémrácsban.



Hf: tk. 80-82. oldal elolvasása, képek tanulmányozása és a blogon látható vázlat leírása: 

Matematika Edit nénivel Négyszögek kerülete, területe 04.19

 Kedves Hetedikesek!

Gyakoroljuk a kerület, terület számolásokat!


Feladatok:

1) Számoljuk ki a deltoid kerületét, területét! 





      

 2) Számítsuk ki annak a paralelogrammának a területét, amelynek adatai: a = 9,2 cm ma= 4,6 cm       Tpar.= ?



3) Számítsuk ki annak a paralelogrammának a magasságát, amelynek adatai: a = 5,5 cm T = 22 cm2!


4) Mekkora a rombusz kerülete, ha oldala 8,2 cm? Mekkora a területe, ha a magassága 4,8 cm?

 

 3) Szá



Történelem - április 19.

 Kedveseim,

ma (még mindig így online, 10.00-től, Teamsen) arról fogunk tanulni, mi történt Magyarországgal az első világháború végén és után.

Témánk: Európa az I. vh. után

Európa az I. vh. után

(tk. 92-93. o., atlasz 39. o.)

 

1. – 10 millió áldozat

- gazdasági megtorpanás (MERT: a harcoló felek között megszűnt a kereskedelem)

DE: az USA megerősödött

2. – nem az igazságos békére törekednek, MERT: propaganda

- DE: Wilson amerikai elnök 14 pontjában javaslatokat tett (1918)

·      nemzetiségi elv

3. Forradalmi hullám Európában a háború után (pl. Oroszország, Magyarország, Olaszország)

 

Feladat: mik nehezítették, hogy igazságos béke jöjjön létre?

Várlak tehát a Teamsen! 10.00. Ne késs!

Kata n.



2021. április 19. - hétfő - Egyensúlyozás, koncentráció

                                                                   Sziasztok!

Koncentráció, egyensúlyozás, pontos mozdulatok,

 a megfelelő erő kiválasztása a mozdulathoz...

...és ez lehet belőle...


https://www.youtube.com/watch?v=ITSn1x3nnJw


...minden harmonikusan megjelenik és egyensúlyba kerül.


A mai feladat:

A gyakorlást kezd egy normál méretű ceruzával 

-radíros vagy nem mindegy- 

válaszd ki azon a kezeden a mutató ujjad, 

amelyik kezeddel írsz és próbáld meg a ceruzát egyensúlyozni,

 a radíros felével megtámasztva az ujjadon.

Kérj meg valakit hogy mérje az időt. 

Ezt írd fel a naplódba. 

Most a ceruza hegy érje az ujjadat, majd kézcsere. 

Ez 4 gyakorlat és 4 időeredmény, amit írj be a naplódba.


Jó koncentrálást! 

Irodalom - április 19.

 Kedveseim,

elmorzsolok egy könnycseppet, amiért ma még mindig csak így találkozunk... Tartsatok ki! 💛

12.55-kor várlak a Teamsben!

Mai témánk: Nemzeti dal

1. Hallgasd meg a verset ITT (ez a megzenésítés szerepelt a március 15-i műsorunkban is :) ):


2. Elolvassuk a vers szövegét a tk. 75. oldalán!

3. 1848. március 15-e hozta el a nagy fordulópontot Petőfi életében, mivel nem csak a 12 pont megírásában játszott jelentős szerepet a márciusi ifjak vezéreként, hanem a Nemzeti dal költésével is lázba hozta az embereket, ami pontosan kifejezte érzéseiket, gondolataikat. 


Ezen a napon használt jelkép, melyet Petőfi Sándor felesége, Szendrey Júlia varrt.







 

4. Feladat: Képzeld el, hogy ha Petőfi Sándor korában lehetett volna e-mailt írni, mit írhatott volna a forradalom kirobbanásakor a feleségének, Szendrey Júliának!

Írd meg nekem ezt a levelet 12 mondatban a digitaliskata@gmail.com címre!

(használható kifejezések, szavak: Drága Júliám! Ma..., lelkesedéssel, Nemzeti Múzeumban, kiszabadítottuk, Landerer, kitűztem)

Határidő: ma délután 16.00

Kata n.

Matematika Balázs bácsival - 2021.04.19.

Kedves Diákom!

A mai online órán is kerületet, és területet számolunk.

Tarts velem!



  • Egy téglalap alakú faldarab árnyéka a vízszintes talajon paralelogramma alakú. A fal szélessége 4,4 m. Az árnyék a fal tövétől 2,5 méterre nyúlik. Mekkora részt árnyékol a fal?

  • Egy paralelogramma négy csúcsának koordinátái 𝐴(3;0), 𝐵(9;2), 𝐶(7;6), D(1;4). Mekkora a területe?

  • Számold ki a deltoid területét, ha adott az e és f átlójának hossza!
    e = 16 cm, f = 28 cm

  • Egy 5 cm oldalhosszúságú rombusz átlóinak hossza 6 cm, illetve 8 cm. Milyen távol van egymástól a két párhuzamos oldala?

  • Mekkora a trapéz területe, ha a = 47 mm, m = 18 mm, c = 13 mm?


  • Egy tűzfal trapéz alakú. Mennyi vakolatra lesz szükség a felújításnál, ha m2-enként 32 kg anyagot használnak fel?

  • Mekkora a területe a következő háromszögnek? a = 67 dm, m𝑎 = 38 dm

  • Egy szabályos háromszög kerülete 12 cm, magasságát 3,6 cm-nek mértük. Mekkora a területe?

Matematika Imre bácsi 7.o.

 


Nézd meg a videót, ahol részletes magyarázatot kapsz a kör területének kiszámításához!


Holnap 9 órakor online óra! 


2021. április 16., péntek

Matematika Edit nénivel A rombusz területe 04.16

 Kedves Hetedikesek!

Ismételjük át a rombuszról tanultakat!


rombusz egyenlő oldalú négyszög.

A rombusz egyenlő oldalú paralelogramma..
A rombusz egyenlő oldalú deltoid.

rombuszA rombusz tulajdonságai:

  • a szemközti oldalai párhuzamosak
  • a szemközti szögei egyenlőek
  • szomszédos szögei 180o-ra egészítik ki egymást
  • átlói felezik egymást és merőlegesek egymásra
  • az átlók felezik a szemközti szögeket

 A derékszögű rombuszt négyzetnek hívjuk. 

A rombusz kerülete: K=4*a (a a rombusz oldalának hossza)

A rombusz területe: T=a*m    vagy     T=(e*f)/2 

Feladatok:

1.Egy rombusz alakú járólap átlóinak hossza:16 cm és 30 cm. A hulladékot nem számítva kb. hány darab járólap kell egy 6 m2-es fürdőszoba burkolásához?

2. Egy rombusz területe 31,5 cm² , egyik átlója 7 cm . Mekkora a másik átlója és a kerülete ?

 3. Egy 60 cm-es és egy 40 cm-es nádszál felhasználásával deltoid alakú papírsárkányt készítünk (A nádszálak a deltoid átlói.) Mekkora a papírsárkány területe?


Gyógytestnevelés 04.16.

 Sziasztok!

Május 10-ig marad az online tanítás, ezen a felületen dolgozunk tovább. Jegyet a feltöltött anyagokra, visszaküldött anyagokra  tudok adni. Nagyon fontos, hogy minden elvégzett órához írj 3-4 mondatot!

Ma egy hosszabb tornát hoztam neked. Első részében egy gerinctorna van erősítéssel, utána pedig nyújtás. 

Laura! A támaszban végzett gyakorlatokat alkartámaszban végezd! Ha nem megy, akkor kihagyhatod. A naplódba ezt is rögzítsd.

Végezzétek el a gyakorlatokat, írjátok fel a naplótokba, hogy mennyire volt fárasztó. Melyik feladat ment a legnehezebben? Mi tetszett a legjobban? Fotózzátok le és töltsétek fel a saját nevetekkel ellátott mappába. Határidő: 2021.04.18.

Ehhez is küldöm a linket: Gyógytestnevelés napló feltöltése

 Jó munkát!

Ági néni


 

Angol Dóri nénivel - 2021.04.16.

 Dear Students,

Today you can learn more facts about the countries of the UK.
Watch the videos, I hope you learn something new!

A mai órára videókat hoztam nektek az Egyesült Királyság országairól. 

A feladatod: Írd fel a füzetedbe az országokat így:

Cím: The UK

1. England:

2. Scotland:

3. Wales

4. Northern Ireland:

Nézd meg mind a négy videót és közben írj fel országonként 5 dolgot angolul, amit a videóban hallottál (ez lehet egy jellegzetesség, egy szó, egy hely neve, vagy bármi, ami arra az országra jellemző, pl.: Scotland: bagpipes)!

1) England:

2) Scotland:


3) Wales:

4) Northern Ireland:


A munkádról készült képet küldd el nekem e-mailben (berenyi.dorottya@vargatamas.hu) vagy Teams-en!

Have a nice weekend!
Dóri néni