2021. április 13., kedd

Angol Dóri nénivel - 2021.04.13.

 Dear Students,

Online lesson on Teams today at 10 o'clock!

Topic: My country

Today we are going to:
- check your homework (Tk.: 57./7.)
- do a listening comprehension (Tk.: 56./3.)
- practise (Mf.:44./1,2,3; 45./4.)

See you soon!
Dóri néni 

Emelt angol

 

 Hello!

Online English lesson today at 12 o'clock.

Let's practice the past tense!

Nyelvtan - április 13.

 Kedvesek!

Az öt mondatrész közül néggyel már megismerkedtünk: alany, állítmány, tárgy, határozó.
Van még egy mondatrész, amit már többször említettem. ☺️

1. Írd le a füzetbe a kékkel írt vázlatot: 
A jelző

A jelző olyan mondatrész, amely valakinek vagy valaminek a minőségét (tulajdonságát), 
mennyiségét, vagy birtokosát fejezi ki.

A jelzőknek több fajtája van (mi ezekkel fogunk megismerkedni közülük):
  • minőségjelző
  • mennyiségjelző
  • birtokos jelző
  • kijelölő jelző

Jelölésük a mondatban:


 Jelölésük az ágrajzban:  Jmi , Jme , Jb , Jkij


Lássunk néhány példát! (Csak a kék mondatokat írd le, de a feketét is olvasd el! ☺)
  • minőségjelző: szép lány, új cipő, könnyű feladat, stb.
Mit állítok? megállt
Ki állt meg? Laci
Hol állt meg? Ferrari mellett
Milyen Ferrari mellett? gyönyörű 
  • mennyiségjelző: sok autó, néhány virág, öt gyerek, stb.
Mit állítok? kellene
Mi kellene még? 
Hová kellene? a főzelékbe
Mennyi só kellene? csipetnyi
  • birtokos jelző: Brigi haja, az iskola fala, az én számítógépem
Mit állítok? kék
Mi kék? szobája
Kinek a szobája kék? Petié
  • kijelölő jelző: ez a könyv, azt a lányt
Mit állítok? olvastam
Ki olvasta? én
Mit olvastam? könyvet
Melyik könyvet? azt


No, érthető? ☺️
Lássuk! 

2. Elemezd a füzetedbe az alábbi három mondatot!

Fanni kék ruhája tetszik nekem.

Nagymama borsólevesét sem eszem meg.

Peti betömött a szájába két túrós péksütit.

3. Gyűjts minőséghatározós szószerkezeteket (pl. vonalas füzet, szép lány, stb.) (minimum 6 db-ot, de a legtöbbet gyűjtő kisötöst kap), és írj le legalább hármat ide a bejegyzés alá kommentben! ☺️

Jó munkát!
Kata néni

2021.04.13. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Deutschstundeum 10 Uhr! Várlak a Teams-csoportunban 10 órakor!

Témánk: Javítás (Bauernjause), Stefan erzählt, múlt idejű igék jelölése

A szövegben a 29-37. sor már mindenkinek legyen bekarikázott!


Bis bald! 🌞

Osztályfőnöki - április 13.

 

Ma arra kérlek, kedves Hetedikes, hogy töltsd ki 




2021. április 13. - Kedd - "Labdás" ügyességi feladat - 2. rész

                                                              Kedves Gyerekek!


A mai feladat a következő:


Készíts zokni "labdát" ismét :-)


Állj egy helyben és a jobb kezesek a jobb kezükben tartsák a "labdát",

mellső középtartásban.

A másik kezed mélytartásban pihen a törzsed mellett.

Amint a jobb kezeddel elejted a "labdát" akkor mozdíthatod meg a bal kezed, amivel a "labdát" megpróbálod elkapni.

10 x próbáld meg és írd fel az eredményt.

Balkezesek a bal kezükben tartják a labdát és jobb kézzel kaphatják csak el.


Ha nagyon könnyűnek érzed kérd meg a tesódat a szüleidet, hogy ők engedjék el a labdát és Te meg megpróbálod elkapni.


A magasságot is lehet változtatni, a legnehezebb az, ha Pl.

Testvéred fogja a labdát és a Te kezed is a testvéred keze mellett van mellső középtartásban és onnan próbálod elkapni a labdát.


Vigyázz ne törj össze semmit :-)

Anikó néni-Angol

 

 Dear Students!


Today lesson is in Teams at 10 o'clock.

 

Our topic is My country.

-Listening comprehension Tk. 56/3, Mf 45/4

- Szavak gyakorlása: Mf 44.o/1,2, 3


Have a nice day!


Anikó néni

Matematika Balázs bácsival - 2021.04.13.

Kedves Diákom!


A mai online órán a háromszögek kerületét és területét határozzuk meg.




Irodalom - április 13.

 Kedvesek,

ma 8.15-kor óra a Teamsen. Az Egy gondolat bánt engemet c. Petőfi-vers lesz terítéken ma is. 

A következő kérdésekre keressük majd a választ:

- Mikor keletkezett?

- Mi a két kulcsszó a versben?

- Hány részre tagolható a költemény?

- Műfaja: Lírába tartozik. Rapszódia (Nagy szenvedélyeket kötetlen formában  megéneklő költemény)

 - Milyen gondolat bántja a beszélőt? Mit szeretne és mit nem?

- Milyen természeti képeket használ a szöveg? Csoportosítsd ezeket! Mit fogad el és mit nem?

- Milyen víziót (látomást) mutat be a 13-36. sorig tartó rész?

- Miért tartja pozitívnak a harcban való halált, és miért utasítja el a békés, nyugodt halált a megszólaló?


Együtt írunk majd vázlatot.

Várlak tehát a szokásos időben, 8.15-kor a Teamsen. Ne késs!

Kata n.




Matematika Imre bácsi 7.o.

Kedves Hetedikesek!

A mai napon 9 órai kezdéssel online órát tartunk, kérek mindenkit, hogy időben csatlakozzon az órához.

 

Önálló feladat

1.Egy trapéz oldalai a=5,5 cm, b=4,6 cm, c=2,9 cm, d=3,6 cm, a magassága m=3 cm.

Mekkora trapéz kerülete és területe?

 

2.Egy paralelogramma oldalai a= 12 cm, b= 60 mm, ma= 0,3 dm.

Mekkora a paralelogramma kerülete és területe?

 


2. 

2021. április 12., hétfő

Matematika Edit nénivel, A paralelogramma területe 04.13

  Kedves nyolcadikosok!

Nézzük meg, mit tanultunk a négyszögek tulajdonságairól! 


Cím: A paralelogramma területe

Síkidomok területe

            A terület meghatározása a területegységekkel való lefedést jelenti („mozaikolás”).

A terület jele: T

            A terület mértékegységei:

              1 mm2   <    1 cm2    <    1 dm2    <     1 m2     <     1 ár     <       1 ha              <    1 km2                                                                                                     

    1 mm2 —   1 mm oldalú négyzet területe

    1 cm2   —   1 cm oldalú négyzet területe

    1 dm2 —   1 dm oldalú négyzet területe

    1 m2    —   1 m oldalú négyzet területe

    1 ár      —   10 m oldalú négyzet területe

    1 ha     —   100 m oldalú négyzet területe

    1 km2 —   1 km oldalú négyzet területe

A paralelogramma magassága a párhuzamos oldalak közötti távolság. Jele: ma;mb



A paralelogramma területét úgy számolom ki, hogy az egyik oldalának a hosszát megszorzom az oldalához tartozó magasság hosszával. 



Összefoglalva:

Feladatok: 

1. Mekkora a paralelogramma területe, ha oldala 8,2 cm, a hozzá tartozó magasság 5 cm?

2. A paralelogramma területe 33, 6 cm2, az oldala 11,2 cm. Mekkora a magassága?

Kémia Témazáró dolgozat előkészítése, az atomok 04.12

  Kedves Hetedikesek!

Ismételjük át, amiket az elemekről, az atomokról, a periódusos rendszerről tudni kell!

Az elemek egyszerű anyagok (kémiailag tiszta anyagok).
Az elemek azonos protonszámú atomokból épülnek fel.
Az elemeket és az atomokat is vegyjelekkel jelöljük.

A legfontosabbak:
A periódusszám megegyezik az elektronhéjak számával.
A főcsoport száma megegyezik a külső héjon lévő elektronok  számával.

1. feladat Mf. 50 / 10, 11

2. feladat Mf. 51 / 14, 10

3. MINTA feladatok










Hf. TANULNI!!!! tk. 77 -78. oldal. Minden része fontos, ha még nem tudod jegyezd meg őket!
       ???Mf. 51. oldal 12, 13 feladata. Beküldési határidő 16 óra, garaiedit62@gmail.com címre.

Matematika Edit nénivel. Tudáspróba 04. 12

 Kedves Hetedikesek!

Egy kis ismétlés után nézzük meg, mit sikerült megjegyeznetek!

Dolgozat. Négyszögek

1.feladat
Mi a négyszög neve? Írd le a négyszög sorszámát és mellé a nevét!


2.feladat
Igaz vagy hamis az állítás?

    a) Minden négyszög négyzet.
    b) Minden négyzet téglalap.
    c) Minden rombusz paralelogramma.
    d) Minden trapéz paralelogramma.
    e) Minden téglalap trapéz.

3.feladat
Négyszögek tulajdonságai. Igaz vagy hamis az állítás?

    a) A paralelogramma szemközti szögei egyenlő nagyságúak.
    b) A trapéz párhuzamos oldalait száraknak nevezzük.
    c) Ha a paralelogramma minden szöge derékszög téglalapot kapunk.
    d) A négyzetnek kettő szimmetria tengelye (tükörtengelye) van.
    e) A rombusz egyenlő oldalú deltoid.

4.feladat
Egy téglalap oldalai 89 cm és 40 cm. Mekkora a kerülete? Mekkora a területe? (rajz, adatok, képletek, számolások)

5.feladat
Rombusz kerülete 64,8 cm. Mekkora az oldala? (rajz, adatok, képlet, számolás)

6.feladat
Szabályos hatszög alakú virágágyás oldala 4 / 5 m. Milyen hosszú virágágyás szegély kell a körbekerítéséhez?
(rajz, adatok, képlet, számolás)

A feladatok megoldásait vonalzóval válaszd el egymástól! Kötelező beküldeni!

Beküldési határidő: Hétfő 16 óra garaiedit62gmail.com címre


Technika

 Kedves Gyerekek!

A mai órán folytatjuk a múlt óra témáját az origamit. Ősi japán papírhajtogatás.

Feladat!
Hajtogass nekem valamit papírból és fotózd le! Ennyi.
Az internet tele van origami feladatokkal. Annyi a dolgod, hogy Googleban beírod és válogatsz, hogy mi az, ami neked menne. Nem kell halál bonyolultat nyugi.

A kivitelezésben minimálisan kérd szüleid segítségét! A te képességeid érdekelnek.
Elkészült munkádat láthatóan fotózd be és küld el névvel együtt! JPG vagy PDF formátumban.
 
Határidő: 2021.04.11. (vasárnap)
 
Feca bácsi

Történelem - április 12.

 Kedvesek,

ma 10.00-tól óra a Teamsen.

Mai menü: az 1917-es oroszországi forradalom. (Ez nem lesz már ismeretlen, hisz a múlt órai feladat is ehhez a témához kapcsolódott.) Illetve elkezdjük rendszerezni a gondolatainkat az I. világháborúról tanultak kapcsán, hiszen egy témazáró esedékes.

Tehát: 10.00, Teams. Ne késs!

Várlak, 

Kata n.


Irodalom - április 12.

 Kedvesek,

ma Petőfi politikai költészetének újabb darabjával ismerkedünk meg, az Egy gondolat bánt engemet... cíművel.

1. Lapozz a tk. 72. oldalára!

2. Mielőtt elolvasnád, nézd meg a vers nyomtatási képét! Mit veszel észre?

3. Olvasd el a verset!

4. Hallgasd meg ezt a feldolgozást:


5. Írj nekem egy 10 mondatos levelet, mely úgy kezdődik: 
Kedves Kata néni! Egy gondolat bánt engemet. 
(lehet vicces, komoly, őszinte vagy kitalált levél is)
Ide küldd: digitaliskata@gmail.com
Határidő: ma délután 16.00


2021. április 12 - Hétfő - "Labdás" ügyességi feladat - 1. rész

                                                             Kedves Gyerekek!


A mai feladat a következő:


Készíts zokni "labdát"

Kérj egy üres tiszta műanyag vödröt.

A pálya a leghosszabb szoba vagy az udvar.


Rakd le a vödröt és ülj le a vödörtől  kb. 2-3 méterre,

 majd a jobb kezesek bal kézzel csak, a bal kezesek csak jobb kézzel dobhatnak!


10x dobj, majd menj távolabba vödörtől még egy méterrel,

és dobj ismét 10x...ha tudod ismételd meg újra,

csak ismét 1 méterről hátrébb.

Ha van rá lehetőséged Pl az udvaron...akkor addig ismételd míg a lehető legmesszebb nem kerülsz a vödörtől.

Írd le mekkora  volt a legnagyobb távolság, ahonnan sikerült a vödörbe találnod.



A dobás a következőképpen zajlik:

- végig törökülésben ülsz

- mintha kosárlabdával dobnál büntetőt a kosára,

 azaz a kezed a homlokodhoz emeled és csuklóból dobod a "labdát", 

miközben a dobókezed az függőleges irányba a plafon felé mozdul el.


Az alábbi videon csak az eldobás pillanatát nézd meg lassítva,

 hogyan dolgozik a kéz a kar dobás közben:


https://www.youtube.com/watch?v=5SqChX_31Kw


Vigyázz ne törj össze semmit :-)

Matematika Balázs bácsival - 2021.04.12.

Kedves Diákom!


A következő online órákon sokszögek kerületét és területét határozzuk meg, ennek az összefoglalóját láthatod az alábbi képen.

Tarts velem az online órán, hogy megfejtsük, miért is így van ez!



Matematika Imre bácsi 7.o.

 Kedves Hetedikesek!

A mai órán a négyszögek kerületének és területének kiszámítását fogjuk gyakorolni.

Először nézd meg a trapéz területének kiszámítását bemutató videót!

Trapéz területe 

https://www.youtube.com/watch?v=2XTCMNpwSMU

 

Gyakorold a négyszögek kerületének és területének kiszámításával kapcsolatos képleteket!

https://learningapps.org/7609128

https://learningapps.org/10388794

 

Önálló feladat:

1. Egy deltoid oldalai a=36 cm, b=95 mm, az átlói 45 cm és 3,4 dm.

Mekkora a deltoid kerülete és területe?

2. Egy trapéz oldalai a= 44 cm, b= 260 mm, c=3,3 dm, d=25 cm. A trapéz magassága 20 cm

Mekkora a trapéz kerülete és a területe?

     hajdu.imre@vargatamas.hu

 

2021. április 9., péntek

Matematika Edit nénivel A négyszögek dolgozatírás előtt 04.09

 Kedves Hetedikesek!

Ismételjük át, amit a négyszögekről tanultunk!

Cím: A négyszögek 

1) A négyszögnek négy csúcsa (ABCD) és négy oldala (a,b,c,d) van. 

A trapézok olyan négyszögek, amelyeknek van párhuzamos oldalpárjuk.

A paralelogramma olyan négyszög, amelynek van két párhuzamos oldalpárja.

A rombusz egyenlő oldalú négyszög.

Deltoidnak nevezzük az olyan négyszöget, amelynek van szimmetria átlója. ("Sárkány")

A téglalap olyan négyszög, amelynek minden szöge egyenlő, minden szöge derékszög.

A négyzet olyan négyszög, amelynek minden oldala és szöge egyenlő.

2) Készítsd el az alábbi halmazábrát a füzetedbe! (Ez Hf. lesz)



3) Mi a négyszögek neve?
4) Mekkora a rombusz kerülete, ha az egyik oldala 12,5 cm)
5) Mekkora a paralelogramma kerülete, ha az oldalai 8,5 cm és 5,5 cm?
6) Mekkora a négyzet oldala, ha a kerülete 88,8 cm?

HF. A rajz elkészítése és gyakorlás a számítógépen!

1.Nézd meg a színes, látványos videót!
Négyszögek osztályozása, oldalaik párhuzamossága alapján (7.o, 11 perc)

https://www.youtube.com/watch?v=smapd3Q6IT4

2) Négyszögek csoportosítása oldalaik szerint https://learningapps.org/1554152

3) Négyszögek csoportosítása   https://learningapps.org/5380403