2020. május 7., csütörtök

Kézműves szakkör V.07.

Lányok!
Ma csüngő virágtartót mutatok nektek annak a sok virágnak, amit anyukátok kapott.
Otthon található anyagok kellenek hozzá: pólófonal vagy zsinór vagy vastagabb madzag.
Lássuk előbb azt, hogyan készíthetsz egy kiselejtezett pólóból fonalat!
Kövesd a képeket!
If you have an old, washed-out T-shirt you no longer want to wear, you could make it into yarn! This is a step by step process, which upcycles something no longer wanted into something usable. I'll show you how :0...
Így csomózd a függő virágtartót!





Készítheted vastagabb zsinórból, spárgából is.

Speaking of macrame, display your plants with a neon macrame holder. Need inspiration to decor your house for this Summer? Check out these DIY decor ideas that I curated to help you find the perfect Summer decoration for your house this year! It's easy to make and some of it can be used for special occasions too.

#con #decoracion #decoracionconplantasartificiales #plantas decoracion con plantas #decoracionconplantasartificiales - Decoracion con Plantas - #con #decoración #decoracionconplantasartifi
Végül egy videó a csomózásról:  ITT

Irodalom 05.07.

Kedves 6.a,

legutóbb a 2. és 3. fejezetet olvastuk. Szomorúan látom, hogy heten nem töltöttétek ki! Ráadásul a kitöltők közül is csak Laura, Bence és Réka eredményén látszik, hogy figyelmesen olvasták a kiadott részeket, ügyesen dolgoztak.



Ma egy fejezettel haladunk majd tovább és a szereplőkkel kezdünk el részletesebben foglalkozni.


1. Milyennek látja a fiú az apját, illetve az apa a fiát? Rajzolj szövegbuborékokat a füzetedbe, és írd bele, amit szerinted gondolnak magukról és egymásról a szereplők a történet elején.


2. Olvasd el a 4. fejezetet! (Csoda matekórán a címe, az online dokumentum 25-34. oldalán találod.)

3. Gyűjts a diákok beszédmódjára jellemző szavakat, kifejezéseket a szövegből a füzetedbe!

4. Írd fel a füzetedbe: Szereplők

5. Párosítsd az alábbi szereplőket a foglalkozásukkal/tulajdonságukkal a füzetedbe!

Annamária
Pete osztálytársa, aki nagyon tetszik neki
Bacskai
földszinti szomszéd
Csatai Jenő
óvónő
Gyapák Béla
Pete barátja
Kata
Pete osztálytársa, „rossz gyerek”
Klárinyó
biológiatanár
Pados Dezső
matematikatanár
Sejtem Csilla
vörös hajú
Tünde
történelemtanár
Viki
magyartanár, osztályfőnök

5. Küldd el a PetePitéről eddig leírtakat a füzetedből fotózva a digitaliskata@gmail.com e-mail címre! (Tehát ne messengerre és ne másik e-mail címre!)

Gyógytestnevelés

Szia!

Ma úszás óra lenne. Egy kis kutatómunkát kérek mindenkitől!
Feladat:
Gyűjtsétek ki a gyorsúszás medencés olimpiai versenyszámait!

Gyorsúszás úszik személy izolált vektor profi Stock fotó © robuart

Ha kiírtátok, akkor küldjétek el nekem. A megoldásokat várom a mosolyagi79@gmail.com email címre!

Szép napot!
Ági néni

Természetismeret 05.07.

Kedves Hatodikos!

13:00 - Teams!

A mai óra címe (A füzetbe írd fel.):                  A folyók


Figyelmesen nézd meg ezt a videót:

FOLYÓVIZEK

Vázlat:

A felszíni vízfolyások útja: 
                                             forrás - ér - csermely- patak - folyó - folyam

Alaposan, figyelmesen olvasd el a leckét!!!!
Mit jelentenek a fogalmak? Keresd ki a tankönyvből!

vízgyűjtő terület:
vízválasztó:
főfolyó:
mellékfolyó:
folyók eredése:
folyók torkolata:

A folyók felszínformálása:

1. pusztító munka:

A folyók a magasabban fekvő területek felől az alacsonyabban fekvő területek felé folynak.
Minél magasabbról, annál nagyobb sebességgel folynak, miközben hordalékot visznek magukkal.

hordalék:

V alakú völgyeket vájnak.

2. építő munka:

A kis lejtésű területekre érő folyók lelassulnak, ágakra szakadnak, hordalékukból szigetet, zátonyt építenek:


Hazánk nagy folyói. - ppt letölteni

Vízállás - vízjárás:

vízjárás:

vízállás:

Hazánk folyói ingadozó vízjárásúak.
Kétszer áradnak: 1. tavasszal   ok: hóolvadás     2. nyáron   ok: a sok csapadék

Mf.: 86.o. 1.,2,.4.; 87.o. 5.f.

Ide küldd a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni















6.A Rajz 2020.05.07. Térbeliség ismétlés


Beadási határidő: nincs (az-az nem kötelező)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán ismétlünk. Hoztam egy nagyon rövid videót az előtér, középtér és háttér ábrázolásáról. Nem tudom elégszer hangsúlyozni, hogy egy komolyabb képalkotásban nagyon fontos szerepet játszanak a tér felosztásai.
Még egy ilyen egyszerű képnél is, amit a videóban láttok.
Megnézni, és soha nem elfelejteni!


Videó.


Híres Úszok Arcképcsarnoka - 3.rész

Híres Úszok Arcképcsarnoka - 3.rész


Akikről eddig szó volt...

Természetesen több eredményük van, mint amit itt leírtam, de most ebben a sorozatban az Olimpia áll a fókuszban. 

Hajós Alfréd 

I. Olimpia - Athén (1896)
1. hely /100m gyors, 1200m gyors

VIII. Olimpia - Párizs (1924)

2. hely . művészet - építészet, stadionok


...kezdetben rendezek versenyt, művészet kategóriában az újkori olimpiákon is,
 az ókori görög olimpiák mintájára,
 ahol színművek versenyeztek egymással, színházi előadásokon.





Halmay Zoltán

II. Olimpia - Párizs (1900)

2. hely /200m gyors, 4000m gyors/

3. hely /1000m gyors/

III. Olimpia - St. Louis (1904)
1. hely /50 yard gyors, 100 yard gyors/

IV. Olimpia - London (1908)
2. hely /100m gyors, 4x200m gyors/



Kiss Géza (Drippei Géza, Klein Géza)

1882-1952

2. hely: 1 mérföld gyorsúszás (1908)
3. hely 1/2 mérföld - gyorsúszás (1908)


V. Olimpia - Stockholm (1912)

 itt nincs dobogós úszónk,
 a legjobb eredményünk egy 4. hely - 100m hát:

Baronyi András 
1892-1944



VI. Olimpia - Berlin (1916)

Elmaradt az I. világháború miatt

Az ókori olimpiákon,
 az olimpia idejére minden háborúskodást meg kellett szakítani és békét kellett kötniük,
 az érintett feleknek, hogy részt vegyenek az olimpián, ami szent dolog volt, mert az Istenek dicsőségére tartották meg a játékokat.


1919 tavaszán Lausanne-ban 
(Svájc - ide került az olimpiai központ Párizsból a háború miatt, és ma is itt található) összeült a NOB, 
de:
 Pierre de Coubertin elnök erőfeszítései ellenére, 
úgy döntöttek, 
hogy a központi hatalmakat, 
mint a világháború előidézőit és azok versenyzőit,
 nem hívják meg az olimpiára
és
Antwerpen a belga kikötőváros kapja a rendezés jogát.

VII. Olimpia - Antwerpen (1920)

Eredetileg ezt az olimpiát Budapest rendezte volna meg,
 egy előzetes 1914-es szavazás szerint,
 másrészt az I. világháború miatt:
 a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) úgy döntött, hogy:
Ausztria,
 Bulgária,
 Magyarország,
 Németország,
 Törökország,
 sportolói nem vehettek részt a VII. olimpiai játékokon.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ez az első VIII. Olimpia, és a VIII. hét itt a BLOG-on.

VIII. Olimpia - Párizs (1924) 

Hajós Alfréd

kapcsán említésre került,
 mint 2. helyezett;
 a művészetek versenyszámban.

Bartha Károly 
1907 -1991

3. hely - 100m hátúszás (1924)

és

Weissmüller János,
1904-1984 
akit:
Johnny Weissmuller
néven ismerhetünk,
vagy inkább :-)

TARZAN


VIII. Olimpia - Párizs (1924)

Olimpiai bajnok 20 évesen:

1. hely:  100 m gyors 
A világon elsőként 1 percen belüli idővel.


1. hely: 400 m gyors

1. hely csapatban: 4 × 200 m gyorsváltó

és

3. hely csapatban: vízilabdában

IX. Olimpia - Amszterdam (1928)

1. hely: 100 m gyors,
azaz megvédte címét,
 a 2. helyezett egy magyar versenyző.

1. hely csapatban: 4 × 200 m gyorsváltó

dr. Bárány István 
1907-1995

2. hely: 100m gyors - Amszterdam (1928)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A mai feladat:

Írd meg kommentben is,
 és írd be a naplódba is:
Melyik Olimpia maradt el?!



2020. május 6., szerda

Matematika Betti nénivel 2020.05.06.

Kedves Hatodikosok !

I.Ellenőrizzük a házi feladatot !

 Egy autó 250 km távolságból már megtett 168 km-t.Hány %-át tette meg a teljes útnak?
a=250 km
e=168 km
p=? 
p=e:(a:100)=168:(250:100)=168:2,5=67,2 %


Ma is százalékláb kiszámításával kapcsolatos feladatokat fogunk megoldani.

                                                   Százalékláb kiszámítása

I.Mintafeladat 
Egy család 180 000 Ft-os jövedelméből 55 000 Ft-ot rezsire (gáz,víz,villany),85 000 Ft-ot élelmiszerre, 28 000 Ft-ot közlekedésre, a többit egyéb kiadásokra költi.A jövedelme hány százalékát költi ez a család a különböző kiadásokra?

Rezsi:
a=180 000 Ft
e=55 000 Ft
p=?
p=e:(a:100)=55 000:(180 000:100)=55 000:1 800 =30,55 %

Élelmiszer
a=180 000 Ft
e=85 000 Ft
p=?
p=e:(a:100)=85 000:(180 000:100)=85 000:1 800 =47,22 %

Közlekedés:
a=180 000 Ft
e=28 000 Ft
p=?
p=e:(a:100)=28 000:(180 000:100)=28 000:1 800 =15,55 %

Egyéb
a=180 000 Ft
e=12 000
p=?
p=e:(a:100)=12 000:(180 000:100)=12 000:1 800 =6,66 %


II. Oldd meg a következő két feladatot a füzetedbe,a megoldásokat küldd el IDE

 1.feladat Egy 15 000 Ft-os ruha árát 1500 Ft-tal felemelték .Hány százalékos volt az áremelés ?

 2.Feladat Egy könyvtár 45 000 kötete közül 2430 könyv idegen nyelvű.A könyvtár könyveinek hány százaléka idegen nyelvű ?


III.Gyakorolj a Learning Apps-sal !JÁTÉK1.
 
                                                          JÁTÉK2.

TTGY Betti nénivel 2020.05.06.

Süss fel, nap! - ÉrtékbecslünkKedves Hatodikosok !  


Ma a fosszilis energiahordozókról fogunk tanulni. 

A szén alapú energiahordozókból származó energiát hívjuk fosszilis energiának. Növényi és állati maradványokból keletkeznek levegőtől elzárt bomlás során, évmilliók alatt. Ilyen energiahordozók a szén, a kőolaj, az olajtermékek és a földgáz. Szilárd, folyékony vagy gáznemű halmazállapotúak, nagy energiasűrűség jellemzi őket. Nem megújuló energiaforrások, felhasználásuk üvegház-hatású gázok kibocsátásával jár. Jelenlegi gazdaságunk és egész életmódunk nagyrészt fosszilisenergia-függő.
Földünk fosszilisenergia-készletei még átlagosan 100 évre elegendők, ebből a kőolaj hozzávetőleg 50 évre, a földgáz 60 évre, a szén 110-170 évre. A kőolaj könnyen kitermelhető része már elfogyott, így a kitermelés költsége és energiaigénye növekedni fog. A fosszilis energia kora tehát egy rövid virágkor után a végéhez közeledik. A szűkösségnél azonban nagyobb gond, hogy az energiaigényes emberi tevékenységeinkkel (közlekedés, mezőgazdaság, nyersanyag kitermelés, urbanizáció) lassan feléljük természeti környezetünket.


Nézd meg a következő videót ! VIDEÓ 

Válaszolj a következő kérdésekre a füzetedben !

1.Mit nevezünk fosszilis energiának ?
2.Hogyan és miből keletkeztek a fosszilis energiahordozók ?
3.Sorolj fel energiahordozókat !
4.Írd le az energiahordozók fizikai tulajdonságait !
5.Melyek a felhasználásának hátrányai ?
6.Mennyi ideig elegendő még a fosszilisenergia-készletünk? 

Ezt most nem kell elküldened !

Gyakorolj a Learning appsal !JÁTÉK
                                               







Matematika Balázs bácsival - 2020.05.06.

Kedves Diákom!



A százalékláb számítását gyakoroljuk a mai órán is.

Ehhez hoztam mára is egy kidolgozott feladatot. Két része van, úgyhogy akár két feladatnak is tekintheted. 😊

Felmerülhet a kérdés, hogy muszáj-e kétféleképpen megoldani a feladatokat? A válasz az, hogy nem. Azért mutatom mindig mindkét megoldást, hogy lásd, mikor melyik a jobb. A feladatokat elég egyféleképpen megoldanod.

És akkor jöjjenek is a mai feladataid, melyeket füzetbe oldj meg!

  1. Egy osztály eddig 120 kg papírhulladékot gyűjtött. A tervük 240 kg volt.
    Hány százalékát gyűjtötték a tervezettnek eddig?

  2. Egy 500 Ft-os sampon árából 80 Ft-ot elengedtek. Hány százalékos volt az árcsökkentés?


Jó munkát kívánok!


Osztályfőnöki - 05.06.

"Minden, minden dolgodban maradj másodpercre pontos. Nem lehetsz olyan fáradt,
szomorú, kedvetlen, hogy az udvarias pontosság törvénye ellen vétkezzél. A
pontosság nemcsak a királyok udvariassága, hanem minden felelős, rangját ismerő
ember kötelessége. Elsőrendű ember az, aki érdek nélkül pontos. A lomha, a nyegle,
a frivol ember mindig késik. Az ilyen ember végül is lekésik az élet nagy találkozójáról:
önmagának megismeréséről."

Márai Sándor: Füveskönyv - A várakozásról (részlet)


Olvasd el a fenti idézetet! 
Mit gondolsz, miért fontos, hogy pontosak legyünk még most, így, az online térben is? Írd meg kommentben a véleményed, gondolatod!

Kata n.

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 6.

Hi everyone!

Akik részt vettek a tegnapi online órán már tudják, hogy jövőhéten dolgozatot írunk a házimunkákból és az időhatározókból. A mai órán ezeket gyakorolhatjátok!

1) Check your answers

Workbook page 11, exercise 6 (Mf. 11./6.)

Ellenőrizd a múlthéten megoldott munkafüzeti feladatot. Láttam, hogy ez a feladat nem igazán ment a többségnek. A többség elfelejtette, hogy egyesszám 3. személyben az igék végére -s betű kerül, ez szinte mindenkinél lemaradt.


2) Write true sentences about yourself.

Workbook page 11, exercise 7 (Mf. 11./7.)

Írj igaz mondatokat magadról, hogy miket szoktál csinálni! Írhatsz a tanult házimunkákkal is mondatokat vagy korábban tanult kifejezésekkel (pl.: I never do the shopping. I never play ice hockey., stb).

3) Practice for the test

Gyakorolj a dolgozatra a következő feladatokkal!

Household jobs (házimunkák):
Adverbs of frequency (gyakoriságot kifejező időhatározók):
Készíts képet a munkafüzeti feladatról és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre!

Best wishes!

Nyelvtan Angi néni V.06.

Kedves Mindenki!
A jövő órán dolgozatot fogunk írni.
Tegnap sokat gyakoroltál online. Most a munkafüzetben gyakorolj!
Következő órán jól fog jönni a mostani gyakorlásod, a dolgozathoz.
Ha valamelyik feladat készen van az alábbiak közül, akkor örülj, hogy kevesebbet kell írnod!
Nézzük, mely feladatokkal gyakorolj!
mf.: 97/5.
        103/2.
        104/1. 2.
         108/9.  109/12.
        
Jó munkát!

Nyelvtan - Kata néni 05.06.

Drágáim,

ma 11-kor találkozunk a Teamsen, ahogy már megszokhattátok. Ellenőrizni fogjuk a tegnapi feladatokat, és megbeszéljük majd a mai feladattal kapcsolatban felmerülő kérdéseiteket.

A mai feladat pedig:
fogalmazást írni. Éljeeeeeen!


Téma: Képzeld el, ha te most egy tudós vagy kutató lennél, miféle jó hatású vírust vagy ellenvírust fejlesztenél ki és indítanál el, küldenél szét a világba?
Írhatsz arról, hogy: 
-mi lenne a neve,
- hogyan nézne ki mikroszkóp alatt,
- mik a tünetei,
- mire hatna,
- hogyan terjedne,
- szükséges-e a terjedését megakadályozni,
- minden egyéb, ami a saját ötleted! 

Forma
  • a fogalmazásod leíró jellegű legyen,
  • adj neki címet,
  • min. 10 mondat legyen,
  • tagold bekezdésekre,
  • legyen bevezetése és lezárása (befejezése),
  • olvashatóan írj,
  • ügyelj a helyesírásra
  • fogalmazz bele két határozatlan és két általános névmást!
Beküldés helye: a kész fogalmazásodról készített képet küldd el a digitaliskata@gmail.com e-mail címre! (Ne messengerre, és ne a másik e-mail címemre.)

Határidő: 2020. 05. 11. (hétfő) 8.00

Ha további kérdésed merülne még fel, felteheted azt is az órán a Teams-en.

Kíváncsian és szeretettel várom a kész munkákat! ☺️

Kata n.

Történelem 05.06.

Kedveskék,

a többség nem küldte el a múlt órai feladat megoldását és a feleletét SEM. Ebből több dologra is következtetek. Például arra, hogy nem olvastátok végig a bejegyzést, illetve arra, hogy nem dolgoztok... Egyik sem túl szívderítő gondolat.



1. Ma először is ellenőrizd a múlt órai feladatok megoldásait! (Pirossal írtam a jó megoldásokat.) Ha nem csináltad meg pénteken, akkor MOST PÓTOLD!

1. A végvárrendszer: 
 A táblázat a Magyar Királyság bevételeit és a végvárrendszer fenntartásának költségeit mutatja rajnai forintban.
- Volt olyan év, amikor a bevételek fedezték a végvári kiadásokat? nem volt olyan év
- Mikor volt a legmagasabb a hadi kiadás? 1576-ban volt a legnagyobb a hadi kiadás





2.  Erdély

a) Hogyan nevezték a székelyek és a szászok közigazgatási egységeit? székek
b) Melyik város volt Erdély központja 1606-ban? Gyulafehérvár








3. A török kiűzése után 
a) A kiegészített gondolatábrát másold be a füzetedbe!


 4. Kurucok és labancok (tk. 104. o.)

Hasonlítsd össze a kuruc gyalogos felszerelését a tk. 60. oldalán található francia katonáéval! (Az osztrák katonák felszerelése hasonló volt a franciákéhoz.) 
Arra következtethettél pl., hogy hasonló volt a kurucok és a labancok fegyverzete: kard és puska. Az öltözetük is hasonló elemekből épült fel, de a kurucok pl. bővebb szabású zubbonyt viseltek.

5. Magyarország a Habsburg Birodalomban 




6. Magyarország gazdasága a 18. században
a)

b)

- Hol és milyen árucikkekre alkalmaztak magas (piros) vámtételeket? északon minden árucikkre (ki- és behozatalra is), dél-nyugaton csak az iparcikkek kivitelére MERT: az az osztrákokkal közös határ, ahonnan azt akarták, hogy beáramoljanak az árucikkek és ne legyen érdek olyat kivinni, ami náluk is van, hogy az ő gazdaságuk erősödjön.
- Hol és milyen árucikkekre alkalmaztak alacsony (sárga) vámtételeket? az osztrákokkal közös határon olcsó volt kivinni a mezőgazdasági árukat és olcsó volt bármit behozni
- A mezőgazdaság vagy az ipar fejlődött jobban a vámrendelet miatt Magyarországon? a mezőgazdaság fejlődött emiatt jobban



7. Magyarország társadalma a 18. században:

a) Válaszolj a diagram alatt olvasható kérdésre az ábra alapján!
b) Jobbágyterhek: 
- Melyikkel terhekkel kinek tartoztak a jobbágyok a 18. sz.-ban?




királynak
egyháznak
földesúrnak
hadiadó
tized
kilenced
beszállásolás

robot
fuvar

földbér


ajándék



2. Mától ismét egyetemes történelemmel foglalkozunk. (tk. 124-142.o.)
A füzeted következő teljesen üres oldalára írd fel nagy címként, hogy A polgári átalakulás kora és készíts borítót, ahogy szoktuk.
A borítódról készített fotót küldd el a digitaliskata@gmail.com e-mail címre!

3. A következő oldalon írd fel címként: Napóleon, Európa ura

4. Olvasd el a tk. 130-131. oldalát!

5. Gyűjts további érdekességeket Napóleon életéről, munkásságáról!

6. Készíts az olvasott, összegyűjtött információkból egy 3-5 diából álló PPT-t!
Mindenképp tegyél bele képet is!

7. Az elkészített PPT-t töltsd fel IDE!

Határidő: péntek (május 8.) reggel 8 óra.

Tehát:

  • borító rajzolása és elküldése e-mailben (digitaliskata@gmail.com), 
  • gyűjtőmunka, 
  • PPT készítés, 
  • feltöltés.

Nem nehéz, menni fog!
Kata n.