2020. november 19., csütörtök

Angol - 19 Nov, 2020

 Good morning!

Let's practise! 

1) Warm-up: video task

Nézd meg ezt a videót és közben válaszolj a kérdésekre!

https://en.islcollective.com/video-lessons/4538c8806a2ef5f7086e86a305269d52

2) Revision

Gyakorolj! A tankönyv 30. oldalán találod a Unit 2 összefoglaló feladatait, a mai órán ezekkel ismételj!

Present continuous (Folyamatos Jelen Idő)

Tk.: 30. o./1. feladat - Írj folyamatos jelen idejű mondatokat a füzetbe a képek és a segítségek alapján! (Emelt angolosok is!!) Az egyik mondat tagadó (They aren't listening to the radio.) a másik kijelentő (They're watching TV.) legyen

Present Continuous Questions

Emlékszel hogyan alkotunk kérdéseket a folyamatos jelen időben? Kérdőszavas és eldöntendő kérdések is lehetnek. Itt egy példa:

- What are you doing? (A kérdőszavas kérdésekben a kérdőszó van legelől.)

- I am getting dressed. 

Are you going to the ball? (Eldöntendő/igen-nem kérdés)

- Yes, I am. 

Tk.: 30. o./2a feladat - Írj a füzetedbe folyamatos jelen idejű kérdéseket a megadott szavakkal!  

 

Tk.: 30. o./2b feladat - Ha kész vannak a kérdések, akkor párosítsd őket a válaszokkal! (Elég a válasz betűjét odaírni.)


3) Vocabulary game

Játszd végig a következő játékot! Válaszd ki az animals 1 vagy animals 2 témakört és gyakorolj!

https://www.gamestolearnenglish.com/fast-vocab/

Legközelebb leellenőrizzük a válaszaid!

Have a great day!

Dorottya néni

Informatika - 2020.11.19.

 Kedves Diákom!


A mai online órán az utolsó gyakorló feladatsort oldjuk meg, melyet itt megtekinthetsz.

Jövő héten pedig jöhet a várva-várt témazáró dolgozat! 😊

Kérlek, ha teheted, feltétlenül lépj be a Teams-be 12 óra előtt egy kicsivel, hogy délben elkezdhessük az online órát!

Emellett kedveskedek ma egy rövid, de érdekes videóval is az operációs rendszerekről.

Jó szórakozást kívánok hozzá!



Fizika - 2020.11.19.

 Kedves Diákom!


Ma a tömeg fogalmával és mérésével ismerkedhetsz meg!

Ehhez tekintsd meg az alábbi videót, melyben egyszerű kísérleteket és világos magyarázatokat találsz!

Jó szórakozást kívánok!



2020. november 6., péntek

Angol Dorottya nénivel - 2020.11.06.

 Dear Students,

Ahogy megbeszéltük, felrakom ide a Projekttel kapcsolatos tudnivalókat.

A feladatod:
  • Írj a kedvenc állatodról egy fogalmazást a kérdések és a példa alapján (Tk. 31. old., 7-13 mondat)
  • Készíts hozzá egy plakátot vagy egy ppt-t, amit jövőhét pénteken (nov. 13) be kell mutatnod a csoport előtt.
  • Dolgozhattok párban (mindketten részt kell vennetek a kiselőadásban)

A kérdések és segítségek a fogalmazáshoz:



Good luck! 

Have a nice weekend!

Dorottya néni

2020. október 9., péntek

2020.10.09. Német

Kedves németes!

Beköszöntött az ősz. Feladatod: egy ősz témájú plakát készítése. Írd fel az A/3-as méretű lap közepére:

HERBST

Gyűjts köré őszies hangulatú szavakat németül! Használj szótárt!
Díszítsétek a plakátot, rajzoljátok le a szavak jelentését!

Hónapok, gyümölcsök, cselekvések, ruhadarabok, állatok... Mi jut még eszedbe?

Dolgozhattok párban is!

Ezen a képen is találsz néhány szót, de vigyázz, sok a kakukktojás! 😊

Jó munkát!

2020. október 4., vasárnap

 Sziasztok!

Küldöm az összefoglalás anyagát!


2020. október 2., péntek

Földrajz 2020.10.02.

 Kedves Hetedikes!

A mai óra címe: A szilárd kéreg építőanyagai - a kőzetek

Olvasd el a tankönyv szövegét, nézd meg az ábrákat is. (tk.17.-20.o.) A vázlatot követve tanulj a könyvből!

Vázlat a füzetbe:

A kőzetek csoportosítása keletkezésük szerint: 

  I. MAGMÁS KŐZETEK

Az olvadt kőzetanyag megszilárdulásával alakulnak ki.  Megszilárdulásuk helye szerint:

1. mélységi magmás kőzetek pl.: gránit

2. vulkáni kiömlési kőzetek pl. andezittufa,bazalttufa, riolittufa

 II. ÜLEDÉKES KŐZETEK

Az aprózódás és mállás termékeiből és az élőlények maradványaiból képződtek.

Nézz utána a fogalmaknak és írd le őket mit jelentenek: APRÓZÓDÁS, MÁLLÁS

Keletkezési helyük szerint: 

1. tengeri üledékes kőzetek pl.: mészkő

2. szárazföldi üledékes kőzetek pl.: lösz 

Kialakulásuk szerint:

1. törmelékes üledékes kőzetek pl. lösz, homokkő  

2. vegyi üledékes kőzetek pl.: mészkő, kősó  

3. szerves üledékes kőzetek pl. szénfélék, kőolaj

III. ÁTALAKULT  KŐZETEK

Már meglévő kőzetekből jönnek létre, átalakulnak más kőzetté. Ilyenek a palás kőzetek és a márvány.

Értelmezd a 34-es ábrát: A kőzetek körforgása (20.o.)

Oldd meg a következő feladatot: mf.: 9.o.1.f. 

Marianne néni 

 


Angol - 2020. október 2.

 Dear Students,

A mai órán leellenőrizzük a héten feladott feladatokat és meghallgatjuk, hogyan lehet egy képről beszélni a folyamatos jelen idő használatával.

1) Game: Bemelegítésképp válaszolj ezekre a kérdésekre a képek alapján!

 

2) Check your answers:
Ellenőrizd le a héten megoldott két írásbeli feladatot!

  • Tankönyv 23. oldal 2a feladat megoldása (kattints a megoldás szóra)
  • Munkafüzet 16. oldal 1. feladat megoldása

3) Listening task: workbook p. 16 exercise 2a
Munkafüzet 16. oldalán oldd meg a 2a feladatot is!
A képen látható gyerekekről fogsz egy szöveget hallani. A hallottak alapján írd be a gyerekek nevét!

A hiányzó nevek:   Ann,   Ben,   Dan,   David,   Debbie,   Sara,   Tom

A hanganyagot ITT hallgathatod meg.


Jövőhéten innen folytatjuk!
 
Have a nice weekend!
Dorottya néni

Emelt angolosoknak - 2020. október 2.

 Dear Students,

Az emelt angolosok csak megírják az elmaradt témazárót (Unit 3) a jövő héten, így a mai alkalommal gyakoroljuk kicsit a múlt időt.

1) Past Simple (regular and irregular verbs)

Az angol nyelvben vannak szabályos (regular) és rendhagyó (irregular) igék (verbs), attól függően, hogy a múlt idejű alakjukat hogyan képzik.

- A szabályos igék -ed végződést kapnak a múlt idő képzésekor (pl.: play - played, talk - talked, start - started, watch - watched, stb..)

- A rendhagyó igék képzésekor sajnos nincs ilyen szabály, ezeket mind meg kell tanulni. (pl.: go - went, be - was/were, do - did, speak - spoke, fly - flew, stb...)

 2) Practice with regular verbs 

Gyakorold a szabályos igék múlt idejét ezzel a videós feladattal! Játszd le a videót és közben válaszolj a kérdésekre!



3) Game: Past simple
Gyakorolj tovább ezzel a játékkal! Hogy tetszett? Hány pontot szereztél? Írd le egy kommentben!

https://www.gamestolearnenglish.com/past-tense-game/


4) Make sentences in the Past tense.
A munkafüzet hátuljában lévő rendhagyó igékkel írj a füzetedbe 15 múlt idejű mondatot!
Légy kreatív! Pl.: Yesterday, I saw an unicorn.

Jövő héten dolgozat, készüljetek!

Have a nice weekend!
Dorottya néni

Nyelvtan - 10.02.

 1. Házi feladat ellenőrzése:

Az első feladatod az volt, hogy tagadd minél többféleképpen a következő mondatot: 

A barátom biciklit kapott a születésnapjára.

- Nem a barátom kapott biciklit születésnapjára.

- A barátom nem biciklit kapott a születésnapjára.

- A barátom nem a születésnapjára kapott biciklit.

A második pedig, hogy az alábbi szavakból alkoss minél többféle értelmes mondatot:

pl. - Ágoston gyorsan biciklizett a kerékpárúton Töhötömmel.

- Ágoston Töhötömmel biciklizett gyorsan a kerékpárúton.

- Ágoston a kerékpárúton biciklizett gyorsan Töhötömmel.

- Ágoston biciklizett gyorsan a kerékpárúton Töhötömmel.


2. A kép alapján bővítsd a következő mondatot a kérdéseknek megfelelően! A kész mondatokat írd le a füzetedbe is!


A kutya ugat.

A kutya .................. (hol?) ugat.

A kutya.................... (mikor?) ugat.

A kutya.................... (hogyan?) ugat.

A ........................... (milyen?) kutya ugat.



3. "Nekem Békés Pál meseregényei is tetszenek." - Döntsd el a feladatban szereplő állításokról, hogy melyik csoportba tartoznak! (Igaz/hamis/nem derül ki)

 

4. Alkoss három mondatot az alábbi ábra alapján! Írd le a füzetedbe is!



5. Olvasd el az alábbi elméleti összefoglalást a mondatokról!



6. Másold le a füzetedbe a félkövérrel kiemelt részeket!




Hétfőn találkozuuuunk! :)



TESTNEVELÉS

                                                  Sziasztok!


...a Relaxációt is meg kell tanulni!

...akárcsak a kommentek írását ;-)

...hangolódjatok rá a feladatra, 

amit itt találtok:

https://ahetedikamivagyunk.blogspot.com/2020/09/sziasztok-edzes-mellett-relaxalni.html?showComment=1601398041113#c1683101089966389643


...a komment ma is kell a bejegyzés alá ;-)

2020.10.02. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Írd le a füzetedbe, hol mit lehet csinálni a városban!

Wo kann man das machen?

 


Schreib die Aktivitäten in die Lücken! Írd a fenti cselekvéseket a megfelelő épülethez!

1.    Auf der Bank kann man __________________________.

2.       Im Museum kann man __________________________.

3.       Im Schwimmbad kann man  __________________________.

4.       Auf dem Bahnhof kann man __________________________.

5.       Im Kino kann man __________________________.

6.       Im Eiscafe kann man __________________________.

7.       Im Club kann man __________________________.

8.   Im Park kann man __________________________.

9.   In der Apotheke kann man __________________________.

10.   Im Stadion kann man __________________________.

11.   Im Cafe kann man __________________________.

12.   Im Kaufhaus kann man __________________________.

13.   In der Schule kann man __________________________.

14.   Auf der Post kann man __________________________.

Matematika 7.a Imre bácsi

 

Oszthatósági szabályok

 

        3-mal azok a számok oszthatók, amelyek számjegyeinek összege osztható 3-mal.

        6-tal azok a számok oszthatók, amelyek oszthatók 2-vel és 3-mal.

        9-cel azok a számok oszthatók, amelyek számjegyeinek összege osztható 9-cel.

 

        Gyakorlás

 

        Karikázd be kékkel a 3-mal osztható számokat, zölddel a 6-tal osztható számokat,

        és pirossal a 9-cel osztható számokat!

 

        18;  60;  84;  90;  100;  111;  126;  213;  333;  555;  600; 666;  900

 

2020. október 1., csütörtök

Földrajz 2020.10.01.

 Kedves Hetedikes!

A mai órán a kőzetlemezek mozgásaival foglalkozunk. Emlékezz vissza, az előző leckét a kőzetlemezek mozgásainak felsorolásával hagytuk abba. Most részletesebben megnézzük, milyen következményei vannak ezeknek a mozgásoknak.

Tk.13.-16.o. Nagyon fontosak a könyv ábrái, a munkafüzeti feladatok is ezek segítségével egészíthetők ki.

Cím a füzetbe: Milyen mozgást végeznek a kőzetlemezek?

Vázlat: rövidítések: óc. = óceáni; szf. = szárazföldi; pl. = példa

 
Nézd meg ezt az érdekes videót: LEMEZMOZGÁSOK
 
Oldd meg a következő feladatot: mf. 8.o. 1.f. (a lap alján találod) A) és B) részét. Segít a tankönyv 17-es és 18-as ábrája.
 
Marianne néni
 



Kedves Mindenki! 

A mai rajzóra alkalmával egy szakácskönyvet szerettem volna Veletek elkészíteni. 
Szeretném, ha otthon egy fiktív vagy létező étel elkészítésének fázisait piktogramok segítségével ábrázolnátok! 


Mi az a piktogram? 

1, felirat helyett alkalmazott eligazító ábra

2, a képírásban használt jelek neve, melyek egész fogalmat jelölnek






Jó munkát kívánok! 
Ha bármiben segítségre van szükségetek, írjatok nyugodtan! 

Réka néni 😸



Biológia 2020.10.01.

 Kedves Hetedikes!


Folytatjuk a hatodikos anyag ismétlését. Mai témánk: Folyóink és tavaink

Olvasd át a könyv szövegét és tanulmányozd a képeket (19.-20.o.). Remélem, mindenre emlékszel. 😃

Slippers GIFs | Tenor

 Nézd meg a következő érdekes digitális leckéket is:

EGYSEJTŰEK 

HALAK 

Oldd meg a következő feladatot:  mf.: 8.o. 13.f.

Marianne néni

Informatika - 2020.10.01.

 Kedves Diákom!

Ma a számítógépes vírusokról lesz szó.

Nézd meg az alábbi rövid videót - ha kell, többször is -, majd a füzetedben válaszolj a kérdésekre!

  1. Mi az a számítógépes vírus?
  2. Hogyan kerülhet vírus a számítógépre?
  3. Hogyan védekezhetünk a vírusok ellen?
  4. Mire jó a biztonsági mentés?


Angol - 2020. október 1.

Dear Students,

A folyamatos jelen időről tanultunk eddig, amivel az éppen folyamatban lévő eseményeket írhatjuk le, vagy egy képen történő dolgokról beszélhetünk. Pl.: I am typing at the moment. (= Én épp gépelek ebben a pillanatban.), You are reading now. (= Ti most épp olvastok.)

1) Practice: What is Garfield doing?
Gyakorolj! Mit csinál Garfield? Válaszd ki a mondatba illő kifejezéseket a képek alapján.

2) Questions:

Múlt órán láttátok, hogy néznek ki a kérdések a folyamatos jelen időben. Pl.: What are you doing? (Mit csinálsz?) Are you looking for something? (Keresel valamit?)

Most nézzük meg egy kicsit részletesebben, mit kell tudni a kérdésekről:

Questions (Kérdések)

- Az angol nyelvben is kétféle kérdést tudunk feltenni - az egyik típus az eldöntendő kérdés (amire igen, illetve nem a válasz), a másik típus a kiegészítendő kérdés (erre egész mondatokkal válaszolhatunk). 

  • Az eldöntendő kérdések elnevezése Yes-No Questions.
  • A kiegészítendő kérdések elnevezése WH Questions.

 - Az eldöntendő kérdésekben fordított szórend van, tehát a segédige (am, is, are) a mondat elejére kerül. She is reading a magazine. - Az 'is' a mondat elejére kerül és a többi szó majd egymást követi:

Is she reading a magazine? Ő egy magazint olvas?
Yes, she is.     No, she isn't.

- A kiegészítendő kérdések elején kérdőszavak (who, what, where, why, stb..) szerepelnek, amelyek elsősorban w és h mássalhangzókkal kezdődnek (ezért WH Questions a nevük). A szórend hasonló az eldöntendő kérdésekéhez, csak még az elejére kerül egy kérdőszó. 

What is she reading? Mit olvas?
She is reading a book. Ő egy könyvet olvas.

3) Practice: Wh-words
Emlékszel az angol kérdőszavakra? Gyakorolj ezzel a játékkal!


4) Workbook p. 16 exercise 1
Munkafüzet 16. oldalán oldd meg az 1. feladatot! Egészítsd ki a kérdéseket az am, is, are segédigével, majd párosítsd össze a megfelelő válaszokkal.


Pénteken leellenőrizzük az eddigi feladatokat.

Best wishes,
Dorottya néni

Emelt angolosoknak - 2020. október 1.

Dear Students,

Közérdekű információ: akik eddig az emelt angol csoportban voltak, azoknak kedd 5. órában továbbra is emelt angol órájuk lesz Éva nénivel. 

A mai órán adok nektek egy plusz feladatot: írjátok be a munkafüzet hátuljában lévő táblázathoz a 75 rendhagyó ige magyar jelentését.

Használhatsz google fordítót vagy online szótárt, csak arra figyelj, hogy biztos olyan fordítást írj be, ami valamilyen cselekvést fejez ki.

2020.10.01. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

1. feladat

Heute liest du. Tk. 20. old. 17. feladatának szövegét kell elolvasnod, értelmezned. 

Új szavak segítségként. Ezeket írd ki a szótárfüzetedbe!

fast alle = majdnem minden
die Fußgängerzobe = sétálóutca
ohne = nélkül
ist ... verboten = tilos
in Ruhe = nyugodtan
der Straßenkünstler = utcaművész
der Lieblingstreffpunkt = kedvenc találkozóhely

Was stimmt? Keresd meg a feladat alatti kérdések helyes válaszát! Van, ahol több betűjelet is megjelölhetsz!

2. feladat

Portfólió a füzetedbe. Címe: Unsere Fußgängerzone (= A mi sétálóutcánk)

A) Rajzold le Hódmezővásárhely sétálóutcáját, írd az utcák és az épületek elnevezését is a térképedre, használd a már megtanult szavakat!

vagy

B) Rajzold le álmaid sétálóutcáját! Kerüljön rá minden olyan épület, amelyeket szívesen látnál magad körül! Írd az utcák és az épületek elnevezését is a térképedre, használd a már megtanult szavakat!

2020. szeptember 30., szerda

Történelem - 09.30

 Az online órán Széchenyi munkásságáról beszéltünk. (tk. 149-151. oldal)

Ajánlottam nektek egy filmet, belinkelem ide is: A Hídember

Házi feladatként azt kaptad, hogy válassz ki Széchenyi munkássága, gyakorlati alkotásai közül egyet vagy többet, és mutasd be valamilyen formában! Készíthetsz: plakátot, makettet, PPT-t, videót, korabeli újságcikket, stb. 

Az elkészített munkádat hétfőn hozd magaddal!

SPOILER: 

Hétfőn, amikor végre ismét együtt leszünk itt az iskolában, kiselőadásokat hallgatunk majd meg, és megismerkedünk Kossuth Lajos munkásságával is, hogy össze tudjuk hasonlítani, miben egyezett, és miben különbözött kettejük véleménye. Nagyon izgi lesz! :)


Etika

 Sziasztok Srácok!


Ő itt Szókratész.

Az ókori Görögországban élt, nagy tanító, bölcs ember volt.

Figyelte maga körül az embereket, szeretett velük beszélgetni és így tanította tanítványait is.

Olvasd el az alábbi történetet, melynek címe "A hármas szűrő".

Egy napon Szókratész egy ismerősével találkozott, aki az üdvözlés után így szólt:
„Tudod, hogy mit hallottam nemrég egy barátodról?”
„Várj egy percet.” – mondta Szókratész. „Mielőtt bármit is mondanál, szeretném, ha megcsinálnál egy tesztet. Úgy hívják, Hármas szűrő teszt.”
„Hármas szűrő?”
„Így van.” – folytatta Szókratész. „Mielőtt elmondanád, amit hallottál a barátomról, hasznos dolog rászánni egy pár pillanatot, hogy megszűrd a szavaid. Ezért hívom hármas szűrő tesztnek. Az első szűrő az Igazság. Teljes mértékben megbizonyosodtál arról, hogy amit mondani szeretnél, az igaz?”
Az ismerőse így felelt: „Valójában csak hallottam valakitől és…”
„Rendben.” – mondta Szókratész. „Tehát nem vagy benne biztos, hogy igaz-e, vagy sem. Akkor nézzük meg a második szűrőt, a Jóság szűrőjét. Valami jó dolgot szeretnél mondani a barátomról?”
„Nem, épp ellenkezőleg…”
„Tehát valami rosszat szeretnél mondani róla, de nem vagy benne teljesen biztos, hogy igaz-e. Ennek ellenére még átmehetsz a teszten, mert van még egy harmadik szűrő: a Hasznosság szűrője. Hasznos számomra az, amit mondani szeretnél a barátomról?”
„Nem, nem igazán…”
Szókratész ekkor így szólt: „Ha az, amit mondani szeretnél, se nem biztos, hogy igaz, se nem jó dolog, és még nem is hasznos, akkor miért mondanád el egyáltalán? 
 
Gondold végig, hogy tudnál-e példát mondani a saját ismeretségi körödből olyan beszélgetésre, ami nem menne át Szókratész hármas szűrőjén.
Ha le is írod pár sorban és elküldöd nekem (csillag.eva@vargatamas.hu), akkor meg is tudod szerezni ebben az évben az első jó jegyed etikából. 
Az email tárgyának azt írd: 7.a etika

Ének

 Drága hetedikesem!

A korábbi években már hallhattál a népdalgyűjtésről. Tudtad, hogy hazánkban használtak először hangfelvevőt a népdalgyűjtéshez? 

Nézd, ezzel a szerkezettel rögzítették a hangokat:


Ennek a felvevő és lejátszó készüléknek fonográf a neve. Edison találta fel, 1877-ben pedig elkészült az első működő példány. Nagy segítséget nyújtott a népdalgyűjtőknek és kutatóknak.

Vikár Béla, aki 1896-tól  a fonográfot már alkalmazta, Erdélyben gyűjtötte a magyar népdalokat. Olvasd el beszámolóját!

" Az iskolában felállítottam a fonográfot. Megszólaltattam a gépet. A Rákóczi-induló hangjai zendültek fel tárogatón, s a végén bemondta a gép az Operaház tárogatóművészének nevét s az előadás időpontját. Ebből meggyőződhetett a fiatalság, hogy a beígért csoda csakugyan él és megvan. Türelmetlenül mozogtak a helyükön. Mikor felhívtam őket, mondják meg, nem hallottak-e otthon valamilyen ősi éneket, pl. Kádár Katáról, Kőműves Kelemenről és más efféléket, egyszerre többen emelkedtek fel a helyükről. Egmyás után jelentették ki, hogy egyiknek az anyja, másiknak a nagyapja-nagyanyja tud ilyeneket.
- Nos, hát, vállalkoznék-e valaki, hogy beleénekeljen a masinába, ha tud valami ilyet?
Bátran kijöttek a pódiumhoz, és egymás után kilenc szebbnél-szebb régi dalt fújtak bele a gépbe. Minden egyes dal után bemondtuk a gépbe a dalos fiú vagy leány nevét. El sem képzelhető, milyen rajongás lett a rögtönzött hangverseny következménye...
... Erre a székelyföldi gyűjtésre csakhamar felfigyelt a kitűnő Bartók Béla. Eljött hozzám és megtanulta, de csakhamar tökéletesítette a fonográfos gyűjtés módját.
Bartókhoz csatlakozott Kodály Zoltán nem kisebb hivatottsággal és nekilendüléssel. odakölcsönöztem neki a fonográfot... "


🎧Hallgasd meg EZT (csak az első percet!) , EZT , EZT ,  és EZT!

Jó munkát!
 




TESTNEVELÉS

 Sziasztok!


...a Relaxációt is meg kell tanulni, 

így ma a tegnapi feladat ismétlése következik...

...hangolódjatok rá a feladatra, 

amit itt találtok:

https://ahetedikamivagyunk.blogspot.com/2020/09/sziasztok-edzes-mellett-relaxalni.html?showComment=1601398041113#c1683101089966389643


...a komment ma is kell a bejegyzés alá ;-)

Matematika 7.a Imre bácsi

 

 

Oszthatósági szabályok

 

10 = 2 ×5

A számok utolsó számjegyét vizsgáljuk.

                       10-zel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó számjegye 0.

2-vel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó számjegye 0, 2, 4, 6, 8.

5-tel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó számjegye 0, 5.

 

100 = 4 × 25

A számok utolsó két számjegyét vizsgáljuk.

100-zal azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó két számjegye 00.

4-gyel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó két számjegyéből alkotott kétjegyű szám osztható 4-gyel.

25-tel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó két számjegye 00, 25, 50, 75.

 

1000 = 8 × 125

A számok utolsó három számjegyét vizsgáljuk.

1000-rel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó három számjegye 000.

8-cal azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó három számjegyéből alkotott szám osztható 8-cal.

125-tel azok a számok oszthatók, amelyeknek az utolsó három számjegyéből alkotott szám osztható 125-tel.

 

              Gyakorlás 

                Karikázd be kékkel a 2-vel osztható számokat, pirossal a 4-gyel osztható számokat, zölddel a 8-cal osztható számokat, és feketével a 25-tel osztható számokat! 

        22;  75;  88;  92;  102;  111;  325;  404; 500;  800;  2222;  6700;  7792;  12350;  100250

 


2020. szeptember 29., kedd

Angol - 2020.09.29.

 Dear Students,

Ettől a héttől kezdve osztályszinten tanuljátok az angolt, nincsenek csoportbontások, tehát ezek a feladatok az egész 7.a angolosainak szól.

Úgy hallottam, hogy mindenkire ráfér a gyakorlás, ezért a mai órán a folyamatos jelen idejű kérdéseket vizsgáljuk meg.

Ehhez olvasd el a Tankönyv 22. oldalán Mickey, Millie és Mut történetét, amelyben sok kérdést tesznek fel.

1) Read the story.
    Olvasd el a történetet és szóban fordítsd le magyarra!

ITT az animációt is megnézheted. 

2) Exercise 2a: Match the beginnings of the sentences to the endings.
    Párosítsd a mondatok elejét a végükkel a 2a feladatban!


3) Questions: folyamatos jelen időben a kérdésekben fordított szórend van, tehát az 'am, is, are' az alany elé kerül.

4) Practice:
Rakd sorrendbe a szavakat, hogy folyamatos jelen idejű kérdéseket kapj!
Írd be a neved, hogy tudjam, megcsináltad a feladatot:


Best wishes,
Dorottya néni

Irodalom - 09.29.

Órán elolvastuk és megbeszéltük a 12-14. fejezetet. Megnéztük a Google Earth-ön, hogy merre jártak Bécsben Hannáék (Természettudományi Múzeum, Burgring,...).

Legközelebbre el kell olvasni a 15-16. fejezetet

Írásbeli: keresgélj Bécsről! Mutass be néhány látnivalót, nevezetességet! Készíthetsz úti brosúrát/szórólapot online vagy papíralapon is (rajzolhatsz, nyomtathatsz, készíthetsz PPT-t, Word-dokumentumot, montázst, stb.) 

TESTNEVELÉS

 Sziasztok!


Edzés mellett relaxálni, "lazítani" is kell!

Ennek egy formáját látjátok az alábbi videon!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sziasztok, Jó reggelt!

Ma itt találkozunk és a feladathoz "katt" a linkre:


A tapasztalataidat pár szóban, írd meg kommentként
 a blogbejegyzés alá!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jó tanács:

Első:

 Nézd végig a videot és figyelj csak figyelj!

Második:

 Helyezkedj el az ágyadon kényelmesen
-lesz rá kb.: 30-35 másodperced, a video elindítása után, így ne siess-
 és
 előtte indítsd el a videot!

Harmadik:

 Figyelj arra: amit hallasz!

Ennyi! :-)


Jó "lazulást" kívánok!

2020.09.29. Német

Kedves hetedikes!

Gyakorlás a mai órára:

1. Rajzold le az alábbi térképrészletet a füzetedbe! Másold is le a mondatokat! Színezz névelő szerint zöldre, pirosra, kékre a mondatokban és a térképen egyaránt!

Das Museum ist in der Sebastianstraße.
Neben dem Museum ist das Kaufhaus.
Hinter dem Kaufhaus ist der Park.
Neben dem Park ist die Konditorei.
Neben der Konditorei ist die Pizzeria.
Vor der Pizzeria ist die Apotheke.

2. Munkafüzet 13. old. 18. Melyik szó van helyesen leírva?

3. Munkafüzet 13. old. 19. ß vagy ss hiányzik a szavakból?

Matematika Imre bácsi


Osztó, többszörös

 

Osztó

            Azt a számot, amellyel egy adott szám osztható maradék nélkül, osztónak nevezzük.

Pl. 12 osztói: 1, 2, 3, 4, 6, 12.

            Az 1 minden számnak osztója.

            Osztópárok, vagy társosztók: szorzatuk a szám, pl. 12 osztópárjai: 1–12; 2–6; 3–4, 36 osztópárjai: 1–36; 2–18; 3–12; 4–9; 6–6 (a 6 önmagának osztópárja).

            Az 1, és maga a szám nem valódi osztók, a többi valódi osztó.

Többszörös

            Egy számnak az 1-szerese, 2-szerese, 3-szorosa,... a szám többszörösei.

            Egy számnak végtelen sok többszöröse van, pl. a 12 többszörösei: 12, 24, 36, 48,...

            A többszörösnek osztója az adott szám.

 

Osztópárok

    24 = 1×24 = 2×12 = 3×8 = 4×6

 

    Tehát a 24 osztópárjai:

    1-24

    2-12

    3-8

    4-6

    Gyakorlás:  Tk. 21. o. 32.

     Jó munkát!

 

2020. szeptember 28., hétfő

Kémia - 2020.09.28.

 A balesetvédelmi szabályok dolgozatotokra kapott jegyek bekerültek az e-naplóba.


1.Új leckét nem vettünk. Elolvasni a tankönyv 10-12. oldalát (Újból)

2. Az óravázlatban kettő kérdésre kell választ írnod:
Mit nevezünk fizikai változásnak?
Mit nevezünk kémia változásnak?
Ezekre a választ a lecke végén levő "Tanuld meg!", barna részből ki tudod írni!

3. gyakorló feladatok a munkafüzetben:

8. oldal    9. feladat
9. oldal    3. feladat
10. oldal  6. feladat
11. oldal  9, 10. feladatok

Jó munkát!

2020. szeptember 22., kedd

Angol (Dóri néni csoportja) 2020. szeptember 22.

Hi everyone!


A mai órán elolvastunk egy angol mesét, amelynek a címe: The Pied Piper of Hamelin (Tk.: 83. old.). Olvasd el te is és próbáld meg megérteni, hogy miről szól! ( ITT meg is hallgathatod.)


Nézd meg ezt a videót! Észreveszed, mi az az egy különbség, ami máshogy van, mint a tankönyvi történetben?
https://www.youtube.com/watch?v=Vhg843FdAG0&t=312s&ab_channel=OldClassicCartoons

Házi feladat: Fordítsd le magyarra és írd is le a füzetbe a Tk.: 83. old./ 2. feladatban lévő mondatokat!

Best wishes,
Dóri néni

2020.09.22. Angol

Dear Students!

 

A mai órán kompetencia alapú feladatokat oldottunk meg.

 

A feladatsor itt találhatod

IDE KATT!!!

A hanganyag ITT

A megoldás ITT 

 

Jó munkát!

 

Üdv: Anikó néni

 

2020. június 15., hétfő

Matematika Balázs bácsival - 2020.06.15.

Kedves Diákom!

Eljött ez is, az év utolsó órája. 😎

Köszönöm az éves munkádat, és hogy kitartottál minden körülmények között!
Találkozunk szeptemberben! 😉

Mára is hoztam még egy feladatot, remélem, elnyeri a tetszésedet!

3 szerzetest és 3 kannibált kell átvinni a folyó egyik partjáról a másikra egy kétszemélyes tutajjal. A tutajt bárki vezetheti. Ügyelni kell arra, hogy ha az egy oldalon lévő kannibálok száma több, mint a szerzetesek száma, akkor a kannibálok megeszik a szerzeteseket. Át tudod vinni őket?


Kellemes nyári szünetet, jó pihenést kívánok!


Informatika - 2020.06.15.

Kedves Diákom!

Elérkeztünk a tanév utolsó órájához. Ma már új ismeretekkel nem terhellek, csak szedjük össze, mi mindennel foglalkoztunk ebben a tanévben!

Nézd meg képekben!

Először is sokat foglalkoztunk az operációs rendszerekkel, ami konkrétan a Windows 10-et jelentette számunkra.



Utána rajzoltunk a számítógépen, megismerkedtünk a Paint programmal, és főbb lehetőségeivel.




A szövegszerkesztés során megtanultuk használni a Word programot, formáztuk a karaktereket, sőt egy kicsit még a bekezdéseket is.




Elkészítettük első prezentációnkat. Ez különösen hasznos, hisz' más tantárgyakhoz is szükséged lehet egy-egy bemutató készítésére.




Végül programoztunk pár órán át. Vagy inkább csak játszottunk? 😶





Bízom benne, hogy nagyon sok érdekes és hasznos dolgot tanultál ebben az évben informatikából is, és remélem, élvezted is! Jövő tanévben folytatjuk, addig is kellemes nyári szünetet, sok pihenést és sok jó élményt kívánok! Viszontlátásra!