2020. május 5., kedd

Angol-Anikó néni

Dear Students!


A mai óránk online élő óra lesz, a teamsban találkozunk 10 órakor.

Téma Present Simple
          Gyakorító időhatározószók használata

Feladatok: TK. 15.o/6.b
                  Mf. 10.o/3.
                  Szavak gyakorlás
                  Speaking practice

Együtt dolgozunk.

See you on Tuesday morning.

Bye, Anikó néni

Wortschatz wiederholen

Kedves hatodikos!

Javítókulcs az eddigiekhez!


Egy kis ismétlés:

a) Emlékszel még a dürfen segédigénkre? Jelentése: szabad.

Ich darf Mineralwasser trinken. = Ihatok (szabad innom) ásványvizet.
Ich darf nicht Schokolade essen. = Nem ehetek csokit. tagadás
Ich darf keine Schokolade essen. = Nem ehetek csokit. tagadás

b) müssen segédige jelentése: muszáj

Ich muss Sport treiben. = Muszáj sportolnom.

Mindig a mondat 2. helyén állnak (ragozott ige)!

1. feladat

a) Keresd meg a müssen és a dürfen segédigék ragozott alakjait!
b) Írd ki őket a füzetedbe! (ich, du, er/sie/es, wir, ihr, sie/Sie)



2. feladat

A munkafüzetben dolgozz tovább!

Mf. 29. oldal 5. feladat: Csoportosítsd a kifejezéseket! Mit muszáj csinálnom? Mit nem szabad csinálnom?

Mf. 29. oldal 6. feladat: Írd ide a dürfen ige ragozott alakjait!

Mf. 29. oldal 7. feladat: Egészítsd ki a mondatot a dürfen ige megfelelő alakjával!



Szerdán összefoglalunk (Teams-en várlak 13 órakor), pénteken (V.8.) megírod az első online dolgozatodat!


Viel Spaß!

2020. május 5. Ének

Hahó hatodikosom!

Beethoven egyetlen operájáról, a Fidelioról mesélek ma neked.

Nagyon nehezen adta be a derekát Beethoven a felkérésre, hogy írjon operát. Nem talált olyan szövegkönyvet, amely tetszett volna neki, és amelyről azt gondolta volna, hogy a zenéjéhez hasonlóan elég értékes.

Végül nagy nehezen, de talált jó szövegkönyvet, de többször átírta a végső változatig. Az operának négy nyitányt (az opera bevezető zenei része) is komponált, mire megelégedett az utolsó verzióval.



A történet Spanyolországban, Sevilla közelében játszódik a XVIII. században.
🌍Keresd meg Sevillat ITT !

Marcellina, a börtönőr lánya szerelmes Fidelioba, apja segédjébe. Marcellina apja szívesen feleségül is adná hozzá a lányát, de Fidelio a lánya keze helyett azt kéri, hadd segítsen a börtönőrnek a földalatti börtönrészben az állami foglyok őrzésében és ellátásában.

Don Pizarro, a kormányzó engedélyezi a házasságot, és azt is, hogy Fidelio a földalatti börtönben is dolgozhasson. Nem is sejti sem ő, sem a többiek, hogy Fidelio nem is az, mint akinek mondja magát.

Fidelio nem is férfi, hanem nő. Leonora-nak hívják, évek óta keresi jogtalanul bebörtönzött férjét. Azt reméli, a földalatti börtönben megtalálja végre őt, Florestant.

Florestan lent sínylődik már hosszú ideje, Don Pizarro záratta tömlöcbe engedetlensége miatt. Amint megtudja, hogy a miniszter látogatóba jön, elhatározza, hogy megöli Florestant. A börtönőrrel ásatja meg a sírját, ő maga pedig készül a gyilkosságra.

Fidelio a földalatti börtönben ráismer férjére, és amikor Don Pizarro meg akarja ölni Florestant, közéjük ugrik, és pisztolyt fog Don Pizarrora. Közben a miniszter megérkezik, így a gyilkosság meghiúsul.



A miniszter örömmel közli a kormányzóval, hogy a király minden rabnak kegyelmet adott. Florestant is elővezetik a földalatti börtönből. A miniszter nagy örömmel ismeri fel benne rég elveszett barátját. Kiderül, hogy Fidelio valójában Leonora, és az is, hogy Don Pizzaro jogtalanul börtönzött be ártatlan embereket.

Don Pizzaro elnyeri méltó büntetését, Florestan, és a hű és kitartó Leonora végre boldogan élhetnek.

🎵Hallgasd meg EZT a részletet az operából!

Viszonthallásra!👂

Angol - Éva néni

Hello everybody!

Online English lesson today at 10 o'clock.

Köszönöm azoknak, akik szépen, precízen, pontosan beküldték a házi feladatukat a múlt hétről (9 ember). Mindent megnéztem, mindent leosztályoztam, és az alábbiakat szeretném hozzáfűzni....

Először is, nézd meg a javítókulcsot, amit itt mellékelek.
Vedd elő te is a munkádat, amit megcsináltál, és pirossal javítsd, ahol nem egyezik az itt megjelölt megoldással.
Ha nincs vagy nagyon kevés a piros: gratulálok. Sikerült ügyesen, önállóan elsajátítanod az anyagot. Úgy látom, hogy érted is, amit csinálsz. Csak így tovább.
Ha néhány helyen piros: semmi gond. Összességében jól megy, de néhol belezavarodtál. Nézd vissza, hogy mi lehetett a hiba.
Ha sok a piros: látom, hogy próbáltad megoldani a feladatokat ügyesen, be is küldted időre, de talán nem sikerült még az anyagrészt teljesen megérteni. Csinálj még önállóan gyakorló feladatokat, amíg jobban nem sikerül.
Ha nem készítetted el a feladatot: ez esetben ne másold át automatikusan a javítókulcsról a megoldásokat, hanem először vedd a fáradtságot, csináld meg a feladatot pótlólag. Küldd el nekem emailben, és csak utána javítsd ki a megadott javítókulcs alapján.
Ha eddig nem küldted el a munkádat és most sem fogod, akkor sajnos a munkáddal egyenértékű érdemjegyet fogsz találni az enaplóban.

- Gyakori volt, hogy a 9-10. mondatig egész jól ment minden és ott elkezdtetek belekavarodni.
Továbbra is mindenhol, minden mondatban csak az volt a feladat, hogy az AM/IS/ARE szavakat WAS/WERE-re cseréljétek.

- Tilos benne hagyni a jelen idejű és a múlt idejű alakot is a mondatban.
Az olyan, mintha magyarul azt mondanám, hogy "Itt vagyok voltam a szobámban." Nem értelmes, igaz?

- Aki összekeverte a where-t a were-rel az remélem okul a hibájából. Értem én, hogy egy betű a különbség, de az osztogatnak és a fosztogatnak között is egy betű a különbség csak.😊

- Akik lehagyták a mondat végi írásjeleket, hogy az már úgyse fontos, azok most Timi nénitől meg Edit nénitől meg Ági nénitől kapnak egy szép nagy fekete pontot, mert biztos vagyok benne, hogy nem ezt tanította nektek alsóban...Nem dísznek van az ott!

- Aki összekeverte, hogy az I után were-t írt és a you után was-t az próbálja mondogatni magában a táblázatot, mint egy mantrát sokszor egymás után.  
I was   you were    he/she/it was   we were    you were   we were

Na erről ennyit. A többit szóban online.
BYE!

Nyelvtan Reni nénivel május 5.

Kedves Mindenki!

Még mindig nagyon kevesen készítitek el  a feladatokat, így szeretném kérni, hogy a bejegyzés alatti megjegyzés részbe írjátok be a következő szöveget: Olvastam a feladatot, készítem. (keresztneved).

A mai napon a Redmentában kell dolgoznotok. KATTINTS IDE!

Direktcím: Gyakorlás május 5.

Órai munka jegyet kaptok rá.

Holnap online óra 10 órától!
                                                                                                                               









                               (kép forrása:https://24.hu/tudomany/2018/09/12/eluzhetik-a-hiuzt-a-borzsonybol/)

Testnevelés - eszköz nélküli feladatok - 1.rész



Sziasztok!

A mai napra egy 15 perces edzést hoztam Nektek!



Katt ide:



Választhatod a könnyebb vagy a nehezebb verziót is! 💪

Ha kedved van hozzá, csináld meg újra a feladatokat!



Jó mozgást kívánok!

Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A mai órán az alap kiszámítását fogjuk gyakorolni.

1.Mintafeladat

A mai napon felástam a kertem 45 %-át 900 m2-t. Mekkora a kertem?

Először értelmezzük a feladatot. Nem tudjuk, hogy mekkora a teljes kert, tehát a 100 % a kérdés, ami nem más, mint az alap.

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 900
            százalékláb:                           p = 45 %
            alap:                                       a = ?

                        a = (é : p) × 100 = (900 : 45) × 100 = 20 × 100 = 2000

A teljes kert 2000 m2.


2. Mintafeladat

A 6.a osztály háromnapos osztálykirándulást szervezett, és papírgyűjtéssel sikerült összegyűjteni az osztálykirándulás költségének 25 %-át, 75000 Ft-ot.
Mennyi volt az osztálykirándulás teljes költsége?

Nem tudjuk mennyi volt a kirándulás teljes költsége, azaz mennyi volt a 100 %, tehát az alapot nem ismerjük.

            százalékérték:                        é = 75000
            százalékláb:                           p = 25 %
            alap:                                       a = ?

                        a = (é : p) × 100 = (75000 : 25) × 100 = 3000 × 100 = 300000

Az osztálykirándulás teljes költsége 300000 Ft volt.

Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.A mai napon felástam a kert 12 %-t, 180 m2-t. Mekkora a kert?

2. A 6.b osztály osztálykirándulást szervezett, és papírgyűjtéssel sikerült összegyűjteni az osztálykirándulás költségének 60 %-át, 90000 Ft-ot.
Mennyi volt az osztálykirándulás teljes költsége?

2020. május 4., hétfő

!! Természetismeret teszt !!

Kedves Hatodikos!

Van aki jelezte, hogy valamilyen okból nem tudta megcsinálni a témazáró tesztet.
Kivételesen van még lehetőséged kitölteni.

RÉTEK, MEZŐK, SZÁNTÓFÖLDEK - KAHOOT

HATÁRIDŐ: 05.05. kedd 16:00

Marianne néni

Gyógytestnevelés


Szia!

Dobj a dobókockával 8-szor és végezd el a gyakorlatot a képen látható módon 10-szer!
A megjegyzésbe írd le a számokat, amelyeket egymás után dobtál!!!

Ági néni




Matematika Betti nénivel 2020.05.04.

Kedves Hatodikosok !

I.Ellenőrizzük a házi feladatot !
Sajnos sokan nem küldtétek vissza,pedig elmondtam, hogy beleszámít a havi jegyetekbe .


1. Feladat 
Melyik számnak a 210%-a 6300?
e=6300
p=210%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (6300:210) x100 =30 x100 =3 000 

2.Feladat 
Melyik számnak a 60 % -a a 5040 ?
e=5040
p=60%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (5040:60) x100 =84 x100 =8 400
Ha nem jó a megoldásod,vagy nem készítetted el a házi feladatot akkor javítsd,vagy pótold ! 
II. Ma is az Alap kiszámítását fogjuk gyakorolni . 

Mutatok két mintafeladatot .
FÜZETBE: 

 I.Mintafeladat
Egy könyvtárban 2500 verseskötet van.Ez az összes könyv 8%-a.Hány könyv van ebben a könyvtárban összesen ?
e=2500 
p=8%
a=? (Használjuk a tegnap megismert képletet )
a=(e :p) x100 = (2500:8) x100 =312,5 x100 =31 250
Válasz:31 250 könyv van a könyvtárban.


II.Mintafeladat
A szavannán egy éhes zsiráf lelegelte egy fa összes levelét a fa magasságának 64%-áig.Milyen magas a fa, ha a zsiráf kinyújtott nyakával 4m 80 cm magasságig ér fel ?
e=480 cm
p=64 %
a=?                                                                           
a=(e :p) x100 = (480 :64 ) x 100 =7,5 x100 =750 cm = 7 és fél m
Válasz :7 és fél méter magas a fa

Másold le a mintafeladatokat a füzetedbe !

III.Oldd meg a következő feladatot egyedül !
A gomba a szárítás során tömegének 90%-át veszíti el.Mennyi gombát kell szedni ahhoz,
hogy télire 1,8 kg szárított gombát tudjunk eltenni ?

IV:Gyakorold az alap kiszámítását   LEARNING APPSSAL !
  JÁTÉK1.
 JÁTÉK2.

NE FELEDD HOLNAP CSAK BLOGOS ÓRA VAN ! ONLINE ÓRÁNK NEM LESZ !
Elküldendő feladatod most nincs !
                                                                Jó tanulást !

Informatika - 2020.05.04.

Kedves Diákom!

Nagyon örülök, hogy vannak, akik készítettek önállóan prezentációt és fel is töltötték! A jutalmuk természetesen nem marad el!

Sajnos azonban többeknek nincs lehetőségük bemutatót készíteni, ezért ezt az anyagrészt más úton kell értékelnem. Jó hírem van, ma jutottunk el a számonkéréshez!



A kitöltésre ez a hét áll rendelkezésedre. Mielőtt kitöltöd, érdemes visszanézned az elmúlt órák anyagait, úgy nem érhet meglepetés. Ha valamelyik kérdés mégis kifogna rajtad, az internetet is használhatod segítségképpen.


Jó munkát kívánok!

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.04.

Kedves Diákom!

Vége a hosszú hétvégének, bízom benne, hogy újult erővel vágsz bele a munkába!



A mai napon eljutottunk a százalékszámítás harmadik szereplőjének, a százalékláb a számolásához!

Emlékszel még a szereplőkre?
  • alap, ami mindig a 100%: a
  • százalékérték, ami az alapnak valahány százaléka: é
  • százalékláb, ami azt mutatja meg, hogy az az alapnak a százalékérték hány százaléka: p


Százaléklábat alapvetően kétféleképpen számolhatunk.


I. következtetéssel:

Ez abban az esetben hasznos, ha "szépek" a számok, az. 1. mintafeladatban erre láthatsz jó példát. Ebben az esetben a szokott módon felírjuk az adatokat és a kérdést, majd lépésenként kikövetkeztetjük a megoldást.



II. képlettel:

Bizony, a képlet - bár meg kell tanulni - sokkal könnyebbé teszi a százalékláb számolását, ha a számok nem szépek. Jó hír viszont, hogy a képlet nem nehéz. A százalékértéket elosztjuk az alappal, majd megszorozzuk 100-zal.

Rövidebben:
Úgy tudod könnyen megjegyezni, hogy mindig az alappal osztunk, aztán szorzunk 100-zal, ennyi az egész.
Bár a képlet ijesztő lehet, a 2. mintapéldában megláthatod, hogy ha a számok "nem szépek", bizony, ez a megoldás sokkal könnyebb, mint következtetéssel számolni.


Kapsz egy kis önálló munkát is, de ezt most nem kell sem lefényképezned, sem beküldened. A holnapi online órán megbeszéljük a mai tananyagot is, illetve az alábbi önálló munkát is.

Számítsd ki, hány százaléka az 50-nek az
 a) 5
 b) 10
 c) 22?

Jó munkát kívánok!




Irodalom - 05.04.

Kedves 6.a!

Nagyon szép gondolatokat olvastam azoktól, akiktől megkaptam a múlt órai feladatot. Nem kaptam viszont meg tőlük: Tibike, Laura, Zsombor, Flóra, Panna, Kevin, Szabrina. Ők ma délig pótolhatják.


Múlt alkalommal az első részt kellett elolvasnod és válaszolnod négy kérdésre a füzetedbe:
a) Milyennek látja Pete a szobáját az átváltozás reggelén? - kicsinek, szűkösebbnek, mint addig valaha, rövidnek az ágyat, stb.
b) Mivel foglalkozik dr. Pete Ádám? - a DéDé TV szerkesztőjeként dolgozik, egyébként pszichológus doktor
c) Előző este beállított Kázmér bácsi. Ki ő? - Pete édesanyjának testvére, tehát az ő nagybátyja


1. Ma a második és harmadik fejezetet (Ki itta meg a kakaót? és Lehet-e egyedül csókolózni? , [12-24. oldal az online dokumentumban]) olvasd el!

2. Válaszolj ezekre a kérdésekre a füzetedbe!
- Péter, amikor meglátja az új testét, elhatározza, hogy bosszút áll Bacskain. Szerinted ez helyes gondolat?
- Miért nem hinne senki a főszereplőknek, ha elmondanák, mi történt velük?
- Mit tennél, ha veled is megtörténne egy ilyen csere? Mire használnád az új helyzetet?

3. A mai utolsó feladatot ITT találod. (Szerda 18.00-ig tudod kitölteni.)

Kata n.

Természetismeret 05.04.

Kedves Hatodikos!

Ne felejtsd el, délig töltheted ki a témazáró tesztet ha még nem tetted!

Új témakört kezdünk ma.
Írd fel a füzetbe:                                    VIZEK, VÍZPARTOK
                                                            
                                                          Felszíni és felszín alatti vizek


Mint tudod, a víz nélkülözhetetlen az élethez. Szinte mindenütt jelen van a környezetünkben.

Vázlat a füzetbe: 

Vizek csoportosítása:
  I. LÉGKÖRI VIZEK
 II. FELSZÍNI VIZEK
III. FELSZÍN ALATTI VIZEK 

Tanulmányozd a tk. 1.ábráját és nézd meg a következő videót:

A VÍZ KÖRFORGÁSA 

Rajzold le a mf. 84.oldalán lévő 1.f. ábráját a füzetbe.

Felszín alatti vizek:                  Nézd meg a videókat: FELSZÍN ALATTI VIZEK
                                                                                     FELSZÍN ALATTI VIZEK II.
                                                                                     ÁSVÁNYVÍZ, GYÓGYVÍZ, TERMÁLVÍZ 

Olvasd el a tk. szövegét és írj magyarázatot a következő fogalmakhoz:

talajnedvesség:
talajvíz:
víztartó kőzet:
vízzáró kőzet:
artézi víz:
ásványvíz:
gyógyvíz:
hévíz: 

Mf.: 84.o. 1.,2.,4.f.

Küldd a fotót ide: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni 

6.A Technika 2020.05.04. Cserepes növények gondozása


Beadási határidő: nincs (azaz nincs feladat)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán a témakörünk a kertészkedés és a növények.
Soha nem tudhatod mikor lesz rá szükséged, hogy ismerj pár alapvető ültetési trükköt. Ha pedig már most is kertészkedtek, hátha lesz benne valami új.
Nyugi a videó kb. 5 perces. Kibírod.


Videó.


Testnevelés - EDZÉSNAPLÓ

Sziasztok!

A mai feladat a 3. hét edzésnaplóinak elküldése, MA! 

 8. hét kezdődik Ma itt a BLOGON! - 2020.05.04



Aki nem adta még be a naplóját eddig, annak az első 3 hét feladatait kell leadnia, a Blogban leírtak szerint! 


1-3. hét

2020.03.16 - 2020.04.03. feladatai!

-------------------------------------------------------------

Aki már leadta, annak írtam vissza e-mailt!
Az ott leírtak szerint javítsa, a naplóját pirossal és úgy küldje újra,
 az első 3 hetet,
 ha a napló leadása óta:

 ezt még nem tette meg!

-------------------------------------------------------------

Utolsó beadási határidő:

 2020. Május 7. - csütörtök 16 óráig!



Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

Folytatjuk a százalékszámítás témakörét, de ma már nem a százalékértéket, hanem az alapot fogjuk kiszámolni.
Már megtanultuk, hogy minden százalékszámítással kapcsolatos feladatnál három szereplő van (alap, százalékérték, százalékláb), amelyből kettőt ismerünk, és a harmadik mennyiséget kell kiszámítani.

A mai órán az alap kiszámítását fogjuk megtanulni két mintafeladat segítségével.

1.Mintafeladat

Melyik számnak a 15 %-a 300?

Először értelmezzük a feladatot. Nem tudjuk, hogy mennyi volt az eredeti szám, tehát a 100 % a kérdés, ami nem más, mint az alap.

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 300
            százalékláb:                           p = 15 %
            alap:                                       a = ?

Megoldás következtetéssel:
            1 %:                            300 : 15 = 20
            100 %:                        100 × 20 = 2000

A 2000-nek a 15 %-a a 300.

Megoldás képlettel:                 a = (é : p) × 100
/ezt jól jegyezd meg, a továbbiakban ezzel a képlettel számolunk/

                        a = (é : p) × 100 = (300 : 15) × 100 = 20 × 100 = 2000

A 2000-nek a 15 %-a a 300.


2. Mintafeladat

Elköltöttem a pénzem 40 %-át 6000 Ft-ot. Mennyi pénzem volt eredetileg?

Nem tudom mennyi pénzem volt eredetileg, azaz mennyi volt a 100 %, tehát az alapot nem ismerjük.

            Először felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 6000
            százalékláb:                           p = 40 %
            alap:                                       a = ?

Megoldás képlettel:                 a = (é : p) × 100
                        a = (é : p) × 100 = (6000 : 40) × 100 = 150 × 100 = 15000

 Eredetileg 15000 Ft-om volt.

Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Melyik számnak a 80 %-a 2000?

2. Új telefont vásároltam és elköltöttem a megtakarított pénzem 90 %-át 72000 Ft-ot.
Mennyi pénzem volt eredetileg?


2020. április 30., csütörtök

gyógytestnevelés

Szia!

Mai feladat, hogy menj ki a szabadba és sétálj, biciklizz, kocogj, ami jól esik.

A megjegyzésbe írd meg, hogy mit csináltál!

Jó pihenést!

Ági néni

Kézműves szakkör IV.30.

Hölgyeim,
ma folytatjuk tovább az anyák napi ötletelést, ha valaki még nem talált ki semmit ajándéknak.
A mút heti és az azelőtti ötletek varrással készültek. Szívek, virágok. Ha nincs otthon tömőanyagod, vattával vagy összedarabolt fonallal, anyagdarabkákkal is kitömheted, esetleg régi párnákból, kabátokból is kiveheted a tömést.
Most egyszerűbb ötleteket hoztam, hátha valamelyik megtetszik.
Papír, tűzőgép, befőttesüveg kell csak hozzá!
Készíts személyreszóló anyák napi kuponokat. Tűzőgéppel füzetté alakíthatod, ha pedig egy szívecskés üvegbe hajtogatod a cetliket, kész is van a szeretetbefőtt😍. Oklevelet is írhatsz anyának, mamának.
Íme az ötletek:


 Szívbefőtt - Bálint nap - Valentin nap - Valentin day - szív - saját készítésű - DIY

okirat
Az anyák napja kedvenc témám, csodálatosan lehet kifejezni a tiszteletet és szeretetet, amit érzünk a nagymamánk és az édesanyák iránt. Most az ajándék készítéshez mutatok inspiráló ötleteket.

Végül egy társasjáték közösen anyával:
A mezőket és a kártyákat megrajzolod, színezed. Dobókockával is játszható.Saját magad találhatod ki a szabályokat. A lényeg, hogy a kártyákon lévő mondatokat kell befejezni. A kártyákat külön is felhasználhatod a szeretetbefőtthöz.