2020. március 24., kedd

Nyelvtan - Kata néni

Üdv. újra nyelvtan órán! ☺️

1. Keresd meg a mellékelt Szókereső feladatban a ragozott személyes névmásokat! (14 darabot találsz) 
Másold le őket a füzetedbe!

2. Ellenőrizzük a múlt órán kiadott feladatokat! (mf. 95/5.)

Kit?
Kivel?
Kitől?
Kiről?
Kihez?
én
engem
velem
tőlem
rólam
hozzám
te
téged
veled
tőled
rólad
hozzád
ő
őt
vele
tőle
róla
hozzá
mi
minket
velünk
tőlünk
rólunk
hozzánk
ti
titeket
veletek
tőletek
rólatok
hozzátok
ők
őket
velük
tőlük
róluk
hozzájuk

A szövegátírás feladatát nagyon szépen teljesítettétek! Szerettem volna kiemelni néhány nagyon jó megoldást, de rájöttem, hogy mindannyiótokat ki kellene emelnem. Ügyesek vagytok! ☺️

Képtalálatok a következőre: clapping gif

Ha van olyan, aki készített szorgalmi feladatot, az feltöltheti IDE az elkészített feladatokról készített fényképe(ke)t.


3. Most gyakorolj még egy kicsit ITT! Ezek is mind a személyes névmások ragozott alakjai.


4. A személyes névmások után ma a birtokos névmásokkal foglalkozunk.
Másold le a füzetedbe a kék szöveget:
Birtokos névmás
-       A birtokos névmás egy személynek a birtokára utal.
-       Kifejezi a birtokos személyét, számát, és azt, hogy egy vagy több birtokról van szó.
-       Ragozható
-       Több birtoknál: -i birtoktöbbesítő jel

személyes nm
Egy birtok
Több birtok
én
enyém
enyé-i-m
te
tied, tiéd
tie-i-d
ő
övé
övé-i
mi
miénk, mienk
mie-i-nk
ti
tiétek, tietek
tie-i-tek
ők
övék
övé-i-k

ragozás:
pl.: enyém: enyémhez, enyémben, enyémtől, enyémnek, enyémről, enyémet….stb.

pl: Ez az én könyvem. - Ez az enyém.
     Ez a te tollad. - Ez a tiéd.


Ahhoz, hogy megértsd, mit hogyan helyettesít, írok néhány példát:

a te telefonod = TIED/TIÉD
az én könyvem = ENYÉM
ti osztályfőnökötök = TIETEK/TIÉTEK

5. Készítsd el a mf 103/2. és a 104/1. feladatot!


Jó munkát!
Kata néni

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése