2021. március 29., hétfő

Matematika Edit nénivel Trapézok 03. 29

 Kedves Hetedikesek! 

Vizsgáljunk meg néhány négyszöget részletesebben!

1. Nézzük meg a trapézok tulajdonságait!




















2.  Oldjunk meg trapézokról szóló feladatot!













Hf. Nevezd meg a feladatban lévő trapézokat!

Technika

 

 Kedves Gyerekek!

A mai órán origami hajtogatás lesz. PPT ITT! a szokásos módon töltsd le.

Origami, a papírhajtogatás japán megfelelője, többnyire négyzet alakú papírból kiindulva (de egyéb síkidomokból is) készíthetünk állatokat, tárgyakat díszeket, geometriai formákat, segédeszközök használatával vagy anélkül. A kezdőtől a haladó szintig terjedő nehézségi skálán, nagyon sokféle origami formát lehet találni. A modellek összetettségét az egyszerűtől a szuperkomplex szintig skálázzák. 

Minden országban, ahol ismerték a papírt, elvileg kialakulhatott a papírhajtogatás helyi változata, így Japánon kívül is zajlott az origami fejlesztése. Több könyv jelent meg, ahol e díszítés módját ábrákkal is illusztrálták. Az európai hajtogatás bölcsője Spanyolország, ahol a Pajarita (jelentése=kismadár), egy bizonyos hajtogatott madár ugyanolyan népszerű, mint a daru. A Spanyol Papírhajtogató Szövetség (AEP) a Pajaritát használja logójának. Nagyon kevés japán ismeri ezt a formát, viszont, minden spanyol hallott már róla.

Sok origamival foglalkozó könyv kezdődik azzal, hogy bemutatja a hajtogatás alapjait, amely segítségével később könnyebben lehet felépíteni más modelleket.

A mai feladat a ppt-ben látott 007 ing (11-13. dia) és egy pohár hajtogatása (14-15. dia). 

Elkészítési határidő: 2021. április 11. (vasárnap)

Az elkészült munkadarabokat IDE töltsd fel.

Jó munkát!

Feca bácsi

Kémia Az atomok összefoglalása 03.29

 Kedves Hetedikesek!

Ismételjük át, amit az atomokról, a periódusos rendszerről tudni kell!


1. Feladat Egészítsd ki!

Az atom fő részei az  és az . Az atommagban található a  és a . A atommag körül  ok keringenek, összességük alkotják az elektronburkot.Az elektron töltése , a protoné , a neutronnak  töltése. Az atom elektromosan .

2. feladat

Ellenőrizzük le a Mf. 48. oldalán levő két táblázatot!

A legfontosabbak:
A periódusszám megegyezik az elektronhéjak számával.
A főcsoport száma megegyezik a külső héjon lévő elektronok  számával.

3. feladat Mf. 49 / 5, 6

 4. feladat Mf. 50 / 7, 10

Hf. TANULNI!!!! tk. 77 -78. oldal. Minden része fontos, ha még nem tudod jegyezd meg őket!
       Mf. 50. oldal összes feladata. Beküldési határidő 16 óra, garaiedit62@gmail.com címre.

2021. március 21. - Hétfő - Kézilabda alapok 3.rész

                                                              Sziasztok!


Ma a játékosokról lesz szó és azokról a személyekről, akik nélkül egy mérkőzés nem képzelhető el...

A nézőket külön, most nem említem meg... :-)

Zsűri 

Időmérő- játékidő-felelős

Titkár- jegyzőkönyv-vezető

A kispad 

A cserék (általában hét), gyúró, orvos és az edzők helye.

Kézilabda-csapat 

Egy kézilabdacsapat 14 játékosból áll. A játéktéren egyszerre maximum hét játékos tartózkodhat, a többiek a csereterületen foglalnak helyet. Mindig kell egy kijelölt kapus a pályára, aki eltérő mezt visel a többiektől. A kapus mezőnyjátékosként is szerepeltethető, illetve egy mezőnyjátékos is átveheti a kapus feladatkörét, ha megfelelően elkülönül a ruházata a mezőnyjátékosokétól.

Egy mérkőzésen tetszőleges számú csere hajtható végre úgy, hogy a lecserélt játékos a cserevonalnál hagyja el a pályát. Ha a becserélendő játékos hamarabb lép pályára, minthogy a lecserélt játékos elhagyná azt, akkor az szabálytalan cserének minősül, és kétperces büntetéssel büntetendő. Több más labdajátéktól eltérően a csere alatt a játék nem áll meg, a cserét - hacsak a játék egyéb okból nem áll - folyamatos játék közben kell végrehajtani.

Mezőnyjátékosok 

A csapat mezőnyjátékosainak egységes öltözéket kell viselniük, amelynek megjelenése az ellenféltől világosan el kell különüljön. A játékosok nem viselhetnek olyan tárgyat magukon, amely veszélyezteti a saját, vagy játékostársai testi épségét.

A mezőnyjátékos kézzel, karral, fejjel, törzzsel, combbal és térddel érhet a labdába, a labdát ilyen módszerekkel is csak legfeljebb három másodpercig érintheti. Labdával a kézben maximum 3 lépést lehet megtenni.

Nem szabad a labdát a saját csapat birtokában tartani a támadási akciók felismerhetősége nélkül, illetve kapura lövési kísérlet elmulasztásával. Ez a passzív játék. A játékvezető, miután felismerte ezt a jelenséget, figyelmeztetésképpen felemeli az egyik kezét, és ha ezután sem változik a támadás intenzitása, nincs kapura lövési kísérlet, akkor a labdát birtokló csapat ellen szabaddobást ítél. Főként ez a szabály teszi ezt a sportágat ilyen gyorssá, és látványossá, nem engedélyezve egyik csapatnak sem, hogy feladja a gólszerzésre irányuló törekvését.

A mezőnyjátékos lehet:

  • jobbszélső,
támadáskor: balkezes, szélső játékos, indításoknál gyakran ő dob ziccert, vagy középre tör
védekezéskor: posztján védekezik, zavaró, vagy középső védő
  • jobbátlövő,
támadáskor: balkezes, átlövő játékos, tehát az egyik fő gólszerző, fontos a játékkapcsolata a belső emberekkel
védekezéskor:posztján középső védő
  • irányító,
támadáskor: jobb- vagy balkezes, ő a karmester: a csapat vezére, mozgatója, "figura-bemondója"
védekezéskor: posztján középső védő vagy zavaró
  • balátlövő,
támadáskor: jobbkezes, átlövő játékos, tehát az egyik fő gólszerző, fontos a játékkapcsolata a belső emberekkel
védekezéskor: posztján középső védő
  • balszélső
támadáskor: jobbkezes, szélső játékos, indításoknál gyakran ő dob ziccert,vagy középre tör
védekezéskor: posztján védekezik, zavaró, vagy középső védő
  • beálló
támadáskor: jobb- vagy balkezes, a "húsdarálóból" gyakran befordul és lő, de főleg nyitja és zárja a falat
védekezéskor: posztján középső védő

Kapusok 

A kapus az egyetlen játékos, amely a saját kapujának előterében korlátlanul mozoghat, akár a labdával is, figyelmen kívül hagyva a mezőnyjátékosokra érvényes lépésszabályt is. A kapus a kapuelőtérben védekezés céljából bármely testrészével érintheti a labdát. Azonban eközben nem veszélyeztetheti az ellenfelet. A hatos vonalon kívül viszont nem ütközhet az ellenfél játékosával, mert ezért végleges kiállítás jár.

Játékvezetők 

A kézilabda-mérkőzést két egyenjogú játékvezető vezeti. A mérkőzéseken a játékosok közül csak a csapatkapitányok szólhatnak hozzájuk. A játékvezetők ellenőrzik a mérkőzés előtt a játéktér, a kapuk és a labdák állapotát, ellenőrzik a csapatok felszerelését, a játékosok öltözékét.

A mérkőzés megkezdésekor az egyik játékvezető, mint mezőny-játékvezető a középvonalnál helyezkedik el, ő a támadó csapat támadási iránya felé néz, míg a másik a védekező csapat mögül, az alapvonalnál figyeli az eseményeket. A két játékvezető szerepe a támadások váltakozásával felcserélődik. Jelzésekkel adnak utasításokat.

Irodalom - március 29. hétfő

A mai irodalom órán folytatjuk Petőfi: A XIX. század költői c. versének vizsgálatát.

1. Olvasd el újra a verset (tk. 63-64. oldal) vagy hallgasd meg IDE KATTINTVA 

2. Töltsd ki EZT A FELADATLAPOT

3. Hallgasd meg a következő versünk megzenésített feldolgozását a holnapi órára:


Kata n.


Történelem - március 29.

 Kedves Osztály,

ma 10.00-kor online óra a Teamsen. Ne késs! 
Legyen a kezed ügyében a tankönyv, az atlasz és a füzeted.

A mai órán a magyarok I. világháborús szerepéről és a Párizs környéki békékről fogunk tanulni, illetve arról, miért is igazán fontos ezekkel tisztában lennünk magyarként.

A tankönyvedben a 2x(6x7). oldalt és a 18x5-3. oldalon kezdődő leckét vesszük majd. 

Az atlaszbeli oldal a szokásos (38. o.)

1. Magyarország az I. vh.-ban

2. Magyar városok a határainkon túl

3. Nemzetiségek Magyarországon 1920-ig

4. Tanocka-mátrix

5. Trianon - videó

6. tk. 89/3.4.9.

Matematika Balázs bácsival - 2021.03.29.

Kedves Diákom!

A témánk a négyszögek. Hatféle speciális négyszögről beszélünk. Hogy miért emeljük ki ezeket, és mitől különlegesek? Az alábbi videóból kiderül.



Összesítsük a látottakat!

Egy négyszögnek négy csúcsa, négy oldala, és négy szöge van. Lehet konvex vagy konkáv.
Ha az alábbiak egyike sem igaz egy négyszögre, akkor általános négyszögnek nevezzük.

Speciális négyszögek:

Trapéz: olyan négyszög, melynek van párhuzamos oldalpárja.

Paralelogramma: olyan négyszög, melynek két párhuzamos oldalpárja van.

Rombusz: olyan négyszög, melynek minden oldala egyenlő.

Téglalap: olyan négyszög, melynek minden szöge egyenlő (90°).

Négyzet: olyan téglalap, melynek minden oldala egyenlő.

Deltoid: olyan négyszög, melynek két-két szomszédos oldala egyenlő.
              Olyan négyszög, melynek van csak csúcsokon áthaladó szimmetriatengelye.

Ez az anyag két órára szól, és természetesen az online órákon alaposan átbeszéljük. 😉

Remélem, sikerült megismerned a speciális négyszögeket. Az alábbi játékkal teszteld tudásodat!

Jó munkát kívánok!



Matematika Imre bácsi 7.o.

 

Kedves Hetedikesek!

A mai órán Tudáspróba következik, négy feladatot kell megoldanod. A mértékegységekre vigyázz!

Készíts rajzot, szépen és olvashatóan dolgozz!

     hajdu.imre@vargatamas.hu

1.Végezd el az átváltásokat!

1.    25 dm =                                mm

2.    52000 cm=                           m

3.    0,8 dm2 =                             cm2

4.    666 mm2 =                           cm2

5.    0,09 km=                             m

 

2. Igaz-Hamis

1.    Minden rombusz paralelogramma

2.    Minden négyzet téglalap

3.    Minden négyszög négyzet

4.    Minden trapéz paralelogramma

5.    Minden téglalap trapéz

 

3. Egy háromszög oldalai a=20 cm, b=9 cm és c=80 mm. Az a oldalhoz tartozó magassága ma=7 cm.

Mekkora a háromszög kerülete és területe?

 

4. Egy téglalap oldalai a= 30 cm és b= 150 mm.

Mekkora a kerülete és a területe?

 

2021. március 26., péntek

Matematika A téglalap területe

 Kedves Hetedikesek!

Eddig kerületet számoltunk, nézzük meg, hogyan lehet területet számolni!

1. Határozd meg a síkidomok területét! Hány db kis négyzettel tudod kirakni?
















2. Most nézzük meg a téglalapok területét!














3. Oldjunk meg egy-két feladatot!

























Házi feladat: Az utolsó fényképen levő, ki nem számolt kerületek, területek.
Hétfőn is online órát tartunk a Teams-en!!

Angol Dóri nénivel - 2021.03.26.

 Dear Students,

Aki még nem írta meg a témazárót, még ma 5-ig van lehetősége elkezdeni! Jegyet akkor is kapsz rá, ha nem írod meg.

Today I brought you a reading task.

Topic: Food from around the world (reading)

1) Read

Student's Book p. 53. (Tk.: 53. old.)
Read the text. (Olvasd el a szöveget!) ITT meg is hallgathatod.

2) Exercises

Do exercise 1 and 3.
Oldd meg az 1. és a 3. feladatot az olvasottak alapján!

1. feladat: párosítsd a megadott szavakat a képekkel!
3. feladat: honnan származnak ezek az ételek? Olvasd el megint a szöveget és kösd össze az ételeket a helyekkel!

Szorgalmi feladat (5-ösért): Ha szeretnél egy szorgalmi ötöst, akkor fordítsd le magyarra a szöveget a füzetedbe és küldd el nekem email-ben! 

3) Lyricstraining: The Food Song

Oldd meg ezt a lyricstraining feladatot!

https://lyricstraining.com/en/play/HDLkEvrvnD?t=1616600209566#wpz/c!BDorottya92

Have a nice weekend!
Dóri néni

Gyógytestnevelés 03.26.

 Szia!

Ma egy hátizom erősítő tornát hoztam Neked! Végezd el a videón látható gyakorlatokat. Szükséged lesz egy seprűnyélre, sodrófára vagy partfis nyélre. Ha nincs, akkor dolgozz anélkül.

Ne feledd, hogy be kell írni a sportnaplósba és írd meg azt is, hogy mennyire volt nehéz. 

Küldök egy linket, amelyet ha megnyitsz, akkor ki tudod választani a saját neveddel ellátott mappát. Oda kell feltölteni a sportnaplód eddigi munkáit. Lefotózod és feltöltöd, vagyis behúzod a saját mappádba. Határidő: 03.29.

A  LINK  itt található

Jó munkát! 

Ági néni




2021.03.26. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Stefan ist wieder zu Hause. Er erzählt über die Klassenfahrt. 

Wir lesen einen Text. Elolvassuk, mit mesél Stefan otthon az osztálykirándulásról. Ne ijedj meg, ma csak a 10. sorig jutunk! 😉

Mai feladatot: lefordítani a Tk. 67. oldal 12. feladatának szövegéből az 1-10. sorokat.

Új szavak a ma olvasott részben:

die Jugendherberge = ifjúsági szálló
der Fernseher = TV
die Anreise = odautazás
der Spaziergang = séta
der Klassenlehrer = osztályfőnök
streng = szigorú
erlauben = megenged
Bauernjause = földművesek uzsija (ez egy étel neve)
hat gut geschmeckt = ízlett
bestimmt = biztos
faszinierend = elbűvülő
der Einkaufsbummel = bevásárló körút

1. Írd ki a szavakat a szótárfüzetedbe! Tanuld is meg őket!

2. Olvasd a szöveget a 10. sorig, értelmezd!

3. Írj a füzetedbe egy összefoglalót magyarul, mit tudtál meg eddig Stefan osztálykirándulásáról! Cím: Stefan erzählt. Ezekre a kérdésekre keresd a választ:

Hol szálltak meg? Tetszett nekik a szállás, miért? Mit volt a program a megérkezés után? Melyik városban sétáltak? Mit szerettek volna csinálni a lányok? Mit ettek este? Mit keresnek majd meg az interneten?


A füzetedről készített képet a szilagyi.erika@vargatamas.hu címre várom!

Nyelvtan - március 26.

Kedves osztály,

ma 11-kor találkozunk a Teams-en, mint ilyenkor mindig. Ne késs!

Megbeszéljük majd a legutóbbi anyagot, amit kedden küldtem, és gyakorolunk, hiszen immáron minden számunkra lényeges határozót ismerünk, valamint beszélgetünk egy kicsit. Számítok mindenki aktív részvételére.

A következő táblázat jól összefoglalja a tanult határozókat. Mi hiányzik róla? Mi az, amit mi másként neveztünk?


2. Feladat IDE KATTINTVA érhető el óra után.


Földrajz - 03.26.

 Kedves Hetedikes!


Ismételd át az eddig tanultakat az összefoglalás folytatásaként. 

Most lehetőséged van pótolni az elmaradásaidat!

Várom, amit még nem küldtél el.

KELLEMES TAVASZI SZÜNETET KÍVÁNOK!🌞🐇

Marianne néni

2021. március 26. - péntek - Kézilabda alapok 2. rész

                                                                      Sziasztok!

Játékidő

A rendes játékidő minden korosztályban (16 év felett) 2×30 perc, a félidei szünet 10 perc. Fiatalabb korosztályú csapatok esetében 8 – 12 év között a rendes játékidő 2×20 perc, 12 – 16 év között pedig 2×25 perc, mindkét esetben 10 perc szünettel. A kézilabdában egy sajátos módszert követve mérik a játékidőt. A játékidő a játékmegszakítások ( szabálytalanság megítélése, gól utáni középkezdés stb.) alatt is megy, azonban ha a játék várhatóan hosszabb ideig szakad meg ( sérülést követő ápolás miatt), akkor a játékvezetőknek lehetőségük van az órát erre az időszakra megállítani. A játékidő lejárta szigorúan értelmezendő: az utolsó másodperc leteltekor a mérkőzés befejeződött. A még játékidőben ellőtt, de a kapuba csak a játékidő letelte után beérkező lövés nem minősül érvényes találatnak. A szabályos találat eléréséhez az kell, hogy a labda még a rendes játékidő letelte előtt teljes terjedelmével áthaladjon a gólvonalon.

Labda

A kézilabdát bőr vagy műanyag borítású labdával játsszák, életkortól és nemtől függően eltérő méretű labdákkal.


LabdaméretKorosztály     Labda kerülete       Labda tömege
18-14 év közötti leányok
8-12 év közötti fiúk

      50–52 cm290-330 g
214 év feletti nők  
12-16 év közötti fiúk

      54–56 cm325-375 g
316 év feletti férfiak      58–60 cm425-475 g

A kézilabdát általában egy úgynevezett wax nevű anyaggal vonják be a játékosok, a jobb tapadás érdekében. Ez által válnak kivitelezhetővé az igazán látványos lövések, mint például a pattintott csavart lövés, a cunder.

Anikó néni-Angol

 

Dear Students!

 

Easter is coming soon.

 Kolorline - Életmód - Miért mozgó ünnep a Húsvét?


A mai órára Húsvéttal kapcsolatos feladatokat küldök nektek.

Ez a videó Húsvétról szól, nézd meg!

 

 

Néhány játékos Húsvéti feladat 



Matematika Balázs bácsival - 2021.03.26.

Kedves Diákom!

A mai online órán a háromszögekről tanultakat elevenítjük fel, majd csoportosítjuk őket oldalaik, valamint szögeik szerint.

Kérlek, nézd meg az alábbi videót!



Összegezzük a látottakat!


Szögek szerint a háromszög lehet:
  1. hegyesszögű: minden szöge hegyesszög
  2. derékszögű: egyik szöge derékszög, a másik két szöge hegyesszög; a derékszög melletti két oldalát befogóknak nevezzük, a derékszöggel szemközti oldalát átfogónak nevezzük
  3. tompaszögű: egyik szöge tompaszög, a másik két szöge hegyesszög

Oldalak szerint a háromszög lehet:
  1. általános háromszög: minden oldala különböző hosszúságú
  2. egyenlő szárú háromszög: pontosan két oldala egyenlő hosszúságú; a két egyenlő oldalát száraknak nevezzük, a különböző oldalát alapnak; az egyenlő szárú háromszögek tengelyesen szimmetrikusak, ezért tengelyesen szimmetrikus háromszögeknek is szoktuk hívni őket
  3. egyenlő oldalú háromszög: mindhárom oldala egyenlő hosszúságú, és minden szöge is egyenlő nagyságú; 3 szimmetriatengelye van, és minden belső szöge 60°


Ha sikerült megérteni az elhangzottakat, teszteld a tudásodat! Az első sor feladatait javaslom, a második sor nem szükséges. 😉


Jó munkát és kellemes hétvégét kívánok!

Matematika Imre bácsi 7.o.

Kedves Hetedikesek!

 A mai órán a háromszög, a négyzet és a téglalap kerületének és területének kiszámítását fogjuk gyakorolni.

/A képleteket meg kell tanulnod!/

 






2021. március 25., csütörtök

Rajz Réka nénivel: Guriga nyuszi

 Kedves Gyerekek! 


Hamarosan itt a Húsvét! 🐇🌷🌸🌹🌺🌻

Így, a mai napon WC papír gurigából fogtok nyuszit csinálni. Ha ügyesek vagytok valóban belefér 45 percbe az elkészítése. 😃
Bármilyen anyagot felhasználhatsz a díszítéshez. Több verziót is láthattok, azokhoz hoztam leírást is. Elég egy nyuszit csinálni, de ha valaki nagyon belelendül természetesen lehet többet is. Én annak csak örülök.  😸🙈

Leírások: 

1. Ehhez a nyuszihoz nincs szükség extra hozzávalóra – a gurigát tetszőleges színre fesd be, színes papírból vágj füleket, amelyeket felragasztasz , rajzolj szemet-orrot-szájat, és már kész is van a tapsifüles. 

2.  Ennél a verziónál a n
yúlfül itt is gurigából készül – vágj le két vékonyabb csíkot a gurigából, és ragaszd belülre. Utána tetszőlegesen fesd ki vagy színes papírral ragaszd le a nyuszit, csinálj neki szemet-orrot-szájat. 

3. Itt nem kell külön levágni a gurigából a nyuszifület. Elég annyi, hogy a gurigára megrajzolod, hogy hol képzeled el a nyuszi fülét és úgy, ahogy a képen is látod egyben van a nyuszi és a füle. Nem kell külön kivágni és ragasztgatni. Ha megvagy a körbevágással színezd ki a nyuszit, vagy díszítsd színes papírral. Rajzolj neki szemet-orrot-szájat. 

Jegyet kaptok rá! Beadási határidő: 2021.03.30. (kedd) 
Ide várom: messenger vagy kovacs.emese.reka@vargatamas.hu
Nagyon fontos! Ez legyen az e-mail tárgya ha ott külditek: Guriga nyuszi - Osztályod - Neved 


Inspirációként itt van néhány kép: 







Jó alkotást és szép szünetet kívánok Mindenkinek! 

Réka néni ✨

Biológia - 03.25.

Kedves Hetedikes!

 Online óra MA: Teams - 13:00

A mai óra címe:                                    A füves puszták élővilága  

Vázlat a füzetbe:

75.o.1.ábra

       a belső területeken már nem érvényesül az óceánok éghajlatot módosító hatása

       tél: a tengertől távolodva egyre hosszabb és hidegebb

       nyár: meleg, gyakori az aszály

       csapadék: minden évszakban kevés, gyakran 200-300mm alatti

FÜVES PUSZTÁK ELNEVEZÉSEI:

       Eurázsiában:  sztyepp

       Észak-Amerikában:  préri

       Dél-Amerikában:  pampa

FŰFÉLÉK

Alkalmazkodtak a szélsőséges feltételekhez:

-        elviselik a nyári meleget, a zord téli hideget és a csapadékhiányt

-        egyszikűek: mélyre hatoló bojtos gyökérzet

                        párhuzamos erezetű, szárölelő levelek

                        fénykedvelők

                        szélporozták

MEZŐGAZDASÁGI TERÜLETEK:

-        humuszban gazdag talaj

-        gabonanövények termesztése       tk. 77.o. 7.ábra

TÁPLÁLÉKLÁNCOK             tk. 77.o. 8.ábra

Írj 3 táplálékláncot az ábra segítségével:

1.

2.

3.

Olvasd el: tk. 78-79.o. 

Oldd meg a következő feladatokat: mf. 34.o.1.,2.,3.; 35.o.6. (Ehhez olvasd el a 76.o. szövegét.)

Marianne néni