2021. február 3., szerda

 Hahó hetedikesem!


A "Lisztes" bejegyzésben már említettem, hogy Liszt apósa volt egy másik jelentős romantikus zeneszerzőnek. Emlékszel, ki volt ő?

Igen, ő Richard Wagner, az operairodalom egyik legnagyobb, máig nagy becsben tartott ünnepelt alakja, a zenedráma megteremtője.
Ugyanakkor elviselhetetlenül önző és arrogáns ember. Úgy vélte:

                       "a világ tartozik nekem annyival, amennyire szükségem van".



Mindenesetre csodálatos életművet alkotott, és az általa 1876-ban elindított Bayreuthi Ünnepi Játékok, amely a világ legjelentősebb operafesztiválja, még ma is megrendezésre kerül minden évben.

Számtalan remekműve közül kiemelkednek operái, melyek zömmel a germán és skandináv mítoszokat és népmeséket dolgoznak fel.

Trisztán és Izoldája a Shakespeare-nél már megismert Rómeó és Júlia történet egyik változata.




A Nibelung gyűrűje című négyrészes operasorozatának szövevényes története középpontjában egy gyűrű áll, amely tulajdonosának hatalmat ad a világ felett. Szereplői természetfeletti lények és halandók vegyesen, akiknek sorsa a gyűrű körül forog. Hogy miről szól, azt olvasd el egy Wagner-korabeli újságíró tollából:

"Siegfried egy testvérpár, Siegmund és Sieglinde frigyéből született, így nagybátyjának fia és anyjának unokaöccse. Nőül veszi Brünhildét, aki éppúgy Wotan leszármazottja, mint ő maga, ekként sógora nagynénjének, Sieglinde-nek, aki egyben az anyja is. Siegmund viszont húgának apósa, és egyben férje is. Wotan, mint Brünhilde nagynénjének apja, egyúttal leányának mostohabátyja, ami nem akadályozza meg abban, hogy gyermekeinek, Siegmundnak és Sieglinde-nek apósa legyen. ha az örökség felosztására kerülne a sor, a helyzet rendkívül nehézzé válna. Szerencsére erre nem kerül sor, mert a befejező részben, Az istenek alkonyában a szereplők meghalnak, örökösök nem maradnak."

Szólj, ha kibogoztad! 😁


A tetralógia egyik darabja A walkűr című opera. 



🎵Hallgasd meg EZT a részletet az operából!

A valkűrök a skandináv mitológiában kisebb jelentőségű istenségek, Odin szolgálói. A feladatuk az volt, hogy kiválasszák a csatában elesettek közül a leghősiesebbeket, és a valhallába vigyék őket, hogy einherjarok (szellemek) legyenek belőlük. az einherjarokra Odinnak volt szüksége, hogy az oldalán küzdjenek a világvégén (Ragnarök) elkövetkező előre megjósolt csatában.

🎵Ez ismerős, ugye? Katt IDE !


Már csak egy kérdésre válaszolj: hol találkozhattál ehhez hasonló, egy gyűrű köré épülő történettel?

🎵Segítek, katt IDE !

Viszonthallásra!👂



2021. február 2., kedd

2021.02.02. Német

Kedves németesem!

A mai órán gyakorolni fogunk. Ehhez feladatlapokat és online játékokat készítettem neked. 

A feladatlapok megoldását segítik a következő linkek. 

Viel Spaß! 😊





2021. január 18., hétfő

2020. december 3., csütörtök

Angol - gyakorló feladatok a szódolgozathoz

 Dear Students,

Practise for the word test with these games.




A keddi szódolgozatban ezt a 8 kifejezést fogom kérdezni, illetve 2 mondat fordítása lesz a feladatod (pl.: Egy esküvőn voltam tegnap. - I was at a wedding yesterday.  Ők nyaralni voltak múlt héten. - They were on holiday last week.)

Best wishes,
Dorottya néni

2020. november 19., csütörtök

Divattervezői rajzpályázat 2020. 11. 19.

 Kedves Mindenki! 😸


A barokk kert projektet felfüggesztjük pár hétre.🌲🌳🌷🌹


Hétfőn érkezett egy divattervezői rajzpályázat, aminek a témája: "A cirkusz csodálatos világa".
😻💃👯🎠🎪✨

Fontos tudnivalók:
- 4 darabból álló, komplett ruhakollekciót kell  tervezni
- A3 vagy A4 lapra (a pályázati munkákat szeretném A3-as lapon beküldeni)
- Cél: a cirkusz hangulatának visszaadása
- Hívószavak: színek, hangulatok, minták, sminkek, varázslat, csillogás 
- Technika: színes, vegyes vagy grafikai
- Beadási határidő: 2021. január 22. (péntek)

Szeretném ha páran pályáznátok. Lenne is pár jelöltem erre a feladatra, de természetesen nem kötelező. Mikor itt lesztek úgyis megbeszéljük. 
Aki pályázna, arra szeretném kérni, hogy jövőhétre készítsen el néhány (3-4 db) ruhatervet, amiből elindulhatunk. Nem kell kapkodni, ezt egy 3-4 hétes projektnek tervezem. 
Aki nem pályázna, nekik az lesz a feladatuk, hogy szintén tervezzenek 2 db cirkuszi ruhát.
Nyugodtan lehet inspirálódni a Google, Pinterest stb. segítségével. 

Mindenki munkáját, ötletét várom jövőhétre!!! (2020. 11. 26.) 

Jó munkát! Hamarosan találkozunk. 🌟


Réka néni 



Biológia 2020.11.19.

 Kedves Hetedikes!

 

A mai lecke: A trópusi esőerdők állatvilága: élet a lombkoronaszintben tk.: 37.-38.o.

Olvasd el az anyagot és készíts vázlatot a füzetbe:

írd fel a címet és a következőket:

Szempontok az állatok jellemzéséhez:

ÉLŐHELY

TESTFELÉPÍTÉS + KÜLTAKARÓ

TÁPLÁLKOZÁS + CSŐR/FOG

SZAPORODÁS

ÉLETMÓD

A füzeted elfordításával készíts táblázatot és töltsd ki:

 

 

 

 

 

KOLIBRI

 

 

PAPAGÁJ

 

 

BŐGŐMAJOM

 

ÉLŐHELY

 

 

 

 

 

TESTFELÉPÍTÉS+

KÜLTAKARÓ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TÁPLÁLKOZÁS+

CSŐR/FOG

 

 

 

 

 

SZAPORODÁS

 

 

 

 

 

ÉLETMÓD

 

 

 

 

 Marianne néni

Földrajz 2020.11.19.

 Kedves Hetedikes!


A mai órára még összefoglalást terveztem, nézd át a munkafüzeti feladatokat, amelyik hiányzik, készítsd el. Ha valamelyik téma kapcsán hiányos a tudásod, használd ki a lehetőséget és készülj, ismételj! A holnapi órán még összefoglalunk.

Marianne néni

Angol - 19 Nov, 2020

 Good morning!

Let's practise! 

1) Warm-up: video task

Nézd meg ezt a videót és közben válaszolj a kérdésekre!

https://en.islcollective.com/video-lessons/4538c8806a2ef5f7086e86a305269d52

2) Revision

Gyakorolj! A tankönyv 30. oldalán találod a Unit 2 összefoglaló feladatait, a mai órán ezekkel ismételj!

Present continuous (Folyamatos Jelen Idő)

Tk.: 30. o./1. feladat - Írj folyamatos jelen idejű mondatokat a füzetbe a képek és a segítségek alapján! (Emelt angolosok is!!) Az egyik mondat tagadó (They aren't listening to the radio.) a másik kijelentő (They're watching TV.) legyen

Present Continuous Questions

Emlékszel hogyan alkotunk kérdéseket a folyamatos jelen időben? Kérdőszavas és eldöntendő kérdések is lehetnek. Itt egy példa:

- What are you doing? (A kérdőszavas kérdésekben a kérdőszó van legelől.)

- I am getting dressed. 

Are you going to the ball? (Eldöntendő/igen-nem kérdés)

- Yes, I am. 

Tk.: 30. o./2a feladat - Írj a füzetedbe folyamatos jelen idejű kérdéseket a megadott szavakkal!  

 

Tk.: 30. o./2b feladat - Ha kész vannak a kérdések, akkor párosítsd őket a válaszokkal! (Elég a válasz betűjét odaírni.)


3) Vocabulary game

Játszd végig a következő játékot! Válaszd ki az animals 1 vagy animals 2 témakört és gyakorolj!

https://www.gamestolearnenglish.com/fast-vocab/

Legközelebb leellenőrizzük a válaszaid!

Have a great day!

Dorottya néni

Informatika - 2020.11.19.

 Kedves Diákom!


A mai online órán az utolsó gyakorló feladatsort oldjuk meg, melyet itt megtekinthetsz.

Jövő héten pedig jöhet a várva-várt témazáró dolgozat! 😊

Kérlek, ha teheted, feltétlenül lépj be a Teams-be 12 óra előtt egy kicsivel, hogy délben elkezdhessük az online órát!

Emellett kedveskedek ma egy rövid, de érdekes videóval is az operációs rendszerekről.

Jó szórakozást kívánok hozzá!



Fizika - 2020.11.19.

 Kedves Diákom!


Ma a tömeg fogalmával és mérésével ismerkedhetsz meg!

Ehhez tekintsd meg az alábbi videót, melyben egyszerű kísérleteket és világos magyarázatokat találsz!

Jó szórakozást kívánok!



2020. november 6., péntek

Angol Dorottya nénivel - 2020.11.06.

 Dear Students,

Ahogy megbeszéltük, felrakom ide a Projekttel kapcsolatos tudnivalókat.

A feladatod:
  • Írj a kedvenc állatodról egy fogalmazást a kérdések és a példa alapján (Tk. 31. old., 7-13 mondat)
  • Készíts hozzá egy plakátot vagy egy ppt-t, amit jövőhét pénteken (nov. 13) be kell mutatnod a csoport előtt.
  • Dolgozhattok párban (mindketten részt kell vennetek a kiselőadásban)

A kérdések és segítségek a fogalmazáshoz:



Good luck! 

Have a nice weekend!

Dorottya néni

2020. október 9., péntek

2020.10.09. Német

Kedves németes!

Beköszöntött az ősz. Feladatod: egy ősz témájú plakát készítése. Írd fel az A/3-as méretű lap közepére:

HERBST

Gyűjts köré őszies hangulatú szavakat németül! Használj szótárt!
Díszítsétek a plakátot, rajzoljátok le a szavak jelentését!

Hónapok, gyümölcsök, cselekvések, ruhadarabok, állatok... Mi jut még eszedbe?

Dolgozhattok párban is!

Ezen a képen is találsz néhány szót, de vigyázz, sok a kakukktojás! 😊

Jó munkát!

2020. október 4., vasárnap

 Sziasztok!

Küldöm az összefoglalás anyagát!


2020. október 2., péntek

Földrajz 2020.10.02.

 Kedves Hetedikes!

A mai óra címe: A szilárd kéreg építőanyagai - a kőzetek

Olvasd el a tankönyv szövegét, nézd meg az ábrákat is. (tk.17.-20.o.) A vázlatot követve tanulj a könyvből!

Vázlat a füzetbe:

A kőzetek csoportosítása keletkezésük szerint: 

  I. MAGMÁS KŐZETEK

Az olvadt kőzetanyag megszilárdulásával alakulnak ki.  Megszilárdulásuk helye szerint:

1. mélységi magmás kőzetek pl.: gránit

2. vulkáni kiömlési kőzetek pl. andezittufa,bazalttufa, riolittufa

 II. ÜLEDÉKES KŐZETEK

Az aprózódás és mállás termékeiből és az élőlények maradványaiból képződtek.

Nézz utána a fogalmaknak és írd le őket mit jelentenek: APRÓZÓDÁS, MÁLLÁS

Keletkezési helyük szerint: 

1. tengeri üledékes kőzetek pl.: mészkő

2. szárazföldi üledékes kőzetek pl.: lösz 

Kialakulásuk szerint:

1. törmelékes üledékes kőzetek pl. lösz, homokkő  

2. vegyi üledékes kőzetek pl.: mészkő, kősó  

3. szerves üledékes kőzetek pl. szénfélék, kőolaj

III. ÁTALAKULT  KŐZETEK

Már meglévő kőzetekből jönnek létre, átalakulnak más kőzetté. Ilyenek a palás kőzetek és a márvány.

Értelmezd a 34-es ábrát: A kőzetek körforgása (20.o.)

Oldd meg a következő feladatot: mf.: 9.o.1.f. 

Marianne néni 

 


Angol - 2020. október 2.

 Dear Students,

A mai órán leellenőrizzük a héten feladott feladatokat és meghallgatjuk, hogyan lehet egy képről beszélni a folyamatos jelen idő használatával.

1) Game: Bemelegítésképp válaszolj ezekre a kérdésekre a képek alapján!

 

2) Check your answers:
Ellenőrizd le a héten megoldott két írásbeli feladatot!

  • Tankönyv 23. oldal 2a feladat megoldása (kattints a megoldás szóra)
  • Munkafüzet 16. oldal 1. feladat megoldása

3) Listening task: workbook p. 16 exercise 2a
Munkafüzet 16. oldalán oldd meg a 2a feladatot is!
A képen látható gyerekekről fogsz egy szöveget hallani. A hallottak alapján írd be a gyerekek nevét!

A hiányzó nevek:   Ann,   Ben,   Dan,   David,   Debbie,   Sara,   Tom

A hanganyagot ITT hallgathatod meg.


Jövőhéten innen folytatjuk!
 
Have a nice weekend!
Dorottya néni

Emelt angolosoknak - 2020. október 2.

 Dear Students,

Az emelt angolosok csak megírják az elmaradt témazárót (Unit 3) a jövő héten, így a mai alkalommal gyakoroljuk kicsit a múlt időt.

1) Past Simple (regular and irregular verbs)

Az angol nyelvben vannak szabályos (regular) és rendhagyó (irregular) igék (verbs), attól függően, hogy a múlt idejű alakjukat hogyan képzik.

- A szabályos igék -ed végződést kapnak a múlt idő képzésekor (pl.: play - played, talk - talked, start - started, watch - watched, stb..)

- A rendhagyó igék képzésekor sajnos nincs ilyen szabály, ezeket mind meg kell tanulni. (pl.: go - went, be - was/were, do - did, speak - spoke, fly - flew, stb...)

 2) Practice with regular verbs 

Gyakorold a szabályos igék múlt idejét ezzel a videós feladattal! Játszd le a videót és közben válaszolj a kérdésekre!



3) Game: Past simple
Gyakorolj tovább ezzel a játékkal! Hogy tetszett? Hány pontot szereztél? Írd le egy kommentben!

https://www.gamestolearnenglish.com/past-tense-game/


4) Make sentences in the Past tense.
A munkafüzet hátuljában lévő rendhagyó igékkel írj a füzetedbe 15 múlt idejű mondatot!
Légy kreatív! Pl.: Yesterday, I saw an unicorn.

Jövő héten dolgozat, készüljetek!

Have a nice weekend!
Dorottya néni

Nyelvtan - 10.02.

 1. Házi feladat ellenőrzése:

Az első feladatod az volt, hogy tagadd minél többféleképpen a következő mondatot: 

A barátom biciklit kapott a születésnapjára.

- Nem a barátom kapott biciklit születésnapjára.

- A barátom nem biciklit kapott a születésnapjára.

- A barátom nem a születésnapjára kapott biciklit.

A második pedig, hogy az alábbi szavakból alkoss minél többféle értelmes mondatot:

pl. - Ágoston gyorsan biciklizett a kerékpárúton Töhötömmel.

- Ágoston Töhötömmel biciklizett gyorsan a kerékpárúton.

- Ágoston a kerékpárúton biciklizett gyorsan Töhötömmel.

- Ágoston biciklizett gyorsan a kerékpárúton Töhötömmel.


2. A kép alapján bővítsd a következő mondatot a kérdéseknek megfelelően! A kész mondatokat írd le a füzetedbe is!


A kutya ugat.

A kutya .................. (hol?) ugat.

A kutya.................... (mikor?) ugat.

A kutya.................... (hogyan?) ugat.

A ........................... (milyen?) kutya ugat.



3. "Nekem Békés Pál meseregényei is tetszenek." - Döntsd el a feladatban szereplő állításokról, hogy melyik csoportba tartoznak! (Igaz/hamis/nem derül ki)

 

4. Alkoss három mondatot az alábbi ábra alapján! Írd le a füzetedbe is!



5. Olvasd el az alábbi elméleti összefoglalást a mondatokról!



6. Másold le a füzetedbe a félkövérrel kiemelt részeket!




Hétfőn találkozuuuunk! :)



TESTNEVELÉS

                                                  Sziasztok!


...a Relaxációt is meg kell tanulni!

...akárcsak a kommentek írását ;-)

...hangolódjatok rá a feladatra, 

amit itt találtok:

https://ahetedikamivagyunk.blogspot.com/2020/09/sziasztok-edzes-mellett-relaxalni.html?showComment=1601398041113#c1683101089966389643


...a komment ma is kell a bejegyzés alá ;-)

2020.10.02. Német

Liebe Schülerin, lieber Schüler!

Írd le a füzetedbe, hol mit lehet csinálni a városban!

Wo kann man das machen?

 


Schreib die Aktivitäten in die Lücken! Írd a fenti cselekvéseket a megfelelő épülethez!

1.    Auf der Bank kann man __________________________.

2.       Im Museum kann man __________________________.

3.       Im Schwimmbad kann man  __________________________.

4.       Auf dem Bahnhof kann man __________________________.

5.       Im Kino kann man __________________________.

6.       Im Eiscafe kann man __________________________.

7.       Im Club kann man __________________________.

8.   Im Park kann man __________________________.

9.   In der Apotheke kann man __________________________.

10.   Im Stadion kann man __________________________.

11.   Im Cafe kann man __________________________.

12.   Im Kaufhaus kann man __________________________.

13.   In der Schule kann man __________________________.

14.   Auf der Post kann man __________________________.

Matematika 7.a Imre bácsi

 

Oszthatósági szabályok

 

        3-mal azok a számok oszthatók, amelyek számjegyeinek összege osztható 3-mal.

        6-tal azok a számok oszthatók, amelyek oszthatók 2-vel és 3-mal.

        9-cel azok a számok oszthatók, amelyek számjegyeinek összege osztható 9-cel.

 

        Gyakorlás

 

        Karikázd be kékkel a 3-mal osztható számokat, zölddel a 6-tal osztható számokat,

        és pirossal a 9-cel osztható számokat!

 

        18;  60;  84;  90;  100;  111;  126;  213;  333;  555;  600; 666;  900