2020. május 15., péntek

Történelem 05.15.

Kedvesek,

lássunk egy kis játékot a francia forradalomhoz kapcsolódóan! (Addig játszd, míg hibátlanul végére nem érsz!)


2. A nagy francia forradalom után az ún. jakobinus diktatúra időszaka következett.
Keresd meg a tk. 178. oldalán a diktatúra fogalmát! Másold le a füzetedbe!

3. A francia népnek azonban elege lett az elnyomásból, ezért fellázadt. Ahogy fellázadtak azok is, akik újra királyságot akartak. Végül Bonaparte Napóleon verte le a királypárti lázadást, aki egyre befolyásosabb lett. 1804-ben császárrá koronázta saját magát.

4. Napóleon uralkodása idején:
- megteremtette a békét
- új törvénykönyvet adott ki
- világuralomra tört, sokáig legyőzhetetlennek tűnt (legyőzte a poroszokat, az osztrákokat és az oroszokat), de nem tudta legyőzni az angolokat, akik 1805-ben megsemmisítették a francia hajóhadat
- ezért Napóleon megtiltotta az európai országoknak, hogy kereskedjenek Angliával
- mivel Oroszország nem akarta ezt végrehajtani, ezért 1812-ben Napóleon megtámadta Oroszországot

5. Másold le a kékkel szedett részeket a füzetedbe!
6. Gondold végig, vajon miért volt rossz ötlet 1812 nyarán Oroszország ellen vonulni!

Kata n.

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.15.

Kedves Diákom!



Ma a szimmetriával foglalkozunk, térben és síkban. Ha megfigyeled, az életben nagyon sok helyen körülvesz minket a szimmetria. A szimmetrikus testekre, alakzatokra nem csak ránézni kellemes, bizonyos matematikai tulajdonságaik is vannak. Hogy mik? A következő videóból kiderül.

Külön feladatot ezúttal nem adok, de a videóban van néhány. Arra kérlek, a feladatoknál állítsd meg a lejátszást, és próbáld megválaszolni a kérdéseket!

Jó szórakozást és kellemes hétvégét kívánok!


Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 15.

Good morning!

How are you today? I hope you are all okay!
Today is Friday. It's the 15th of May, 2020. Let's start the lesson!

1) Warm-up

Bemelegítő feladat: Egészítsd ki a mondatokat az ige megfelelő alakjával! Mikor kell az igéknél az -s végződést használni? (Kattints a linkre és írd be a neved, hogy lássam, megcsináltad)


Emlékeztek? Az angolban kötött szórend van, mindennek megvan a maga helye. A gyakoriságot kifejező időhatározók az igék előtt vagy után álltak?
Rakd sorrendbe a szavakat, hogy helyes angol mondatok legyenek belőlük!


2) Adverbs of frequency in sentences

What jobs does Layla do and how often? Read the sentences.
Mi mindent csinál otthon Layla és milyen gyakran? Olvasd el és alaposan figyeld meg a róla írt mondatokat!

(a táblázatot nagyobb méretben ITT találod)

3) Check your answers

Tankönyv 15. oldal 6. feladat 

What jobs does Henry do and how often? Check your answers.
Ellenőrizd le a múlt pénteken megoldott tankönyvi feladatot! A megoldást ITT találod.

4) Write sentences

Now use the table to write sentences about Henry.
A (kijavított!) táblázat segítségével írj a füzetedbe 9 mondatot Henryről, hogy miket csinál otthon. Szinte ugyanolyan mondatokat kell írnod mint a Laylaról szólók.

Pl.: 1. He usually takes out the recycling.
      2. He .....

Készíts a füzetedbe írt mondatokról egy képet és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre!

Ha elakadtál, keress bátran (bárhol írhatsz: e-mail, teams, facebook, postagalamb, stb.)! 

Have a nice weekend!

2020.05.15. Német

Kedves hatodikos!

múlt idővel foglalkozunk továbbra is!
Megtudtuk, hogy történt Tinával a baleset. Felismertük a múlt idejű igéket a szövegben (pl. ist zurückgekommen, hat geholt, stb).

Most megvizsgáljuk ezeket közelebbről is! 😉

1. feladat

Nézd meg figyelmesen ezt a magyarázó videót.

Utána másold le ezt a vázlatot a füzetedbe:

Múlt idő képzése - Perfekt

- haben segédige használata: "valamit"
Pl. Ich habe gegessen. = Én ettem. (Tudom mondani utána, hogy "valamit" → haben szerepel a mondatban!)

- sein segédige használata
Pl. Ich bin gegangen. = Én mentem. (Nem tudom mondani utána, hogy "valamit" → sein szerepel a mondatban!)

2. feladat

Másold le a haben és a sein igék ragozását is a füzetedbe!
Ezt már tanultuk (Wir 1), de nem árt egy kis frissítés.


Tanuld meg a vázlatot a füzetedben!

Viel Spaß!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


Today is Friday. I'm happy!!!!!!!!!!!

A mai napra a feladatotok:

1. feladat

Nézd meg az Extra English 3.  filmet ITT


3. feladat


Írj ki 10 angol mondatot és írd is mellé a magyar jelentését!

Töltsd fel IDE!!!!!!!!!!!!!!!!


Good bye.


                     Anikó néni

Etika 6.a 2020.05.15.

Kedves Hatodikos!

A mai óránk témája az ember és a technika találmányok.  Hogyan befolyásolják a mi életünket? Hasznosak-e a technikai eszközök? Könnyebbé tették az életünket? Ezek sokakat foglalkoztató kérdések.


Miben volt más a szüleitek és a nagyszüleitek élete?
Hogyan éltek a nagyiék?- Hogyan élünk mi? - A technikai forradalom nyomában címmel nézzetek meg egy rövid videóbejátszást. Az indításához KATTINTS IDE !

Feladat
Válaszolj a következő kérdésekre:
1. Sorolj fel  4 olyan találmányt, ami hasznára vált az embereknek!
2.  Írj 4 olyan találmányt, amit az ember rossz célra használt fel!
Válaszaidat fényképezd le és KÜLDD IDE !

Jó munkát! Heni néni

Angol - Éva néni

Dear Students!

Let's check your homeworks first!

Take a colored pencil and correct your work, please.

If you are ready, please translate the sentences.

HA kész vagy a javítással és a fordítással, akkor kérlek, küldd el a munkádat!
Jó hétvégét!
BYE!

Matematika Betti nénivel 2020.05.15.


 Spongyabob és a szavak tanulós játék - Játékok ingyen





 Kedves Hatodikosok !

Elérkeztünk a Százalékszámítás témakörének végéhez .

Ma megírjátok a várva várt Témazáró Dolgozatot.

 Füzetedben  jól áttekinthetően dolgozz !     JÓ MUNKÁT !

( Minden feladathoz kérek adatot, írd fel a képletet, számítást, és a szöveges választ is ! )

 1.Feladat
 Fanni matek dolgozata  45 pontos lett az elérhető 60 pontból. Hány százalékos
 lett Fanni dolgozata ?

2.Feladat 
 A szavannán az éhes zsiráf lelegelte egy fa összes levelét a fa magasságának 65 %-áig .
Milyen magas a fa ,ha a zsiráf a kinyújtott nyakával 377 cm magasságig ér fel ? 

3.Feladat
Egy iskola tanulóinak  45 %-a fiú. Hány lánytanulója van az iskolának,ha az iskolába
 összesen 
880 gyerek jár ?

4.Feladat 
Egy 72 000 forintos hűtő árát felemelték 20 %-kal, de mivel így nem tudták eladni,
15 %-kal leszállították az árát.Mennyibe került így végül a hűtő ?


 Ha elkészültél írd rá a neved,fényképezd le !

           Küldd el ma 18 óráig  a gyurisbeata8@gmail.com e-mail címre !

                  Kellemes hétvégét mindenkinek !
                      











Testnevelés - EDZÉSNAPLÓK BEADÁSA


Sziasztok!

A mai feladat a tegnapi bejegyzésben írtak:

Aki még nem adta le a naplóját,

az

MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!
MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!

2020. május 15.-én,

15 óráig megteheti.

E-mailben:

kovacs.imre@vargatamas.hu

Ez az utolsó határidő a 4.- 5. hét leadására, és arra is, hogy pótolj mindent, amit eddig még nem pótoltál!!!


Matematika Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A mai órán tudáspróba következik a százalékláb kiszámításából.

A kérdőíven 10 feladat található, az öt megadott válaszlehetőségből kell rákattintanod az általad helyesnek vélt válaszra. Ne találgass, számolj!!!   /füzetet és számológépet is használhatsz/

A kérdőív kitöltése KÖTELEZŐ!


2020. május 14., csütörtök

Kézműves szakkör V.14.

Kedves lányok!
A múltkori bejegyzésben, a virágtartónál megtanulhattad, hogyen kell régi, kiszuperált pólóból fonalat készíteni.
Ilyen pólófonalból tudunk szőni is. nem kell hozzá más, csak egy kartondobozból kivágott téglalap. a többit mutatom. Nézd csak:
  


Itt megnézheted, hogy is készítsd a fonaladat.
pólófonal készítése

Ha kereket akarsz szőni, akkor hulahop karikára is teheted, vagy kör alakú kartonra. A körszövésnél nagyon fontos, hogy a felvetőszálak száma páratlan legyen, mert körbe-körbe haladunk.
Teppich weben mit Holahoop

Circle Weaving Loom With Instructions Great For Beginner | Etsy

Gyógytestnevelés

Szia!

Emlékszel a keddi feladatra???A KIHÍVÁS, melyhez a cipődet kell használnod😀😀 

Kérlek, hogy nézd meg a videót és gyakorolj!

Kihívás cipővel


Jövő héten kedden jelentkezem egy linkel, ahova az általatok elsajátított gyakorlatot fel kell majd tölteni.

Ági néni

Irodalom - 05.14.

Kedvesek,

olvassátok el, kérlek a 7. fejezetet (Verekedni és puskázni tilos!) [52-59. oldal az online dokumentumban].

Ebben a fejezetben még többet megtudunk Annamáriáról. Milyennek látod őt most, a fejezet elolvasása után?

Válogasd ki a szerinted Annamáriára illő szavakat a szófelhőből!
Keress olyan részleteket a szövegben, amik bizonyítják, hogy Annamária olyan, amilyennek leírtad!

Mire számítasz, milyen lesz a vacsora Annamáriánál a következő fejezetben?

A mai munkád IDE KATTINTVA küldd be!

Kata n.

Természetismeret 05.14.

Kedves Hatodikos!

13:00 - Teams!

Cím a füzetbe:                                                  A tavak

Vázlat:

Tavak: a felszín mélyedéseit kitöltő állóvizek.

Nézd meg: A TAVAK TÍPUSAI

Tómedence kialakulhat:

1. süllyedéssel
2. szélvájta mélyedésekben
3. holtágakban
4. mesterségesen (emberi tevékenység következtében)

A tavak vize származhat:

forrásokból, patakokból, folyókból, csapadékvízből, talajvízből

A tavak vize folyamatosan párolog. Ha hosszú időn keresztül több párolog vagy folyik el mint amennyi belejut, a tó kiszáradhat.

A tavak folyamatosan feltöltődnek:  fertő - mocsár - láp

Nézd meg ezt:  A TAVAK PUSZTULÁSA

Az emberi tevékenység hatása: 103.o. (Olvasd el.)

Mf.: 90.o. 1.,2.f.

Ide várom a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni

6.A Rajz 2020.05.14. Google átírása


Utolsó KÖTELEZŐ feladat!
Beadási határidő: 2020.05.21. (jövő csütörtök) (eddig max. 2x45 perced volt rá!)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán arra kérlek, hogy kreatívan tervezz meg nekem egy feliratot. Méghozzá a Google-feliratát.
Biztosan páran észrevették már, hogy néha megváltozik a felirat dizájnja, formátuma.
Emlékezhetsz még 5. osztályból az iniciálé (díszes betű) feladatra. Hasonló, de most egy szóval kell ezt megtenni.

Feladat!
Halványan írd fel egy A/4-es lapra, hogy Google.
Utána a fantáziádra bízom, hogy milyen témakörben egészíted ki.
(Csatolok pár példaképet)

A kivitelezésben minimálisan kérd szüleid segítségét! A te képességeid érdekelnek.
Elkészült munkádat láthatóan fotózd be és küld el! Saját névvel, JPG vagy PDF formátumban!



EDZÉSNAPLÓK LEADÁSA

Sziasztok!

Aki még nem adta le a naplóját,

 az holnap:

 2020. május 15.-én 15 óráig megteheti,
e-mailben:

kovacs.imre@vargatamas.hu

Ez az utolsó határidő a 4.-5. hét leadására, 
a 9. hét utolsó napján, pénteken.

2020. május 13., szerda

DIÁKOLIMPIA - ONLINE

STARTOL A DIÁKOLIMPIA 

 - GAMETIME -

A FÉLBESZAKADT DIÁKOLIMPIA® SZEZONBAN 

ONLINE JÁTÉKOT INDÍT AZ MDSZ


HA SZERETNÉL ONLINE VERSENYEN RÉSZT VENNI,

AKKOR "KATT" IDE:

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 13.

Hello everyone!

A röpdolgozat a többségnek jól sikerült. Good job! :)
Ebben a leckében az egyszerű jelen időről tanultunk, de úgy látom van, ami még sokaknak nem megy ezzel kapcsolatban. Ilyen például az angol igék formája egyszerű jelen időben, ezért ma ezt és a személyes névmásokat fogjuk gyakorolni, átismételni.

Topic: Present simple in the 3rd person singular (egyszerű jelen idő e.sz./3.sz.-ben)

1) Personal Pronouns (személyes névmások)

Personal pronouns: I, you, he, she, it, we, they... but why do we need presonal pronouns?

Mire jók a személyes névmások? Ezek a szavak személyek vagy dolgok nevei helyett állnak. Tehát amikor nem akarjuk folyton leírni vagy kimondani valaki nevét, akkor inkább azt mondjuk, hogy ő.

Susan is my friend. She plays the violin.
My father usually cooks dinner, but he never does the shopping.

Which pronouns would you use for these words? (A következő szavak helyett melyik névmásokat használnád? Húzd a megfelelő csoportba!)

PRONOUNS (kattints ide a feladatért)

2) Present Simple

Már sokat tanultunk az egyszerű jelen időről. Emlékeztek mi történik az igékkel, ha egyesszám 3. személyről (ő = he/she/it) van szó a mondatban?

Az igék -s, -es vagy -ies végződést kapnak!
pl.: I play ➞ he plays, they watch ➞ it watches, you tidy ➞ she tidies


Nézzük mikor melyik végződést kell használni:



Gyakorold ezt ezzel a feladattal: ITT


3) Verbs in 3rd person singular

Írd le a füzetedbe az igéket, amiket a házimunkákkal kapcsolatban használtunk és írd le az e.sz./3. sz-ben használt alakját is a megfelelő végződéssel (-s/-es/-ies)!

Cím: Present Simple 


I/you/we/they

he/she/it
load
loads
cook

do

make

vacuum

set

feed

tidy

take


A füzetedbe írt feladatról készíts képet és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre! Thank you!

See you soon!

Osztályfőnöki 05.13.

Gyakran elfeledkezünk arról, hogy mennyi mindenért lehetünk hálásak, és hajlamosak vagyunk panaszkodni, belesüppedni a rossz helyzetekbe.

Hoztam nektek mára egy videót, amiben egy olyan lány beszél, aki elveszítette a lábát, mégis úgy tekint az életre, mint lehetőségek tárházára, egy igazi ajándékra.

Nézd meg ezt a videót, kíváncsi vagyok a véleményetekre, meglátásaitokra róla.


Matematika Balázs bácsival - 2020.05.13.

Kedves Diákom!

A tegnapi feladatokat részletesen megbeszéltük a tegnapi online órán. Ha arról lemaradtál, az eredmények az alábbiak.
  1. A 40 órás munkahétnek hány százaléka a 16 órás túlóra?
    A 16 óra 40%-a a 40 órának.
  2. Egy autó árát 20 százalékkal leszállították, így 1600 euróért árulják.
    Mennyibe kerülhetett eredetileg?
    Az autó eredeti ára 2000 € volt.
  3. Egy szerszám eredetileg 3300 Ft-ba került, majd lecsökkentették az árát 30 százalékkal. Mennyibe kerül most a szerszám?
    A szerszám most 2310 Ft-ba kerül.

Ma elértünk a százalékszámítás végére, amit számonkéréssel zárunk.
A feladatokat érdemes füzetben megoldanod, számolj a válaszadás előtt, ne tippelgess!



Jó munkát kívánok!

A korábbi beadandó feladatok mától kezdve nem működnek, az űrlapok már nem fogadnak válaszokat. Gratulálok az eddig elért eredményekhez!