2020. május 18., hétfő

Természetismeret 05.18.

Kedves Hatodikos!


Cím a füzetbe: A vizek és vízpartok élővilága

BAKTÉRIUMOK

- sejtjeik csak a mm ezredrészét érik el
- kívülről sejtfal határolja, ezen belül sejthártya és sejtplazma alkotja
- sejtmagjuk nincs
- legtöbbjük lebontó szervezet
- szennyezett vizekben előfordulnak kórokozók is

PLANKTONOK:/Keresd ki a rövid összefoglalásból! 105.o./

PAPUCSÁLLATKA            104.o. 2. ábra

- állati egysejtű
sejt:

Rajzold le + írd oda a részeit is és melléjük A RÉSZ FELADATÁT IS!
(Keresd ki a tankönyv szövegéből!)

AMŐBA ↴                          Rajzold le!

Vizek parányai - TERMÉSZET
- állati egysejtű, 1-2 mm
- állábakkal mozog
- egysejtűekkel, baktériumokkal táplálkozik

EGYSEJTŰ ZÖLDMOSZAT
Növénytan | Digitális Tankönyvtár
- a plankton tagja
- sejtfal határolja, sejtplazmájukban zöld színtestek vannak → itt zajlik a fotoszintézis

ZÖLD SZEMESOSTOROS    105.o. 3. ábra

Rajzold le + írd oda a részeit is és melléjük A RÉSZ FELADATÁT IS!
(Keresd ki a tankönyv szövegéből!)

Mf.: 93.o.7.f.
!! SZORGALMI FELADAT 5-ért: 94.o.10.f. !!

Ide küldd a fotókat: varga-barany.marianna@vargatamas.hu

Marianne néni




Matematika Betti nénivel 2020.05.18.

Szimmetrikus Stock fotók, Szimmetrikus Jogdíjmentes képek ...
                           








 Kedves Hatodikosok !

 

A holnapi Online órán megbeszéljük a Témazáró dolgozat jegyeit,és a  helyes eredményeket !

                                       
                        Tengelyes szimmetria


Ma a szimmetriával foglalkozunk, térben és síkban. Ha megfigyeled, az életben(természetben ,emberi alkotásokban) nagyon sok helyen körülvesz minket a szimmetria. A szimmetrikus testeknek, bizonyos matematikai tulajdonságaik is vannak.
   A következő videóból megtudhatod, mik ezek a tulajdonságok ?   VIDEÓ
A videóban van néhány feladat. A feladatoknál állítsd meg a lejátszást, és próbálj meg válaszolni a kérdésekre !

Írd le a füzetedbe a tengelyes tükrözés tulajdonságait !
       A tengelyes tükrözés tulajdonságai:
       1.Távolságtartó  (szakasz és képe ugyanakkora)
       2.Szögtartó     (szög és képe ugyanakkora)
       3.A körüljárás iránya megfordul
       4.Egybevágóságtartó

 Ma elküldened nem kell semmit !

 Holnap reggel 9 órakor szeretettel várlak az Online órán !

                              

Gyógytestnevelés

Szia!

Emlékszel a múlt keddi feladatra???A KIHÍVÁS, melyhez a cipődet kell használnod😀😀 

Kérlek, hogy nézd meg a videót és ma még gyakorolj!

Kihívás cipővel

Holnap, kedden jelentkezem egy linkel, ahova az általatok elsajátított gyakorlatot fel kell majd tölteni egy egy rövid videó formájában.

Ági néni

6.A Technika 2020.05.18. Találmányok


Beadási határidő: nincs (az-az nincs feladat)
Ha NEM működik a "Feltöltés" gomb, küld el e-mailben a fotót: purak.akos@vargatamas.hu
Év végén reklamációt nem fogadok el. Csak indokolt esetben.

Kezdünk!
A mai órán hoztam egy videót, ahol érdekes találmányokat mutatnak be, amik sok pénzt hoztak.
Tanulság. Nem tudom, milyen munkátok lesz, DE! Soha nem tudhatjátok mi az a marhaság, amiért az emberek, képesek pénzt adni.
Kreatívnak kell lenni ;)


Videó.

Testnevelés - 6. és 7. hét Naplóinak beadása

Sziasztok!

Elérkezett a 10. hét, itt a blogon
és
a már meglévő feladatok beadása,
 erről az időszakról:

2020. április 20. - 2020. április 30.
- Ez a 6. és a 7. hét -

Aki már adott be naplót, annak a 6. és a 7. hét kell, illetve, ha van elmaradása kérem pótolja!

---------------------------------------------------------------------------------
Aki még nem küldte el,
 a naplóját eddig!!!

 Nekik, az első héttől kezdve a 7. hétig,
kell elküldeni a naplójukat!!!
-------------------------------------------------------------


Beadási határidő:
2020. május 20. - szerda 15 óráig

-------------------------------------------------------------

 Már -kb. két hete- kész kell lennie,
a naplónak!!!

 Így csak lefényképezed
 és
 elküldőd erre a címre:

kovacs.imre@vargatamas.hu


Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

Folytatjuk a százalékszámítás témakörét.
Minden százalékszámítással kapcsolatos feladatnál három szereplő van (alap, százalékérték, százalékláb), amelyből kettőt ismerünk és a harmadik mennyiséget kell kiszámítani.

Az előző órákon megtanultuk mind a három mennyiség kiszámítását következtetéssel és képlet segítségével.
Emlékeztetőül a képletek:

Százalékérték kiszámítása:               é = (a : 100) × p

            Alap kiszámítása:                              a = (é : p) × 100

Százalékláb kiszámítása:                  p = (é : a) × 100

Eddig „könnyű” volt a feladatokat megoldani, mert minden órán ugyanazt a mennyiséget kellett kiszámítani, most már annyival nehezebb lesz a feladatok megoldása, hogy vegyesen szerepelnek a feladatok.
A feladat megoldása során először azt kell eldöntened, hogy az adott feladatban melyik az alap, melyik a százalékérték és mi lesz a százalékláb. /melyik két mennyiséget ismerjük, és mi lesz a kérdés/

1.Mintafeladat

Egy dolgozó bruttó jövedelme havi 240000 Ft volt, amelyet a koronavírus járvány miatt áprilisban 25 %-kal csökkentették. Mennyi lett a fizetése?

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 240000 Ft
            százalékláb:                           p = 25 %
            százalékérték:                        é = ?

                        é = (a : 100) × p = (240000 : 100) × 25 = 2400 × 25 = 60000 Ft

A 60000 Ft nem a teljes fizetés, hanem csak a fizetéscsökkentés mértéke, ezért ezt ki kell vonni az eredeti fizetésből:
                        240000 - 60000 = 180000 Ft

A dolgozó fizetése 180000 Ft lett a fizetéscsökkentés után.


            2. Mintafeladat

Melyik számnak a 30 %-a 6000?

Először értelmezzük a feladatot. Nem tudjuk, hogy mennyi volt az eredeti szám, tehát a 100 % a kérdés, ami nem más, mint az alap.

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            százalékérték:                        é = 6000
            százalékláb:                           p = 30 %
            alap:                                       a = ?

                        a = (é : p) × 100 = (6000 : 30) × 100 = 200 × 100 = 20000

A 20000-nek a 30 %-a a 6000.


                        3. Mintafeladat

 1800 Ft volt a pénztárcámban amelyből elköltöttem 630 Ft-ot.
Hány %-át költöttem el a pénzemnek?

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 1800
            százalékérték:                        é = 630
            százalékláb:                            p = ?

                        p = (é : a) × 100 = (630 : 1800) × 100 = 0,35× 100 = 35

A pénzem 35 %-át költöttem el.


Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő feladatokat! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Melyik számnak a 20 %-a 4?

2.A Varga Tamás Általános Iskolába 450 tanuló jár, és a gyerekek 52 %-a fiú. Hány lány és hány fiú jár az iskolába?

3.Volt 30000 Ft megtakarított pénzem, amelyből 18000 Ft-ért egy sportcipőt vásároltam.
Hány százalékát költöttem el a pénzemnek?


2020. május 15., péntek

Történelem 05.15.

Kedvesek,

lássunk egy kis játékot a francia forradalomhoz kapcsolódóan! (Addig játszd, míg hibátlanul végére nem érsz!)


2. A nagy francia forradalom után az ún. jakobinus diktatúra időszaka következett.
Keresd meg a tk. 178. oldalán a diktatúra fogalmát! Másold le a füzetedbe!

3. A francia népnek azonban elege lett az elnyomásból, ezért fellázadt. Ahogy fellázadtak azok is, akik újra királyságot akartak. Végül Bonaparte Napóleon verte le a királypárti lázadást, aki egyre befolyásosabb lett. 1804-ben császárrá koronázta saját magát.

4. Napóleon uralkodása idején:
- megteremtette a békét
- új törvénykönyvet adott ki
- világuralomra tört, sokáig legyőzhetetlennek tűnt (legyőzte a poroszokat, az osztrákokat és az oroszokat), de nem tudta legyőzni az angolokat, akik 1805-ben megsemmisítették a francia hajóhadat
- ezért Napóleon megtiltotta az európai országoknak, hogy kereskedjenek Angliával
- mivel Oroszország nem akarta ezt végrehajtani, ezért 1812-ben Napóleon megtámadta Oroszországot

5. Másold le a kékkel szedett részeket a füzetedbe!
6. Gondold végig, vajon miért volt rossz ötlet 1812 nyarán Oroszország ellen vonulni!

Kata n.

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.15.

Kedves Diákom!



Ma a szimmetriával foglalkozunk, térben és síkban. Ha megfigyeled, az életben nagyon sok helyen körülvesz minket a szimmetria. A szimmetrikus testekre, alakzatokra nem csak ránézni kellemes, bizonyos matematikai tulajdonságaik is vannak. Hogy mik? A következő videóból kiderül.

Külön feladatot ezúttal nem adok, de a videóban van néhány. Arra kérlek, a feladatoknál állítsd meg a lejátszást, és próbáld megválaszolni a kérdéseket!

Jó szórakozást és kellemes hétvégét kívánok!


Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 15.

Good morning!

How are you today? I hope you are all okay!
Today is Friday. It's the 15th of May, 2020. Let's start the lesson!

1) Warm-up

Bemelegítő feladat: Egészítsd ki a mondatokat az ige megfelelő alakjával! Mikor kell az igéknél az -s végződést használni? (Kattints a linkre és írd be a neved, hogy lássam, megcsináltad)


Emlékeztek? Az angolban kötött szórend van, mindennek megvan a maga helye. A gyakoriságot kifejező időhatározók az igék előtt vagy után álltak?
Rakd sorrendbe a szavakat, hogy helyes angol mondatok legyenek belőlük!


2) Adverbs of frequency in sentences

What jobs does Layla do and how often? Read the sentences.
Mi mindent csinál otthon Layla és milyen gyakran? Olvasd el és alaposan figyeld meg a róla írt mondatokat!

(a táblázatot nagyobb méretben ITT találod)

3) Check your answers

Tankönyv 15. oldal 6. feladat 

What jobs does Henry do and how often? Check your answers.
Ellenőrizd le a múlt pénteken megoldott tankönyvi feladatot! A megoldást ITT találod.

4) Write sentences

Now use the table to write sentences about Henry.
A (kijavított!) táblázat segítségével írj a füzetedbe 9 mondatot Henryről, hogy miket csinál otthon. Szinte ugyanolyan mondatokat kell írnod mint a Laylaról szólók.

Pl.: 1. He usually takes out the recycling.
      2. He .....

Készíts a füzetedbe írt mondatokról egy képet és küldd el ITT vagy e-mailben a berenyi.dorottya@vargatamas.hu címre!

Ha elakadtál, keress bátran (bárhol írhatsz: e-mail, teams, facebook, postagalamb, stb.)! 

Have a nice weekend!

2020.05.15. Német

Kedves hatodikos!

múlt idővel foglalkozunk továbbra is!
Megtudtuk, hogy történt Tinával a baleset. Felismertük a múlt idejű igéket a szövegben (pl. ist zurückgekommen, hat geholt, stb).

Most megvizsgáljuk ezeket közelebbről is! 😉

1. feladat

Nézd meg figyelmesen ezt a magyarázó videót.

Utána másold le ezt a vázlatot a füzetedbe:

Múlt idő képzése - Perfekt

- haben segédige használata: "valamit"
Pl. Ich habe gegessen. = Én ettem. (Tudom mondani utána, hogy "valamit" → haben szerepel a mondatban!)

- sein segédige használata
Pl. Ich bin gegangen. = Én mentem. (Nem tudom mondani utána, hogy "valamit" → sein szerepel a mondatban!)

2. feladat

Másold le a haben és a sein igék ragozását is a füzetedbe!
Ezt már tanultuk (Wir 1), de nem árt egy kis frissítés.


Tanuld meg a vázlatot a füzetedben!

Viel Spaß!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


Today is Friday. I'm happy!!!!!!!!!!!

A mai napra a feladatotok:

1. feladat

Nézd meg az Extra English 3.  filmet ITT


3. feladat


Írj ki 10 angol mondatot és írd is mellé a magyar jelentését!

Töltsd fel IDE!!!!!!!!!!!!!!!!


Good bye.


                     Anikó néni

Etika 6.a 2020.05.15.

Kedves Hatodikos!

A mai óránk témája az ember és a technika találmányok.  Hogyan befolyásolják a mi életünket? Hasznosak-e a technikai eszközök? Könnyebbé tették az életünket? Ezek sokakat foglalkoztató kérdések.


Miben volt más a szüleitek és a nagyszüleitek élete?
Hogyan éltek a nagyiék?- Hogyan élünk mi? - A technikai forradalom nyomában címmel nézzetek meg egy rövid videóbejátszást. Az indításához KATTINTS IDE !

Feladat
Válaszolj a következő kérdésekre:
1. Sorolj fel  4 olyan találmányt, ami hasznára vált az embereknek!
2.  Írj 4 olyan találmányt, amit az ember rossz célra használt fel!
Válaszaidat fényképezd le és KÜLDD IDE !

Jó munkát! Heni néni

Angol - Éva néni

Dear Students!

Let's check your homeworks first!

Take a colored pencil and correct your work, please.

If you are ready, please translate the sentences.

HA kész vagy a javítással és a fordítással, akkor kérlek, küldd el a munkádat!
Jó hétvégét!
BYE!

Matematika Betti nénivel 2020.05.15.


 Spongyabob és a szavak tanulós játék - Játékok ingyen





 Kedves Hatodikosok !

Elérkeztünk a Százalékszámítás témakörének végéhez .

Ma megírjátok a várva várt Témazáró Dolgozatot.

 Füzetedben  jól áttekinthetően dolgozz !     JÓ MUNKÁT !

( Minden feladathoz kérek adatot, írd fel a képletet, számítást, és a szöveges választ is ! )

 1.Feladat
 Fanni matek dolgozata  45 pontos lett az elérhető 60 pontból. Hány százalékos
 lett Fanni dolgozata ?

2.Feladat 
 A szavannán az éhes zsiráf lelegelte egy fa összes levelét a fa magasságának 65 %-áig .
Milyen magas a fa ,ha a zsiráf a kinyújtott nyakával 377 cm magasságig ér fel ? 

3.Feladat
Egy iskola tanulóinak  45 %-a fiú. Hány lánytanulója van az iskolának,ha az iskolába
 összesen 
880 gyerek jár ?

4.Feladat 
Egy 72 000 forintos hűtő árát felemelték 20 %-kal, de mivel így nem tudták eladni,
15 %-kal leszállították az árát.Mennyibe került így végül a hűtő ?


 Ha elkészültél írd rá a neved,fényképezd le !

           Küldd el ma 18 óráig  a gyurisbeata8@gmail.com e-mail címre !

                  Kellemes hétvégét mindenkinek !
                      











Testnevelés - EDZÉSNAPLÓK BEADÁSA


Sziasztok!

A mai feladat a tegnapi bejegyzésben írtak:

Aki még nem adta le a naplóját,

az

MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!
MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!MA!!!

2020. május 15.-én,

15 óráig megteheti.

E-mailben:

kovacs.imre@vargatamas.hu

Ez az utolsó határidő a 4.- 5. hét leadására, és arra is, hogy pótolj mindent, amit eddig még nem pótoltál!!!


Matematika Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A mai órán tudáspróba következik a százalékláb kiszámításából.

A kérdőíven 10 feladat található, az öt megadott válaszlehetőségből kell rákattintanod az általad helyesnek vélt válaszra. Ne találgass, számolj!!!   /füzetet és számológépet is használhatsz/

A kérdőív kitöltése KÖTELEZŐ!