2020. május 13., szerda

Angol-Anikó néni

Dear Students!


A mai órán folytatjuk az összefoglalást.

1. feladat

Tk. 18.o/1.

Nézd a képeket és alkoss mondatot a példáim alapján! Dolgozz a füzetbe!!! (16 mondatot kell írnod!)

Pl: 1. I get up at half past seven.
      2. She/He gets up at quarter to eight.

Minden sorhoz két mondatot kell írnod: egyszer I az alany, utána pedig she/he az alany. Figyelj az ige "S" végződést kap a he/she mellett!!!!!


 


2. feladat


Tk. 18.o/2.a
Illeszd a mondatba az időhatározó szót a főige elé! Írd le a füzetedbe a megoldást!


 

 

 3. feladat


Gyakorlás ITT


Best wishes.

                     Anikó néni







































Angol - Éva néni

Dear Students!
 
Please open your exercises book and copy this:   (kincsesfüzeti bejegyzés)

Légy szíves a többi igét is színessel írd, a nyüves táblázat már nem engedett visszalépni bele, de a "watched" is sárga kellene, hogy legyen meg az "eat" meg az "ate" a két jobb oldali alsó mondatban.

Lilával az időhatározókat látjátok, azok nyilván nagyon fontosak lesznek itt is, hiszen azokból derül ki, hogy a jelenben mikor történik valami, illetve a múltban mikor.

Ha ezt bemásoltad, akkor itt küldöm a mai gyakorlást. Ez még mind SZABÁLYOS igéket tartalmaz egyelőre. Csak "-ed" semmi más. Figyelned kell viszont a helyesírásra, a megkettőződő betűkre, illetve van benne néhány új ige, amit a szótárból kell majd kikeresned. Természetesen, ha kész, meg fogjuk beszélni, küldeni fogok javítást. Ezt most nem kell elküldened, hanem majd csak a javítottat. Tehát: most megcsinálod a füzetedbe, jövő órán megkapod hozzá a javítókulcsot, kijavítod, ha valahol eltévesztetted, pipálod, ha jó, és utána fotózod.      
                                                                                                                                Thank you!


Matematika Betti nénivel 2020.05.13.

                                Kedves Hatodikosok !



                                            Összefoglalás 

A mai órán összefoglaljuk a százalékszámításról tanultakat.
Pénteken Témazárót fogunk írni ebből a témakörből .

A százalékszámításnak három szereplője van :

1.ALAP  (  Jele:a  )  Az egész ,a 100 % ,amiből kiindulunk.

2.SZÁZALÉKLÁB     (  Jele : p )   Azt mutatja meg ,hogy az egész hány századrészét kell kiszámolnunk .

3.SZÁZALÉKÉRTÉK    ( Jele :e  )   Az egész valahány századrésze .

Kettő szereplő ismeretében ki tudjuk számítani a harmadik szereplőt !
Mielőtt nekiesünk a feladat megoldásának tisztáznunk kell mely szereplőket ismerjük,és melyik hiányzik,melyiket kell kiszámolnunk ?

Nézzünk mindegyikre 1-1 példát !

1. Alap kiszámítása
 Egy osztály kirándulást szervezett, a költségek 65 %-át, 338 000 Ft-ot sikerült eddig előteremteni.
Hány forintba került a kirándulás ?
(A kirándulás teljes összegét nem ismerjük ,a 100%-ot, vagyis az alapot kell kiszámolnunk.)
  p=65%
  e=338 000 Ft
  a=?
   a=(e:p) x 100 = (338 000 :65 )  x 100 =5200 x 100 =520 000 Ft

Válasz : 520 000 Ft -ba  került a kirándulás .


2.Százalékláb kiszámítása
 Dani matek dolgozata  33 pontos lett az elérhető 60 pontból .Hány százalékos lett Dani dolgozata ?
  (Hány százalékos ,tehát a százalékláb az ismeretlen .)
 a=60 pont
 e=33 pont
 p=?
 p= e: (a:100)=33: ( 60 :100 )=55 %

 Válasz : Dani dolgozata 55 %-os lett .


3.Százalékérték kiszámítása
Egy kisváros lakossága 24 500 fő, 45 %-uk kertes házban él. Hányan élnek kertes házban ?
(Az egész 45 századrészét kell kiszámolni ,tehát százalékértéket kell számolnunk !)
a=24 500 fő
p= 45 %
e=?
e=( a:100 ) x 45 =(24 500 :100 ) x 45 =245 x45 =11 025

Válasz : 11 025-en laknak kertes házban .

Másold le a füzetedbe ezeket a feladatokat ! 
Lesz még a dolgozatban egy összetett százalékszámítási feladat is,azokat a tegnapi Online órán átbeszéltük,és a tegnapi Blogban is megtalálod !

Gyakorolj a Learning Appss-sal ! JÁTÉK !

                                           Elküldened most sem kell semmit !
 
                                              Jó felkészülést kívánok a dolgozathoz !






Nyelvtan Reni nénivel május 13.

Kedves Mindenki!

Ma online óra 10 órától! Megcsináljuk az alábbi feladatokat!


Összegyűjtöttem néhány olyan szót , ami visszafelé  olvasva is értelmes.

  1. Tedd ábécébe azokat!
  2.  Válassz ki 8-at a listából és írj mindkét formájukkal egy-egy mondatot! (Összesen 16 mondatot kérek.)
  3. Melyiknek mi a szófaja? 
ír,  sző, őt, gyí,  rúzs, túr, dúl,  ló,  irány, él,  vén, már, urad, rév

Aki jön az órára, attól nem kérek fotót, aki nem lesz ott, az messengeren vagy emailben küldje a megoldásokat!

TTGY Betti nénivel 2020.05.13.


Kedves Hatodikosok  !

Ma a megújuló energiaforrásokról fogunk tanulni.

 Az energiatermelés egyik nagy ága a megújuló energia.
A megújuló energiaforrások gyakran használt másik megnevezése az alternatív energia, mely jelzi, hogy ez az energiatermelési módszer ugyanúgy megoldja korunk energiaigényét, csak egy másik, alternatív módon.  A megújuló energiaforrások legfontosabb képviselői a napenergia, szélenergia, vízenergia, geotermikus energia és a biomassza.
Még a nevében is benne van, hogy közreműködésünk nélkül újratermelődik.

1.Napenergia  
NapenergiaA napsugárzást jól hasznosító házaknak télen is nagy felületét éri a fény.
A felmelegedő falfelület vagy az alkalmasan kialakított üvegfelület mögött valamilyen hőtároló helyezkedik el.Így téli időszakban jelentősen csökkenthető a fűtésköltség.
A napenergia másik felhasználási területe a napelem használata.             

2.Szélenergia
Szélmalmokat, szélkerekeket tengerpartokon, magas hegyeken érdemes telepíteni, ahol
az állandó szélsebesség nagyobb, mint 25 km/óra.
Például Dániában és Hollandiában a szélkerekek jelentős mennyiségű energiát állítanak elő.

Szélerőmű

3.Vízenergia
A vízenergiát a nagy esésű, zuhatagos folyókon lehet hatékonyan termelni.
Ezért a hegyvidéki országokban – mint például Norvégia, Kanada –
az ország energiaigényének jelentős hányadát vízerőművek alkalmazásával állíthatják elő.
Ez az energiatermelési mód amellett, hogy nem szennyezi
a levegőt, egyben olcsó is.A síkvidékeken épített vízerőművek esetén viszont
a vizet duzzasztani kell,ami jelentős környezeti veszélyekkel járhat.
 
 Vízenergia 

4.Geotermikus energia 
 Geotermikus energián a Föld belsejének melegét értjük. A geotermikus energiaforrások
a természetes forró vizek, gőzök, iszapvulkánok és a száraz, forró kőzetek.
Napjainkban a Föld mélyéből feltörő gejzírek, hévforrások energiáját hasznosítják.
 
 Geotermális energia

5.Biomassza
 A biomassza sokféle természetes eredetű hulladékanyag összefoglaló neve.
 A biomassza lebomló anyagaiból keletkező gáz a biogáz.
A biogáz gyártása napjainkban többnyire híg trágyaléből történik.

 Képtalálat a következőre: „biomassza kép”

A fejlett országokban egyre nagyobb részarányban alkalmazzák a megújuló energiaforrásokat.
Ez remélhetőleg jó példát mutat a fejlődő országok számára is.
Környezetünk megóvása mindannyiunk feladata !

 Válaszolj a füzetedben a következő kérdésekre !

 1.Mi a megújuló energia gyakran használt másik elnevezése?
 2.Sorold fel a megújuló energiák fajtáit !
 3.A napenergiát hogyan tudjuk hasznosítani ?
 3.Szélerőműveket hol érdemes telepíteni ?
 4.Vízerőművek hol tudnak hatékonyan működni ?
 5.Mit értünk geotermikus energián ?
 6.Mit nevezünk biomasszának ?

 Elküldened nem kell ,de elkészíteni igen !!!

                                                                     Jó munkát !






































Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A mai órán tovább gyakoroljuk a százalékláb kiszámítását, a következő órán tudáspróba.

1.Mintafeladat

 Egy 5500 Ft-os kabát árát 3300 Ft-ra csökkentették.  Hány százalékos volt az árcsökkentés?
A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 5500
            százalékérték:                        é = 3300
            százalékláb:                            p = ?

                        p = (é : a) × 100 = (3300 : 5500) × 100 = 0,6 × 100 = 60 %

A kabát árának a 60 %-át kellett kifizetni, ezért az árcsökkentés: 100 % - 60 % = 40 %

A kabát árát 40 %-kal csökkentették.


2. Mintafeladat

Húsvéti locsolkodás után volt 22800 forintom. Egy videojátékot vásároltam 6840 forintért.
a) Pénzemnek hány százalékát költöttem el?
b) A locsolkodási pénzem hány százaléka maradt meg?

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
           
alap:                                       a = 22800 Ft
            százalékérték:                        é = 6840 Ft
            százalékláb:                            p = ?

                        p = (é : a) × 100 = (6840 : 22800) × 100 = 0,3 × 100 = 30 %

            a, A pénzem 30 %-át költöttem el.
            b, A locsolkodási pénzem 70 %-a maradt meg.

Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Egy 500 Ft-os toll árát 390 Ft-ra csökkentették.  Hány százalékos volt az árcsökkentés?  
  
2. Összesen 4800 Ft volt a pénztárcámban, és 240 Ft-ért kakaós csigát vásároltam.
a) Hány százalékát költöttem el a pénzemnek?
b) A pénzem hány százaléka maradt meg?


2020. május 12., kedd

Gyógytestnevelés

Szia!

A mai feladat egy KIHÍVÁS. Nagyon egyszerűnek tűnő, de nagyon nehéz feladat lesz😀😀, kell hozzá a saját cipőd.

Kérlek, hogy nézd meg a videót és gyakorolj!

Kihívás cipővel

A feladat elsajátítására egy hetet adok. Jövő héten kedden jelentkezem egy linkel, ahova az általatok elsajátított gyakorlatot fel kell majd tölteni.

Jó gyakorlást!

Ági Néni

Matematika Betti nénivel 2020.05.12.

   Kedves Hatodikosok !

                            Ma Online óránk van 9 órától

            Összetett százalékszámítási feladatok  

Az eddig tanult összetett százalékszámítási feladatokat fogjuk átismételni a mai órán !

1.Ellenőrizzük a házi feladatot !
 A kertünk területe 250 négyzetméter. 40 %-át felástuk ,és a felásott terület 20 %-ába virágokat  ültettünk.Hány négyzetméteren vannak virágok?

a=250 négyzetméter
p=40%
e=?
e= (a:100) x p =(250 :100 ) x 40 = 100 négyzetméter

a=100 négyzetméter 
p=20 %
e=?
e= (a:100) x p = ( 100 :100 )x 20 = 20 négyzetméter 

Válasz : A kertünk 20 négyzetméterén vannak virágok.

            Összetett százalékszámítási feladatok 


1.Feladat
Harry Potter című könyv ára 3825 Ft volt .A vásárlók túl drágának találták,nem vették meg ,így
12%-kal olcsóbban kínálták.De így sem vették meg, ezért még 8%-os árleszállítást hajtottak végre.Így már megvették a könyvet.Hány forintba került végül a könyv ?
1.Árleszállítás után :
a=3825 Ft
p=88%
e=?
e=a x (p/100)= 3825 x 0,88=3366 Ft
Válasz :Az első árleszállítás után 3366 Ft-ba kerül a könyv.

2.Árleszállítás után
Most már 3366 Ft lesz az alap,a 100 %.
a=3366 Ft
p=92%
e= a x( p/100) =3366 x (92/100)=3366 x 0,92=3096,72 Ft.

Válasz :A második árleszállítás után 3097 Ft-ba kerül a könyv.

2.feladat
Egy 15 600 Ft-os korcsolya árát először leszállították 15%-kal ,majd később ezt az árat felemelték 15 %-kal .Hány forintba kerül most a korcsolya ?

1.Árleszállítás után :
a=15 600 Ft
p=85%
e=?
e=a x (p/100)= 15 600 x( 85/100 ) = 15 600 x 0,85=13 260  Ft 


Válasz:Az árleszállítás után 13 260 Ft-ba került a görkorcsolya.

2.Az áremelés után
a=13 260 Ft
p=115%
e=?
e= a x( p/100) =13 260 x (115/100)=13 260 x 1,15=15 249 Ft

Válasz :Az áremelés után 15 249 Ft lesz korcsolya ára.

3.Feladat
 Egy cipő ára 12 500 Ft volt. Ezt az árat 20%-kal megemelték .Mivel a cipőt így nem vették meg,
10 %-kal leszállították az árát.Hány forintba került így a cipő ?

1.Áremelés után :
Írjuk fel az adatokat !
a=12 500 Ft
p=120%
e=?
e=a x (p/100)= 12 500 x 1,20=15 000 Ft

Válasz :Az áremelés után 15 000 Ft-ba kerül a cipő .

2.Árleszállítás után
Most már 15 000 Ft lesz az alap,a 100 %.
10% lesz az árleszállítás,100%-10%=90%,ez lesz a százalékláb,a p.

a=15 000 Ft
p=90%
e=?
e= a x( p/100) =15 000 x (90/100)=15 000 x 0,90=13 500 Ft

Válasz :Az árleszállítás után 13 500 Ft-ba kerül a cipő.

4.Feladat
Egy iskola tanulóinak 56%-a,434 fiú.A fiúk 29%-a jár valamilyen szakkörre. Hány tanuló jár az iskolába? Hány fiú jár szakkörre?
 
Nem ismerjük, hogy összesen hány tanuló jár az iskolába,tehát az alapot, a 100 %-ot keressük.
A tanulók 56%-a ,434 fiú. 
 e=434 fiú
 p=56 %
a=?
a=(e:p) x 100 =(434:56) x 100 =7,75 x 100 =775 fő 

Válasz : 775 tanuló jár az iskolába.

A 434 fiú 29 %-a jár valamilyen szakkörre is,ezt is ki kell számolnunk! Itt a százalékértéket keressük.

 a= 434 fiú
 p= 29 % 
 e=?
e=(a:100 ) x p = (434 : 100) x 29 = 4,34 x 29 =125,86 =126  fiú

Válasz :126 fiú jár szakkörre.

5.Feladat
 A kertünk területe 200 négyzetméter. Felástuk a 75%-át,majd a felásott terület 30 %-ába magot vetettünk. Hány négyzetméter van bevetve?

a=200 négyzetméter 
p=75%
e=?

e=(a:100 ) x p=(200 :100) x 75 = 150 négyzetméter (felásott terület)

A felásott terület lesz ezután az alap .
a=150 négyzetméter.
p=30%
e=?
e=(a:100 ) x p =(150 :100) x 30 =45 négyzetméter


Válasz : 150 négyzetméter van bevetve .


Elküldendő feladatod most nincs !

Matematika Balázs bácsival - 2020.05.12.

Kedves Diákom!


A tegnapi feladatok megoldását ide kattintva megtekintheted.

A százalékszámítás végére értünk.

A holnapi számonkérésben százalékszámítási feladatokra számíthatsz, illetve egy kis elméletre a százalékszámítás kapcsán. Érdemes áttekintened még egyszer a korábbi bejegyzéseket, de ha eljössz ma az online órára, akkor ezt közösen is megtesszük.

Ma három százalékszámítási feladattal leplek meg, melyeket közösen oldunk meg az online órán. Ha mégsem tudtál jelen lenni, akkor önállóan oldd meg őket, de beküldened nem kell!

  1. A 40 órás munkahétnek hány százaléka a 16 órás túlóra?
  2. Egy autó árát 20 százalékkal leszállították, így 1600 euróért árulják.
    Mennyibe kerülhetett eredetileg?
  3. Egy szerszám eredetileg 3300 Ft-ba került, majd lecsökkentették az árát 30 százalékkal.
    Mennyibe kerül most a szerszám?
Jó munkát kívánok!

Nyelvtan - Kata n. 05.12.

Kedves Hatodikosom,

ma megismerkedünk az utolsó névmással is. Biztos vagyok benne, hogy ez a gondolat kellőképpen felvillanyoz mindenkit.

1. Írd fel címként: A vonatkozó névmás

2. Olvasd el figyelmesen:
A vonatkozó névmás főnévre, melléknévre, számnévre vagy határozószóra vonatkozik. Legtöbbször összetett mondatokban fordul elő.
Vehet fel toldalékokat, pl. akié, amelyek, ahányat, amelyre, stb.
Használhatjuk őket teljes formában (pl. aki, amely, amennyi, ahány, ahogy), és rövidebb alakban is (pl. ki, mely, mennyi, hány, hogy)

A példák alapján észrevehetted, hogy hosszabb alakban, ha leválasztjuk a szókezdő a-t, egy-egy kérdő névmás marad. Erről könnyű lesz megismerni a vonatkozó névmásokat teljes alakban.

3. Másold le vázlatként a kékkel kiemelt részeket!

4. Gyakorolj ezzel a feladattal:



5. Gyűjts még két olyan közmondást, amiben vonatkozó névmás van!

Holnap összefoglalunk, jövő héten tesztet írunk a névmásokból.

Jó munkát!
Kata n.

Nyelvtan Angi néni V.12.

Kedves hatodikos csoportom!
Azt ígértem, hogy dolgozat lesz. Nos, elérkezett az idő.
A Redmentában kell dolgoznod. Ha a linkre kattintasz, akkor megnyílik a felület , és kezdheted is. Ha kéri a direkt címet, akkor ezt írd be: Nyelvtan kisdolgozat

Névmás kisdolgozat

Jó munkát!

Kérlek válaszolj ERRE IS !

Angol - Dóri néni csoportja 2020. május 12.

Hi everyone!

Ma nem lesz online óra!
Helyette... röpdolgozatot írunk a házimunkák és a gyakoriságot kifejező időhatározókból.


A kitöltésre 15 perced lesz és legkésőbb péntek délig el kell kezdened!
Figyelmesen olvasd el a feladatokat, mert csak egy lehetőséged van kitölteni. Mielőtt beadod még megnézheted a válaszaid. A végén nézd át, hogy mindegyik feladatnál válaszoltál-e!

Ha telefonról vagy tabletről oldod meg, a párosítós feladatnál lehet, hogy alul vannak a lehetséges válaszok, azokat kell odahúzni a megfelelő helyre.

A dolgozat végén meglátod az eredményed, de ez még változhat, mert én is átnézem, hogy tudok-e még 1-2 pontot adni (pl: 1-1 gépelési hiba nem számít).

A dolgozatot itt találod: TEST

Good luck!

Tina hat sich wehgetan

Kedves hatodikos!

Szeretnélek megdicsérni az első online dolgozatod sikeres eredményéért!
❤️

Új leckéhez érkeztünk (Modul 10, Lektion 3 - Tina hat sich wehgetan) 

Tankönyv 46. oldal


Nézd meg a képeket! Mi történt?

A hanganyag segítségével hallgasd meg, mit mesél Tina! (CD 14)🎧
Olvasd el a 3. feladat szövegeit és döntsd el, melyik bekezdés, melyik képhez tartozik?

Új szavak, kifejezések a szövegekből:

gestern = tegnap
zurückkommen = visszajönni
der Keller = pince
holen = hozni
aufsteigen = felszállni
losfahren = elindulni
plötzlich = hirtelen
der Fußgänger = gyalogos
zu spät sehen= túl későn meglátni
bremsen = fékezni
zusammenstoßen = összeütközni
stürzen = elesni

Ezeket az új szavakat, kifejezéseket írd be a munkafüzet szótár részébe is a 40. oldalon a passieren szóig!


Ma meséli el Tina Brigittének, mi történt vele tegnap.
Múlt időben vagyunk!

Az elkövetkező órákon jobban elmélyedünk a múlt idejű mondatok világában! 

Viel Spaß!

Angol-Anikó néni

Dear Students!


A mai óra online lesz a teamsban 10 órakor.

Téma: összefoglalás

Mf. 13.o/4,5,6.

Várlak benneteket!

Bye,

          Anikó néni


2020. május 12. Ének

Hahó hatodikosom!

Tudtad, hogy a klasszikus zeneszerzők közül Mozart az, akinek az életét a XX. század végén több műben is feldolgozták?

Készült róla színdarab

 

és film is Amadeus címmel,



és egy musical is.



🎵A musical címe (nem meglepően) Mozart. Ebből hallgass meg néhány részletet ITT , ITT , ITT , és még ITT is!

Viszonthallásra!👂

Angol - Éva néni

Hi!
Online English lesson on Teams today at 10 o'clock.

Van egy nagyon jól ismert angol dal, aminek az első mondata máris múlt időben van.

There was a farmer who had a dog,
Bingo was his name, oh... 
(Volt egy gazda, akinek volt egy kutyája, akinek Bingo volt  neve:)


Hallgassátok meg a dalt, és ha ismeritek, bátran énekeljetek is vele. Ha nem ismertétek, akkor most már ismeritek.😊

Nyelvtan Reni nénivel május 12.

Kedves Mindenki!

Még mindig nem kaptam meg mindenkitől a korábbi feladatokat, kérem, hogy pótoljátok azokat!

1. feladat
Írj mondatokat az alábbi igékkel! (Minden ige külön mondatba kerüljön! A mondatok legalább 4 szóból álljanak!)

kibeszél, visszabeszél, félrebeszél, megbeszél, lebeszél, rábeszél, belebeszél, bebeszél

2. feladat
Fogalmazz olyan kérdéseket, amelyeket a szüleid tesznek fel neked, és a következőket válaszolod rájuk!

Talán.
Esetleg.
Igen.
Valószínűleg.

Tehát összesen 12 mondatot várok  IDE KATTINTS
Direktcím: Mondatalkotás Varga
Holnap online óra 10 órától.

Testnevelés - Edzésnapló

Sziasztok!

Immár a 9. hétnél tartunk, 
csak a Blogon találkozva.

A MAI FELADAT:

 A 4. és az 5. hét edzésnaplóinak elküldése:

 MA! 

 Ez a tavaszi szünet előtti és utáni hét!

2020. április 06. és 07. - 2020 április 16. és 17.



Aki nem adta még be a naplóját eddig, annak az első 5 hét feladatait kell leadnia, a Blogban leírtak szerint! 


-------------------------------------------------------------

Aki már leadta, annak írtam vissza e-mailt!
Az ott leírtak szerint javítsa, a naplóját pirossal és úgy küldje újra,
 az első 5 hetet,
 ha a napló leadása óta:

 ezt még nem tette meg!

-------------------------------------------------------------

Utolsó beadási határidő:

 2020. Május 14. - csütörtök 16 óráig!



Matematika 6/1 Imre bácsi


Kedves Hatodikosok!

A mai órán gyakoroljuk a százalékláb kiszámítását.

1.Mintafeladat

Az iskolai focibajnokságon az első helyezett a lehetséges 40 pontból 26-ot megszerzett. A pontok hány százalékát szerezte meg a győztes?                                                                      

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
            alap:                                       a = 40
            százalékérték:                        é = 26
            százalékláb:                            p = ?

Megoldás képlettel:                 p = (é : a) × 100

                        p = (é : a) × 100 = (26 : 40) × 100 = 0,65 × 100 = 65 %

A győztes a megszerezhető pontok 65 %-át szerezte meg.


2. Mintafeladat

8. A benzin árát 320 Ft-ról 368 Ft-ra emelték. Hány százalékos volt az áremelkedés?

A feladat értelmezése után felírjuk a százalékszámításban szereplő három mennyiséget:
           
alap:                                       a = 320
            százalékérték:                        é = 368
            százalékláb:                            p = ?

                        p = (é : a) × 100 = (368 : 320) × 100 = 1,15 × 100 = 115 %

A benzin árát felemelték 320 Ft-ról 368 Ft-ra, tehát az eredeti ár volt a 100 %, és a felemelt ár az eredeti árnak a 115 %-a. Ebből következik, hogy az áremelés mértéke nem 115 %, hanem,
           
115 % - 100 % = 15 %

A benzin árát 15 %-kal emelték meg.

Gyakorlás
A mintafeladatok alapján oldd meg a következő két feladatot! /most nem kötelező a visszaküldés, de piros pont jár érte/

1.Jenő matematika dolgozata 57 pontos lett a maximális 60 pontból.
Hány százalékos lett Jenő dolgozata?                                                                    

2. Egy cipő árát 6500 Ft-ról 7150 Ft-ra emelték.
Hány százalékos volt az áremelkedés?


2020. május 11., hétfő

Gyógytestnevelés

Szia!
Kezdjük a hetet egy légzőgyakorlattal. Nézd meg a videót és végezd el a gyakorlatokat.
Légzőgyakorlatok

Ági néni