2020. március 17., kedd

Emelt angol - Éva néni

Sziasztok Srácok!

Köszönöm azoknak, akik már elküldték az első leckéjüket. Még szerda délig ugye el lehet küldeni.
Megnyitni nem tudtam még mindegyiket, mert a rendszer túlterheltsége miatt nem tudja betölteni a mellékleteket, csak nagyon lassan. Holnap újrapróbálom. Látjátok, nekünk se könnyű. Ki kell tapasztalni, hogy mi lesz működőképes hosszútávon.

Ma annyit kérek tőletek, hogy nézzétek meg ezt a videót a Youtube-on.
 Segít összefoglalni az egyszerű és a folyamatos jelenről tanultakat.

A videóbejátszások sokat tudnak segíteni a nyelvtanulásban. Bátran próbáljátok ki ti is. Csak beírjátok a Youtube keresőjébe a keresett kifejezést, például: Present simple vs. Present continuous, és máris kiad egy csomó találatot.
Ne ijedjetek meg, ha nem értetek minden egyes szót, ami elhangzik a videóban. A lényegre koncentráljatok mindig.
Ha viszont olyat látsz a képernyőn, ami úgy érzed, hogy jól összefoglalja a tanulnivalót, vagy eddig még ismeretlen volt számodra, akkor állítsd meg a bejátszást, és nyugodtan jegyzeteld ki azt a füzetedbe. Itt láthatsz egy példát, amiről én is képernyőfelvételt készítettem a telefonommal.


Itt a jobb oldali hasábban azt látod, hogy a folyamatos jelent nem használjuk állapotot kifejező igékkel, például: like - szeretni, love - imádni, hate - utálni, want - akarni, be - lenni, prefer - kedvelni, know - tudni, ismerni, suppose - feltételezni, mean - jelenteni, believe - hinni, understand - megérteni, seem - tűnni, látszni, stb. 

Az állapotok kifejezésére pont, hogy az egyszerű jelent használjuk. 
Például:  I love my cat. - egyszerű jelen               I am feeding my cat. - folyamatos jelen.
                                                                              I am loving my cat.     !!!

Írjátok fel tehát az angol füzetbe, hogy Állapotot kifejező igék, és másoljátok oda a sárgával kiemelt szabályt.

Legközelebb (pénteken) egy kis mondatfordítással, illetve gyakorlással jelentkezem, valamint az eddigi feladatok megoldásaival.

A digitális oktatás időszakában kiemelten fontos lesz az önellenőrzés, illetve a társak segítsége. Ne feledd, ők ugyanabban a cipőben járnak, mint te. Osszátok meg a megszerzett tudást egymás közt!

Ha még nem tudod önállóan megfogalmazni, hogy miben rejlik a két jelen idő használatának lényege, akkor javaslom, olvasd át a füzetedbe írt kincses füzeti bejegyzéseket (ha nincs meg, kérd el valakitől a csoportban), a tankönyvi nyelvtani összefoglalókat (zöld keretben) vagy kérj segítséget a társaidtól. Néhány igen szép megfogalmazást már láttam a tegnapi beküldők között.

Jó munkát! Évi néni



Tabata

Mai testnevelés óra anyaga Tabata edzés:

Feladat leírása:

A/1: Kiindulóhelyzet: mellső fekvőtámasz. Fekvőtámaszból ugrás guggoló támaszba. Guggolótámaszból homorított felugrás. Abból ereszkedés vissza guggolótámaszba. Ugrás mellső fekvőtámaszba. (Ismétlésszám: 10)

A/2: Kh.: mellső fekvőtámasz. Támasz az alkaron. (plank). Emelkedés mellső fekvőtámasz helyzetébe. Először jobb kar, majd bal kar nyújtással, majd ereszkedés karonként kiinduló helyzetbe. (Ismétlésszám:10)

A/3: Fekvőtámaszban folyamatos lábtartáscsere. (Ismétlésszám 10)

A/4: Hanyattfekvésből lebegőülés, majd vissza hanyattfekvésbe. (Ismétlészsám:10)


B/1: Jobb térdelőállásból ugrás bal térdelőállásba homorított felugráson át. (Ismétlésszám: 10)

B/2: Mellső fekvőtámaszból jobb láblendítés előre, kartámasz hátul. ⇾ Láblendítés vissza kiinduló helyzetbe. ⇾ Bal láblendítés előre, kartámasz hátul. ⇾ Láblendítés vissza kiinduló helyzetbe. (Ismétlsszám: 10)

B/3: Kh.: guggolóállás mellső középtartás. ⇾ Homorított felugrás. ⇾ Ugrás vissza kiinduló helyzetbe. (Ismétlsszám: 10)

B/4: Helybenfutás térdemeléssel 30 másodpercen keresztül.

(A+B) x 2 = A és B feladatból két kör van.

Próbateszt

Hahó!

Legyetek szívesek kipróbálni ezt ITT !

Éva néni

Informatika

Kedves Diákom!



Mára csak annyi a feladatod, hogy töltsd ki az alábbi űrlapot.
Ha nem vagy biztos a válaszokban, kérdezd meg a szüleidet!

Jó munkát kívánok!

Űrlap

Matematika Balázs bácsival - 2020.03.17.

Kedves Diákom!

Ma átismételjük az egyenes arányosságról tanultakat.
Először tanulmányozd át a mintafeladatot, utána oldd meg az alábbi két feladatot a füzetedben!
Úgy dolgozz, hogy a két feladat kiférjen egy oldalra, majd az elkészült munkádat fényképezd le, és töltsd fel a lenti linken!

Mintafeladat

Feladatok:

  1. Ha a festékszóróval 7 óra alatt 56 négyzetméternyi falfelületet lehet lefesteni, 3 óra alatt mennyit lehet?
  2. Ha 4 teherautóval 96 hordó olajat tudunk elszállítani, akkor 13 teherautóval hány hordó olajat vihetünk el?

Jó munkát kívánok!

Az elkészült munkát ide kattintva küldheted be

Határidő: 2020.03.17. 16 óra

2020. március 17. Ének



Hahó hatodikosom!

A bécsi klasszicista zeneszerzők közül ma Joseph Haydnról olvashatsz egy történetet:


Esterházy Miklós József herceg 1766-ban elhatározta, hogy a nyarat ezután Eszterházán tölti. Elhatározásához híven a következő esztendőkben esztendőnkint hat hónapig Eszterházán „nyaralt”, udvartartásával egyetemben. Az udvart természetesen a hercegi zenekar is követte, de annyi férőhely már nem volt Eszterházán, hogy a zenészek családjukat is magukkal hozhatták volna. A muzsikusok család, asszony, gyerek nélkül, szalmaözvegyek módjára éltek Eszterházán. Nehezen viselték sorsukat, különösen a fiatalabbak, élükön Haydnnal. Mitévők legyenek? Restellték volna kérni, hogy engedjék őket haza a feleségükhöz, a helyzetet viszont tűrhetetlennek találták. Különösen 1772-ben. Mert ebben az esztendőben a herceg a hathónapos eszterházai „nyaralást” meghosszabbította két hónappal.
Haydn adta tudtára a hercegnek a muzsikusok elkeseredését, még pedig a következőképpen: új szimfóniát mutatott be a zenekar főméltóságú gazdájának és társaságának. A szimfónia tüzes befejező tételének kellős közepén egyszerre csak felállt az egyik zenész, hangjegyeit eltette, eltette a hangszerét is, hangjegyállványán eloltotta a gyertyát és lábujjhegyen eltávozott. Néhány ütemmel később követte őt a második muzsikus, a másodikat a harmadik, a harmadikat a negyedik, valamennyi. A zenekar elnéptelenedett és elsötétült.
A herceg nem tudta mire vélni a dolgot. Kíséretével együtt csak nézett és csodálkozott. Most Haydn volt soron. Ő is követte társai példáját. Az ő hangjegyállványa is elsötétült. Már csak az első hegedűs hegedült, egymagában. Azért maradt utolsónak ő, mert őt, Tomasinit, a herceg különösen kedvelte s a muzsikusok bizonyosra vették, hogy addig, amíg Tomasini hegedül, a herceg és az udvar sem hagyja el helyét. Így is történt. Végül azonban Tomasini is eltávozott.
Ekkor felállt a herceg és így szólt:
— Ha valamennyien elmentek, akkor mennünk kell nekünk is.
A társaság elhagyta a zenetermet.
A muzsikusok közben az előszobában gyűltek össze. A herceg, amikor kilépett az ajtón, mosolyogva így szólt:
— Megértettem, Haydn. Maguk már nagyon unják Eszterházat. Szeretnének hazamenni. Hát nem bánom. Holnap kocsira ülhetnek az urak.
A szimfóniát Búcsú-szimfóniának nevezi a zenetörténet.
                       
                                                                                              (Fodor Gyula: Zenélő óra)


A szimfónia olyan sok hangszerre írt zenekari mű, amely négy tételből áll.

Nézz utána a füzetedben, milyen hangszercsoportok/hangszercsaládok és hangszerek alkotják a szimfonikus zenekart!

🎵Haydn számtalan szimfóniát írt. Hallgass bele most az egyik legismertebbe, az Üstdobpergés címűbe!

Mit gondolsz, miért ez a neve?

A szimfóniákat hangnemükről nevezik el általában (pl.: C-dúr), de Haydn jó néhány szimfóniájának egyéb neve is van, Búcsú vagy Üstdobpergés, ahogy fentebb már volt róla szó.

Válaszd ki és írd le a füzetbe azokat, amelyek Haydn szimfóniái! Használj nyugodtan segítséget!

London, Óra, A filozófus, Reggeli, Tyúk, Jóság, Az iskolamester

🎵Búcsúzóul hallgasd meg ezt is:

Viszonthallásra!👂

Német (03. 17.)



Kedves hatodikos németes!



Üdvözöllek az első digitális németóránkon!


Die Idee finde ich toll. 😃
(Hier kommt eine kleine Hausaufgabe, die ihr zur Corona-Zeit zu Hause bearbeiten könnt. / Itt egy kis házi feladat. Az elkészített "feladatokat" fotózd le és küldd el nekem!

NEM kell ma minden feladatot megcsinálnod! Nagyon fontos a folyamatos, következetes tanulás. Minden nap kell foglalkozni vele. 

Hatékony otthoni tanulást kívánok mindenkinek!

Enikő néni



Angol - Dóri néni csoportja

Kedves hatodikosok!

Üdvözöllek az első digitális tanóránkon!

Témánk: Dates (dátumok)

1. feladat:

Egy kis gyakorlás a sorszámokkal. Nézzük, ki tudja leggyorsabban megoldani!
A ranglistára a saját neved írd, hogy ellenőrizhessem ki csinálta meg.


2. feladat:

Ismételd át magadban a hónapokat angolul. (Emlékeztetőül ITT találsz egy dalt.😄 )
Ha már biztos vagy a hónapok angol neveiben, akkor csináld meg ezt a feladatot.
Melyik hónapra gondoltam? A ranglistára a saját neved írd
 

3. feladat:

Tankönyv 10. oldal 4a feladat

Henry a naptárt nézegeti. Hallgasd meg (Page 10, exercise 4a) és közben olvasd, hogy mit mond.

Hallgasd meg még egyszer és kösd össze a napokat a dátumokkal.












Hogyan mondjuk angolul a dátumokat?

Angolul így írjuk a dátumokat: 25 June (nap, hónap) és így mondjuk ki: ’the twenty-fifth of June.’
Hogy írnád le és mondanád ki március 15-öt angolul? (A bejegyzés végén leírom a megoldást.)

4. feladat:

Munkafüzet 6. oldal 3. feladat

Töltsd ki a táblázatot aszerint, hogy hogyan írnád és mondanád angolul az adott dátumokat.


Kérlek, fotózd le az elkészített feladatokat a tankönyvben és a munkafüzetben és töltsd fel IDE.



15 March = the fifteenth of March 

Nyelvtan Reni nénivel március 17.

Kedves Mindenki!

A mai naptól itt találhatjátok a nyelvtan feladatokat. Legyetek figyelmesek és kitartóak! Bízom benne, hogy az igényes munkára fogtok törekedni!

1. A füzetbe írd fel az óra címét: Névmások



2. Keresd meg a mellékelt Szókereső feladatban a ragozott személyes névmásokat! (14 darabot találsz)
Másold le a füzetedbe!

3. Gyakorolj még egy kicsit! Ezek is mind a személyes névmások ragozott alakjai.
Gyakorlás

4. A személyes névmások után a birtokos névmásokkal foglalkozunk. Az alábbiakat másold le a füzetedbe! Tollal és szép külalakkal dolgozz!
 
Birtokos névmás
-       A birtokos névmás egy személynek a birtokára utal.
-       Kifejezi a birtokos személyét, számát, és azt, hogy egy vagy több birtokról van szó.
-       Ragozható
-       Több birtoknál: -i birtoktöbbesítő jel

személyes nm
Egy birtok
Több birtok
én
enyém
enyé-i-m
te
tied, tiéd
tie-i-d
ő
övé
övé-i
mi
miénk, mienk
mie-i-nk
ti
tiétek, tietek
tie-i-tek
ők
övék
övé-i-k

ragozás:
pl.: enyém: enyémhez, enyémben, enyémtől, enyémnek, enyémről, enyémet….stb.

pl: Ez az én könyvem. - Ez az enyém.
     Ez a te tollad. - Ez a tiéd.
 


 Ahhoz, hogy megértsd, mit hogyan helyettesít, írok néhány példát:

a te telefonod = TIED/TIÉD
az én könyvem = ENYÉM
ti osztályfőnökötök = TIETEK/TIÉTEK

5. Kérlek, készítsd el a munkafüzet 103. oldal 2. és a 104. oldal 1. feladatot.
Helyes megoldás titkos írással: (2. :deit, kneim, kévö, méyne, keteit, kévö, 1.: keteit, knieim, évö, dieit, méyne, kévö)

Szerdán jelentkezem újra! Ha kérdésed van, írj Messengeren (raczbalogreni)!

Nyelvtan - Kata néni

Már ízlelgettük a számnevek világát, most gyakoroljunk! :)

1. Olvasd el a tankönyved 71-72. oldalán található szabályokat a számnevek helyesírásáról!

2. Készítsd el a mf. 93/12. feladatát!

3. Készítsd el a mf. 95/2. feladatát! Az ellenőrzéshez használd EZT az oldalt!

3. Kattints IDE . Itt egy Kahoot-ot találsz, amit kivételesen egyedül játszol majd, de a többiek ellen, ugyanis a válaszaiddal pontokat gyűjtesz. Kérlek, hogy a névhez a saját neved írd be, különleges karakterek nélkül.

4. Írd fel a füzetbe címként, hogy Gyakorlás!

5.Másold le a füzetedbe ezt a táblázatot, és töltsd ki! Az üresen maradt három sorba te írj számokat és számneveket!


Szorgalmi feladat: másold le a füzetedbe a tk. 72. oldalán található szabályokból a példákat!

Éva néni Angol


Hello Everyone!

How are you? Are you OK? We can’t go to school now. We have to stay at home. Sometimes it’s not easy but we can do it, right?
I am writing to you in English because I know you can understand. Please tell me everything you can about your new life now! Are you reading this homework on a phone? Or on a computer? Maybe a tablet? Where are you now? Are you happy to be at home? How often do you eat? Do you sometimes read a book? Are you sitting at a desk now? Are you in your own room or in the living room? Do you know why we can’t go to school?
I would like to see that you can use the Present Simple and the Present Continuous. So please answer these questions.
Thank you! Bye, Éva néni

1.  feladat:
Válogasd szét a levél mondatait két oszlopba. Minden mondatot helyezz el.

Present Simple                       Present Continuous
(Egyszerú jelen)                     (Folyamatos jelen)                
………………………..                  ………………………………
………………………..                  ………………………………

Mikor is használjuk az Egyszerű Jelen időt? ………………………………………
És a Folyamatos Jelen miben különbözik ettől? …………………………………


2.  feladat: Válaszolj a levélben lévő ÖSSZES kérdésre (sorrendben haladva) angolul a saját gondoltaid/adataid alapján. Kérlek próbáld utánozni az én levelem (megszólítás, elköszönés stb.) Egész mondatban írj, és küldd el emailben a címemre: csillag.eva@vargatamas.hu
A tárgyhoz a neved és az osztályod írd!

                                  Deadline (=Határidő): Wednesday noon.
Ha kérdésed van, írj a Messenger csoportba vagy ide a Megjegyzésekhez.